Mitä introverttiyden takana on?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/13409b57-1fe8-4529-a15c-045457afe9ad
Näkeekö kukaan vastausta?
Kommentit (37)
Puhe oli lapsista, joiden vanhemmat haluavat raivata kaikki vähänkin haastavat arkipäivän kokemukset pois lapsen elämästä. Kyseessä on curling- tai helikopteri vanhemmuus. Tälläisen kasvatustavan vaikutusta on tutkittu vähän, koska on suhteellisen uusi ilmiö.
Tiedän kyllä että useimmat introvertit aikuiset menestyvät hyvin työelämässä, samoin kuin ulospäin suuntautuneetkin. Heillä on erilaisia kykyjä ja toimintatapoja. Ryhmätyössä toivottavasti löytyy tarvetta molemmille.
Ilmeisesti meni tunteisiin, kun erilaisen mielipiteen kirjoittaminen laukaisi sinussa puolustusreaktion ja hyökkäyksen. Kasvata itseesi resilienssiä.
Viime vuosina ja aikoina olen törmännyt usein introverttiyteen kuin myös erityisherkkyyteen.
Kuitenkin moni introvertti on ambivertti kun alkaa rehellisesti tarkastella miten käyttäytyy.
Ekstrovertin kyllä erottaa muista.
Ambivertti on siltä väliltä. Useimmat meistä tykkäävät välillä levätä yksin, tykkäävät olla yksin kaikin puolin ja ladata ns akkujaan yksin. Kuitenkin toisten seura maistuu oikein hyvin välillä ja tylsistyisi jos pitäis olla aina yksin. Näin totean ambiverttina.
Olen jokseenkin introvertti. Pohdiskelen asioita ja kirjoittelen ja luen. Olen ollut nuorempana ujo mutta nyttemmin olen karaissut luonteeni. Tekisi mieleni sanoa että introvertti on älykäs... Tämä ei tarkoita että en haluaisi toisten ihmisten seuraa silloin tällöin.
Ekstrovertit joita tunnen, antavat minun yleensä olla sellainen kuin olen. Äitini vain sai aikoinaan oikein itkupotku raivarin kun suutuin kun hän oli järjestämässä minulle yllätyssynttäreitä. Hän oli luonteeltaan hyvin ekstrovertti ja hän luuli että haluan vaan oikutella.
Vierailija kirjoitti:
Puhe oli lapsista, joiden vanhemmat haluavat raivata kaikki vähänkin haastavat arkipäivän kokemukset pois lapsen elämästä. Kyseessä on curling- tai helikopteri vanhemmuus. Tälläisen kasvatustavan vaikutusta on tutkittu vähän, koska on suhteellisen uusi ilmiö.
Tiedän kyllä että useimmat introvertit aikuiset menestyvät hyvin työelämässä, samoin kuin ulospäin suuntautuneetkin. Heillä on erilaisia kykyjä ja toimintatapoja. Ryhmätyössä toivottavasti löytyy tarvetta molemmille.
Ilmeisesti meni tunteisiin, kun erilaisen mielipiteen kirjoittaminen laukaisi sinussa puolustusreaktion ja hyökkäyksen. Kasvata itseesi resilienssiä.
Ei mennyt tunteisiin. Resilienssisietokyvystani sinä et tiedä, joten annetaan asian sen suhteen olla. Curlingit vain eivät liity varsinaiseen aiheeseen mitenkään, eli introverttiyteen. Joku muu koira nyt älähti..
Introversio ei ole temperamenttipiirre vaan neurologinen ominaisuus.
Aivotoiminta on vilkasta ja spatiaalista, ihmisellä on vilkas sisäinen elämä. Hän ei tunne itseään yksinäiseksi yksin vaan latautuu omassa rauhassaan.
Introvertti havainnoi ja aistii tehokkaasti, vastaanottaa ja käsittelee paljon dataa.
Vierailija kirjoitti:
Introversio ei ole temperamenttipiirre vaan neurologinen ominaisuus.
Aivotoiminta on vilkasta ja spatiaalista, ihmisellä on vilkas sisäinen elämä. Hän ei tunne itseään yksinäiseksi yksin vaan latautuu omassa rauhassaan.
Introvertti havainnoi ja aistii tehokkaasti, vastaanottaa ja käsittelee paljon dataa.
Juuri näin. Toiset ihmiset ovat valtavan tylsiä sisäisen elämäni rinnalla. Joudun ikään kuin vankilaan kun olen muiden kanssa - melkein koko ajan on kauhean tylsää ja odotan vain pois pääsyä tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jotain mitä sieluton extrovertti ei voi ikinä ymmärtää.
Ap on taatusti niin rasittava että sellaisesta tehdään sketsejä.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin tuodaan vain esille, ettei introvertti olisi kovin kykenevä sosiaalisiin suhteisiin, mutta siitähän ei ole kysymys.
Sosiaaliset taidot ja sosiaalisuuden tarve on kaksi eri asiaa. Jos pätkisterapoija ei tiedä eroa vaihtakoon alaa.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina ja aikoina olen törmännyt usein introverttiyteen kuin myös erityisherkkyyteen.
Kuitenkin moni introvertti on ambivertti kun alkaa rehellisesti tarkastella miten käyttäytyy.
Ekstrovertin kyllä erottaa muista.
Ambivertti on siltä väliltä. Useimmat meistä tykkäävät välillä levätä yksin, tykkäävät olla yksin kaikin puolin ja ladata ns akkujaan yksin. Kuitenkin toisten seura maistuu oikein hyvin välillä ja tylsistyisi jos pitäis olla aina yksin. Näin totean ambiverttina.
Minusta kuulostaa siltä, että voit ihan hyvin olla myös introvertti. Kyllähän introvertitkin haluavat sosiaalista elämää. Ero on vain siinä, että sosiaalisuuden jälkeen pitää latautua yksin, kun taas ekstrovertit latautuvat siinä sosiaalisessa tilanteessa ja lataus tyhjenee yksin.
Vierailija kirjoitti:
En pääse lukemaan juttua, mutta kyllä se on ihan syntymässä saatua temperamenttipiirrettä. Vauvat eroaa jo laitoksella temperamentiltaan. Pienissä lapsissa on jo eroja siinä viihtyykö yksin, suuntautuuko sisään vai ulospäin ja viihtyykö lapsiryhmissä.. Sanoipa tuo lehtijutun lyhytterapeutti mitä tahansa.
Juuri näin, samassa perheessä lapset ovat olleet ainan erilaisia ja se sallittiin, ilman diakonooja ja psyykelääkityksiä.
Nyt pitää jokaisella on joku diaknoosi ollakseen kelvollinen. Toisaalta kun tungetaan kymmeniä lapsia samaan karsinaan, ei siinä erilaisuutta sallita. Vilkas pitää hiljentää ja vähemmän vilkas vilkastuttaa.
t. pitkä terapeutti
Vierailija kirjoitti:
Tämän henkilön mielestä asiat johtuu tunnelukoista, kaiketi introverttiyskin. Mindfulnesia ja tunnelukkoja mainostaa sivuillaan ja myy samalla maalaamiaan tauluja.
Tyyppi on varmaan itse ekstrovertti. Näillehän introvertti on epänormaali ja ongelmainen. Kaikkien pitäisi olla yhtä täydellisiä ja virheettömiä kuin hän.
Saharan etelänpuoleisessa Afrikassa käytännössä kaikki ihmiset ovat ekstroverttejä.
Mielenkiintoista, kuinka nykypsykologiassa usein otetaan se poliittinen näkökulma, että introverttiys olisi ongelma.
Mielenkiintoista on se, että "asiantuntijat" valehtelevat.
Mielenkiintoista on siis se, että nämä kaiken maailman asiantuntijat ovatkin usein itse asiassa vain poliitikoita asiantuntijan valepuvussa.
Introvertin hermosto reagoi voimakkaammin ärsykkeisiin kuin ekstrovertin. Sen vuoksi he puhuvat hiljempaa, eivät käytä niin räikeitä värejä ja ovat yleensä ennemmin kahdestaan kuin isossa porukassa. Ekstrovertti tylsistyy, jos ei saa ärsykkeitä ympäristöstään ja sen vuoksi hakeutuu enemmän ihmistenkin seuraan ja on äänekäs.
Vierailija kirjoitti:
En pääse lukemaan juttua, mutta kyllä se on ihan syntymässä saatua temperamenttipiirrettä. Vauvat eroaa jo laitoksella temperamentiltaan. Pienissä lapsissa on jo eroja siinä viihtyykö yksin, suuntautuuko sisään vai ulospäin ja viihtyykö lapsiryhmissä.. Sanoipa tuo lehtijutun lyhytterapeutti mitä tahansa.
Jep. Meillä rauhallinen ja itsekseen hyvin viihtyvä vauva. Kuten me vanhemmatkin.
Lue liisa keltikangas- järvinen
Persoonallisuustutkimuksen perusteet. Löytyy videona
Mitä introverttiyden takana nyt sitten pitäisi olla?
Ihminen.