Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini sai sairaalassa tehdystä muistitestistä pisteitä 23. Mitä edessä?

Vierailija
20.05.2023 |

Tuli hieman puskista tämä muistin heikkeneminen. Se on mielestäni nyt aika yllättäen alkanut paljastua yhä useammin. Miten nopeasti tällainen etenee?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistitestiä ei kannattaisi koskaan tehdä sairaalassa.

Vierailija
2/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä MMSE, niin sen perusteella ei voi ennusteesta sanoa mitään, sehän ei taustoita mahdollista muistisairautta millään tavoin. Ja yleensä ei kannattaisi tehdä sairaalassa, koska akuutti sairaustilanne voi vaikuttaa tulokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Lähetetään kotiin, kun vointi sallii. Ihan järjettömän huonoillakin pisteillä laitetaan vaan kotiin.

Vierailija
4/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta antaa mitään diagnoosia tai ennustetta näillä tiedoilla. Muistisairauden eteneminen ja sen myötä tulevat ongelmat ovat niin erilaisia eri muistisairauksissa, ja myös sairastuneen oma persoonallisuus vaikuttaa. Joskus käy niinkin onnellisesti, että muistin heikkenemisen syyksi paljastuu vitamiininpuutos, joka on hoidettavissa.

Omassa lähipiirissä on ollut kolme muistisairaista. Pisimpään, noin 8 vuotta, sairastanut on hoivakodissa, tarvitsee apua kaikissa päivittäisissä toimissa ja jatkuvaa valvontaa ja ohjausta, luulee elävänsä 1900-lukua, ei tunne edes omia lapsiaan. Toinen on sairastanut noin 5 vuotta, on vielä puolisonsa kanssa kotona, valvoo öisin ja etsii tavaroita, ei suostu käyttämään vaippaa, ajoittain on aggressiivinen, puoliso on aivan romahduksen partaalla. Kolmas kuoli äskettäin (ei muistisairauteen), ehti sairastaa noin 4 v, oli kotona loppuun asti mutta tarvitsi paljon apua ja ohjausta.

Vierailija
5/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras ympäristö voi vaikuttaa. Ko. nopeaa muistitestiä ei pitäisi tehdä kuin max. 6 kk välein. Voidaan tutkia tarkemmilla testeillä myöhemmin. Hän voi tarvita lähetteen muistipolille, riippuen iästä ja paikkakunnasta.

Vierailija
6/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Lähetetään kotiin, kun vointi sallii. Ihan järjettömän huonoillakin pisteillä laitetaan vaan kotiin.

Huonosta pistemäärästä (=vaikea-asteisesta dementiasta) voisi puhua jos pistemäärä olisi alle 12. Jos tuota ei olisi tehty sairaalaolosuhteissa voisi mahdollisesti olla lievä dementia tuolla pistemäärällä. Uusi testi kannattaisi tehdä esim. 6kk kuluttua.

Vierailija
7/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamillasi taustatiedoilla tuota ei voi suhteuttaa mihinkään. Toki se, että muistiongelmia on havaittu käytännössäkin, kertoo jostain ongelmasta.

Vierailija
8/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa on lääkäreitä. Ne on pitkät koulut käyneitä asiantuntijoita. Ihan sitä varten siellä, että ne osaa kertoa "mitä edessä".

Luultavasti aika monta kertaluokkaa paremmin ja luotettavammin kuin epämääräisiltä nettipalstoilta kyselemällä.

Vierailija
9/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa on lääkäreitä. Ne on pitkät koulut käyneitä asiantuntijoita. Ihan sitä varten siellä, että ne osaa kertoa "mitä edessä".

Luultavasti aika monta kertaluokkaa paremmin ja luotettavammin kuin epämääräisiltä nettipalstoilta kyselemällä.

Esimerkiksi virtsatietulehdus voi riittää vanhuksella laukaisemaan sekavuutta (delirium). Siinä tilassa on turha yrittää mitata muistin toimivuutta. Puhutaan sairaaladeliriumista.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00357

Sairaalaolosuhteissa anoppi taantuu kognitiivisilta kyvyiltään. Sairaalassa oloon on joku syy joka vanhuksella voi riittää itsessään laukaisemaan suranaista harhai

Vierailija
10/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs kuulostaa suvaitsevaisilta nämä pisterajat. Terveen pitäisi saada 28-30 testistä. Alempi pistesaalis on syy jatkotutkimuksiin.

