Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkönsäästö ruoanlaitossa?

Vierailija
19.05.2023 |

Nyt se tapahtuu minullekin eli sähkön hinta nousee vähintään 2,5 kertaiseksi. Jostain pitäisi vielä saada säästöä aikaan ja kulutusta vähentää. Olen jättänyt saunomisen ja pöytätietokoneen pois. Tv- auki vain kun katson, valot eivät pala turhaan jne.
Mutta ruoanlaitossa pitäisi vielä nipistää sähkön käyttöä. Olen aina tehnyt isoja annoksia ja lämmittänyt mikrossa viikon ajan samaa pöperöä. Joskus pakastankin annoksia. Käytössä on sähköhella, mikro ja jääkaappi jossa pieni pakastin osa.
Kuluneen vuoden aikana monella varmasti kertynyt kokemusta miten sähköä säästyy ruoanlaitossa. Mitä ruokaa syöt kylmänä? Miten säästät sähköä ruoanlaitossa? Miten minimoin sähkönkulutuksen keittiössä?
Sinkkutalous.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitalossa ei säästetä sähköä ruuanlaitossa mutta puilla lämmitetään sähköä säästäen. 

Vierailija
2/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joulusta asti ollut pörssisähköllä 50-55 euroa sähkölasku kuukaudessa. On vielä varaa maksaa tuo ja ihan normaalisti elän. Saattaa joskus olla 3 tuntia uuni päällä, mutta seuraavina päivinä ei välttämättä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta eineksiä, ei sinkut saa palstalaisten mielestä tehdä ruokaa saati syödä ruokaa pestäviltä astioilta. Eihän sulla vaan ole tiskikonetta?

Vierailija
4/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkkutalous. Ostin Rustasta syksyllä airfryerin 29e.  Sillä kypsentää pieniä annoksia, ei kuluta paljon sähköä.  Jos on sähkölämmityskoti-ei haittaa vaikka tekee hellalla ruokaa-koska hellan lämpö lämmittää myös asuntoa.  Asun taloyhtiössä jossa kiinteä vesimaksu-päästän bidesuihkusta kuumaa vettä pyykkikoneeseen-säästää koneen vedenlämmityksessä. Tiskaan käsin tiskit.

Vierailija
5/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

päästän bidesuihkusta kuumaa vettä pyykkikoneeseen-säästää koneen vedenlämmityksessä.

😂😅😅

Vierailija
6/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta eineksiä, ei sinkut saa palstalaisten mielestä tehdä ruokaa saati syödä ruokaa pestäviltä astioilta. Eihän sulla vaan ole tiskikonetta?

Meillä on tiskikone ollut 23- vuotta ja kolmas on menossa jos se lakkaa toimimasta niin ostetaan uusi. Minä leivon sämpylöitä ja teen niin paljon itse ruokaa niin etten ala niitä ruuanlaitto pyttyjä itse tiskaamaan ollenkaan vaan kone tiskaa ne. Osa syödään eineksinäkin jos en aina ehdi ruokaa alusta asti tekemään eikä aina huvita. Meillä on keittiökin sellainen uuden aikainen jossa olisi ihan mahdotonta käsin tiskata. Kaikki muut paitsi valurauta padat ja pannut laitetaan tiskikoneeseen. 

Vierailija
7/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ota nyt alkuun kesäksi pörssisähkö. Kato syksyllä vaihdatko johonkin muuhun. Vaikka tuskinpa halvempaa saat mistään silloinkaa, siis pörssisähköä halvempaa.

Nytkin alle 3snt, loppupäivän alle 1, eilen maso vaan siirron.

Koko viime talven oli pörssisähkö ja keskimäärin hslvempi kuin siemmin edullinen määräaiksinen. Ja sähkölämmitys sekä kaupingissa että mökillä.

Jos et lämmitä sähköllä, niin en epäröisi hetkeäkään pörssisähköön siirtymistä.

Vierailija
8/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tiskikonetta, minä syntinen tiskaan käsin ja juoksevan veden alla.

Vierailija
9/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa airfryerillä ja instant pot-koneella. Uunia käytän ehkä kerran kuukaudessa.

Vierailija
10/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ota nyt alkuun kesäksi pörssisähkö. Kato syksyllä vaihdatko johonkin muuhun. Vaikka tuskinpa halvempaa saat mistään silloinkaa, siis pörssisähköä halvempaa.

Nytkin alle 3snt, loppupäivän alle 1, eilen maso vaan siirron.

Koko viime talven oli pörssisähkö ja keskimäärin hslvempi kuin siemmin edullinen määräaiksinen. Ja sähkölämmitys sekä kaupingissa että mökillä.

Jos et lämmitä sähköllä, niin en epäröisi hetkeäkään pörssisähköön siirtymistä.

Tätä olen vakavasti harkinnut ja todennäköisesti otankin.

Vierailija
11/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkkutalous. Ostin Rustasta syksyllä airfryerin 29e.  Sillä kypsentää pieniä annoksia, ei kuluta paljon sähköä.  Jos on sähkölämmityskoti-ei haittaa vaikka tekee hellalla ruokaa-koska hellan lämpö lämmittää myös asuntoa.  Asun taloyhtiössä jossa kiinteä vesimaksu-päästän bidesuihkusta kuumaa vettä pyykkikoneeseen-säästää koneen vedenlämmityksessä. Tiskaan käsin tiskit.

Rasvattomalla ruualla tulee ihan paskan makuista ruokaa mutta kenellekkä se maistuu niin onneksi olkoon tämmöinen paska. 

Vierailija
12/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen ruokaa airfryerillä ja instant pot-koneella. Uunia käytän ehkä kerran kuukaudessa.

En haluaisi ostaa lisää koneita, nekin maksaa aika paljon. Vievät tilaakin pienessä keittiössä liikaa.

Vierailija
13/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tiskikonetta, minä syntinen tiskaan käsin ja juoksevan veden alla.

Vettä kuluu kaikkein eniten käsin tiskaamalla.

Vierailija
14/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 2 kuukauden sähkölasku on 27 euroa, vaikka en säästä ruoanlaitossa, joka usein on lämmitystä mikrossa. Poikamiestalous.

Vierailija
15/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sinkkutalous. Ostin Rustasta syksyllä airfryerin 29e.  Sillä kypsentää pieniä annoksia, ei kuluta paljon sähköä.  Jos on sähkölämmityskoti-ei haittaa vaikka tekee hellalla ruokaa-koska hellan lämpö lämmittää myös asuntoa.  Asun taloyhtiössä jossa kiinteä vesimaksu-päästän bidesuihkusta kuumaa vettä pyykkikoneeseen-säästää koneen vedenlämmityksessä. Tiskaan käsin tiskit.[/quote

Airfyeri on ihan täyttä humpuukia ja rasvatonta ruokaa voi tehdä ilman sitäkin jos rasvaa pelkää. 

Vierailija
16/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sähköä säästät sillä että teet isoja annoksia kerralla. Rahaa säästät sillä että otat pörssisähkön ja teet ruokasi halpaan aikaan. Viime aikoina halpoja tunteja on ollut paljon iltapäivisin, ei tarvitse öisin herätä laittamaan ruokaa :)

Vierailija
17/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon aloittajalka kuluu sähköä kuuksudessa? Tai paljonko kuukauden sähkölasku on rahassa?

Vierailija
18/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sinkkutalouden ruoanlaitossa kuluu sähköä niin vähän, että siinä säästämällä ei yleensä pysty tekemään olennaista vaikutusta sähkölaskuun. Jos haluat säästää ruoanlaitossa sähköä, niin vältä ruokia, joita keitetään levyllä tai paistetaan uunissa tuntikausia. Kun käytät uunia, valmista samalla lämmityksellä uunissa useita ruokia.

Vierailija
19/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon aloittajalka kuluu sähköä kuuksudessa? Tai paljonko kuukauden sähkölasku on rahassa?

Kilovateilla ja euroilla ei ole merkitystä. Kysyin vain sähkönsäästövinkkejä ruoanlaittoon. Elän minimituloilla pakosta ja asumiskulut nousi juuri niin paljon että pitää vielä pyrkiä nipistämään lisää.

Mielellään ottaisin vastaan ideoita mitä kylmää syötte pääruokana? Leipä tietysti olis helppo ja täyttävä kylmä ruoka mutta maha ei kestä paljon viljoja. Salaatteja syön kesällä paljon kun hinnat taas tippuu reippaasti, mutta niihinkin kyllästyy. Jokin suolainen piiras menee myös muutaman päivän.

Vierailija
20/53 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liottamalla keitettäviä aineksia etukäteen voi lyhentää keittoaikaa. Esim. pasta yöksi veteen -> keittoaika 1 minuutti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi