Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja jätti 10v lapsen useita kertoja yksin viikonlopuksi, kun lähti ryyppäämään.

Vierailija
20.05.2023 |

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LillaMilla kirjoitti:

Jutussa ei mainita miksi jätti lapsen yksin kotiin, mutta mainitaan että äiti on lähihoitaja. Tuon ikäistä lasta ei tietenkään saa jättää yksin kotiin viikonlopuksi, itse en jättäisi edes yöksi. Olen kuitenkin kuullut, että monella yksin lapsen/lasten kanssa asuvalla, kolmivuorotyötä tekevällä tulee ongelma eteen siinä vaiheessa, kun lapsi aloittaa koulun. Lasta ei voisi jättää vielä yksin iltaisin/öisin, mutta vuorohoitoa ei kouluikäisille saa enää samalla tavalla, kuin mitä päiväkoti-ikäiselle saa. Miten ihmeessä työnteko onnistuu, jos pientä koululaista ei saa illaksi tai yöksi hoitoon? Hoitoalan palkat on muutenkin niin surkeat, että yksinhuoltajan on vaikea tulla toimeen vain päivävuoroja tekemällä. Jäikö äiti ehkä sitten kuitenkin jumiin töihin, kun seuraavasta vuorosta puuttui porukkaa? Tämä tapahtui korona-aikana, jolloin pienessäkään flunssassa ei saanut mennä töihin, joten poissaoloja tuli herkästi. Tavallisesti tällaisissa uutisoinneissa ei mainita ammattia, siksikin mietin, että oliko lapsi yksin äidin töiden takia.

Olis voinut ottaa yhteyden lapsen isään ja antaa lapsen hoitoon hänen luokseen, vaikka kuinka olisi oma viikko lapsen kanssa menossa. Jutussa mainitaan, että äiti oli kieltänyt lasta kertomasta toiselle vanhemmalleen yksinolosta, joten en usko kysyneen toiselta vanhemmalta apua.

Totta. Toisaalta jos lapsen toinen vanhempi asuu esimerkiksi satojen kilometrien päässä, niin voi olla vaikea saada apua. Tai ihan jos välit on huonot ja eksää ei kiinnosta auttaa. Mietin myös tuota, että miksi ei ole saanut kertoa kenellekään olevansa yksin. Eikö se olis just turvallisempaa, että joku naapurin täti olisi siinä hollilla jos hätä tulee. En keksi mitään muuta syytä kuin että tilanne on tullut eteen nopeasti ja äiti on sitten ohjeistanut, että älä puhu tästä kenellekään. Väärin silti, viikonloppu on jo aivan liian pitkä aika olla yksin.

Mun mielestä olis kuitenkin paikallaan tarttua myös tähän epäkohtaan, että vuorotyöläisen alakouluikäisille lapsille ei saa hoitopaikkaa äidin tai isän ilta- tai yövuoron ajaksi. Tai ainakaan kunnilla ei ilmeisesti ole lakisääteistä pakkoa sellaista järjestää? Lähihoitajan palkoilla ei paljon lastenhoitoapua ostella. Yksi tuttu hoitaja kyseli joskus Facebookin avulla, että voisko joku tulla heille nukkumaan kun hänellä olis yövuoro. Joku onneksi siihen sit kommentoi, että aika vaarallista ottaa puolituttuja sinne lapsen kanssa yöksi. Ainahan sitä voi sit sanoa, että vaihda alaa, mutta ei se niin helppoa ole sekään.

Joskus tulee mietittyä että kun ero on nykyään niin yleistä ja usein lapset jää äidille ja sitten vielä äitien yleisin ammatti on sairaanhoitaja, niin onkohan sitä koskaan tutkittu miten pienipalkkaisten yksinhuoltajaperheiden lapset oikeasti voi. Hoitajien palkkojen nostaminen vaikuttaisi positiivisesti ihan valtavan suureen määrään lapsia.

Vierailija
62/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, teko ei ole hyväksyttävä mutta missään ei lue syytä joten otsikkosi on pas kapuhetta.

Mutta kaikki tietävät, että syy on päihteiden käyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä jätin lapset yöksi kahdestaan kotiin, kun tein vuorotyötä. 

Sama. Mutta se onkin eri asia.

