Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenvuotoa vaihdevuosien aikaan

Vierailija
16.05.2023 |

Edellisistä kuukautisista on reippaasti yli puoli vuotta, mutta ei vielä vuotta, ja nyt on parina päivänä tullut vähäistä vuotoa. Kävin tänään gynellä ja hän ultrasi kohdun ja otti jonkin näytteen. Kohdun seinämä ei ollut paksuuntunut.

Nyt kärvistellään ja odotellaan pari viikkoa tuloksia.

Onko kellään vastaavia kokemuksia, että vuotoa olisi tullut vielä pitkänkin tauon jälkeen kuukautisten loppumisesta?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhottaa kuulla, että muillakin on ollut samanlaista. Gyne painotti kovasti, että hyvä, kun tulin tarkistuttamaan asian ja sanoi, että verenvuodon syy pitää aina selvittää. Kohdussa oli kaikki ok. Hän ei ottanut papa-koetta, kun sanoi, että sitä ei voi ottaa verenvuodon aikana, vaan jonkin muun näytteen.

Ap

Kannattaa ehdottomasti käydä siinä papassa. 

Vierailija
22/46 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene siasta läkriin tällä ei alan läkäreitä-Tutavalani saam jutu kesti sitä 3 kk.Kun meni lääkäriin kohtu syöpä ja laajalti levinnyt.Mitään ei tehtävissä enää.Jonkun aikaa eli ja kuoli. Saman lainen torvi kun aloiteen tekiä kysy asiasta muilta,  menemättä asian johdosta ajallaan  lääkäriin.

Kuule tuossa tapauksessa 3 kk odotuksella ei ole juuri merkitystä. Ei se syöpä niin nopeasti leviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan tätä ketjua. Onko lisää kokemuksia aiheesta? Itsellä vastaava tilanne, tutkimukset tulossa.

Vierailija
24/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 vuotiaasta alkaen vuodot alkoi tulla tihentymisen jälkeen hyvin harvoin. 45 vuotiaana todettiin munasarjojen olevan lepotilassa. 48 vuotiaana ihmettelin yli viikon kestänyttä krapulaa ja huonoa oloa, lääkärissä raskaustesti positiivinen. Edelliset menkat oli ollut vuosi sitten.

Vierailija
25/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan tuo tihentymisvaihe kesti teillä? Itsellä nyt puolisen vuotta tullut 3 viikon välein, niukkana, mutta kestää monta päivää, joten vaan reilu pari viikkoa välissä vuodotta. Voisi jo loppua... ikää 51.

Vierailija
26/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan tuo tihentymisvaihe kesti teillä? Itsellä nyt puolisen vuotta tullut 3 viikon välein, niukkana, mutta kestää monta päivää, joten vaan reilu pari viikkoa välissä vuodotta. Voisi jo loppua... ikää 51.

Mulla kesti muistaakseni pari vuotta erittäin runsaat ja tiheät kuukautiset joskus 48-50-vuoden kieppeillä. Sen jälkeen alkoivat niukentua ja tulla harvakseltaan, parin kuukauden välein. Nyt olleet poissa yli vuoden ja yllättäen alkukesällä tuli niukka, limainen vuoto. 

Vierailija
27/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui kuukautiset 50v, sitten n2v kuluttua tuli yhdet, huvitti kun mun kaverille tuli yht'aikaa vaikka häneltä oli jo aiemmin loppuneet. Papa kokeissa on ollut kaikki hyvin.

Vierailija
28/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui kuukautiset 50v, sitten n2v kuluttua tuli yhdet, huvitti kun mun kaverille tuli yht'aikaa vaikka häneltä oli jo aiemmin loppuneet. Papa kokeissa on ollut kaikki hyvin.

Kävitkö muissa tutkimuksissa kuin Papa-kokeessa?

Vierailija
29/46 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö kaikki vaihdevuosien jälkeiset vuodot pitäisi tutkia kunnolla? Muistelen, että vuosi ilman kuukautisia on vaihdevuosissa raja, jolloin katsotaan kuukautisten loppuneen ja kaikki sen jälkeen tulevat vuodot on tutkittava.

Vierailija
30/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia?

Vierailija
31/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä jokin paniikki ja alarm-moodi päällä ja miksi?

Jos kuukautiset olleet 1v ajan poissa ja sitten taas alkaa verinen vuoto niin silloin kehotetaan käymään gynekologilla.

Ja kaikki epämääräinen vuotoilu, kierron epäsäännöllistyminen, se että vuoto jää välistä jne, on ns normaalia naisella jolla ikää 40+v.

Vierailija
32/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä jokin paniikki ja alarm-moodi päällä ja miksi?

Jos kuukautiset olleet 1v ajan poissa ja sitten taas alkaa verinen vuoto niin silloin kehotetaan käymään gynekologilla.

Ja kaikki epämääräinen vuotoilu, kierron epäsäännöllistyminen, se että vuoto jää välistä jne, on ns normaalia naisella jolla ikää 40+v.

Ei kaikki. Jos selvää kiertoa ei ole ja vuoto erittäin runsasta, kyseessä voi olla kohdunrungon syöpä, limakalvo paksuuntuu, koska progesteronia ei erity tarpeeksi. 

Vierailija
33/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö kaikki vaihdevuosien jälkeiset vuodot pitäisi tutkia kunnolla? Muistelen, että vuosi ilman kuukautisia on vaihdevuosissa raja, jolloin katsotaan kuukautisten loppuneen ja kaikki sen jälkeen tulevat vuodot on tutkittava.

Ohiksena huutelen, että mistä näitä kaikkia "sääntöjä" voi tietää? Itse olen ravannut neljällä lääkärillä ja kahdella gynellä, enkä ole saanut oikeastaan mitään vaihdevuosiin liittyvää materiaalia tai linkkisuositusta. Viisi kuudesta ei edes tiennyt mistä puhuvat. Nuo ta-lääkärit lähes tulkoon pyörittelivät silmiään, kun otin puheeksi vaihdevuodet. Eka gyne tiesi jotain, vaikka häntkin vanhempi nainen. Eikä se toinenkaan nyt järinperin perehtynyt ollut aiheeseen osasi jotain pinta puolista sanoa ja hänen piti olla aiheeseen perehtynyt gyne. Nyt taas säästän rahaa, että pääsisin "asiasta jotain tietävän gynen luona käymään".

Enemmän mä täällä palstalla olen oppinut vaihdevuosista. Kirjastossa kävin kattelemassa kirjoja, mutta suurinosa niistä oli kirjoitettu kymmenen vuotta sitten. Haluan tuoreempaa tietoa. Jenkkisivustoilla on, mutta tuo gynejargonia on raskasta millä kielellä tahansa. Hidasta luettavaa ja sulateltavaa. Pari kotimaista asiantuntijaa on ollut aamutvssä ja heidän haastatteluistaan olen imenyt tietoa. Ekassa lähinnä, ettei tietoa ole saatavilla, koska tähän mennessä olevat lääkäreiden oppimateriaalit perustuu lähinnä miehiseen anatomiaan. Sen takia naisten diagnooseissa kestää, kun on huomattu ettei sairastumiset menekään saman polun mukaan kuin miehillä. esim infarkti ja muut sydänperäiset. Noin kymmenisen vuotta on vasta tutkittu tätä naisnäkökulmasta ja senpä takia naistet joutuu käymään enemmän lääkärillä kuin miehet ennenkuin asia havaitaan.

Se toinen asiantuntija oli juuri eläköitynyt gyne, joka on kirjoittamassa kirjaa vaihdevuosista ja naisasioista oman kokemuksensa mukaan!

53 vuotiaana naisena turhautunut olo. Kuinka paljon mun jutuista voisi kuitata vaihdevuosilla ja siihen tarkoitulla mahdollisella lääkityksellä, jos aihe olisi raflaavampi ja tutkinnassa ollut ajan saatossa enemmän.

Vierailija
34/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä. Lääkärit eivät tiedä vaihtareista. Jopa gynekologien tieto on niukkaa ja vanhentunutta.

Ap:lta otettiin luultavasti pipelle-koe kohdusta kohtusyövän poissulkemiseksi. Vuoto puolen vuoden välein ei kuitenkaan ole mitenkään poikkeuksellista mutta varmuus on paras. Papassa puolestaan näkyy vain kohdunkaulan syöpä.

Vierailija
35/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.instagram.com/drmaryclaire?igsh=MW90YTQwbGx2cWVsNA==

Englannin kielen taitoisille linkki. Kyseinen gynekologi on erikoistunut nimenomaan vaihdevuosiin ja hän käy tilillä läpi ajankohtaista tutkimusta lähdetietoineen. 

Vierailija
36/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti vuosia. Lopuksi tuli vuoden pari melkein kahden viikon välein. Jos olisin tiennyt, miten kauan menee, olisin ottanut kierukan mutta kun ajattelin, että olen jo niin vanha niin kyllä just loppuu. Joo ei. Olin melkein 54 kun tuli toistaiseksi vikat. Niistä on nyt kolme neljä kuukautta. No vuosin siinä melkein kuiviin ja ferritiini oli 18 vielä muitamn kuukauden rautakuurinkin jälkeen. Eli syö rautaa ja harkitse horminikierukkaa, joka vie vuodon.

Vierailija
37/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa terveydenhoidon piirissä minulle sanottiin että 10% menopaussin jälkeisistä vuodoista johtuu kohtusyövästä, siksi siellä ajan saa heti gynelle jos tällainen oire on koska se on tarkistettava. Menopaussi kaiketi on se vuosi ilman kuukautisia, mutta se on tietysti veteen piirretty viiva.

Vierailija
38/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa terveydenhoidon piirissä minulle sanottiin että 10% menopaussin jälkeisistä vuodoista johtuu kohtusyövästä, siksi siellä ajan saa heti gynelle jos tällainen oire on koska se on tarkistettava. Menopaussi kaiketi on se vuosi ilman kuukautisia, mutta se on tietysti veteen piirretty viiva.

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa se, että 90 prosenttia ei ole syöpää vaan todella monilla naisilla ne vikat menkat tulee jopa vuosien välein.

Vierailija
39/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te vaihdevuosi-ikäiset, joilla on vielä kierukka? Mä olen 50v ja mulla on kierukka. Se on vähentänyt luonnollisia menkkojani tosi paljon. Nyt en enää tiedä mikä harvakseltaan tuleva pikkuvuoto kertoo mitäkin, kierukasta vai vaihdevuosista. Muita oireita mulla ei ole.

Milloin uskalsitte ottaa kierukan pois?

Vierailija
40/46 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kannattaa kuitenkin muistaa se, että 90 prosenttia ei ole syöpää vaan todella monilla naisilla ne vikat menkat tulee jopa vuosien välein.

Tämä on lohduttava tieto, ja käsittääkseni nuo menopaussin jälkeiset vuodot eivät ole mitenkään harvinaisia. Kannattaa tietenkin käydä tutkimuksessa varmuuden vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi