Miten saada kiusaaminen loppumaan
Lasta kiusataan koulussa. Onko kellään kokemuksia mikä on paras toimintatapa - miten sen saisi loppumaan.
Kommentit (47)
Isäni otti aikoinaan minun kiusaajani siipiensä suojaa. Keräsi kasaan porukan jossa pelattiin, futista, jne. Tämä poika käy edelleen tapaamassa isääni. Jos näitä oikeasti haluttaisiin estää pitäisi katsoa mitä tekijöille on tapahtunut. Se mitä isäni opetti oli, että vihamaalla ja kivittämällä ei kukaan voita.
Vierailija kirjoitti:
Kouluille jätetty keinoksi kasvatuskeskustelu ja KiVa-koulu.
Kaikki vastuu on koululla ja kaikki muut aikuiset pesee kätensä ongelmasta.
Sanonpa vain muuten vaan. Kun ihmisen eteen kävelee ja tarttuu naamasta koko kämmenen otteella, ja painaa vähän taakse ja alas, ja kertoo asiansa kohteliaasti ja hitaasti ja selkeästi, niin se sanottu menee yleensä kerrasta perille. Lapsesi voisi vaikka kokeilla tätä.
Väkivalta on ikävä kyllä se tehokkain.
Vierailija kirjoitti:
Lähetä opettajalle viestiä.
Kerro aina mitä ja kuka on tehnyt.Sano, että kiusaaminen on saatava loppumaan heti.
Jos opettaja ei saa kiusaamista loppumaan, niin poliisille ilmoitus.
Pitäisin lapsen kotona siihen asti, että asia korjataan, jos kiusaaminen on vakavaa ja rajua.
Ja se poliisi tekee mitä?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun maapallolla on enenmän kuin yksi ihminen, sitä ei saada loppumaan. Kiusaamista on ollut, on ja tulee olemaan niin kauan.
Ihmisiltä pakkaa se unohtumaan, että ihminen on peto joka kyllä keksii tavan kiusata. Ja tämä peto tappaa myös lajitovereitaan, esim emä poikasensa. Viidakonlaki, vahvat voitta ja heikot häviää.
Ota yhteys kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkkuun.
Väkivalta lopettaa vittuilun.
Valitettavasti tosiasia. Kaikenmaailman keskustelulässytykset ovat juuri niitä - lässytyksiä ja asian lakaisemista maton alle.
Vierailija kirjoitti:
Lähes uskomaton tarina, mutta tosi: Lastenlasta kiusattiin ala-asteella ja hän ei asiasta kertonut kunnolla edes vanhemmilleen, jotka eivät asiasta edes kysyneet koululta. Isovanhemmilla oli asiasta vahva epäilys, mutta asiasta puhuminen oli asianomaiselle todella vaikeaa.
- Satuin olemaan kiusatun kanssa pulkkamäessä koulun jälkeen ja vanhempien töistä tuloa odotellessa, kun rinnakkaisluokka tuli liikuntatunnilla samaan pikkumäkeen. Opettaja tunnisti kiusatun ja moikkailtiin siinä puoli ja toisin. Niitä näitä juteltiin siinä opettajien paimentaessa pulkailevia lapsia ja kerroin kuka olin. Kerroin sitten isovanhempien epäilyksen koulukiusaamisesta ja kuinkas ollakaan ope lupasi ottaa asian puheeksi seuraavana päivänä asianomaisen oman luokan opettajan kanssa. Ja otti myös, ja asia alkoi kirkastumaan ja johti vanhempien tapaamiseen. Pää-kiusaajan vanhemmat sattuivat olemaan onneksi äärijyrkkiä, mitä tulee kiusaamiseen ja muuttivat tilanteen omalla suhtautumisellaan aivan oleellisesti.- Kaikki ei tietysti muuttunut pumpuliksi, mutta pääjehun vanhempien tarttuminen kiusaamiseen katkaisi sen pahimman. Koulua tarvittiin asiassa, mutta merkittävimpänä pidän sitä, että kiusaajan vanhemmat puuttuvat lujasti kiusaajan toimintaan. Hiukan olen skeptinen sen suhteen, mitä on yläasteella enää tehtävissä...
Tämähän se onkin se avain. Jos kiusattu puolustautuu, joutuu hän väkisinkin tilanteeseen, jossa on yksin ylivoimaa vastaan (kiusaajilla kun on aina kavereita mukana). Jos vanhempi/huoltaja tms puuttuu tilanteeseen, saattaa se johtaa vielä pahempaan kiusaamiseen ("bensaa liekkeihin"). Jos opettaja puuttuu tilanteeseen, kiusaaminen vain siirtyy jonnekin muualle (koulumatkalle, nettiin, jne). Vain se, että kiusaajan omat vanhemmat tekevät selväksi, että sen pitää loppua, voi minkäänlaista edistystä tapahtua. Monikaan ei vain voi uskoa, että heidän kultamussukka sortuisi tällaiseen...tai eivät vaan välitä.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta lopettaa vittuilun.
Valitettavasti tosiasia. Kaikenmaailman keskustelulässytykset ovat juuri niitä - lässytyksiä ja asian lakaisemista maton alle.
Kirjoitin tuon 'isovanhempana' kirjoituksen tuossa aikaisemmin ja itsellä on siis omakohtaista kokemusta väkivallattomankin menetelmän toimimisesta koulukiusaamistilanteessa ala-asteella.
