WHO varoittaa tekoälyn käytöstä terveydenhuollossa. Vaarana lääkärien ja hoitajien massatyöttömyys.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä sen tekoälyn, joka kyselee potilaalta mitä lääkelistalla olevia lääkkeitä hän on oikeasti käyttänyt ja minä annoksina, ja korjaa lääkityksen päivystyksestä osastolle siirtyessä, määrää unohtuneet labrat (hoitaja). Palpoi potilaan, kysyy oikeat kysymykset (lääkäri). Asentohoidot, huomiointi tilan muutoksissa, hoitotoimenpiteet. En edes ala luettelemaan kaikkea koska tila ei riitä. Potilaallahan tulisi olla monitorit ja kuvantamislaitteet suunnilleen kiinni koko ajan ennen ja jälkeen hoitoon hakeutumisen. Onnea vaan, sitä odotellessa.
Tekoäly analysoi ihmisen aamuvirtsasta ja ulosteesta vessassa mitä lääkkeitä on käyttänyt tms. Sensorit mittaa verenpaineen, lämpötilan tms. samalla, ei niitten tartte koko ajan olla kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kysymys pitäisi olla että miten saadaan paras hoitotulos suhteessa käytettyihin resursseihin.
Joka tapauksessa hoitajia ja lääkäreitä kohtaa 20v sisällä kokonaan uudenlainen työmarkkina kun suuret ikäluokat eli vanhukset kuolee pois, eikä enää ole hoidettavia.
Vaikken alalla työskentelekään, voinen jakaa kokemuksen potilaan näkemyksestä.
Kommenttisi on aika lyhytkatseinen ja tuntuu jopa tarkoitushakuisen sarkastiselta. Tartun siihen kuitenkin itse, koska pääosin ihan perusterveenä keski-ikäistyvänä henkilönä olen tarvinnut vuosien aikana lääkäriä ja hoitotyötä muussakin kuin flunssatapauksissa, kuten ehkä älyteknologian avulla voitaisiin jossain vaiheessa hoitotyötä korvata.
Olen joutunut jo tähän ikään mennessä mm. leikkauksiin niin tapaturman kuin sairauden vuoksin. Näihinkin on liittynyt monen monta kontaktia hoitohenkilökunnan kanssa.
On toki totta, ettei kaikki meistä syntyneistä ikäänny, mutta suurinosa. Samoin liikkumattomuudesta ja elintavoista johtuvat sairauden lisääntyvät. Eiköhän älyn auttama välivaihe anna hoitohenkilökunnalle mahdollisuuden keskittyä ihmistyöhön.
Sekin apu on tarpeen, kun ajattelee tulevia sukupolvia, jotka ovat pienempiä kuin edeltäjänsä ja valitettavasti myös sairaampia kuin edeltäjänsä, elleivät sisuunnu (kuten parhaimmillaan sukupolvikokemuksen läpikäyneet tekevätkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä sen tekoälyn, joka kyselee potilaalta mitä lääkelistalla olevia lääkkeitä hän on oikeasti käyttänyt ja minä annoksina, ja korjaa lääkityksen päivystyksestä osastolle siirtyessä, määrää unohtuneet labrat (hoitaja). Palpoi potilaan, kysyy oikeat kysymykset (lääkäri). Asentohoidot, huomiointi tilan muutoksissa, hoitotoimenpiteet. En edes ala luettelemaan kaikkea koska tila ei riitä. Potilaallahan tulisi olla monitorit ja kuvantamislaitteet suunnilleen kiinni koko ajan ennen ja jälkeen hoitoon hakeutumisen. Onnea vaan, sitä odotellessa.
Tekoäly analysoi ihmisen aamuvirtsasta ja ulosteesta vessassa mitä lääkkeitä on käyttänyt tms. Sensorit mittaa verenpaineen, lämpötilan tms. samalla, ei niitten tartte koko ajan olla kiinni.
Teillä on aika utopistisia ajatuksia kyllä. Varmasti tuo olisi mahdollista. Mutta se MAKSAA. Tekoälyä aiotaan käyttää siksi, että se pienentää kustannuksia - nämä robotit jotka analysoivat virtsat ja veret hetkessä ja huuhtelevat automaattisesti ihmisten takapuolet maksaisivat niin paljon per potilas, että halvemmaksi tulee vain polkea ihmistyövoiman palkkoja ja elintasoa kunnes ihmiset saadaan halvalla tekemään ne kurjimmat työt.
Olen itse saanut hoitovirheestö korvauspäätöksen ja virhe johtui samasta syystä kuin lukuisat muutkin viivästyneet diagnoosit ja virhediagnoosit: lääkärit katsoivat käyntejä yksittäisinä kokonaisuuksina eivätkä ehtineet tai osanneet yhdistää tietoja kaikista aiemmista käynnistäni. Olen itse ohjelmistoalalla ja tiedän että tuollainen ongelma on juuri sellainen missä tekoäly olisi voinut auttaa. Jos työterveyslääkärin apuna olisi ollut tekoälyalgoritmi joka olisi analysoinut oman sairashistoriani sekä tuoreimmat lääketieteen tutkimustiedot niin AI olisi helposti voinut ehdottaa lääkärille oikeaa diagnoosia.
Nyt harvinainen sairaus jota tavallinen tk lääkäri näkee vain harvoin sai pahentua monta vuotta kunnes eräs lääkäri lopulta älysi passittaa tutkimuksiin.
Kun diagnoosi lopulta varmistui niin samalla nähtiin että kaikki diagnoosiin tarvittava tieto oli ollut jo vuosia sairaskertomuksessani nähtävissä. Tietoja ei vain oltu osattu yhdistää.
Uskon että tämä on juuri se tyypillinen tapaus missä AI tulee parantamaan hoitoa. Toinen selkeä alue on kuvantaminen jossa kuvantunnistusalgotirmit pystyvät jo tänä päivänä tunnistamaan esim alkavia kasvaimia ihmislääkäriä luotettavammin. Tällöin syöpä saadaan leikattua aikaisessa vaiheessa ja hyvässä lykyssä säästetään ihmishenkiä.
Käsittämätöntä että joku vastustaa asioiden parantamista teknologialla varsinkaan kun kyseessä on ihmisten terveys ja hyvinvointi.
ihanaa että saadaan edes sillä a.i hoijaja mitotusta kuntoon. miksei muuten kukaan ole vastuussa niistä lupauksista? pitäskö jonkun ministerin istua linassa kunnes asiat on saatu kondikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tekoälylle voi antaa komennot vaikka maailman toiselta puolelta, hakkerointi tulee mahdolliseksi. Pian joku käskee sen myrkkypiikittää kaikki suomalaiset ja lopettaa jatkohoitotoimenpiteet. Kuka ottaa vastuun?
Niin, vaikkapa kiinalainen kirurgi voi tehdä Suomalaisen potilaan leikkauksen etänä.
Asettaen robottien avulla uuden D3 tehdyn sydämmen tai tahdistimen tai...
Päivää tohtori.
- no päivää päivää, mikäs vaivaa?
Pierettää hirveästi.
- no mikä sun omasta mielestä on vikana?
En minä tiedä, olisiko vaikka suolistosyöpä.
- no laitetaan vaikka se tähän diagnoosiksi niin tämä on sillä selvä.
Lieköhän ollut oik...
- ULOS TÄÄLTÄ JO! LUULETKO SINÄ ETTÄ MEILLÄ ON AIKAA LÄTISTÄ TÄSSÄ JOUTAVAA PASKAA, SEURAAVA POTILAS PITÄISI AIKATAULUN MUKAAN OLLA JO TÄÄLLÄ! NYT ULOS TAI KUTSUN VARTIJAT!!
Tekoäly voisi korvata WHO:n heti alkuun. Muuta ole kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tekoäly korvaa konkreettiset hoitotoimet?
Tekoäly käyttää tietoja sun perimästä ja ennaltaehkäisee mahdollisesti puhkeavat taudit. Algoritmi laskee sulle oikean ja terveyttä tukevan ruokavalion ja liikunta-ohjelman. Näin ennaltaehkäisy poistaa hoitotoimenpiteiden tarpeet, kun tila ei koskaan kehity hoitoa vaativaksi.
Lääkärit ja hoitajat keskittyy sitten onnettomuuksien hoitoon.
Tämä olisikin hienoa, vaan se nähdään noudattaako jengi sitten näitä ohjeita, johan se tiedetään ettei tupakointi, juopottelu ja sohvalla mässäämässä makoilu ole terveellistä mutta moni silti tekee niin. Eikä kaikki sairaudet ole elintavoilla ehkäistävissä, moni toki olisi.
Kokoomus ja vauva foorumi käyttää terveydenhuollon tekoälyä massatyöttömyyteen ja massatyöttömyyden esikuvien antamiseksi apinoiden kesken