Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kuukautisköyhyys todella on?

Vierailija
17.05.2023 |

Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?

"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."

Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.

Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.

https://yle.fi/a/74-20031884

Kommentit (861)

Vierailija
581/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitty , turha ongelma.

Vierailija
582/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on erityisesti turhaa ulinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ei-pakollisista menoista voit karsia, että pystyt huolehtimaan pakollisista menoistasi? Siis, listaa kuukausittaiset tulot ja menot tarkasti. Sieltä löytyy avain hallittuun taloudenpitoosi.

Yleensä löytyy monia vapaaehtoisia rahanmenoja, jotka täytyy sitten vaan järkevyyden nimissä poistaa itseltä. Ikävää tietysti, mutta se on keino saada talous tasapainoon.

Samaa asiaa hallitusneuvottelijat tekevät maamme talouden osalta nyt Säätytalossa. Sopeuttamista, leikkaamista, luopumista. Sitä se on. Tervetuloa vastuullisen taloudenpidon maailmaan.

Vierailija
584/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vartuin kuukautisköyhänä. En saanut mitään viikkorahan kaltaista, eikä vanhemmat kuitenkaan ostaneet siteitä. Vessapaperilla mentiin. Sain vain värikkäitä pikkareita jouluisin vaikka toivoin mustia, joten ne oli ihan veren tahrimat etten kehdannut laittaa niitä pyykkikoriin koska vanhemmat olisi suuttuneet, mutta he eivät myöskään suostuneet opettamaan miten pyykkikonetta käytetään, eikä minulla ollut pääsyä nettiin että sieltä olisin voinut oppia. Joskus myös vessapaperihätävarasiteeni alkoi haista tai putosi housun lahkeesta koulun käytävälle kesken pitkän koulupäivän ja minua kiusattiin siitä armottomasti.

Kuukaustisköyhyys on elämän rajoittamista ja häpeää siitä että on menkat.

Eli ts kuukautisköyhyys on sitä, että perheessä on toimimaton dynamiikka ja lapsia on syntynyt vanhemmille, jotka on huonoja vanhempia. Se ei varsinaisesti ole minusta köyhyyttä ja koko sana pitäisi uudistaa. Kuukautishäpeä olisi oikeampi, vaikka kuukautisia ei tarvitse hävetä. Mutta toi toiminta on häpeää.

Vierailija
585/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ei-pakollisista menoista voit karsia, että pystyt huolehtimaan pakollisista menoistasi? Siis, listaa kuukausittaiset tulot ja menot tarkasti. Sieltä löytyy avain hallittuun taloudenpitoosi.

Yleensä löytyy monia vapaaehtoisia rahanmenoja, jotka täytyy sitten vaan järkevyyden nimissä poistaa itseltä. Ikävää tietysti, mutta se on keino saada talous tasapainoon.

Samaa asiaa hallitusneuvottelijat tekevät maamme talouden osalta nyt Säätytalossa. Sopeuttamista, leikkaamista, luopumista. Sitä se on. Tervetuloa vastuullisen taloudenpidon maailmaan.

Monilta on hukassa se, että mitkä ovat pakollisia ja ei-pakollisia menoja. Ylellisyydestä on tullut muka itsestäänselvyys. Paha juttu. Asenneilmastoon saatava muutos.

Vierailija
586/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestositeiden pesu ei liene ongelma, jos kotoa löytyy pesukone. Ihmettelen vain, että missä ne veriset vaihtositeet säilyttää esim. koulupäivän aikana? Reppuunko ne pitää tunkea koulukirjojen sekaan?

Voihan jestas mitä avuttomuutta... oletko muovipussista kuullut? Hämmästelen ihan oikeasti.

Vierailija
587/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkalaisella terveellä ruokavaliolla pysyy kuukautiset minimaalisina. Älkää ylensyökö tytöt! Siitä seuraa moninaisia ongelmia.

Vierailija
588/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Mulla on kauhumenkat. Kestää viikon.

Pakko käyttää suurinta/imukykyisintä sidettä yötäpäivää. Vuotoa tulee niin runsaasti, että sidettä voi joutua vaihtamaan 5 kertaa tunnissa.

Mikset hae lääketieteellistä apua noin runsaisiin menkkoihin?

En ole tuo kauhumenkkanainen, mutta omiini joihin lääkityskään ei tahdo auttaa, ei auta 150e gyne jonne ei ole varaa mennä. Gynet on yksityisiä eli hinta sen mukainen.

Vierailija
589/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa ostaa kaupasta kertakäyttösiteitä, niin miten sitten olisi varaa ostaa kestositeitä? Ostin itse kymmenisen vuotta sitten kestositeitä, jotka ovat nyt hajonneet (kosteussuoja ilmeisesti kulunut, koska eivät pidä enää). Ja olen laskenut, että niiden ostaminen ei sinänsä säästänyt rahaa kovin paljon - jonkin verran säästöä saattoi näiden 10 vuoden aikana tulla, mutta summa jää aika pieneksi. Ja kertaostoksena tulivat todella kalliiksi. Yksi kestoside imee huonommin kuin esim. joku Vuokkoset-side, joten pelkkien kestositeiden kanssa niitä täytyy ostaa enemmän kuin mitä kertakäyttöisiä kuluu.

Vierailija
590/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpiksilla ehkä selviää, mutta kuinka mukavaa tai ekologista se on?

Mulla ei itselläni ole tuota ongelmaa rahan kanssa. Ostan biohajoavia tuotteita jotka tulee kyllä kalliimmiksi kuin pari euroa kuussa.

Pitäisi ottaa muukin kuin raha huomioon tässä.

Vessapaperi siteen korvikkeena ei ole hyvä idea. Oon itse lapsena joutunut tekemään noin kun en kehdannut kertoa vanhemmille menkkojen alkamisesta. Ei se paperi pysy paikoillaan eikä ime kunnolla. Jatkuvasti pitää olla varuillaan ja koulussa käydä joka välkällä vessassa. En sillon itse tajunnut sitä että varmasti haisinkin sitten vereltä. Mulla tosiaan alkoi menkat jo 11-vuotiaana ja olin aika pihalla sillon.

Eiköhän aikusilla riitä menkkoihin rahaa, mutta lapsista olen huolissani.

Vierailija
591/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Ihan samaa ihmettelin. Kävin eilen ostamassa halvimman mahdollisen sidepaketin prismasta ja se maksoi 69 centtiä. Ei edes euroa yksi paketti. Vaikka olisi runsaat kuukautiset ja näitä menisi kaksi tai jopa 3 pakettia, niin maksaisi enimmillään 2,07 e/kk ja tuossa saa jo tuhrata 42 sidettä!

Mutta hei, jos ei halvimmat kelpaa vaan pitää olla jotain parasta merkkilaatua niin kyllähän se kalliiksi tulee. Mutta onko se sitten kenenkään muun syy kuin sen kermaperseen?

Sulla on Prisma siellä ja jollain halpa Lidl. Helppoa huudella tollasista paikoista. Täällä on lähellä vaan kallis K-kauppa ja valikoimakin siellä on tosi heikko.

Vierailija
592/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa ihmettelin. Kävin eilen ostamassa halvimman mahdollisen sidepaketin prismasta ja se maksoi 69 centtiä. Ei edes euroa yksi paketti. Vaikka olisi runsaat kuukautiset ja näitä menisi kaksi tai jopa 3 pakettia, niin maksaisi enimmillään 2,07 e/kk ja tuossa saa jo tuhrata 42 sidettä!

Mutta hei, jos ei halvimmat kelpaa vaan pitää olla jotain parasta merkkilaatua niin kyllähän se kalliiksi tulee. Mutta onko se sitten kenenkään muun syy kuin sen kermaperseen?

Ne halvimmat ei ime tarpeeksi hyvin. Tätä on ketjussa koitettu selittää. Halvimpia pitää olla koko ajan vaihtamassa ja se ei ole mahdollista työssä tai koulussa käyvälle. Vai laittaisitko sä 3 sidettä päällekäin pikkareihin?

Vierailija
593/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vartuin kuukautisköyhänä. En saanut mitään viikkorahan kaltaista, eikä vanhemmat kuitenkaan ostaneet siteitä. Vessapaperilla mentiin. Sain vain värikkäitä pikkareita jouluisin vaikka toivoin mustia, joten ne oli ihan veren tahrimat etten kehdannut laittaa niitä pyykkikoriin koska vanhemmat olisi suuttuneet, mutta he eivät myöskään suostuneet opettamaan miten pyykkikonetta käytetään, eikä minulla ollut pääsyä nettiin että sieltä olisin voinut oppia. Joskus myös vessapaperihätävarasiteeni alkoi haista tai putosi housun lahkeesta koulun käytävälle kesken pitkän koulupäivän ja minua kiusattiin siitä armottomasti.

Eli ts kuukautisköyhyys on sitä, että perheessä on toimimaton dynamiikka ja lapsia on syntynyt vanhemmille, jotka on huonoja vanhempia. Se ei varsinaisesti ole minusta köyhyyttä ja koko sana pitäisi uudistaa. Kuukautishäpeä olisi oikeampi, vaikka kuukautisia ei tarvitse hävetä. Mutta toi toiminta on häpeää.

Tätä ketjua kun lukee, niin minusta vaikuttaa siltä, että kyseessä on kuukautisavuttomuus. Ei käy kestositeet, ei käy kuukuppi, ei käy kuukautishousut ja onko mitään näistä edes edes kokeiltu? Käy vain kalleimmat siteet, joita vaihdetaan 5 kertaa tunnissa kun housuun "hulahtaa".

Ymmärrän todella hyvin sen, että teineillä on vaikeuksia asian kanssa jos perhe ei ymmärrä eikä auta, mutta se voitaisiin ratkaista jakamalla siteitä koulusta. Jaetaanhan ehkäisyäkin ja ilmaiseksi. Mutta aikuisten ruikutusta en ymmärrä. Koettakaa nyt hyvät ihmiset keksiä ratkaisuja. Jos on erittäin runsaat menkat, niin siihen saa apua lääkäristä.

Vierailija
594/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmiskunta selvisikään tuhansia vuosia ilman menkkasiteitä?

Mitä syvemmälle historiaan mennään sen mieskeskeisempi yhteiskunta on ollut. Naisten ongelmia väheteltiin ja aliarvioitiin. Vasta 1900-luvulla on alettu puuttua yhteiskunnan epäkohtiin.

Jos miehillä olisi kuukautiset menkkasiteet olisi varmasti ensimmäisiä keksintöjä.

Vierailija
595/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin naiset joutuivat synnyttämään keskimäärin 8-lasta. Eikä kuukautisista tarvinnut pitkään kärsiä. koska kun ensimmäinen kakara syntyi sen perään tuli heti toinen.

Vierailija
596/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä lailla, että veritahroja oli vaatteissa ja muuallakin. 

Vierailija
597/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka kovasti lobbaatte vessapaperi"siteiden" käyttöä niin olisiko teistä mukavaa olla esim. samassa luokkahuoneessa, palaverissa, kassajonossa tai avokonttorissa kuukautisvereltä haisevan tytön/naisen kanssa? Ne eritteet nimittäin lemahtavat eikä mitenkään pienesti. Siteet on suunniteltu lukitsemaan hajut sisäänsä eikä levittämään niitä ympäriinsä. 

Vierailija
598/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne halvimmat ei ime tarpeeksi hyvin. Tätä on ketjussa koitettu selittää. Halvimpia pitää olla koko ajan vaihtamassa ja se ei ole mahdollista työssä tai koulussa käyvälle. Vai laittaisitko sä 3 sidettä päällekäin pikkareihin?

Ei pidä paikkaansa. Esim nuo Lidlistä ostamani ultraohuet siivelliset siteet ovat verrattavissa siihen kalliimpaan mainostettuun merkkiin ja voin sanoa että halvempi on laatutavaraa.

Vierailija
599/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestositeiden pesu ei liene ongelma, jos kotoa löytyy pesukone. Ihmettelen vain, että missä ne veriset vaihtositeet säilyttää esim. koulupäivän aikana? Reppuunko ne pitää tunkea koulukirjojen sekaan?

Voihan jestas mitä avuttomuutta... oletko muovipussista kuullut? Hämmästelen ihan oikeasti.

Ja kun ne kestovaipat sen 8 tuntia muhivat helteellä muovipussissa, niin ei kyllä yks muovipussi pitele sitä hajua. Eikä riitä 60 asteen pesu, pitkäkään, puhdistamaan niitä siteitä. Noilla jos millä saa alapäähänsä aivan helvetinmoisia tulehduksia.

Vierailija
600/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee, niin minusta vaikuttaa siltä, että kyseessä on kuukautisavuttomuus. Ei käy kestositeet, ei käy kuukuppi, ei käy kuukautishousut ja onko mitään näistä edes edes kokeiltu? Käy vain kalleimmat siteet, joita vaihdetaan 5 kertaa tunnissa kun housuun "hulahtaa".

Ymmärrän todella hyvin sen, että teineillä on vaikeuksia asian kanssa jos perhe ei ymmärrä eikä auta, mutta se voitaisiin ratkaista jakamalla siteitä koulusta. Jaetaanhan ehkäisyäkin ja ilmaiseksi. Mutta aikuisten ruikutusta en ymmärrä. Koettakaa nyt hyvät ihmiset keksiä ratkaisuja. Jos on erittäin runsaat menkat, niin siihen saa apua lääkäristä.

Sori, mulla on elämässä muutakin tekemistä kuin puljata kuukautisteni kanssa yhtään enempää kuin on väkisin pakko. Mitään kestositeitä ja kuulautishousuja en rupea näillä runsailla menkoilla kantelemaan mukana ja peseskelemään, kuukuppia en halua käyttää. Hyvät tamponit ja siteet mahdollistaa mun työssäkäynnin ja harrastamisen ja haluan samaa kohtuuhintaista vaivattomuutta kaikille tytöille ja nuorille naisille tulotasosta ja mieluisasta suojatavasta riippumatta. Se on edellytys yhteiskunnan elämään osallistumiselle. Alvi alas ja suojavehkeitä kouluihin ja oppilaitoksiin tarvitseville. Ei ole paljon vaadittu.