Mitä kuukautisköyhyys todella on?
Kuukautisköyhyys on taas otsikoissa, mutta mitä se todella on? Onko se sitä, että täytyy käydä leipäjonossa saadakseen rahansa riittämään ruokaan ja muuhun tarpeelliseen kuukautissuojia unohtamatta? Vai sitä, että rahat ei riitä kuukautissuojiin enää sen jälkeen kun on käyty kavereiden kanssa leffassa, syöty sushia ja hankittu osamaksulla uusi iPhone?
"Kyselyyn vastanneista viisi prosenttia on joutunut jäämään kotiin koulusta tai töistä kuukautissuojien puutteen takia."
Tässä voisi kysyä, miksei esim. vessapaperi riitä? Onhan se tietysti hankalaa kun joutuu ravaamaan vessassa ja laittamaan aina hirveän läjän vessapaperia housuihin, mutta olen joskus itsekin joutunut turvautumaan siihen, kun siteet unohtui kotiin. Koululiikunta ja kaikki työt ei tietenkään onnistu, mutta miksei muka oppitunneilla voisi istua pelkän vessapaperin varassa? Mustat housut jalkaan niin muut ei huomaa, jos tulee vahinko.
Kuukautisköyhyydestä kärsiviä lapsia tulee kyllä sääliksi, koska he ovat syyttömiä vanhempiensa rahankäyttöön. Mutta jokainen täysi-ikäinen voisi katsoa peiliin ennen kuin valittaa, puhumattakaan siitä että jää turhan takia kotiin.
Kommentit (861)
Minä vartuin kuukautisköyhänä. En saanut mitään viikkorahan kaltaista, eikä vanhemmat kuitenkaan ostaneet siteitä. Vessapaperilla mentiin. Sain vain värikkäitä pikkareita jouluisin vaikka toivoin mustia, joten ne oli ihan veren tahrimat etten kehdannut laittaa niitä pyykkikoriin koska vanhemmat olisi suuttuneet, mutta he eivät myöskään suostuneet opettamaan miten pyykkikonetta käytetään, eikä minulla ollut pääsyä nettiin että sieltä olisin voinut oppia. Joskus myös vessapaperihätävarasiteeni alkoi haista tai putosi housun lahkeesta koulun käytävälle kesken pitkän koulupäivän ja minua kiusattiin siitä armottomasti.
Kuukaustisköyhyys on elämän rajoittamista ja häpeää siitä että on menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Runsaat kuukautiset pysyy hallinnassa vanhoilla t-paidoilla.
Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.
Sulla taitaa olla rajallinen käsitys kestositeistä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Muakin ihmetytti tuo summa, koska 10-20 €/kk on tosi paljon. En tosin ymmärrä sitäkään, miten sinä voit selvitä vain yhdellä ainoalla eurolla, jos ostat suojasi kaupasta ja vaihdat niitä suositusten mukaan.
Laskin alkuvuonna, että maksan normaalihintaisista siteistä keskimäärin 0,14€/kpl (käytän 1-2 yösidettä ja niiden lisäksi siivekkeellisiä normisiteitä). Niitä kuluu kuukautisten aikana n. 22 kpl, mikä tarkoittaa sitä että jokaiset kuukautiseni maksaa sellaiset 3,08 €. Kiertoni on 27 päivää, joten selviän reilusti alle 4 €/kk, vaikken hyödyntäisi tarjouksia. En myöskään käytä kaikkein halvimpia siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmiskunta selvisikään tuhansia vuosia ilman menkkasiteitä?
Lue historiaa. Veret valuen. Lukittautumalla kotiin. Nykyään on nopeasti työtön jos lukittautuu vuotopäiviksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä jutuissa koskaan puhuta kestositeistä, joita on helppo tehdä itsekin halvoista ja jopa ilmaisista materiaaleista, esim. vanhoista reikiintyneistä t-paidoista? Runsaatkin kuukautiset pysyy hallinnassa, kun tekee siteistä tarpeeksi paksuja.
Kuukuppi on myös hyvä vaihtoehto monille, mutta ei sovi kaikille kehoille eikä kaikkiin tilanteisiin.
Runsaat kuukautiset pysyy hallinnassa vanhoilla t-paidoilla.
Et edes tiedä mitä tarkoittaa runsaat kuukautiset.Sulla taitaa olla rajallinen käsitys kestositeistä.
Onko kestoside t-paidoista tehty?
Ps. Käytän menkkapikkareita kuukupin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmiskunta selvisikään tuhansia vuosia ilman menkkasiteitä?
Lue historiaa. Veret valuen. Lukittautumalla kotiin. Nykyään on nopeasti työtön jos lukittautuu vuotopäiviksi kotiin.
Tai sian suolesta tehtiin kuukuppia muistuttava esine.
Jos on runsaat menkat, kestositeitä pitää olla hirveä arsenaali. Kuinka niiden jatkuva pyykkääminen muka on ekologista ja taloudellista? Ja tosiaan hirveän mukavaa kuskata niitä verisiä rättejä päivän ajan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa vinkumista. Kuukuppi käyttöön tai kestositeet/menkkahousut, jos ei massi riitä kertiksiin. Ja se on vain hyvä, ei niitä kertiksiä pitäisi kenenkään käyttää muutenkaan.
Kertikset on kyllä lyömättömiä esim. viikon vaelluksella. Kukaan ei tahdo kantaa verisiä rättejä mukanaan sellaista aikaa, eikä hygieniataso mahdollista muita suojia.
Minulla on lapset vuoroviikoin ja lasten isä ihan pokkana sanoo välillä tyttärilleen, ettei nyt ehdi ostamaan siteitä pariin päivään eikä myöskään tarjolla ole särkylääkettä kuukautiskipuun. Eilä myöskään anna lapsille rahaa, että voisivat ostaa itse.
Onneksi olen minä olemassa ja lapset saavat täältä niin siteet kuin särkylääkkeet. Mutta ankeaahan tuollainen on, ettei vanhempi hanki lapsille edes välttämättömiä perustarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetytti tuo summa 10-20€/kk. Okei, en tulvi, mutta 40v kokemuksella rahaa on mennyt 1-2€/kk... Ei varmaan 10kpl kuukautispöksyjä ole mikään ihmisoikeus.
Muakin ihmetytti tuo summa, koska 10-20 €/kk on tosi paljon. En tosin ymmärrä sitäkään, miten sinä voit selvitä vain yhdellä ainoalla eurolla, jos ostat suojasi kaupasta ja vaihdat niitä suositusten mukaan.
Laskin alkuvuonna, että maksan normaalihintaisista siteistä keskimäärin 0,14€/kpl (käytän 1-2 yösidettä ja niiden lisäksi siivekkeellisiä normisiteitä). Niitä kuluu kuukautisten aikana n. 22 kpl, mikä tarkoittaa sitä että jokaiset kuukautiseni maksaa sellaiset 3,08 €. Kiertoni on 27 päivää, joten selviän reilusti alle 4 €/kk, vaikken hyödyntäisi tarjouksia. En myöskään käytä kaikkein halvimpia siteitä.
Kun on runsaat kuukautiset ja täytyy käyttää paksuimpia ja pisimpiä yösiteitä, jota pitää vaihtaa 3 tunnin väleilein. Eli yhdessä päivässä menee noin 8 sidettä. Omat kuukautiset kestävät noin 5-7 päivää. Ennen kuukuppia ja menkkapikkareita tarvitsin 3 eri sidemallia viikon aikana.
Yösiteitä meni aina 2 p-3 pakettia, joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Niillä köyhimmillä ei ole omaa ompelukonetta joilla voisivat ommella kotona noita rättejä.
Jos kuukuppi sopii omalle kropalle, niin sen käyttö kannattaisi opetella. Siinä säästää.
Vanhempien vastuulla on ostaa sille alaikäiselle tai kotona asuvalle nuorelle opiskelijalle nuo suojat, ellei ole sovittu että siihen annetaan erikseen rahaa. Jos ei vanhempi huolehdi että kaapissa on suojia, niin milläs se 12-vuotias niitä hankkii? Ei mitenkään.
Kestositeiden valmistamiseen ei tarvita ompelukonetta. Ilman sitä siteistä voi tulla rumia, mutta kuka niitä siteitä muutenkaan esittelee muille?
Kestositeiden pesu ei liene ongelma, jos kotoa löytyy pesukone. Ihmettelen vain, että missä ne veriset vaihtositeet säilyttää esim. koulupäivän aikana? Reppuunko ne pitää tunkea koulukirjojen sekaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos on runsaat menkat, kestositeitä pitää olla hirveä arsenaali. Kuinka niiden jatkuva pyykkääminen muka on ekologista ja taloudellista? Ja tosiaan hirveän mukavaa kuskata niitä verisiä rättejä päivän ajan mukana.
Kuinka moni ei pese uudelleen käytettäviä siteitä joka päivä?
Rättisanan voisi unohtaa kuukautiskeskusteluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa vinkumista. Kuukuppi käyttöön tai kestositeet/menkkahousut, jos ei massi riitä kertiksiin. Ja se on vain hyvä, ei niitä kertiksiä pitäisi kenenkään käyttää muutenkaan.
Kertikset on kyllä lyömättömiä esim. viikon vaelluksella. Kukaan ei tahdo kantaa verisiä rättejä mukanaan sellaista aikaa, eikä hygieniataso mahdollista muita suojia.
Jep, ja tuo onkin tosi yleinen ongelma. Suomalaisten naisten yleisin harrastus on viikon kestävät vaellusretket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä köyhimmillä ei ole omaa ompelukonetta joilla voisivat ommella kotona noita rättejä.
Jos kuukuppi sopii omalle kropalle, niin sen käyttö kannattaisi opetella. Siinä säästää.
Vanhempien vastuulla on ostaa sille alaikäiselle tai kotona asuvalle nuorelle opiskelijalle nuo suojat, ellei ole sovittu että siihen annetaan erikseen rahaa. Jos ei vanhempi huolehdi että kaapissa on suojia, niin milläs se 12-vuotias niitä hankkii? Ei mitenkään.
Kestositeiden valmistamiseen ei tarvita ompelukonetta. Ilman sitä siteistä voi tulla rumia, mutta kuka niitä siteitä muutenkaan esittelee muille?
Mistä löytyy ohje kestositeiden valmistamiseen ilman ompelukoneita?
Vierailija kirjoitti:
Miehet on käteviä, joten voivat hyvin ruveta askartelemaan näitä tyttärilleen ja vaimoilleen/tyttöystävilleen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapset vuoroviikoin ja lasten isä ihan pokkana sanoo välillä tyttärilleen, ettei nyt ehdi ostamaan siteitä pariin päivään eikä myöskään tarjolla ole särkylääkettä kuukautiskipuun. Eilä myöskään anna lapsille rahaa, että voisivat ostaa itse.
Onneksi olen minä olemassa ja lapset saavat täältä niin siteet kuin särkylääkkeet. Mutta ankeaahan tuollainen on, ettei vanhempi hanki lapsille edes välttämättömiä perustarpeita.
Miksi et anna tytöille lainkaan käyttörahaa???
Meillä lapsilla on pankissa käyttötili, jossa on aina sen verran rahaa, että Visa Electron -kortilla saa ostettua vaikkapa vaikkapa kuukautissuojia tai ladattua matkakortin.
Joo, lapsen isä toimii todella väärin, mutta miksi tieten tahtoen jätät tyttösi tuohon tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 2-3 kertaa tuo määrä, kymmeniä vuosia. Nyt kierukka niukentaa, mutta kaikki ei halua hormoneja, mullakin oli niin. Kuukupin opettelin aika vanhana. Ei ollut helppoa, ei multa olis käyny ihan nuorena. Hyvä, että tietoa on saatavilla. Nuorilla on vaihtoehtoja, mutta ei kaikilla. Älkää pliis vähätelkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Täytyyhän sinun kantaa käytetyt siteet korvesta pois, olivat ne sitten kesto- tai muuta mallia. Miten peset ja kuivaat kestorättejä kunnolla jossain tunturissa?
Käytän itse kestoja ja ovat kaikin tavoin parempia kuin kertikset.