Mutta se toinen kokemus:
. . . .
Kauan, kauan sitten, puoli vuosisataa lähes... eräässä amiksessa ylempi luokka käytti otteita, jotka tänä päivänä tulkittaisiin koulukiusaamiseksi ja jopa pahoinpitelyksi heikompien uhrien osalta. Koko hevosenleikki kulminoitui yhteen porukan johtajana olevaan ääliöön, joka sattui vielä olemaan todella taitava soittamaan suutaan ja provosoimaan muita mukaan touhuihinsa. Tilanne oli todella myrkyllinen ja porukalla tekivät erilaista kiusaa parhaansa mukaan ja pysyttelivät tiukasti yhdessä joukkovoiman vuoksi.
- Päivänä muutamana satuin vilaukselta huomaamaan ääliö-pomon menevän pukuhuone & WC-tiloihin yksinään umpiperään. Lampsin perään ja odotin, että hän sai vetoketjunsa kiinni. Kerroin sitten hänelle, että *ittuilut loppuvat sitten tähän paikkaan, joko hyvällä tai pahalla; saat ihan itse valita…
-Tyyppi oli periaatteessa vahva ja hyväkuntoinen, itse olin kuitenkin aktiiviurheilija vaikkei kamppailulajeista ollut kokemusta niin säkkiä oli tullut taottua oheisharjoitteluna vuosia puntin ja muun treenaamisen ohessa. Kiusaaja jatkoi suunsoittoaan yksinkin, ilman aikomustakaan hellittää ja onnistuin siinä sitten lupaukseni mukaan useamman kerran antamaan avokämmenellä todella kunnon litsarit molemmille poskille. Tyypille selvisi hetkessä, ettei käsiä kannattanut siinä laittaa nyrkkiin ja alkoi nujerrettuna huutamaan apua kavereiltaan. Annoin pari litsaria ja tukkapöllyä lisää ja käännyin kahden paikalle tulleen apurin puoleen, ja kysyin heiltä, ovatkos hekin samaa mieltä että *vittuilut loppuvat minulle ja muille luokkalaisilleni tähän paikkaan, vai haluattekos tekin punaiset posket...? Kun pomo oli litsareista posket punaisena ja tippa linssissä, muilla ei ollut pienintä halua yrittää mitään.
- Ihme tapahtui, kiusaaminen ja kaikenlainen häirintä katkesi kuin veitsellä leikaten ja sellaisena tilanne säilyi koko lopun amisajan. Toinen ihme oli se, että välit entiseen suunsoittajaan kääntyivät täydellisen asiallisiksi eposodin jälkeen.
Nykyään kannetaan veitsiä ja vaikka mitä mukana, suosittelen käyttämään jotain muuta menetelmää, vaikka rahkeissa olisi varaa siihen.
Ei lässyttäminen mitään auta, menee vain pahemmaksi.
Väkivaltaan vastataan väkivallalla niin sen saa loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut näkemässä: poika jatkuvasti kiusasi samalla luokalla olevaa tyttöä. Tytön isosisko saapui luokkaan ja veti kunnolla turpiin kiusaajaa.
Siihen loppui kiusaus.
Itse olen tehnyt samoin. No sieltähän tuli sitten sen tyypin isoveli päälle. No pieksin senkin. Sen jälkeen ei kukaan enään häirinnyt meidän perheen nuorimmaista
voiko kiusaajaperheestä tehdä lasua?
Vierailija kirjoitti:
Lähetä opettajalle viestiä.
Kerro aina mitä ja kuka on tehnyt.Sano, että kiusaaminen on saatava loppumaan heti.
Jos opettaja ei saa kiusaamista loppumaan, niin poliisille ilmoitus.
Pitäisin lapsen kotona siihen asti, että asia korjataan, jos kiusaaminen on vakavaa ja rajua.
Noin saat lapsestas ikuisen uhrin
Koulun vaihto. Kiusattu syyllistettiin, emmekä jääneet katsomaan seurauksia. Koululla ei ollut osaamista tai halua puuttua asiaan.
Palkkaat jonkun pahispennun hakkaamaan sen kiusaajapenskan. Mikään muu ei auta (ellei oma lapsesi saa tuon päälle hyökättyä).
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten loppuu kun kiusattu tiukasti puolustaa itseään, tarvittaessa vaikka käymällä kiusaajan päälle.
Valitettavasti koulun pihalla on viidakon lait ja pakeneminen tilanteista tai aikuisten selän taakse ei ole tehokasta.
Uhrin pitäisi nyt rohkaista mielensä sen verran että huitaisee kiusaajaa tauluun.
Olisiko hänen mahdollista aloittaa joku kamppailulajiharrastus niin saisi vähän itsevarmuutta lisää?
Meillä lapset harrastavat kamppailulajia eikä ole kukaan uskaltanut kiusata.
Koulukuraattori on näitä asioita varten. Meillä kiusaajaluokan opettaja ja oman pojan opettaja pitivät lasten kanssa keskustelun kiusaamisesta. Tällä loppui.
Olen itse ollut näkemässä: poika jatkuvasti kiusasi samalla luokalla olevaa tyttöä. Tytön isosisko saapui luokkaan ja veti kunnolla turpiin kiusaajaa.
Siihen loppui kiusaus.