Itsekkäät ihmiset ärsyttää
Miksi eivät voi ottaa toisiakin ihmisiä huomioon . Ovat aina minä, minä .
Kommentit (7)
Kuinka paljon sitten pitäisi ottaa huomioon ja mitä huomioonottaminen sinulle tarkoittaa? Lähinnä siis siinä mielessä kysyn, että milloin koet jonkun olevan itsekäs?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sitten pitäisi ottaa huomioon ja mitä huomioonottaminen sinulle tarkoittaa? Lähinnä siis siinä mielessä kysyn, että milloin koet jonkun olevan itsekäs?
Luultavasti silloin, kun joku muu ihminen voittaa ap:n itsekkyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti silloin, kun joku muu ihminen voittaa ap:n itsekkyydessä.
Itsekkäski syyttäminen on tehokas manipulointikeino, jos ei suostu toimimaan itsekkääksi haukkujan haluamalla tavalla. Siksi kysyin mikä on ap:n mielestä itsekästä. Esimerkiksi minua on painostettu ammatinvalinnan suhteen juuri sillä, että on itsekästä, jos en suostu henkilökohtaiseksi avustajaksi tai päiväkotiapulaiseksi tai ns. auttamistyöhön tai tukemaan tarot tulkitsijoiden youtube kanavia yms. Ne ovat kuitenkin päätöksiä, joihin kenelläkään, joka ei itse tee kyseisiä töitä, ole mitään sanomista. Esimerkkinä siis. Puhelimen selaaminen seurueessa on epähuomioivaa (työasioissa toki eri asia), mutta julkisissa kulkuvälineissä ei tarvitse kuitenkaan huomioida koko junanvaunullista matkustajia tai olla kuuntelematta musiikkia liikkuessaan julkisilla paikoilla. On sävyeroja sen suhteen mikä on itsekästä ja mikä ei.
Joku voidaan väärin perustein luokitella itsekkääksi. Jos arvomaailma tai käsitykset ovat erilaisia. Vaikka itsekkäitäkin löytyy.
Minäpä annan muutaman käytännön esimerkin toisten huomioimiseen arjessa:
- Kun puhut puhelimeen julkisissa kulkuvälineissä tai vastaavissa yhteisissä paikoissa, älä pidä puhelinta kaiuttimella.
- Kun katsot vaikkapa junassa laitteeltasi videoita tai kuuntelet musiikkia / annat lapsesi kuunnella ja katsella, käytä kuulokkeita ja opeta se myös lapsellesi.
- Kun lähdet perheinesi / ystävinesi jonnekin, muista, että siellä on todennäköisesti muitakin. Älkää levittäytykö ja leiriytykö keskelle kulkuväyliä, älkää puhuko toisillenne metrien päästä huutamalla.
- Oven auki pitäminen seuraavallekin, myös tuntemattomalle ei ole iso vaiva.
- Yksikään asiakaspalvelija missään ei ole vain sinua varten, vaan hän palvelee kaikkia ja kutakin vuorollaan.
Listaa voi jatkaa.
Jotkut ei , vaan aikuisenakaan tajua ajatella muitakin.