Jos alaikäinen lapsi ilmoittaa terveydenhoitajalle käyttävänsä alkoholia, eikö siitä pitäisi ilmoittaa vanhemmalle?
Tuhosin vanhoja papereita kotona ja käsiini osui lukioikäisen, alaikäisen lapseni terveystarkastuksen raportti monen vuoden takaa. Siinä lapsi on ilmoittanut käyttävänsä alkoholia pari kertaa kuukaudessa. Ensinnäkin koko asia on minulle täysi mysteeri, sillä tämä nimenomainen lapsi oli aina kotona. Ei harrastanut lukiossa mitään, ei käynyt kavereiden kanssa kuin korkeintaan leffassa ja seurakin oli niin kunnollista ja tunnollista, etten pysty kuvittelemaan heitä juomaan missään.
Miten voi olla, että alaikäinen lapsi käyttää alkoholia, eikä vanhemmille kerrota?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 12-vuotiaan ehkäisy, raskaudet, sukupuolitaudit ja päihdeongelmat ovat nyky Suomessa "nuoren" yksityisasioita, jotka eivät kuulu vanhemmille. Näin tää on, halusit tai et.
Uskomatonta. Miksei samantein lasketa täysikäisyyden rajaa sitten 10 vuoteen? Jos hän on niin kykeneväinen huolehtimaan jo omista asioistaan?
ap
On ihan järkevää että nuori saa hiljalleen iän myötä lisää oikeuksia. 12-vuotias saa jo päättää haluaako tavata etävanhempaansa, 15-vuotias saa tehdä työsopimuksen ilman huoltajan lupaa ja hallita itse ansaitsemiaan rahoja jne.
On nuorten oman turvallisuuden ja terveyden kannalta tärkeää että he voivat asioida luottamuksellisesti terveydenhuollossa. Muuten moni jättäisi kertomatta sairauksistaan ja vammoistaan jos pitäisi pelätä että niistä kerrotaan eteenpäin vanhemmille.
Joku ei-lääketieteellisistä syistä tehty abortti ehkä on sellainen asia josta vanhempia voisi informoida, samoin laittomien päihteiden käyttäminen. Mutta alkoholin juominen, sairaudet, tapaturmat, labrarulokset yms. eivät kyllä vanhemmille kuulu ellei nuori itse niistä halua kertoa.
Eikö tunnolliset käytä alkoholia? Hohhoijaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 12-vuotiaan ehkäisy, raskaudet, sukupuolitaudit ja päihdeongelmat ovat nyky Suomessa "nuoren" yksityisasioita, jotka eivät kuulu vanhemmille. Näin tää on, halusit tai et.
Uskomatonta. Miksei samantein lasketa täysikäisyyden rajaa sitten 10 vuoteen? Jos hän on niin kykeneväinen huolehtimaan jo omista asioistaan?
ap
Älä jaksa olla lapsellinen.
Mun mielestä on vakavaa, ettei alaikäisen lapsen huoltajalle kerrota, jos hän rikkoo lakia. Miksi minulla olisi vastuu hänestä, jos en ole tästä tietoinen?
ap
Jos yli 15v tekee rikoksen niin hän vastaa siitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuttukaan tiennyt, että lapsen lääkitystä onkin jatkettu. Koska viime tieto hänellä oli, että lääkäri lopetti lääkityksen. Sen jälkeen ei kerrottu toiselle vanhemmalle. Ei lapsi, ei ex eikä terveydenhuolto.
Jos lapsi on päättänyt ettei tietoa kerrota niin sitä ei kerrota. Ei lapsi, ei ex, eikä terveydenhuolto. Sitä voi aikuinen ihminen ihan katsoa peiliin miksi lapsi ei halua hänelle kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mun mielestä on vakavaa, ettei alaikäisen lapsen huoltajalle kerrota, jos hän rikkoo lakia. Miksi minulla olisi vastuu hänestä, jos en ole tästä tietoinen?
ap
Älä jaksa olla lapsellinen. Ei alaikäinen joudu rikosvelvollisesti vastuuseen, jos käyttää alkoholia. Siitä tehdään korkeintaan lasu, JOS on syytä huoleen. Tässä tapauksessa ei ollut syytä. Et sinä ole esim vastuussa, jos 14v varastaa auton ja rikkoo tämän. Lapsi on ihan itse velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingot.
ps sinä rikoit kirjesalaisuutta. Nyt ne paperit takaisin samaan paikkaan ja pidät turpasi kiinni.
Lastensuojeluun siitä pitää ilmoittaa, varsinkin jos lapsi on juuri sitä alkolia käyttänyt. Tosin lapsi voi sepitellä vaikka mitä terkkarillekin...
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluun siitä pitää ilmoittaa, varsinkin jos lapsi on juuri sitä alkolia käyttänyt. Tosin lapsi voi sepitellä vaikka mitä terkkarillekin...
Terveydenhuolto on ilmoitusvelvollinen.
Meinaatteko oikeasti että jokaisesta nuoresta (lähes täysi-ikäisestä) joka sanoo silloin tällöin kaljoittelevansa kavereiden kanssa, pitäisi tehdä LaSu tai edes ilmoittaa kotiin? Siinä ei kyllä sossut ehtisi muuta tekemäänkään kuin perata näitä ilmoituksia. Se on tietysti eri asia jos päihteiden käyttö on runsasta ja vaikuttaa muuhun arkeen, tai jos esim. tullaan kännissä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tietysti kerrotaan jos epäillään rikoksesta koska ei voida kuulustella ilman huoltajaa. Nämä tämmöiset perusasiat pitää tietää ainakin jos on lapsia huollettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko oikeasti että jokaisesta nuoresta (lähes täysi-ikäisestä) joka sanoo silloin tällöin kaljoittelevansa kavereiden kanssa, pitäisi tehdä LaSu tai edes ilmoittaa kotiin? Siinä ei kyllä sossut ehtisi muuta tekemäänkään kuin perata näitä ilmoituksia. Se on tietysti eri asia jos päihteiden käyttö on runsasta ja vaikuttaa muuhun arkeen, tai jos esim. tullaan kännissä kouluun.
No, kun alkoholin käyttöön ja alkoholin ostamiseen ja alaikäiselle luovuttamiseen on olemassa lakeja, joissa on määritetty ikärajat.
On laitonta hankkia alaikäiselle alkoholijuomia ja tupakkaa, alaikäisen hallussa ei voi olla alkoholia tai tupakkaa tai sähkötupakkaa laillisesti. Suomessa pitää totella lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjen käyttö on sallittu tässäkin asiassa.
Juu. juu. Mut siis en lukenut koko sepususta tässäkään tarinassa, joten kun puhutaan lapsesta niin ajattelin että joku 12-v. Mutta jos nyt on 17-v niin se on tietty vähän eri juttu, mutta alaikäinen siinäkin on alkoholin kanssa tekemisissä, Suomessa on alkoholilainsäädäntö vielä olemassa. Etenkin jos se alkoholin käyttö on runsasta, niin totta mooses, siihen pitää puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Jo 10-vuotias lapsi voi salata vanhemmiltaan halutessaan terveystietonsa.
Näistä salattavista tiedoista puheen ollen mua vähän huvitti kun huomasin että aikuinen lapsi ei näe digi- ja väestöviraston sivuilla omissa tiedossaan vanhempiensa nimiä vaan vain näiden syntymäajan. Oman vanhemman nimi on siis lain mukaan lapselta salattu henkilötieto. Kai tässä on joku sellainen logiikka että jos välit on menneet niitä ei ole koskaan ollutkaan niin ei näe nimeä, mutta vähän silti nauratti.
Jos terkkarille ei saisi puhua luottamuksellisesti niin ainoa varma seuraus on se että se alaikäinen ei puhu terkkarille enää ollenkaan. Sekö on parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kun alkoholin käyttöön ja alkoholin ostamiseen ja alaikäiselle luovuttamiseen on olemassa lakeja, joissa on määritetty ikärajat.
On laitonta hankkia alaikäiselle alkoholijuomia ja tupakkaa, alaikäisen hallussa ei voi olla alkoholia tai tupakkaa tai sähkötupakkaa laillisesti. Suomessa pitää totella lakia.
Todellako?
ap