Mikä neulojen käyttämisessä on vaikeaa sote-työntekijäille?
Tökitään miten sattuu ja hoetaan vaan "on huonot suonet, on huonot suonet" Olin siis vieressä, kun mummini oli verikokeissa, mutta näin käy todella usein eri ihmisille monessa eri paikassa.
Kommentit (29)
Onhan se tietysti helpompi sanoa, että sulla on huonot suonet, kuin että mä en nyt tavoita sun suonia. Sittenhän se on sun vika ja huonommuutta, ei minun. Kokeilen heti huomenna, jos kerran haluat pitää niistä huonoista suonista kiinni. Mukavaa on myös, jos kerrot, mikä neula mun pitää valita. Tähän saakka olen tehnyt toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään jos olet koulutettu labrahoitaja.
Et sinäkään aina onnistu, ja silloin kutsut kokeneemman labrahoitajan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Näytteenotto (ja kanylointi) vaatii paljon toistoja ja rutinoitumista ennen kuin se alkaa onnistua. Ja silti se on sellainen kädentaito, että jotkut vain ovat siinä parempia kuin toiset, ja onnistuvat niissä hyvin hankalissakin suonissa.
Minäkin labrahoitajataustalla luulin lääkikseen mennessäni, että kyllä kanylointikin onnistuu. Ihan eri homma!
Vierailija kirjoitti:
Osalla meistä on huonot suonet.
Olen 18-vuotiaasta luovuttanut verta ja neulan saaminen suoniini oli aina haasteellista kokeneilta sairaanhoitajilta.
Nelikymppisenä sairastuin syöpään ja kaksi hoitajaa etsi verisuontani 45 minuuttia. Ehdotin, että näyte otetaa kaulasta, mutta niin ei voi tehdä. He pyysivät nukutuslääkärin paikalle, mutta suoni löytyi ennen lääkärin saapumista.
Vanhuksilla on usein huonot ja hauraat verisuonet.
Eivät labrahoitajat (eivätkä myöskään lääkärit) ota kaulasuonista verinäytteitä. Jos kädestä ei saada, ja näyte joudutaan ottamaan jalasta, tarvitaan siihenkin lääkärinlupa, koska siihen liittyy tukosriski.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajaksi päätyy aika huonoa ainesta ja osa ei erota jännettä verisuonesta.
Miten keskiverto mammalta löytää jänteen? Ei riitä piikissä pituus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään jos olet koulutettu labrahoitaja.
Et sinäkään aina onnistu, ja silloin kutsut kokeneemman labrahoitajan paikalle.
No en, vaan yritän itse uudelleen. Kyllä se oma kokemus on jo niin vankka. Mulle kyllä tuodaan silloin tällöin, että haluatko haasteen.
Pelkän neulan käytön lisäksi laadukas näytteenotto vaatii valtavasti teoriapohjaa. Sitä ei lähihoitajilla valitettavasti ole, eikä kyllä sairaanhoitajillakaan.
Osalla meistä on huonot suonet.
Olen 18-vuotiaasta luovuttanut verta ja neulan saaminen suoniini oli aina haasteellista kokeneilta sairaanhoitajilta.
Nelikymppisenä sairastuin syöpään ja kaksi hoitajaa etsi verisuontani 45 minuuttia. Ehdotin, että näyte otetaa kaulasta, mutta niin ei voi tehdä. He pyysivät nukutuslääkärin paikalle, mutta suoni löytyi ennen lääkärin saapumista.
Vanhuksilla on usein huonot ja hauraat verisuonet.