Mitä kuukautisköyhyys todella on?
Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?
"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."
Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.
Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Käytän Lidlen siteitä ja sanoisin, että niitä menee menkkojen aikana maksimissaan yksi paketillinen. Ja se paketti maksaa maksimissaan lidlessä kaksi euroa.
En ymmärrä kuka saa menkkoihinsa kulumaan tuon 10€ kuukaudessa puhumattakaan isommista summista.
Niin, kaikki eivät tietenkään kykene ymmärtämään muuta kuin sen, mitä oman kokemuksen kautta voi itse kokea. Pyrimme ymmrrämään teitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vartuin kuukautisköyhänä. En saanut mitään viikkorahan kaltaista, eikä vanhemmat kuitenkaan ostaneet siteitä. Vessapaperilla mentiin. Sain vain värikkäitä pikkareita jouluisin vaikka toivoin mustia, joten ne oli ihan veren tahrimat etten kehdannut laittaa niitä pyykkikoriin koska vanhemmat olisi suuttuneet, mutta he eivät myöskään suostuneet opettamaan miten pyykkikonetta käytetään, eikä minulla ollut pääsyä nettiin että sieltä olisin voinut oppia. Joskus myös vessapaperihätävarasiteeni alkoi haista tai putosi housun lahkeesta koulun käytävälle kesken pitkän koulupäivän ja minua kiusattiin siitä armottomasti.
Kuukaustisköyhyys on elämän rajoittamista ja häpeää siitä että on menkat.
Pesukoneen käyttäminen on yksinkertaista. Ei ole vaikeaa oppia vaikka kukaan ei opettaisi. Koneeseen virta päälle, vesiletku auki, vaatteet koneeseen, ohjelman valitseminen, luukku kiinni ja kone käyntiin.
Etkö voinut vierestä katsoa kun vanhemmat käyttävät konetta, siinähän sitä olisi nähnyt miten kone toimii.
Olen eri mieltä koneiden käytön helppoudesta. Itse olen aina tarvinnut koneiden käyttöön kirjalliset ohjeet tai jonkun viereen neuvomaan.
Voin kuvitella, että vanhemmat, jotka eivät huolehdi lapsensa kuukautissuojista, eivät katso hyvällä sitäkään, jos hän omin päin alkaa pestä pyykkiään pesukoneella: siinä kun kuluu sähköä ja vettä!
Onneksi oma äitini järjesti niin, että lapsuuskodissani oli aina tarvittaessa siteitä, mutta veden ja sähkön käytöstä meillä oltiin tarkkoja. Pesin silloin pyykkiäni käsin kylpyhuoneen pesualtaassa.
Meillä lapset ei saaneet koskeakaan pyykkikoneeseen. En uskalla edes kuvitella, millainen huuto siitä olisi syntynyt, jos olisin pessyt pyykkiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Käytän Lidlen siteitä ja sanoisin, että niitä menee menkkojen aikana maksimissaan yksi paketillinen. Ja se paketti maksaa maksimissaan lidlessä kaksi euroa.
En ymmärrä kuka saa menkkoihinsa kulumaan tuon 10€ kuukaudessa puhumattakaan isommista summista.
Mikä merkki tuo Lidle on? Ihan outo, en ole kuullutkaan. Löytyykö joka marketista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää tekemästä kestositeitä vaikka mistä vanhoista räteistä?
Kun sinä harrastat hikiliikuntaa, niin laitatko päällesi puuvillaisen t-paidan vai teknisen urheilupaidan? Huomaisitko eron?
No mitä eroa? Käytän liikunnassa milloin mitäkin paitaa. En ole huomannut mitään erityistä eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää tekemästä kestositeitä vaikka mistä vanhoista räteistä?
Kun sinä harrastat hikiliikuntaa, niin laitatko päällesi puuvillaisen t-paidan vai teknisen urheilupaidan? Huomaisitko eron?
No mitä eroa? Käytän liikunnassa milloin mitäkin paitaa. En ole huomannut mitään erityistä eroa.
No mieti sitten miltä tuntuu pitää jalkovälissä märkää puuvillarättiä verrattuna siihen, että on oikea side, joka imee ja pitää vuodon sisällä ja on lisäksi pintakuiva. Kumman luulet hautovan ihon kipeäksi ja saavan aikaan tulehduksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Runsaat kuukautiset pysyy hallinnassa vanhoilla t-paidoilla.
Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.Itse et tunnu tietävän, että vessassa voi käydä tarpeen mukaan eikä tarve rajoitu virtsaamiseen ja ulostamiseen. Ja siteen ei todellakaan tarvitse olla mikään ohut rätti, vaan se voi olla paksu ja housuja vasten voi laittaa jotain mikä ei päästä kosteutta lävitseen niin että housut kastuu.
Olet mies. Et selvästikkään tiedä miten kuukautisveri poistuu. Ei naiset mene vessaan tiettynä aikana vaan vuodat koko ajan.
Kestositeistä, minä vaikeaa endoa sairastavana varmasti alan pesemään rättejä kaiken sen teurastusveren ja valtavien hyytymien jälkeen. Käytän normaalisuojia jotka heitän roskikseen. Muistakaa ettei kaikkien naisten vuoto ole sitä kuvissa näkyvää glitteri-tuhrua.
Hyvä idea, että alv pois kuukautisista. Itselläni on runsaat kuukautiset ja joudun käyttämään öisin ja töissä sekä tamponia että sidettä samanaikaisesti, muuten vuotaa läpi, sillä siteen vaihtoväli 2 tuntia! Öisin vielä yöside. Rahaa menee kyllä eri tuotteisiin noin 20-30 euroa kuukaudessa, ihan vaan että selviän arjesta kuukautisten kanssa.
Mikäs helvetin paavo täällä on alapeukuttamassa viestejä missä NAISET kertovat menkoistaan?? Palstan peniksellinen autisti taas vauhdissa"minä olen aina oikeassa, jopa naisten kuukautisvuodoista"
Xtran siteet on ihan hyviä, vinkiksi heille joilla rahat vähissä eikä halua askarrella rättien kanssa
Mulla on jopa lääkitys tähän, sekin nostaa "hintaa".
Cycaprilon 6-8/vrk, Burana ja rauta koska ferriiti 11.
Ja silti menee tuolille töissä siteiden läpi tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmiskunta selvisikään tuhansia vuosia ilman menkkasiteitä?
Siten, että esim. Suomessakin naiset vuotivat vapaasti hameiden alla. Veikkaan ettei kovin monelle työnantajalle, koululle tai edes ihan tavan kansalaiselle kävisi, että naiset vuotaisivat verta ja klimppejä pitkin penkkejä ja lattioita.
Hygienia myös oli mitä oli.
Puhumattakaan, että köyhillä olisi nykyään varaa runsaisiin hamekankaisiin.
Ts. Yhteiskunta ja sosiaalinen kanssakäyminen vaatimuksineen on täysin erilainen nyt vs. tuhansia vuosia menneessä.
Kuukautisköyhyys on sitä että holtittomat rahankäyttäjät kuluttavat sosiaalitukensa kaljaan ja röökiin. Siinä sitä sitten kuljetaan köntsät housussa.
Lidlissä ei niiden oma brändin tamponit maksa kuin vähän toista euroa /pkt. Kuukuppi mikä kestää vuosia maksaa muutaman kympin.
Kyllä tää kuukautisköyhyys on ihan uusavuttomuutta ja sitä että halutaan väenväkisin ostaa niitä kovalla rahalla markkinoituja brändituotteita.
Kuukautisköyhyys on omaa tyhmyyttä, Edullisia vaihtoehtoja on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmiskunta selvisikään tuhansia vuosia ilman menkkasiteitä?
Siten, että esim. Suomessakin naiset vuotivat vapaasti hameiden alla. Veikkaan ettei kovin monelle työnantajalle, koululle tai edes ihan tavan kansalaiselle kävisi, että naiset vuotaisivat verta ja klimppejä pitkin penkkejä ja lattioita.
Hygienia myös oli mitä oli.Puhumattakaan, että köyhillä olisi nykyään varaa runsaisiin hamekankaisiin.
Ts. Yhteiskunta ja sosiaalinen kanssakäyminen vaatimuksineen on täysin erilainen nyt vs. tuhansia vuosia menneessä.
HItto sulla on huonot tiedot. Kuukautissiteitä on virkattu ja neulottu kautta aikojen eikä kukaan vuotanu vapaasti hameen alla jos kerrankin sattui olemaan se tilanne ettei ollut raskaana. Ennen naiset olivat koko ajan raskaana joten kuukautiset eivät olleet ongelma kuin naimattomille naisille
Jos sä kuvittelet että siteet yms on uusi keksintö olet kovin oppimaton.
Keksimällä keksitty ongelma. Kun kaikki on hyvin, pitää jostain valittaa, aina.
Kuukuppi ja pienet kestositeet on loistava yhdistelmä! Kestää vuosikausia kuukautiskierrosta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tässä asiassa pätee se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kertakäyttösuojat ovat nykyaikaiselle mukavuustekijä. Siksi ostan suojat heti, kun saan rahaa. Yleisiin vessoihin ja kouluihin laittaisin automaatteja, josta voisi ottaa yksittäispakatun siteen vaikka 50 centin kolikolla.
Jos kouluissa annetaan siteitä, niin ne annetaan ilmatteeksi. Kuukautisköyhyyttä nuorilla ei poista se, että he maksavat tuplahinnan yksittäispakatusta siteestä koulussa, missä se suojan tarve lienee siinä tilanteessa aika akuutti ja sillä nuorella ei aina ole sopivaa rahaa mukana. Yleisissä vessoissa joku tuollainen automaatti voisi olla.
Kyllä taas ollaan kädettömiä. Jos ei ilmaiseksi saa, ei ole mitään tehtävissä. Voihan se koululainen varata muutaman viiskytsenttisen reppunsa. Ei maksuton ole ilmaista. Joku sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tässä asiassa pätee se, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Kertakäyttösuojat ovat nykyaikaiselle mukavuustekijä. Siksi ostan suojat heti, kun saan rahaa. Yleisiin vessoihin ja kouluihin laittaisin automaatteja, josta voisi ottaa yksittäispakatun siteen vaikka 50 centin kolikolla.
Jos kouluissa annetaan siteitä, niin ne annetaan ilmatteeksi. Kuukautisköyhyyttä nuorilla ei poista se, että he maksavat tuplahinnan yksittäispakatusta siteestä koulussa, missä se suojan tarve lienee siinä tilanteessa aika akuutti ja sillä nuorella ei aina ole sopivaa rahaa mukana. Yleisissä vessoissa joku tuollainen automaatti voisi olla.
Kyllä taas ollaan kädettömiä. Jos ei ilmaiseksi saa, ei ole mitään tehtävissä. Voihan se koululainen varata muutaman viiskytsenttisen reppunsa. Ei maksuton ole ilmaista. Joku sen maksaa.
Mistäs hän ne varaa jos vanhemmat ei niitä anna?
Ihmisellä voi olla virtsankarkailuakin jolloinka eri vahvuisia housun suojia tarvitaan ympäri vuorokauden niitä kuluen useita kappaleita päivässä.