Vierailija
11/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs kuulostaa suvaitsevaisilta nämä pisterajat. Terveen pitäisi saada 28-30 testistä. Alempi pistesaalis on syy jatkotutkimuksiin.

Siinä kysytään mm. lääniä, joita en itse erota maakunnasta enkä välttämättä muistaisi missä kerroksessa olen.

Vierailija
12/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistitestin perusteella ei diagnoosia tehdä. Enemmän siitä on hyötyä kun seurataan muistisairauden etenemistä. Pisterajat on hyvinkin suuntaa antavia etenkin tuolla keskitason yläpuolella ja tulos saattaa riippua vaikka koulutuksesta. Muistitestä olennaisempaa diagnosoinnissa on muutokset ns kognitiivisissa toiminnoissa sekä esim. verikokeiden tai pään kuvausten tulokset.

Vierailija
13/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ovat asiantuntijoita mutta eivät hekään ehkä osaa sanoa niin tarkasti ilman lisätutkimuksia.

Vierailija
14/28 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistitestin perusteella ei diagnoosia tehdä. Enemmän siitä on hyötyä kun seurataan muistisairauden etenemistä. Pisterajat on hyvinkin suuntaa antavia etenkin tuolla keskitason yläpuolella ja tulos saattaa riippua vaikka koulutuksesta. Muistitestä olennaisempaa diagnosoinnissa on muutokset ns kognitiivisissa toiminnoissa sekä esim. verikokeiden tai pään kuvausten tulokset.

Ei tietenkään Diagnostika, mutta syy jatkotutkimuksiin.

Vierailija
15/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kysytään mm. lääniä, joita en itse erota maakunnasta enkä välttämättä muistaisi missä kerroksessa olen.

Haloo, läänejä ei ole ollut olemassakaan vuoden 2009 jälkeen.

Taitaa olla itselläsi aihetta muistitutkimukseen.

Vierailija
16/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, että se testi voi antaa monella tavalla väärän tuloksen. Kysytään "monesko kerros" ja asuinlääniä ihmiseltä, joka on asuu yksikerroksisessa omakotitalossa Lapin läänissä niin kuin on asunut koko ikänsä. Presidentinkin voi muistaa, jos on  kovasti kiinnostunut politiikasta tai sattuu olemaan nykyisen pressan kuva vaikka pöydällä olevassa sanomalehdessä. Vastaavasti sairaalassa voi tulla huonommat tulokset.

Yksinkertaisin muistitesti on kysyä ikää. Jos ei ole vasta ollut joku merkkipäivä, huonomuistinen kertoo syntymäaikansa ja "laske siitä".

Aloittajalle sanoisin, että pahimmassa tapauksessa on edessä ankeita aikoja. Positiivista on se, että nopeasti alkanut on ilmeisesti myös diagnosoitu ajoissa ja pääsee pikaisesti tutkimuksiin ja saa lääkityksen.

Vierailija
17/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä niissä lomakkeissa kuitenkin vielä kysellään.

Vierailija
18/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, että se testi voi antaa monella tavalla väärän tuloksen. Kysytään "monesko kerros" ja asuinlääniä ihmiseltä, joka on asuu yksikerroksisessa omakotitalossa Lapin läänissä niin kuin on asunut koko ikänsä. Presidentinkin voi muistaa, jos on  kovasti kiinnostunut politiikasta tai sattuu olemaan nykyisen pressan kuva vaikka pöydällä olevassa sanomalehdessä. Vastaavasti sairaalassa voi tulla huonommat tulokset.

Yksinkertaisin muistitesti on kysyä ikää. Jos ei ole vasta ollut joku merkkipäivä, huonomuistinen kertoo syntymäaikansa ja "laske siitä".

Aloittajalle sanoisin, että pahimmassa tapauksessa on edessä ankeita aikoja. Positiivista on se, että nopeasti alkanut on ilmeisesti myös diagnosoitu ajoissa ja pääsee pikaisesti tutkimuksiin ja saa lääkityksen.

Koeta nyt sinäkin muistisairas takoa päähäsi, ettei läänejä ole ollut olemassakaan liki 15 vuoteen.

Vierailija
19/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläsi on aihetta hankkia pikkuisen yleissivistystä. Oikeasti pitäisi muistitestissäkin kysyä maakuntia eikä läänejä.

Vierailija
20/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä niissä lomakkeissa kuitenkin vielä kysellään.

Jos sinulla on yhtään järkeä tallella, niin vastaat ettei läänejä ole enää olemassakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi