Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kuukautisköyhyys todella on?

Vierailija
17.05.2023 |

Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?

"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."

Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.

Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.

https://yle.fi/a/74-20031884

Kommentit (861)

Vierailija
621/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Ihan samaa ihmettelin. Kävin eilen ostamassa halvimman mahdollisen sidepaketin prismasta ja se maksoi 69 centtiä. Ei edes euroa yksi paketti. Vaikka olisi runsaat kuukautiset ja näitä menisi kaksi tai jopa 3 pakettia, niin maksaisi enimmillään 2,07 e/kk ja tuossa saa jo tuhrata 42 sidettä!

Mutta hei, jos ei halvimmat kelpaa vaan pitää olla jotain parasta merkkilaatua niin kyllähän se kalliiksi tulee. Mutta onko se sitten kenenkään muun syy kuin sen kermaperseen?

Ne halvimmat ei ime tarpeeksi hyvin. Tätä on ketjussa koitettu selittää. Halvimpia pitää olla koko ajan vaihtamassa ja se ei ole mahdollista työssä tai koulussa käyvälle. Vai laittaisitko sä 3 sidettä päällekäin pikkareihin?

Ei pidä paikkaansa. Esim nuo Lidlistä ostamani ultraohuet siivelliset siteet ovat verrattavissa siihen kalliimpaan mainostettuun merkkiin ja voin sanoa että halvempi on laatutavaraa.

Aika hinnakkaaksi tulee, jos pitää vasiten ajaa 100 km suuntaansa hakemaan niitä siteitä. (Joo totta kai voi ostaa kerralla vuoden tarpeet, mutta jos on köyhä, ei oikeesti voi eikä ole sitä autoakaan saat siihen polttoainetta.)

No tässäpä sulle ilmainen vinkki köyhyydestä pois kiipeämiseen. Se on juurikin tuo ennakointi, että ostaa välttämättömät tavarat halvalla silloin kun niitä saa. Eli juurikin tarjouksesta vuoden siteet kerralla, ja kas sulla on säästynyt kymppi käytettäväksi muihin asioihin. Tätä kun jonkin aikaa toteutat, alat päästä tilanteeseen, jossa voit jopa saada jotain säästöön. Koskee siis kaikkea muutakin kuin siteitä. Osta vaikka kotivaraa.

On kyllä harvinaisen pöljää kertoa köyhälle ihmiselle, jonka tili näyttää loppukuusta nollaa, että kiipeä köyhyydestä ostamalla siteitä ja muita tarvikkkeita vuodeksi kerrallaan 🤦.

Vierailija
622/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin just omien kuukautisten hinnan. Kolme Buranaa, kymmenen tamponia, kolme yösidettä, paketti päiväsiteitä.

Noin 2,50€/kk, kun ostaa Lidliä ja Pirkkaa.

Olen ollut elämäni aikana köyhä, päihdeongelmainen, koditonkin. Silti raha on aina riittänyt siteisiin ja muutenkin ihan ookoo elämään. Mulla on vielä tosi runsaat kuukautiset. Tässä ketjussa muuten puhutaan paljon niihin liittyvästä hulauttelusta. Mulla se loppui, kun treenasin lantionpohjalihakset kuntoon.

Minusta tämä kuukautisköyhyyskeskustelu on katkeraa feminististä propagandaa, jonka sijaan pitäisi puhua köyhyydestä ja uusavuttomuudesta yleisellä tasolla. Ihan kuin valtion pitäisi maksaa jotain hyvitystä siitä, että satutaan olemaan naisia.

Kiitos tästä viestistä! Oli täyttä asiaa.

Laskisipa moni muukin menkkojensa hinnan, kun tunnutaan vain heittelevän summia hatusta ilman mitään todenperäisyyttä.

Mulla menee menkkoihin kuukaudessa 0-3 euroa. Silloin tällöin ostan uuden sidepaketin, mutta yleensä pärjään pikkuhousunsuojilla, joka on turvana, kun käytän kuukuppia ja jos sattuisi tulemaan ohivuoto. Kupin kanssa on kyllä yleisesti ottaen tosi turvallinen olo. Tulva saattaa tulla korkeintaan yöllä, jos nukun pitkään. Pikkuhousunsuojia joudun ostamaan, niitä käytän kyllä muulloinkin kuin menkkojen aikaan.

Tästä on virallinen arviokin ja se taisi olla keskimäärin 12 e/kk. Joillain menee enemmän, joillain vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.

Ihan samaa ihmettelin. Kävin eilen ostamassa halvimman mahdollisen sidepaketin prismasta ja se maksoi 69 centtiä. Ei edes euroa yksi paketti. Vaikka olisi runsaat kuukautiset ja näitä menisi kaksi tai jopa 3 pakettia, niin maksaisi enimmillään 2,07 e/kk ja tuossa saa jo tuhrata 42 sidettä!

Mutta hei, jos ei halvimmat kelpaa vaan pitää olla jotain parasta merkkilaatua niin kyllähän se kalliiksi tulee. Mutta onko se sitten kenenkään muun syy kuin sen kermaperseen?

Sulla on Prisma siellä ja jollain halpa Lidl. Helppoa huudella tollasista paikoista. Täällä on lähellä vaan kallis K-kauppa ja valikoimakin siellä on tosi heikko.

K-kaupan halvin maksaa myös 69 senttiä.

Vierailija
624/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin just omien kuukautisten hinnan. Kolme Buranaa, kymmenen tamponia, kolme yösidettä, paketti päiväsiteitä.

Olen ollut elämäni aikana köyhä, päihdeongelmainen, koditonkin. Silti raha on aina riittänyt siteisiin ja muutenkin ihan ookoo elämään. Mulla on vielä tosi runsaat kuukautiset. Tässä ketjussa muuten puhutaan paljon niihin liittyvästä hulauttelusta. Mulla se loppui, kun treenasin lantionpohjalihakset kuntoon.

Minusta tämä kuukautisköyhyyskeskustelu on katkeraa feminististä propagandaa, jonka sijaan pitäisi puhua köyhyydestä ja uusavuttomuudesta yleisellä tasolla. Ihan kuin valtion pitäisi maksaa jotain hyvitystä siitä, että satutaan olemaan naisia.

Sulla on maltilliset kuukautiset. Mä en tarvi buranaa lainkaan, mutta tamponeja menee paketti ja siteitä puolikas. Alle kympillä mäkin pärjään.

Mutta edelleenkin tässä on kyse lähinnä lapsista, joilla ei ole kuukautissuojia.

Vierailija
625/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne halvimmat ei ime tarpeeksi hyvin. Tätä on ketjussa koitettu selittää. Halvimpia pitää olla koko ajan vaihtamassa ja se ei ole mahdollista työssä tai koulussa käyvälle. Vai laittaisitko sä 3 sidettä päällekäin pikkareihin?

En ole huomannut mitään eroa imukyvyssä halvimmalla ja kalliilla siteellä. Siteen pinta on hieman kovempi halvemmassa, ja teipin kiinnitykset on erilaiset, mutta imukyky on tismalleen sama.

Vierailija
626/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on Prisma siellä ja jollain halpa Lidl. Helppoa huudella tollasista paikoista. Täällä on lähellä vaan kallis K-kauppa ja valikoimakin siellä on tosi heikko.

K-kaupan halvin maksaa myös 69 senttiä.

Niin, nettikaupassa. Onko kuinka vaikeaa ymmärtää, ettei kaupoissa ole samaa valikoimaa kuin netissä?

Vierailija
627/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on maltilliset kuukautiset. Mä en tarvi buranaa lainkaan, mutta tamponeja menee paketti ja siteitä puolikas. Alle kympillä mäkin pärjään.

Mutta edelleenkin tässä on kyse lähinnä lapsista, joilla ei ole kuukautissuojia.

Onko? Ainakin ap:n linkkaamassa Ylen artikkelissa kyselyyn olivat vastanneet 15-24 -vuotiaat. Jos kysyttäisiin vain lapsilta, voisi ikäjakauma olla vaikkapa 10-18 -vuotiaat. Tässäkään ketjussa vastanneista en usko, että he kaikki olisivat alaikäisiä.

Vierailija
628/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kovasti lobbaatte vessapaperi"siteiden" käyttöä niin olisiko teistä mukavaa olla esim. samassa luokkahuoneessa, palaverissa, kassajonossa tai avokonttorissa kuukautisvereltä haisevan tytön/naisen kanssa? Ne eritteet nimittäin lemahtavat eikä mitenkään pienesti. Siteet on suunniteltu lukitsemaan hajut sisäänsä eikä levittämään niitä ympäriinsä. 

Just joo. Olet markkinamiesten uhri.

Jos sinulla lemahtaa, niin sinulla on joku bakteerikanta häiriintynyt. Terve alapää ei lemahda missään vaiheessa. Ei edes menkkojen aikana. Mutta jos sinulla lemuaa, niin apteekista voi ostaa reseptittä sellaisia lääkkeitä, millä bakteeritasapainoa saa normalisoitua. Jo yksi lääke auttaa. Olen niitä joskus antibioottikuurin takia tarvinnut ja voin suositella.

Vierailija
629/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on runsaat kuukautiset niin pahimpina vuotopäivinä (itselläni 2-3 päivää) , kannattaa laittaa maxitamppooni ja yöside. Tai näin toimin itse. Pärjään tampooonipaketilla ( jota ei todellakaan joudu joka kuukausi ostamaan) ja lisäksi yleensä ostan yösidepaketin ja pakkauksen ohkaisempia siteitä.

Ehkä kymppi menee max? Yleensä joudun ostamaan vaan 2 pkt siteitä, kun jostain syystä mulle on kertynyt tamppoonipakkauksia monta varastoon.

Vähän kaukaa haettu, että joku kärsisi köyhyydestä kympin takia? Tai joutuisi jäämään pois töistä?

Enemmän kuulostaa elämänhallinnan ongelmilta ja suunnittelun puutteelta.

Vierailija
630/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia rahanmenoja.

Nuorille voisi yläasteella jakaa ilmaisia siteitä, jos halua olisi. Voisihan se ratkaista osan ongelmaa. Aikuisella pitää olla sen verran elämän- ja taloudenhallintaa, että osaa laittaa ansioistaan tai tuestaan sivuun välttämättömiä kuukautissuojia varten. Tuntuu myös, että joka ikisellä narisijalla tässä ketjussa on ongelmia vuodon (superrunsaat ja arvaamattomat menkat) sekä anatomian kanssa (ei sovi kuukuppi... no siksi kun ei vain sovi).

Miten musta tuntuu, että jos siteet ja tamponit kustannetaan, tulee hetken päästä jokin uusi toive, mihin pitäisi saada kustantaja? Voidaan haluta vaikka ilmainen ehkäisy (pillerit ja kierukat maksaa) tai ilmaiset silmälasit (jotkut tarvii laseja lapsesta saakka ja se maksaa). Ym. mitä nyt keksitäänkään.

Mulla on hyvin aurinkoherkkä iho. En edes uskalla laskea, kuinka paljon rahaa olen työntänyt apteekkeihin, kun olen kokeillut ja ostanut aurinkovoiteita, joita tarvitsen Suomessakin maaliskuusta syyskuuhun. Eikä tehoa marketti-Niveat, vaan pitää olla apteekin hienoja ja kalliita fysikaalisia merkkejä, muuten palan. Ihan epistä. Saisinkohan niitä jostain ilmaiseksi tai ainakin roimalla alennuksella?

Ei kun askartelet itsellesi vessapaperista ja rikkinäisistä t-paidoista aurinkosuojat. Helppoa ja kätevää. Ja tietenkin toimii sinulla, kun kerran minullakin toimii. :)

Vierailija
631/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kovasti lobbaatte vessapaperi"siteiden" käyttöä niin olisiko teistä mukavaa olla esim. samassa luokkahuoneessa, palaverissa, kassajonossa tai avokonttorissa kuukautisvereltä haisevan tytön/naisen kanssa? Ne eritteet nimittäin lemahtavat eikä mitenkään pienesti. Siteet on suunniteltu lukitsemaan hajut sisäänsä eikä levittämään niitä ympäriinsä. 

Jos sinulla lemahtaa, niin sinulla on joku bakteerikanta häiriintynyt. Terve alapää ei lemahda missään vaiheessa. Ei edes menkkojen aikana. Mutta jos sinulla lemuaa, niin apteekista voi ostaa reseptittä sellaisia lääkkeitä, millä bakteeritasapainoa saa normalisoitua. Jo yksi lääke auttaa. Olen niitä joskus antibioottikuurin takia tarvinnut ja voin suositella.

