Miksi aikuiset kiusaavat työelämässä?
Kysymys otsikossa.
Eikö aikuiset ihmiset tajua tekevänsä väärin. Miksi jotakuta kiusataan ja toista ei?
Kommentit (27)
Ei siihen tarvita muuta syytä, kuin että naama ärsyttää, olen huomioinut.
Ehkä ihmiskunta aikuistuu 10 000 vuoden päästä. Ollaan aika ankea laji.
Huonot sosiaaliset taidot, metsäläismäiset juntti käytöstavat, sota-ajan traumat ja periytyminen nuoremmille sukupolville, mutta yleisimpänä näistä oma epävarmuus ja sen heikko sietokyky ja puutteet sen käsittelyyn. Lähes aina kun kokee epävarmuutta toisen takia (toinen upea, itse kokee ettei niin) niin se aiheuttaa kiusaamisen.
Joissain tapauksissa myös jos toinen on esim fyysisesti heikko, ilkeät käyttää sen ns hyväkseen tai pyrkii siihen jotta näyttäisi itse voimakkaammalta. Jne. Useimmiten kateus ja vajavaisuus. Suurin osa kiusaajista rumia, ja saaneet huonon kasvatuksen ja ympäristön missä elää.
"Suurin osa kiusaajista rumia." Sisältä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua enemmänkin syrjitään ja haukutaan/nauretaan selän takana, koska olen vähän kömpelö sosiaalisesti. Syytän tästä enemmän itseäni kuin noita muita. Toki on olemassa ihmisiä, joiden ei jatkuvasti tarvitse haukkua muita ja jotka välittävät muistakin ihmisistä.
Luepa kirjoittamasi ja kerro onko haukkuminen ja selän takana nauraminen okei vaikka olisikin sosiaalisesti kömpelö?
Eihän se ole, mutta ihmiset tulkitsevat asioita niin yksilöllisesti, että sosiaalinen kömpelyys saatetaan monesti tulkita epäkohteliaisuutena tai töykeytenä tai sitten siitä aiheutuvat kiusalliset tilanteet rasittavat ihmisiä niin paljon, että heidän täytyy päästä purkamaan tunteitaan.
Kuitenkin pääasiassa ihmiset pyrkivät olemaan hyviksiä, vaikkakin monesti vain pitääkseen omaa mainettaan yllä, ei siksi että välittäisivät oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Huonot sosiaaliset taidot, metsäläismäiset juntti käytöstavat, sota-ajan traumat ja periytyminen nuoremmille sukupolville, mutta yleisimpänä näistä oma epävarmuus ja sen heikko sietokyky ja puutteet sen käsittelyyn. Lähes aina kun kokee epävarmuutta toisen takia (toinen upea, itse kokee ettei niin) niin se aiheuttaa kiusaamisen.
Joissain tapauksissa myös jos toinen on esim fyysisesti heikko, ilkeät käyttää sen ns hyväkseen tai pyrkii siihen jotta näyttäisi itse voimakkaammalta. Jne. Useimmiten kateus ja vajavaisuus. Suurin osa kiusaajista rumia, ja saaneet huonon kasvatuksen ja ympäristön missä elää.
Minä olen epävarma ja jokseenkin vainoharhainen. Aina jos joku vitsailee ilkikurisesti jotain, kuvittelen sen olevan hyökkäys minua kohtaan, vaikka sitä ei olisi takoitettu pahalla. Tosikkomaisuudeksikin tätä voisi varmaan sanoa.
Se luo tilanteita, joissa henkilö A sanoo henkilölle B jotain ivallista vitsinä, sitten henkilö B ei reagoikkaan A:n haluamalla tavalla vaan näyttää kärsivältä, jolloin henkilö A joutuu ikävään valoon. Sitä sitten korjaillaan haukkumalla henkilöä B, jotta tämä ikäänkuin ansaitsisi tulla loukatuksi.
Ne on niitä entisiä koulukiusaajia, jotka ei osaa muuttaa tapojaan aikuisenakaan. Ehkä ne pitäis viedä saunan taa ja antaa kunnon opetus.
Stockmannilla on kiusaamista ylempien taholta ja heidän sanansa menee aina alemman ohi. Sitten haukkumiset eikä uskota ettei pidä paikkaansa ettei alempi ole tehnyt ko asioita. Kiusa se on pienikin kiusa vaikka useimmiten se on suurta.