Mökkituliaiset, onko nämä ok?
Lyhty + kynttilä, servettejä. Joku makea jälkkäri konditoriasta. Yksi yö ollaan.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
On sekin näky, kun vieraat astuvat autosta ja ensimmäisenä tulee näkyviin jättimäinen wc-paperisäkki.
Sitähän voi ostaa vaikka sen pienimmän pakkauksen. Tai peräkontillisen auton.
Jaaha, kymmenen sivua tullut juttua mun tuliaisista, lopputulema asiasta taisi olla että ihan paskoja ovat ja ruokaa, juomaa tai edes vessapaperia pitää viedä😅
Ap
Minusta aloittajan viemisissä ei ole mitään vikaa. Riippuu nyt tietysti vierailun kestosta ja porukan nuppiluvusta. Kun itse kutsumme mökille vieraita, sovitaan tulijoiden kanssa ruoka-ja juomapuolesta. Mutta en odota tai edes halua että vieraat osallistuvat samalla panoksella kuin isäntäväki, koska ovat kutsuttuja vieraita. Eli esim. jälkkärin tuominen on tosi ok. Jos vierailu on pidempi ja siihen kuuluu enemmän illanviettoa, vieraat ovat tuoneet oma-aloitteisesti jotain juomia. Jos jotain pientä extraa haluaa tuoda niin juurikin esim. kynttilä tai servetit on kiva. Pesuaineet, vessapaperit ym. ovat toki käytännöllisiä, mutta jotenkin arkisia.
Vierailija kirjoitti:
Jotain kivoja koriste-esineitä voi viedä tuliaiseksi. Mökille ei yleensä kutsua tarvita. Onhan siellä aitat ja muut, sinne mahtuu aina yllätysvieraat muutamaksi yöksi.
Juuri näin. Ei mikään ilahduta mökkilomalla kuin yllätysvieras tai useampikin. Tuulikellosetti on aina yhtä tervetullut tuliainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan kutsun ystävieni huvilalle, niin silloin vien vain tuliaisena pullon hyvää juotavaa ja jotain herkkuja.
Jos pyydän päästä ystävieni huvilalle, niin samalla kysyn mitä he haluavat että tuon sinne, ruokaa, juomia tai jotain muuta?
Ap on siis k u t s u t t u. Ei ole pyytänyt päästä kenenkään mökille. Lukutaitoa nyt.
Eri
Laadukasta kahvia, viiniä, oliiveja, mehua, hilloa, hunajaa ym. Tällaiset tuliaiset isäntäväki voi antaa eteenpäin, jos eivät jostain syystä maustu. Eivät pilaannu kuten makkarat ym.
Minä rakastan lyhtyjä, itse olisin mielissäni tuomisista. Jos on väärän tyylinen, annan eteenpäin lahjaksi.
Jäliruoka on tosi hyvä! Leivosten lisäksi kenties pullo kuohuviiniä ja mansikoita. Lisäksi/ sen sijaan lahjapussillinen leivin-, suodatin-, foliopaperia tai muuta varmasti käytössä kuluvaa perushyödykettä.
häveliäisyys syistä sanovat, että ei tarvi mitään tuoda. kursailevat. sitten suuttuvat, kun istutte valmiiseen pöytään ilman tuliaisia. ei kenenkään kotiin saa mennä syömään ja viettämään aikaa ilman tuliaisia. viekää viiniä, leipää kondioriasta( ei supermarketista), ehkä jotain makeaa mustikkapiirakkaa myös konditoriasta ja jos perheessä lapsia, niin sitten suklaata sun muuta niille, kahvipaketti jne. jos perheessä koira, niin koiralle luu myös. voitte ostaa halvimmat tuotteet kaikista, kunhan paikan emäntä näkee, että myös sinä olet nähnyt vaivaa.
Meille toi yhdet vieraat kerran Orkidean. Siis mökille. Nykyään en kutsu vieraita lähes ollenkaan enää. En jaksa olla palveluskuntana monta kertaa päivässä valmiiseen pöytään istuville vieraille. Yks ilta ja aamu olis ok, mutta meidän mökki on sen verran kaukana, ettei sinne kukaan lähde noin lyhyeksi aikaa.
Viekää viiniä, eivät vaan kehdanneet pyytää.
Jälkiruoka on hyvä. Ehkä lisäksi jotain kahvileipää, kahvia tai viiniä. Jos perhe viettää aikaa paljon mökillä ehkäpä joku ulkokukka josta on parhaimmillaan iloa koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
Meille toi yhdet vieraat kerran Orkidean. Siis mökille. Nykyään en kutsu vieraita lähes ollenkaan enää. En jaksa olla palveluskuntana monta kertaa päivässä valmiiseen pöytään istuville vieraille. Yks ilta ja aamu olis ok, mutta meidän mökki on sen verran kaukana, ettei sinne kukaan lähde noin lyhyeksi aikaa.
No mikä vika orkideassa? Sen voi viedä mökiltä kotiin, jos ei halua siellä pitää. Helppohoitoinen. Kukkii monta viikkoa.
Jos viette jotain pesuaineita saippuaa shampoota tms muistakaa katsoa että on biohajoavaa.
Mun mielestä AP.n ehdotus oli hyvä. Meille saa tuoda myös viiniä, olutta ja kahvia, ne eivät happane heti eikä olla niin nirsoja merkin suhteen. Myös jonkun mainitsemat säilykkeet, oliivit ja aurinkokuivatut tomaatit ja vastaavat jotka säilyvät hyvin ovat ok.
Te ketkä viette talouspaperia niin ostakaa sellaista jossa ei ole mitään kuvioita ettei vaan lahjan saaja loukkaannu jos kuviot ei sovikaan mökin fengshuihin.
Me saatiin kerran mökille ystäväpariskunnan tuliaisena vessapaperia paketti, kahvipaketti ja pullo viiniä. Oli sovittu, että ruokaa ei tarvi ostaa, me tarjotaan ruoat, omat juomat pitää kaikilla olla. Kahvipaketti ja viinipullo ilahdutti. Vessapaperi oli outo. Tuli mieleen lähinnä, että käyttääkö nuo niin valtavan määrän kerralla paperia vessassa, että aikovat itse kuluttaa koko paketin sen reilun vuorokauden aikana vai miksi toivat.
Palsta on kummallisia olettajia täynnä. Jos oma mökki on vedetön, sähkötön lautamaja jossain tiettömän matkan päässä, ei se tarkoita, että kaikkien muidenkin mökit olisivat. Toisaalta se ei tarkoita sitäkään, että se jonkun toisenlainen mökki olisi automaattisesti satojen neliöiden omakotitalo. Jos omalla mökillä syödään lenkkimakkaraa vessapaperiin käärittynä, se ei tarkoita, etteikö jonkun mökillä olisi käyttöä serveteillä ilman sen kummempaa hienostelun tarvetta. Jos itse ajattelee, että vieraiden tulee kustantaa oma osuutensa ruoasta ja juomasta, se ei poista sitä tosiasiaa, että joku toinen tahtoo tarjota vierailleen. Ja kaikki tietysti myös toisinpäin: jos joskus on vieraillut hyvin varustellussa mökissä ja vieraanvaraisuudessa, kannattaa muistaa, että jollain toisella mökillä on alkeellisempaa.
Ap:n tuliaiset on varmaankin ihan hyvät, koska hän tuntee ihmiset, joiden mökille menee. Lyhtyä tosin minäkin harkitsisin toisenkin kerran, mutta mikäpä siinä, jos tuntee saajan maun ja edellisiltä mökkivierailuiltaan tietää, että siellä ei jo ole tuliaislyhtyä lyhdyn vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kehtaisi noin vähillä viemiselä mennä mökille yön yli kylään. En halua mitään turhaa krääsää kotiin saati sitten mökille. Jos ruokaa erikseen oikein kielletty tuomasta kokoaisin paketin erilaista käyttötavaraa sekä juomia jotka eivät vaadi kylmäsäilytystä.
Kuulun niihin, jotka eivät pahastu tuliaisista, vaikka ne olisivat erittäin kummallisia. Ajatus on tärkein.
Sinua minä en ymmärrä. Sinä et halua "turhaa" krääsää kotiin tai mökille. Jos ruokaa on erikseen kielletty tuomasta, kierrät pyynnön ja viet sitten toisenlaista (tarpeetonta), mitä ei ole pyydetty.
Jos olisin sanonut ettei tarvitse tuoda MITÄÄN, tarjoaisin erilaiset käyttötavarasi ja juomasi kotiin vietäväksi. Jos et ottaisi, pakkaisin ennen aamua läpinäkyviin pusseihin roskiksen viereen. Aamulla roskapussia viedessäsi olisi vielä mahdollisuus keräillä väkisin tuodut mukaan otettavaksi.
Jos vieras kävelee yli, käyttäytyy huonosti ja ohittaa isäntäväen toiveet, täytyy esittää asia niin että hitaampikin ymmärtää.
Itse kyllä tykkäisin tuollaisista tuliaisista. Servettejä menee aina, ja on kiva saada uusia kuvioita. Lyhty olisi nätti, ja sitä voi pitää vaikka pihakivetyksellä elokuussa.
On sekin näky, kun vieraat astuvat autosta ja ensimmäisenä tulee näkyviin jättimäinen wc-paperisäkki.