Miten niin se on eri asia? Missään ei sanota syyksi, että äiti on lähtenyt ryyppäämään. Ihan yhtä hyvin voi olla, että on ollut töissä. Ja vaikkei 20 vuotta sitten tuosta ole kielletty kenellekään kertomasta, niin nykyään on vähän eri. Tässä sääntöyhteiskunnassa nyt tulee lasu jo epäjärjestyksessä olevasta kodista. Ja kymmenvuotiaita on monenlaisia, ei tämä kaikki pärjäisikään, suuri osa viidesluokkalaisista on jo tosi isoja.

Vierailija
64/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moneksi tunniksi 11-vuotiaan voi jättää? Työkaverit kkesälomia suunnitelkessa oli sitä mieltä, että minä äitinä voin "ihan hyvin" jättää lapset 7- ja 11-vuotiaat jättää yksin 9 tuni työpäivän ajaksi. Kyllä ne pärjää. Ihan en ollut samaa mieltä! Omasta mielestä jo laitontakin!! Olenko oikeassa?

80-luvulla meitä lapsia ei ikinä jätetty yksin yöksi tai pidemmäksi aikaa vaikka äiti teki 4-vuorotyötä ja oli usein yön töissä.

Ihan normaalia on, että 7 ja 11- vuotiaat voi olla yksin kotona. Koulun kesälomilla oltiin aina kahdestaan sisareni kanssa. Osattiin omatoimisina lämmittää ruokaa, minä jopa kokkailin alusta asti itse jo pienestä pitäen, oltiin naapurin kersojen kanssa, käytiin uimassa ja kirjastossa. Ei mitään hätää. Hyvin olisi mennyt kokonainen viikonloppukin. Vanhemmista toinen teki kolmivuorotyötä ja toinen päivätyötä.

Meillä lapset 7v ja 12v enkä todellakaan voisi jättää heitä keskenään työpäivän ajaksi koska 7v on erittäin vilkas ja tapaturma-altis.

Vierailija
65/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla kommentoimaan, että kyllä tuon ikäinen pärjää yksin yön yli, mutta kyseessä olikin koko viikonlopun mittaisia ryyppyreissuja. Toivottavasti lapsi otettiin huostaan.

No ei kyllä pärjää yön ylikään ton ikäinen.

Vierailija
66/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... mä olin 11-vuotiaana yksin viikonloppuja, kun yh äitini oli työmatkalla. Tein itse ruuat ja hyvin pärjäsin. Jotenkin tosi ristiriitainen fiilis tuli tästä jutusta. Mun kokemuksista aikaa noin 20 vuotta, ei tullut mieleenkään että äitinibolisi pitänyt saada syyte heitteillejätöstä.

Tuo olisi ollut lasun paikka. Ei 11v kykene vielä huolehtinaan itsestään tai asunnosta pitkiä aikoja. Sillä ei ole väliä mitä väität. Olet huonon kasvatuksen tulos.

Vierailija
67/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin luen rivien välistä että ollut töissä. Ei näissä jutuissa yleensä ammattia mainita.

Näin minäkin ajattelin, että oisko ollut töissä.

Kukaan ei ole koko viikonloppua töissä. Haloo nyt.

Vierailija
68/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatista riipumatta ja yhteiskunalisesta asiemasta.ilman ryypy reissua monet vanhemat jättävät lapsen alle 10 vuotiaana yksin kotia illalla.Menoiltaan tulevat yöllä kotia.Eivät ymmärrä tekevät väärin vaikka eivät ryyppää.

Vierailija
69/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LillaMilla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LillaMilla kirjoitti:

Jutussa ei mainita miksi jätti lapsen yksin kotiin, mutta mainitaan että äiti on lähihoitaja. Tuon ikäistä lasta ei tietenkään saa jättää yksin kotiin viikonlopuksi, itse en jättäisi edes yöksi. Olen kuitenkin kuullut, että monella yksin lapsen/lasten kanssa asuvalla, kolmivuorotyötä tekevällä tulee ongelma eteen siinä vaiheessa, kun lapsi aloittaa koulun. Lasta ei voisi jättää vielä yksin iltaisin/öisin, mutta vuorohoitoa ei kouluikäisille saa enää samalla tavalla, kuin mitä päiväkoti-ikäiselle saa. Miten ihmeessä työnteko onnistuu, jos pientä koululaista ei saa illaksi tai yöksi hoitoon? Hoitoalan palkat on muutenkin niin surkeat, että yksinhuoltajan on vaikea tulla toimeen vain päivävuoroja tekemällä. Jäikö äiti ehkä sitten kuitenkin jumiin töihin, kun seuraavasta vuorosta puuttui porukkaa? Tämä tapahtui korona-aikana, jolloin pienessäkään flunssassa ei saanut mennä töihin, joten poissaoloja tuli herkästi. Tavallisesti tällaisissa uutisoinneissa ei mainita ammattia, siksikin mietin, että oliko lapsi yksin äidin töiden takia.

