Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenvuotoa vaihdevuosien aikaan

Vierailija
16.05.2023 |

Edellisistä kuukautisista on reippaasti yli puoli vuotta, mutta ei vielä vuotta, ja nyt on parina päivänä tullut vähäistä vuotoa. Kävin tänään gynellä ja hän ultrasi kohdun ja otti jonkin näytteen. Kohdun seinämä ei ollut paksuuntunut.

Nyt kärvistellään ja odotellaan pari viikkoa tuloksia.

Onko kellään vastaavia kokemuksia, että vuotoa olisi tullut vielä pitkänkin tauon jälkeen kuukautisten loppumisesta?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viimeiset kuukautiset liki neljä vuotta sitten. Ultralla todettu munasarjojen toiminnan loppuneen. Ehkä kolmesti on sen jälkeen tullut ihan vähän verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ehkä edes huolestuisi koska puoli vuotta edellisistä menkoista ei kai vielä edes täytä menopaussin kriteeriä. Vaan harventunutta väliä menkoissa. 

Vierailija
44/46 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa terveydenhoidon piirissä minulle sanottiin että 10% menopaussin jälkeisistä vuodoista johtuu kohtusyövästä, siksi siellä ajan saa heti gynelle jos tällainen oire on koska se on tarkistettava. Menopaussi kaiketi on se vuosi ilman kuukautisia, mutta se on tietysti veteen piirretty viiva.

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa se, että 90 prosenttia ei ole syöpää vaan todella monilla naisilla ne vikat menkat tulee jopa vuosien välein.

Itse asiassa minusta 10 prosenttia on kyllä aika paljon. Onhan sellaisiakin oireita, joista paljon pienempikin osa on syöpää, mutta ne silti kehotetaan tarkistamaan. Ei ole tarkoitus lietsoa paniikkia, vaan muistuttaa että vaara on todellinen. Kohdunrungon syöpää ei papa-koe paljasta kuten mainittiinkin.

Vierailija
45/46 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa terveydenhoidon piirissä minulle sanottiin että 10% menopaussin jälkeisistä vuodoista johtuu kohtusyövästä, siksi siellä ajan saa heti gynelle jos tällainen oire on koska se on tarkistettava. Menopaussi kaiketi on se vuosi ilman kuukautisia, mutta se on tietysti veteen piirretty viiva.

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa se, että 90 prosenttia ei ole syöpää vaan todella monilla naisilla ne vikat menkat tulee jopa vuosien välein.

Itse asiassa minusta 10 prosenttia on kyllä aika paljon. Onhan sellaisiakin oireita, joista paljon pienempikin osa on syöpää, mutta ne silti kehotetaan tarkistamaan. Ei ole tarkoitus lietsoa paniikkia, vaan muistuttaa että vaara on todellinen. Kohdunrungon syöpää ei papa-koe paljasta kuten mainittiinkin.

10 % niistä, jotka ovat vaivautuneet asian tiimoilta lääkäriin.

Vierailija
46/46 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli yli vuosi edellisistä kuukautisista. Vuoto kesti kolmisen viikkoa ja kun mummillani oli kohdun runko-osan syöpä, niin tutkimukset käynnistettiin tosi nopeasti. Kohdussa oli myoomia, jotka ovat sen verran pieniä, että leikkaushoitoa ei tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi