Mökkituliaiset, onko nämä ok?
Lyhty + kynttilä, servettejä. Joku makea jälkkäri konditoriasta. Yksi yö ollaan.
Kommentit (251)
Ihme tyyppejä te, jotka väkisin viette ruokaa, vaikka on sanottu, että kaikki ruoat tarjotaan. Mullakin on käyny näitä, seitsemän ruokalajin päivällinen on ja sitten nämä vieraat tuovat oman kermakakun siihen. Ärsyttävää, vaivalloista keksiä mitä tehdään kakulle jota kukaan ei jaksa syödä ja jää minun harmikseni, loukkaavaakin. Jos on ihan pakko tuoda ruokaa, niin tuokaa edes viinipullo tai vaikka riisipaketti tai säilykepurkki, sellaista minkä voi työntää kaappiin kuukausiksi odottamaan käyttöä
Oli järkevää kysyä voiko tuoda jotakin.
Niitä servettejä ja kynttilöitä tuovat monet vieraat.Meilläkin on laatikossa avaamattomia servettipaketteja ja kynttilöitä aika lailla, koska ei vaan tule käytettyä niin paljon.
Kesää vasten hyttyssuojat, kaikenlaiset ötökän puremia hoitavat hörhöjutut ja vaikkapa vessapaperi on mukava tuliainen. Luomutuotteet, luontoa suojelevat pesuaineet olipa ihmisille tai siivoukseen myös ilahduttavat. Jopa oikein nikkaroitu linnunpönttö on hyvä, vaikka itsekin osaisi sen tehdä (niitä ei ole koskaan liikaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoiset on tuliaiset. Mites olisi tarvikkeet kylmäsavulohisalaattiin, pullo kaveriksi valkoviiniä ja omat saunajuomat.
No minä en ainakaan isäntänä tykkää siitä, että jos olen erikseen sanonut, että ei ruokaa ja sitä ruokaa tuotaisiin silti ja vielä joku iso pläjäys alkuruokaa. Todennäköisesti olen varannut ruokaa vähintään riittävästi ja ärsyttäisi aika paljon, jos se sitten jäisi syömättä, kun joku tuo kiellosta huolimatta extraruokia. Turha ruokahävikki on ärsyttävää ja mökeillä ei välttämättä ole kylmätiloja säilyttää hirveitä määriä ylijäämää.
Viiniä voi tietenkin aina tuoda, koska ne voi joko juoda päivän aikana pois tai jättää odottamaan seuraavaa reissua.
Ruokaa on toki olemassa säilyvääkin laatua. Ja viinihän säilyy myös hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa onko noi ok. Jos olette makeat jo sopinu, ne on ok. Kai tunnet vastaanottajan, tykkääkö serveteistä, lyhdyistä ja polttaako kynttilöitä?
Itse ottaisin mielummin wc paperia, tiskiainetta, leivinpaperia, foliota yms.
Mulle taas ei tulisi mieleenikään viedä arkitavaraa tuliaiseksi kenellekään. Ihanko oikeasti joku vie vessapaperia kylään mennessä?
Vierailija kirjoitti:
Lyhdyt, kynttilät ja servietit saat unohtaa. Tuo syötävää ja juotavaa.
Meillä on tasan ne lyhdyt mitä tänne haluamme. Kynttilöitä ei tarvita kesällä, ja laatikossa on vielä käyttämättä 15 vuoden takaisia servettejä, kuten kynttilöitäkin.
Älä tuo tavaraa. Mökillä on jo kaikki mitä tarvitaan, eikä lisää haluta, koska jonninjoutavalle roinalle ei ole tilaa.
Kyllä meillä ainakin usein on kynttilöitä kesälläkin sekä sisällä että ulkona, mielestäni luovat viihtyisän ilmapiirin. Miksi, ette muuten käytä noita serviettejä?
T. eri
Mielellään pari pulloa väkevää. Ei mtn ylimääräisiä härpäkkeitä
Minäkin sanoisin, että mieluummin ruokaa kuin lyhtyjä (niitä kertyy nurkat täyteen muutenkin). Servietit ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasitte siis kynttilällä ja servettipaketilla mennä kenties valmiiseen pöytään? Viettekö yhtään ruokaa/juomaa?
Jälkkärikö ei ole mikään syötävä? Jos isäntä väki sanoo ettei ruokaa ja juomaa niin ehkei mökillä ole tiloja säilyttää määräänsä enempää ruokaa. Vie sinä vaan vängällä . Emme mekään halua vierailta sitä mitä ei tarvi ja mahdu.
No piti kysyä, että osallistuuko ruokakustannuksiin. Nyt siis ilmeisesti pöytään, sänkyyn nukkumaan ja valmiiseen saunaan pääsee taskussa kulkevalla servettipaketilla. Mut sehän on hienoa, jos tuollaiseen mökkiin pääsee. Mökin omistaja on suostunut kantamaan ja maksamaan yksin ruokaostokset ja juomat ja kaikki.
Ihan kamalaa nillitystä ketju täynnä. Älkää ihmiset vaan ikinä kutsuko ketään mökillenne älkääkä menkö kenenkään vieraaksi, kun noin vaikeeta on.
Jos minä kutsun jonkun vieraakseni (kotiin tai mökille), minä kyllä jaksan tarjota hänelle ruuat ja yösijan. Enhän muuten kutsuisi.
Ps. Olen niin juntti, että ilahtuisin siitä lyhdystäkin. Syyspimeillä ne ovat ihania, ja ulkona ollessaan menevät muutamassa vuodessa pilalle, joten uusille on kyllä aina käyttöä. Mutta mulla onkin sellainen tuiki tavallinen duunarin mökki, ei mikään sävy sävyyn ja muotilehden mallin mukaan sisustettu luxushuvila, jonka feng shuit menee pilalle vääränlaisesta lyhdystä.
Nyt ei ole syyspimeä, vaan toukokuu.
Jos palstalaisten ennakontitaito on tällä tasolla, niin en ihmettele yhtään että elämä heitä yllättää milloin milläkin uudella ja oudolla - esim. jokavuotisella syksyllä pimeineen ja liukkaineen.
Vierailija kirjoitti:
Jotain herkkuja illaksi olisi hyvä viedä. Tärkeintä ei ole se, mitä viet, vaan se, ettet vie epäpuhdasta ruokaa.
Pipliasta löydät ohjeet siitä, mitkä ruoka-aineet eivät ole sallittuja. Tutki Herran sanaa, tutki viidettä Mooseksen kirjaa. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Tässä se tuli. Nämä uskontokirjat olivat sen ajan terveysuutiset ja vähän tavallisetkin. Siellä on syntynyt sellainen ja sellainen tyyppi josta kohkataan. Lueteltu syötäväksi kelpaavat ja "kielletty" ne mistä sairastuu. Nuo sanamuodot vaan tulkitaan väärin. Nämä on ohjeita. Myös muihin elämän asioihin, esim. huoraaminen levittää tauteja jne. Niin kuin monet muutkin ohjeet ja käskyt niissä. Ei ollut muita yleisiä tietolähteitä. Ja tieto kulki hitaasti. Kirkot moskeijat synagogat kertoivat ihmisille jotka ei osanneet lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasitte siis kynttilällä ja servettipaketilla mennä kenties valmiiseen pöytään? Viettekö yhtään ruokaa/juomaa?
Jälkkärikö ei ole mikään syötävä? Jos isäntä väki sanoo ettei ruokaa ja juomaa niin ehkei mökillä ole tiloja säilyttää määräänsä enempää ruokaa. Vie sinä vaan vängällä . Emme mekään halua vierailta sitä mitä ei tarvi ja mahdu.
No piti kysyä, että osallistuuko ruokakustannuksiin. Nyt siis ilmeisesti pöytään, sänkyyn nukkumaan ja valmiiseen saunaan pääsee taskussa kulkevalla servettipaketilla. Mut sehän on hienoa, jos tuollaiseen mökkiin pääsee. Mökin omistaja on suostunut kantamaan ja maksamaan yksin ruokaostokset ja juomat ja kaikki.
Ihan kamalaa nillitystä ketju täynnä. Älkää ihmiset vaan ikinä kutsuko ketään mökillenne älkääkä menkö kenenkään vieraaksi, kun noin vaikeeta on.
Jos minä kutsun jonkun vieraakseni (kotiin tai mökille), minä kyllä jaksan tarjota hänelle ruuat ja yösijan. Enhän muuten kutsuisi.
Ps. Olen niin juntti, että ilahtuisin siitä lyhdystäkin. Syyspimeillä ne ovat ihania, ja ulkona ollessaan menevät muutamassa vuodessa pilalle, joten uusille on kyllä aina käyttöä. Mutta mulla onkin sellainen tuiki tavallinen duunarin mökki, ei mikään sävy sävyyn ja muotilehden mallin mukaan sisustettu luxushuvila, jonka feng shuit menee pilalle vääränlaisesta lyhdystä.
Toukokuussa pimenee vielä yöksi. Just hyvä lahja tähän kevääseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin paljon kotonani ja mökille kestitsevänä tyytyväinen ajatuksesta, että vieras haluaa tuoda mukanaan jotain. Usein toki keskenään vähän sovitaankin ja mielestäni jokainen voisi lähtökohtaisesti tuoda omat juomansa makunsa ja kulutuksensa mukaan, mutta muutoin arvostan jo pelkästään sitä, että tuodaan jotain (tai lähinnä se ajatus siellä taustalla, että ei tulla vain tyhjin käsin sikailemaan).
Juomansa? Mulle kelpaa vesi.
En ehkä itsekään kaipaisi turhaa tavaraa.
Jos kutsun vieraita, myös suunnittelen ja hankin syömiset. Jos jotain pitää viedä, niin ehkä pullo viiniä tai mikä sitten onkaan mökin omistajan mieleen, ehkä jotain pienpanimo-oluita? Tai mitä ennalta on sovittu. Lapset ehkä huomioisin myös, jos on. Myös rasia mansikoita (kesämmällä) tms varmasti häviää parempiin suihin eikä pilaa suunniteltuja ruokia :)
Itse arvostan myös auttavaa kättä. Ehkä voisi tarjoutua lämmittämään saunan tai pilkkomaan vähän puita tai kastelemaan kukat tai vaikkapa pilkkomaan salaattitarpeet :)
Vien sellaisen munastatulleen kimalaisen,sillä on siivet keltamusta ja silmät ja suu.
Sen voi laittaa kukkaistutukseen.
Tai kiven voi itse maalata ampiaiseksi .
Lisäksi......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoiset on tuliaiset. Mites olisi tarvikkeet kylmäsavulohisalaattiin, pullo kaveriksi valkoviiniä ja omat saunajuomat.
Miksi ovat erikoiset? Ruokaa ja juomaa emme vie tuota jälkkärijuttua lukuunottamatta. Ap
Mikä tämä aloituksen motiivi nyt oli? Haluat pelkkiä kehuja miten hienot tuliaiset? Jos olet isäntäväen kanssa asian puhunut läpi viet sen jälkkärin ja jätät muut krääsät viemättä.
Joo, olis ne kehut näiden haukkujen jälkeen ihan kivoja :)
ApOlen pahoillani mutta näistä suunnitelluista tuliaisista ei pysty mitenkään kehuja antamaan. Esimerkiksi minä en ikinä haluaisi yhtään lyhtyä lisää kaupunkiasunnolle, saatikka mökille. Servettejä on kaappi täynnä.
Vaikka isäntäväki (kohteliaasti) ei pyytänyt ruokaa ja juomaa, niin olen 100% varma ettei pistä pahaksi vaikka niitä vietäisiinkin. Enkä puhu nyt jälkkäripullasta.
Mä olisin loukkaantunut, jos vieraat toisi ruokaa ilman sopimista. Tulis sellainen fiilis, ettei ne joko tykkää mun tekemästä ruoasta tai kokee, etten tarjoa tarpeeksi ruokaa. Samoin loukkaantuisin kyllä vessapaperirullistakin mitä moni täällä ehdottaa.
Naurettavaa olet varmaan ihan kolhuilla ,kun läpi elämän loukkaannut tavallisista asioista. Säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ovat erikoiset? Ruokaa ja juomaa emme vie tuota jälkkärijuttua lukuunottamatta. Ap
Mikä tämä aloituksen motiivi nyt oli? Haluat pelkkiä kehuja miten hienot tuliaiset? Jos olet isäntäväen kanssa asian puhunut läpi viet sen jälkkärin ja jätät muut krääsät viemättä.
Joo, olis ne kehut näiden haukkujen jälkeen ihan kivoja :)
ApOlen pahoillani mutta näistä suunnitelluista tuliaisista ei pysty mitenkään kehuja antamaan. Esimerkiksi minä en ikinä haluaisi yhtään lyhtyä lisää kaupunkiasunnolle, saatikka mökille. Servettejä on kaappi täynnä.
Vaikka isäntäväki (kohteliaasti) ei pyytänyt ruokaa ja juomaa, niin olen 100% varma ettei pistä pahaksi vaikka niitä vietäisiinkin. Enkä puhu nyt jälkkäripullasta.
Mä olisin loukkaantunut, jos vieraat toisi ruokaa ilman sopimista. Tulis sellainen fiilis, ettei ne joko tykkää mun tekemästä ruoasta tai kokee, etten tarjoa tarpeeksi ruokaa. Samoin loukkaantuisin kyllä vessapaperirullistakin mitä moni täällä ehdottaa.
Olet varmaan ihan kolhuilla, kun kaikesta loukkaannut. Säälittävä.
Kysyisin emäntäväeltä, että mitä saa tuoda ja sanoisin samalla, että tuon jotakin joka tapauksessa ainakin viidellä kympillä.Kyllä varmaan kertoisivat toiveet.
kyllä saa viedä tuliaisen, minkä haluaa. Ei lahjansaaja sitä määrää. Aina on ollut, ettei voi mistään tietää, tykkääkö lahjansaaja 100% sesti lahjasta vai ei. Vähän tulisi tunne, että tänne ei ole asiaa, ellei tuliainen ole sitä tai tätä. Ajatus on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
kyllä saa viedä tuliaisen, minkä haluaa. Ei lahjansaaja sitä määrää. Aina on ollut, ettei voi mistään tietää, tykkääkö lahjansaaja 100% sesti lahjasta vai ei. Vähän tulisi tunne, että tänne ei ole asiaa, ellei tuliainen ole sitä tai tätä. Ajatus on tärkein.
siis en itsekään tykkäisi määrätä,mitä joku tuo. Kiva saada ylläri :) Ei tulis mieleenkään pyytää,että tuo tuliainen ja sitä ja tätä.
Isännälle viinapullo ja emännelle joku kukkapuska tms.