Olis voinut ottaa yhteyden lapsen isään ja antaa lapsen hoitoon hänen luokseen, vaikka kuinka olisi oma viikko lapsen kanssa menossa. Jutussa mainitaan, että äiti oli kieltänyt lasta kertomasta toiselle vanhemmalleen yksinolosta, joten en usko kysyneen toiselta vanhemmalta apua.

Totta. Toisaalta jos lapsen toinen vanhempi asuu esimerkiksi satojen kilometrien päässä, niin voi olla vaikea saada apua. Tai ihan jos välit on huonot ja eksää ei kiinnosta auttaa. Mietin myös tuota, että miksi ei ole saanut kertoa kenellekään olevansa yksin. Eikö se olis just turvallisempaa, että joku naapurin täti olisi siinä hollilla jos hätä tulee. En keksi mitään muuta syytä kuin että tilanne on tullut eteen nopeasti ja äiti on sitten ohjeistanut, että älä puhu tästä kenellekään. Väärin silti, viikonloppu on jo aivan liian pitkä aika olla yksin.

Mun mielestä olis kuitenkin paikallaan tarttua myös tähän epäkohtaan, että vuorotyöläisen alakouluikäisille lapsille ei saa hoitopaikkaa äidin tai isän ilta- tai yövuoron ajaksi. Tai ainakaan kunnilla ei ilmeisesti ole lakisääteistä pakkoa sellaista järjestää? Lähihoitajan palkoilla ei paljon lastenhoitoapua ostella. Yksi tuttu hoitaja kyseli joskus Facebookin avulla, että voisko joku tulla heille nukkumaan kun hänellä olis yövuoro. Joku onneksi siihen sit kommentoi, että aika vaarallista ottaa puolituttuja sinne lapsen kanssa yöksi. Ainahan sitä voi sit sanoa, että vaihda alaa, mutta ei se niin helppoa ole sekään.

Joskus tulee mietittyä että kun ero on nykyään niin yleistä ja usein lapset jää äidille ja sitten vielä äitien yleisin ammatti on sairaanhoitaja, niin onkohan sitä koskaan tutkittu miten pienipalkkaisten yksinhuoltajaperheiden lapset oikeasti voi. Hoitajien palkkojen nostaminen vaikuttaisi positiivisesti ihan valtavan suureen määrään lapsia.

En ole tavannut yhtäkään ihmistä, joka ei olisi saanut tehdä vain päivävuoroja pyytäessään.

Vierailija
70/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LillaMilla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LillaMilla kirjoitti:

En ole tavannut yhtäkään ihmistä, joka ei olisi saanut tehdä vain päivävuoroja pyytäessään.

Sun kupla on sitten todella pieni.

Vierailija
71/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä palkalla saa parhaan ja laadukkaimman työntekijäaineksen. Huonolla palkalla saa vähemmän hyvää.

Itse työskentelen insinöörialalla, ja työvoimapula on sellainen, että joutuu palkkaamaan kaikki, jotka tulee töihin suunnilleen selvinpäin.

Ehkä selväpäisiä ei enää riitä heikommin palkatuille aloille.

Vierailija
72/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli syy miksi tahansa, niin 10-vuotiasta ei saa jättää yksin koko viikonlopuksi.

Vierailija
73/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin kuulostaa siltä, että on haluttu tehdä tulkintoja. Minusta kuulostaa aivan järkevältä, että jos muksu jää yksin kotiin, niin sovitaan, että mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Entinen kumppani voi olla aivan mitä tahansa, voi olla omistautunut vainolle ja kiusaamiselle. Tai voi olla, että ei.

Ihmettelen, että miten yksinhuoltajien on tarkoitus käydä esim töissä.

Vierailija
74/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä isä? Kauppareissulla ostamassa maitoa ja tupakkaa?

Tietäneekö / muistaneeko edes äiti kuka isä on?

Vierailija
75/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä on pitänyt mainita ammatti? Olisiko mainittu, jos olisi vaikka kampaaja? Hoitajiinkin mahtuu kaikenlaista porukkaa, kuten ihan jokaikiseen ammattiryhmään. Ei kaikki hoitajat ole mitään pullantuoksuisia äitejä.

