VAKAVA-2023
Onko muille tullut VAKAVA-kokeen kutsua, kun viikko enää kokeeseen?
Kommentit (413)
Aika loppui kesken. Oli paljon kysymyksiä ja artikkelitkin olivat melko pitkiä, paljon tehtäviä. Paniikki menis lipussa iskeä.
Ärsyttävää oli myös, että viereiseltä paikalta toinen hakija yritti lähteä pois paria minuuttia ennen kokeen päättymistä. Eikö kokeen viimeiset minuutit voisi rauhoittaa, ettei toisten tarvitse keskeyttää omaa tekemistä? Pari minuuttia jaksaa varmasti odottaa.
Etsi komennolla sain aina vain maalatuksi ensimmäisen sanan en muita sanoja tekstin myöhemmistä kohdista.
ensi vuonna uudestaan kirjoitti:
Mitä mieltä olitte Vakava-kokeesta? Itse hain neljättä kertaa luokanopettajaksi ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun olin valmistautunut kunnolla ja olin aloittanut valmistautumisen jo maaliskuussa. Koe oli mielestäni aivan erilainen aikaisempiin verrattuna. Koe oli järkyttävän pitkä ja todella vaikea. Aika loppui täysin kesken ja jouduin arvailemaan lähes joka kohdan. Tuntuu, että valmistautumisesta ei ollut mitään apua.
Tuntuu että ehkä kannattaisi hakea johonkin vähemmän vaativaan koulutukseen.
Virheen takia tänään kaikki kokeeseen????
Aivan pitkä ja vaativa koe. Hakutoiminto toimi kuumana.
Tsemppiä kaikille hakijoille! Itse pääsin viime vuonna erityispedagogiikkaa opiskelemaan. Oli aika vaikea vakava-koe silloinkin, mutta kyllä siitä selviää kun pitää pään kylmänä eikä panikoi. Toivottavasti pääsette sisään!
Ja minä en edes päässyt 2. osioon, en edes tajunnut sellaisen olevan siellä. Tuntui jo 1. osiokin vievän kaiken ajan. Eli ei haaveita haaststteluun pääsystä.
Vierailija kirjoitti:
ensi vuonna uudestaan kirjoitti:
Mitä mieltä olitte Vakava-kokeesta? Itse hain neljättä kertaa luokanopettajaksi ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun olin valmistautunut kunnolla ja olin aloittanut valmistautumisen jo maaliskuussa. Koe oli mielestäni aivan erilainen aikaisempiin verrattuna. Koe oli järkyttävän pitkä ja todella vaikea. Aika loppui täysin kesken ja jouduin arvailemaan lähes joka kohdan. Tuntuu, että valmistautumisesta ei ollut mitään apua.
Tuntuu että ehkä kannattaisi hakea johonkin vähemmän vaativaan koulutukseen.
Jos on aikaisemmin vakavasta selvinnyt soveltuvuuskokeeseen ja sovari jäänyt johonkin 5 pisteen päähän niin sitten kantsii vielä yrittää, mutta jos ei useamman hakuyrityksen jälkeen ole päässyt edes sovariin niin miettisin itse hetken, että onkohan ihan sopiva ala. Toki se seuraava yrityskerta voikin sitten tuottaa tulosta. Vakava-koe ei ole sisällöllisesti kamalan vaikea pääsykokeeksi, mutta se aikapaine tekee siitä vaikean.
VAKAVA kokeessa kannattaa vastata VAIN jos on varma että vastaus menee oikein. Turhia miinus pisteitä ei kannata ottaa
Itse sain viime vuonna ensikertalaisena kutsun soveltuvuuskokeeseen ja pääsin sisään. Itse ainakin koin, että VAKAVA oli se vaikeampi osuus. Soveutuvuuskokeesta sain tosi hyvät pisteet
Tsemppiä tulosten odotteluun. Toivottavasti haluttu opiskelupaikka sieltä napsahtaa
Olipa mukava ja rohkaiseva kommentti. Unohdin tosiaan kertoa, että opiskelen Helsingin yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajaksi toista vuotta. Maisterihaussa haen luokanopettajaksi, mikäli paikkaa ei sitä ennen ei-ensikertalaisena muualta aukea. Luokanopettajaksi haluan ja paikan aion saada, keinolla millä hyvänsä. Mukavaa kesää ja menestystä sinunkin elämään! :)
Vierailija kirjoitti:
Joo oli pitkä ja aika loppui. Osaan tuli kyllä vastattua mututuntumalla ja se hiukan kaduttaa. Milloinkas ne tulokset tulevat?