Kyllä ummehtunut veri haisee, eikä siinä ole mitään epänormaalia.

Vierailija
632/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haistapa huviksesi seuraavan kerran vessan kuukautisroskiksen sisältöä. Jos susta veri ei yleensäkään haise niin ongelma on sinun hajuaistissasi.

Vierailija
633/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorille voisi yläasteella jakaa ilmaisia siteitä, jos halua olisi. Voisihan se ratkaista osan ongelmaa. Aikuisella pitää olla sen verran elämän- ja taloudenhallintaa, että osaa laittaa ansioistaan tai tuestaan sivuun välttämättömiä kuukautissuojia varten. Tuntuu myös, että joka ikisellä narisijalla tässä ketjussa on ongelmia vuodon (superrunsaat ja arvaamattomat menkat) sekä anatomian kanssa (ei sovi kuukuppi... no siksi kun ei vain sovi).

Miten musta tuntuu, että jos siteet ja tamponit kustannetaan, tulee hetken päästä jokin uusi toive, mihin pitäisi saada kustantaja? Voidaan haluta vaikka ilmainen ehkäisy (pillerit ja kierukat maksaa) tai ilmaiset silmälasit (jotkut tarvii laseja lapsesta saakka ja se maksaa). Ym. mitä nyt keksitäänkään.

Mulla on hyvin aurinkoherkkä iho. En edes uskalla laskea, kuinka paljon rahaa olen työntänyt apteekkeihin, kun olen kokeillut ja ostanut aurinkovoiteita, joita tarvitsen Suomessakin maaliskuusta syyskuuhun. Eikä tehoa marketti-Niveat, vaan pitää olla apteekin hienoja ja kalliita fysikaalisia merkkejä, muuten palan. Ihan epistä. Saisinkohan niitä jostain ilmaiseksi tai ainakin roimalla alennuksella?

Ei kun askartelet itsellesi vessapaperista ja rikkinäisistä t-paidoista aurinkosuojat. Helppoa ja kätevää. Ja tietenkin toimii sinulla, kun kerran minullakin toimii. :)

Tai sanomalehdestä hellehatun. Tai voi jäädä kotiin. Aina on mainioita vaihtoehtoja.

Vierailija
634/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä menee kuukautisiin koreintaan 2e kuukaudessa. Ja kyllä käytän niitä Pirkan tai muun halpismerkin siteitä. 

Vierailija
635/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on myös sairaanhoitaja neuvonut syömään Buranaa pahimpina vuotopäivinä, vähentää vuotoa.

Toki jos vuotaa kuin seula, niin silloin kannattaa jo olla ehkäisyneuvolaan yhteydessä. On monia vaihtoehtoja auttaa tässä ongelmassa.

Vierailija
636/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on myös sairaanhoitaja neuvonut syömään Buranaa pahimpina vuotopäivinä, vähentää vuotoa.

Toki jos vuotaa kuin seula, niin silloin kannattaa jo olla ehkäisyneuvolaan yhteydessä. On monia vaihtoehtoja auttaa tässä ongelmassa.

Onko siis joku ongelma siinä, että autettaisiin niin että hyvien suojien hinta olisi mahdollisimman alhainen ja niitä saisi tarvitessaan ilmaiseksi? Tämäkö on jotenkin hankala tapa suttaa, hankalampi kuin lääkärikäynnit ja hormonihoidot yms.? Miten?

Vierailija
637/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti, en missään nimessä ala pesemään mitään verisiä riepuja. Yök!

Vierailija
638/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset, opiskelkaa gynekologiaa ja insinööritieteitä ja muuta ja kehitelkää ongelmaan ratkaisu. Hyvä ja edullinen ja varma. Ei tämä valittamalla parane. Vaan kehittelemällä ja tekemällä.

Vierailija
639/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on aurinkoherkkä iho ja ihan perustummelilla olen pärjäillyt. Kyllä silloin muidenkin täytyy.

Vierailija
640/861 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miesten suuremman energiantarpeen ja kuukautiskustannusten vertailuketju poistettiin? En tosin ehtinyt lukea kuin otsikon, mutta asiattomien viestien poisto olisi riittänyt. Joka tapauksessa miehillä menee keskimäärin enemmän rahaa ruokaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän