Kutsutteko kaverisynttäreille myös lapsen kaverin sisaruksen kenen kanssa lapsesi ei leiki
Kysymys otsikossa, eli onko teillä tapana kutsua myös sisarus mukaan? Meillä on se tilanne, että asumme kerrostaloasunnossa, tilaa ei ole valtavasti, mutta ihan hyvin mahtuisi pitämään 6-8- lapsivieraan kemut. Ongelmana nyt on se, että jokaisella näistä lapsesta on noin saman ikäinen sisarus, eli vierasmäärä tuplaantuisi jos heidät kutsuisi myös. Joutuisin lainaamaan lisätuoleja pöydän ympärille ja tuplaamaan tarjoilujen määrän.. Lapseni ei leiki näiden kavereiden sisarusten kanssa, joten olenko ihan kohtuuton jos jätän nämä sisarukset kutsumatta? Nämä sisarukset ovat lapselleni myös tuttuja, koska käyvät kaikki samaa hyvin pientä päiväkotia, mutta ei kuulemma leiki heidän kanssaan vaan ensisijaisesti näiden saman ikäistensä kanssa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kutsut sisarukset!!
Miksi jos lapsi ei leiki heidän kanssaan? Mistä rahat ja tilat niin suuriin juhliin?
Eikö tuolle äidille voi etukäteen tavatessa tai puhelimessa sanoa suoraan, että tilan puutteen vuoksi tällä kertaa kutsu koskee pelkkää Pekkaa.
Ei ole koskaan tullut mieleenkään kutsua kaverin sisaruksia. Joskus on tullut omilla lapsilla murhetta kun vain toinen on saanut kutsun, mutta synttäreille on mennyt vain se kutsuttu lapsi, tietysti.
Kutsuin lapsen kaverin ja äiti ilmestyi ovelle kutsutun ja tämän pikkuveljen kanssa. Pikkuveli oli ihan tohkeissaan synttärihuumasta ja sanoin että hänkin voi tulla. Myöhemmin tajusin että tuo äiti oli takuulla suunnitellut tuon etukäteen. Yksi lisävieras ei haittaa mutta jos kaikki käyttäisivät kiltteyttäni hyväksi😱
Toi on kyllä ärsyttävää. Tyttärellä oli lapsena kaveri, joka toi aina pikkusiskonsakin meille. Se sisko ei osannut edes vielä kävellä, kun tuli ensimmäistä kertaa meille ja minähän sitä sitten jouduin hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä ärsyttävää. Tyttärellä oli lapsena kaveri, joka toi aina pikkusiskonsakin meille. Se sisko ei osannut edes vielä kävellä, kun tuli ensimmäistä kertaa meille ja minähän sitä sitten jouduin hoitamaan.
Miksi et sanonut äidille ei?
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin lapsen kaverin ja äiti ilmestyi ovelle kutsutun ja tämän pikkuveljen kanssa. Pikkuveli oli ihan tohkeissaan synttärihuumasta ja sanoin että hänkin voi tulla. Myöhemmin tajusin että tuo äiti oli takuulla suunnitellut tuon etukäteen. Yksi lisävieras ei haittaa mutta jos kaikki käyttäisivät kiltteyttäni hyväksi😱
No minun kiltteyttä on nyt taidettu hyväksikäyttää. Nyt tässä kirjoitellessani on todella tullut ihmetys tästä, että miten meillä onkin aina mennyt näin, että olen kaikki kutsuttujen perheet kestinnyt opiskelijabudjetilla pienessä asunnossa :-/ En tosiaan vain ole jotenkin kehdannut sitten käännyttää vanhempia sisaruksineen pois? Tilanteet menee noissa aina niin nopeasti.
Toisaalta myös jos jotain lasta jännittää jäädä niin enhän voi enkä kyllä haluakaan estää äitiä tai isää jäämästä taustalle, mutta luulisi, että jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa niin hyvin, että tietää jos Maija on jännittäjä. