Liikkumaan oppiminen
Moi!
Miten voisin " opettaa" tai rohkaista vauvaani (6kk) liikkumaan, hän ei vielä konttaa eikä ryömi ollenkaan.
Hän onmielellään mahallaan, mutta ei tunnu tajuavan sitä, että eteenpäinkin voisi mennä.
Olen näyttänyt mallia sisarusten kanssa miten ryömitään, ja laittanut houkutusleluja nokan eteen käden ulottumattomille,
mutta ei,
aikansa siinä heiluttelee käsiä ja jalkoja ja sitten alkaa leikkiä lentokonetta, eli nostaa kädet sivuille ja laittaa naaman maahan ja rupee itkemään.
Muutkin lapseni ovat olleet myöhäisiä liikkumaan, joten en vielä huolissani ole, mutta kysyisinkin nyt, olisiko jollain antaa joku kikka tai ohje miten voisin auttaa....
Kommentit (2)
eli että muutkin lapsenne ovat hitaita liikkeellelähtijöitä. Siitä tuli mieleeni, että meidän lastenlääkäri sanoi meille pari viikkoa sitten, että meidän tytöillä on todnäk vain vähän hitaampi motoriikka jaloissa. Että kroppa ja kädet olis valmiina lähtöön mutta jalat ei. Tämä selittäisi kyllä esikoisen nopean kehityksen kun oppi ryömimään.
Meillä esikko ryömi 10,5kk, sen jälkeen oppi istumaannousun, pystyynnousemisen, puita pitkin kävelyn, tuetta seisomisen ja 1v 2vk otti ekat askeleensa. Vasta sen jälkeen oppi konttaamaan.
Toinen lapsemme on nyt 9kk+ eikä vielä ryömi eikä konttaa. Peruuttaa vain vauhdilla ja pyörii napansa ympäri. Oppi istumaan ilman tukea alle ½ vuotiaana ja siinä pyörii paikallaan ja pääsee hienosti masulleen istualtaan.
Tällä kertaa EN panikoi. Esikoisen osalta olin välillä tosi huolissani kun ei millään lähtenyt liikkeelle.
MUTTA. Hyvä puoli tässä on se, että suurimmilta mustelmilta ja haavereilta ollaan vältytty kun tytöt on olleet niin pitkään paikoillaan. Myöskin iän tuoma varmuus on näkynyt siinä vaiheessa kun esikoinen lähti liikkeelle. Ei ollut ihan päättömänä menossa joka paikkaan, kuten usein aikaisin liikkeelle lähtevät.
Mitään kikkoja mulla ei siis ole, esikoisen kanssa koitettiin kaikki. Kaukosäätimet ja kännykät oli tyrkyllä pienen matkan päässä, mutta lähinnä vain hermostui kun ei päässyt liikkeelle. Mä siis suosittelen vain sitä, että annat vauvan kehittyä omaan tahtiinsa. Ja nuo meidän tarinat oli siis vain lohduksi, että on ihan normaalia lähteä myöhemminkin liikkeelle :)