Joillain 3-vuorotyötä tekevillä yksinhuoltajilla on todellisia ongelmia järjestää lasten hoito yövuorojen aikana. Kun kouluikäinen ei kuulu enää minkään vuorohoidon piiriin, mutta yksinkään ei saisi jättää. Kaikki työnantajat ei jousta. Tiedän erään paperimies isän, jonka lapsi on yövuorojensa aikaan yksin kotona. Silloin kun on isällään. Äidille tämä on ok. Lapsi on 11v.

Luulen, että tässä tapauksessä kyse on ollut bilereissuista tai esim. uudesta parisuhteesta minne lähdetty viikonlopun viettoon. Itse en 13 vuotiastakaan jättäisi yksin yöksi kotiin. Kaverinsa kanssa ovat olleet kaksistaan yötä meillä. Ja silloinkin useampi vanhempi olisi ollut puhelimen päässä jos olisi hätä tullut.

Vierailija
76/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä isä? Kauppareissulla ostamassa maitoa ja tupakkaa?

toiselle vanhemmalle ei saanut kertoa. Nähtävästi eronneet.

Vierailija
77/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ylläty saman ikäisenä minut on jätetty huolehtimaan velipuolesta joka oli tuolloin alle eskari ikäinen

Vierailija
78/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ajat muuttuneet ja hyvä niin.

Muthan jätettiin jatkuvasti 10-12 vuotiaana vauvan ja kaksi vuotiaan vahdiksi, kun vanhemmat ryyppäs oli pakko päästä porukan mukana lähipubiin. Tulivat yleensä sammumaan kotiin ja seuraava päivä piti myös piikoa. Olivathan nuo siinä "lähellä" jos jotain sattuis. Antoi kivasti vielä pubin numeronkin.

Kerran sitten sattu. Toinen sisaruksista putosi sängystä yöllä. Olivat tulleet kotiin, joten mäkin sitten naivisti mennyt nukkumaan. Heräsin ovikelloon. Siellä oli naapurin nuoripari. Olivat huolissaan, kun vauva itkee.

Äiti makaa puolialasti sängyssä, eikä sitä saa kukaan hereille. Oli vissiin yrittänyt vielä imettääkin.. Nää jäi loppu yöksi meille.

Tiesiväthän ne mikä tuo tilanne on joka viikonloppu. Vannottivat, että tulen seuraavalla kerralla sitten soittamaan heidän ovikelloaan, kun vanhemmat lähtee.

Lasuja ei silloin naapureista tehty. Heilläkin oli tilanne, että äiti oli kuollut ja isä lähtenyt. Lapset jäi keskenään. Nyt tuo parikymppinen nuoripari piti huolta perheen alaikäisistä ja vähän meistäkin.

Kerroin vanhemmille mitä oli viikonloppuna tapahtunut, niin ehkä ne vähän säikähtivät siitä. Ei enää niin hanakasti ryypänneet tai lähteneet joka viikonloppu baariin. Olivat pienessä humalassa kotona liian usein. Alkoivat tappelemaan sitten.

Jospa lähihoitaja nyt myös olisi herännyt ja pitää muksustaan parempaa huolta.

Vierailija
79/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia juoppoja ne lähärit on.

Varsinkin naiset.

Vierailija
80/82 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moneksi tunniksi 11-vuotiaan voi jättää? Työkaverit kkesälomia suunnitelkessa oli sitä mieltä, että minä äitinä voin "ihan hyvin" jättää lapset 7- ja 11-vuotiaat jättää yksin 9 tuni työpäivän ajaksi. Kyllä ne pärjää. Ihan en ollut samaa mieltä! Omasta mielestä jo laitontakin!! Olenko oikeassa?

80-luvulla meitä lapsia ei ikinä jätetty yksin yöksi tai pidemmäksi aikaa vaikka äiti teki 4-vuorotyötä ja oli usein yön töissä.

Ihan normaalia on, että 7 ja 11- vuotiaat voi olla yksin kotona. Koulun kesälomilla oltiin aina kahdestaan sisareni kanssa. Osattiin omatoimisina lämmittää ruokaa, minä jopa kokkailin alusta asti itse jo pienestä pitäen, oltiin naapurin kersojen kanssa, käytiin uimassa ja kirjastossa. Ei mitään hätää. Hyvin olisi mennyt kokonainen viikonloppukin. Vanhemmista toinen teki kolmivuorotyötä ja toinen päivätyötä.

Meillä lapset 7v ja 12v enkä todellakaan voisi jättää heitä keskenään työpäivän ajaksi koska 7v on erittäin vilkas ja tapaturma-altis.

Miksi alapeukut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä