Miten saada kiusaaminen loppumaan
Lasta kiusataan koulussa. Onko kellään kokemuksia mikä on paras toimintatapa - miten sen saisi loppumaan.
Kommentit (47)
Voiko saada avustajan kouluun mukaan koko päiväksi?
Koulupakko Suomessa ei onneksi ole. Mutta on oppivelvollisuus.
Toisin sanoen, lasta voi opettaa kotona kunhan oppivelvollisuus täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei lässyttäminen mitään auta, menee vain pahemmaksi.
Väkivaltaan vastataan väkivallalla niin sen saa loppumaan.
En nyt suosittele väkivaltaa. Vaikka joku lapsi saattaa niin puolustautua. Kasarilla ope nosti pahimmat pojat seinälle, mutta taas tytön/tyttöjen kohteeksi joutunut tyttö joutui puolustamaan itseään. Sitten kertoivat opettajalle kun uhri oli puolustautunut ja uhri oli kuin syyllinen.
Meillä autto se, että uhkasin kiusaajia poliisilla. Koulu ei voinut mitään rehtorin puhutteluineen.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen loppuu ainoastaan jos saa vaarallisen sekopään maineen.
Minä olen tehnyt just noin naapureille kun täällä oli aivan järkyttävä tramboliini kiljunta meteli joka puolelta. Sain tappo uhkauksenkin että pitää sitä kiljuntaa kuunnella kun se niiden vanhempien mielestä on niin ihanaa ja ihan musiikkia niiden omille korvilleen. Ei ollut ihan kiljunta petejä lähi naapureissa mutta se kauempaakin kuuluu tosi kauas se rääkyminen ja kiljunta.
Jos terassini viereen tulisi tramboliini niin menisin sen yöllä puhkomaan. Siinähän sitten kiljuisi viimeisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Meillä autto se, että uhkasin kiusaajia poliisilla. Koulu ei voinut mitään rehtorin puhutteluineen.
Järkyttävää että uhrien pitää lähteä.
Minä lähtisin niiden kiusaajien kotiin kotikäynnille sinne. Olen sitä tehnytkin ja ovea ei oltu aukaistu mutta se kiusaaminen loppui kun sitä tässä naapurustossa oli. Minulla ei ollut lapsia mutta kun naapurien lapset valittivat yhden pojan kiusaavan koko kylää ollen johtaja niin ajattelin että sen nulikan johtajuus loppuu tähän ja ilmeisesti se loppuikin. Siihen vaan pitää aikuisten puuttua
eikä olla piileksimässä.
Missä ne muut aikuiset olivat kasvattamassa omia kakaroitaan kun muiden ulkopuolisten pitää puuttua ongelmiin. Järkyttävää nykyään se kiusaaminen. Minua on lyönyt ystävä kepillä ja koulussa minua on lyöty naamalle jotenka kiusaaminen koskettaa varmasti suurinta osaa ihmisiä. Kotona sain fyysistä kuritusta ihan pienistä ja mitättömistä.
Isäpuoli antoi remmiä heti kun oli sen eväitä syöty. Äiti vai katseli vierestä.
Jep!
Saaren äiti: Kouluampumisen taustalla kiusaaminen
"Kauhajoella kymmenen ihmistä ja itsensä ampuneen Matti Saaren äiti Riitta Saari arvioi, että koulukiusaaminen oli yksi suurimmista traagiseen tapahtumaan johtaneista syistä. Äiti uskoo, että pojalta oli mennyt kiusaamisen takia luottamus ihmisiin."
Siinäpä sitä onkin vitsailtavaa ja väheksytävää kerrakseen edelliselle kirjoittajalle.
https://yle.fi/a/3-5735762