Tämä on kyllä hankala VAKAVAssa. Kun usein se oma mutu-tuntuma on ihan oikea ja siihen kannattaa luottaa. Mutta toisaalta onhan se riski, kun väärästä vastauksesta menee miinusta.
Itse vastasin viime vuonna ihan viimeisellä minuutilla pariin kysymykseen ihan mutulla ja kyllä ne yhtä lukuunottamatta oikein meni
T: ekan vuoden opiskelija Tampereelta
Viime vuonna en kerennyt käymään koko koetta läpi, pääsin silloin luokanopettajakoulutukseen. Nyt kävin yrittämässä vielä erityispedagogiikan puolelle. Ja kerkesin juuri ja juuri käymään kaikki kysymykset ja artikkelit läpi. Mun mielestä oli ainakin ihan mielenkiintoiset artikkelit ja niitä oli sinänsä helppo lukea. Ykkösosiossa vaan oli melko raaka pisteytys ja en sen takia vastannut kuin niihin mihin olin täysin varma.
ensi vuonna uudelleen kirjoitti:
Olipa mukava ja rohkaiseva kommentti. Unohdin tosiaan kertoa, että opiskelen Helsingin yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajaksi toista vuotta. Maisterihaussa haen luokanopettajaksi, mikäli paikkaa ei sitä ennen ei-ensikertalaisena muualta aukea. Luokanopettajaksi haluan ja paikan aion saada, keinolla millä hyvänsä. Mukavaa kesää ja menestystä sinunkin elämään! :)
Älä kuuntele tollasii puheita! Mä oon ite täsmälleen samassa tilanteessa kuin sä, just opiskelen toista vuotta vakalla ja hain kans luokanope puolelle. Enemmän se sovari kertoo, kuin toi vakava. Älä luovuta, pääset vielä luokanopeks.
Ekaa kertaa hain, loppu ihan aika kesken. Ehdin vastata ekan osion kysymyksin huolella, tokasta osiosta puolet arvaillen ja puolet jäi tyhjäksi. Harmittaa ihan sairaasti, odotin iteltä enemmän vaikka tää oli ensimmäinen kerta.
Ne jotka pääsee todistuksella sisään ja on käyny vakavan tekemässä niin pääsee vaan todistuksella. Eli vaik oiski vakavan pisteet riittäny myös vakavalla niin heidät katsotaan vain todistuskiintöön, eli ei näin vaikuta pelkällä vakavalla hakevien mahiksiin päästä sovariin/kouluun.
Aika loppui kesken, puoliin en vastannut ollenkaan. Ehken ensi vuonna uudestaan, toisaalta tuon tyylinen koetilanne ei ole mulle sopiva. Niin että onko hukkaan heitettyä aikaa.
Itsehän jäin sille raastavalle 1. varasijalle soveltuvuuskokeen yms. jälkeen toiveammattiini (opinto-ohjaaja) johtavaan koulutukseen, mutta sain paikan koulutukseen, jota kautta avautuisi ehkä paikka opettajan pedagogisiin. Kuitenkin muuten ko. koulutus on osoittautunut itselleni "vääränlaiseksi".
Ohiksena, lasten kanssa työskentelyn pitäisi olla iloinen ja positiivinen asia, vain Suomessa voidaan kyseisen alan opintojen valintakokeen lyhenteeksi keksiä "VAKAVA", joka latautunut täyteen negatiivista energiaa.
Olipa outo koe, 2021- keväällä pääsin opiskelemaan varhaiskasvatuksen opettajaksi. Luulin että kokeessa on 20 kysymystä ja 2 osiota. Mutta niitähän oli ihan liikaa. Aikaa oli 8min kun pääsin toiseen osioon, minkä olin unohtanut iski paniikki ja vastasin pikaisesti kysymyksiin joihin tiesin vastauksen. Kaikkeni annoin mutta aika loppui, ensikerralla katson oikeasti kaikki osiot läpi ja suunnittelen aikataulun paremmin.
Joo oli pitkä ja aika loppui. Osaan tuli kyllä vastattua mututuntumalla ja se hiukan kaduttaa. Milloinkas ne tulokset tulevat?