Aikuisen miehen jatkuvat mielialavaihtelut, tulen itsekin kohta hulluksi!
Otsikossa tulikin jo suurin ongelma, mutta apua kaivataan kipeästi. Alan olla oikeasti ihan loppu ja mietin onko, kenenkään muun kotona vastaavaa :(
Olemme seurustelleet miehen kanssa nelisen vuotta, asuneet saman katon alla niistä kaksi. Mies on iältään ihan reippaasti aikuinen, 42-vuotias. Mistään parikymppisestä tapauksesta ei siis ole kyse. Viimeisen noin vuoden aikana tuntuu, että miehen mieliala ja tuuli kääntyy jatkuvasti. Tässä hyvin kuvaava esimerkki tältä päivältä:
Heräämme aamulla hyvässä hengessä, molemmilla töistä ylimääräinen vapaapäivä. Minulla on omiin opiskeluihini liittyviä hommia, joita teen aamupäivän aikana. Mies käy vielä hyväntuulisena höpöttelemässä omat päivän suunnitelmansa ja ehdottaa yhteistä tekemistä, kun olen valmis. Tämä minulle ok.
No, kun olen saanut opiskelut opiskeltua ja laittauduttua, menen kertomaan miehelle että olen valmis lähtöön silloin kun hän on. Vastaukseksi muminaa, ei meinaa nostaa katsettaan puhelimeta. Ehdotan vielä kävisimmekö yhdessä myöhäisellä lounaalla, taaskaan ei mitään sanallista vastausta vaan epämääräistä muminaa. Lopulta pääsemme lähtemään ja palaamme kaupan kautta kotiin. Kaupassa mies on ollut kireä kuin viulun kieli, mutta ajomatkalla hän ehdottaakin taas omana normaalina itsenään, että kutsutaanko joku kaveri viikonlopun aikana grillaamaan.
Nyt olemme sitten palanneet kotiin, mies istuu sohvalla taas katse kiinni puhelimessa ja vain mutisee vastauksia. Alkaa itseä turhauttaa ja itkettää niin paljon, että voi aikuisen miehen kanssa olla näin suurta myrskyä siitä, millainen olotila on. Hän on lisäksi suht hallitseva persoona, jonka energiat kyllä tarttuvat myös minuun, vaikka yritänkin, etten antaisi tuollaisen pilata omaa päivääni ja oloani. Aika mahdotonta se tuntuu olevan.
On henkisesti todella kuluttavaa miettiä, miten paljon omaan arkeen miehen mielialan heittelyt voivat vaikuttaa. Etenkin, kun ne tuntuvat tulevan täysin ilma mitään selvää ulkoista syytä. Joskus yritän varoa käytöstäni, jotten laukaisisi miehessä tällaista pahaa reaktiota, mutta kun en osaa todellakaan sanoa, mistä milloinkin se voi lähteä liikkelle. Varmaan oikeasti mistä vain. Voin käsi sydämellä rehellisesti sanoa, etten ole tässä esimerkkipäivässäni tiuskinut tai ollut muutoinkaan inhottava hänelle, en kertaakaan. Sillä ei tunnu olevan mitään väliä.
Ja kyllä, olen yrittänyt monesti kysyä ja puhua miehelleni. Joskus todennut jopa suoraan, että vaikutat niin ärsyyntyneeltä minuun, että koen tarvetta pysyä omassa kodissani pois hänen tieltään. Tästäkään ei ikinä synny juuri muuta keskustelua saati anteeksipyyntöä.
Kaipaan kipeästi kommentteja ja muiden kokemuksia aiheesta. Onko teilläkin nelikymppinen mies seonnut yhtäkkiä ja heittäytynyt täysin tunteiden vietäväksi ja on yhtäkkiä aivan mahdoton ennakoida? Haluan vielä korostaa, että kun suhteemme alkoi ja vielä pitkään sen jälkeen hän oli käytökseltään ihan normaali, tämä piirre hänessä on ilmaantunut vasta kesken suhteemme ja tuntuu pahentuneen muutamien viime kuukausien aikana. En ensisijaisesti epäile pettämistä, koska mies on toisaalta hyvin aloitteellinen tekemään meille tulevaisuuden suunnitelmia mutta ei kai sekään ole mahdotonta. Pohdin myös, onko mies jollain tapaa nyt seonnut vai paljastaa yhtäkkiä todellisen luontonsa?
Piri ei pistä päätä sekaisin vaan ennemminkin päinvastoin. Auttaa tunteiden hallinnassa.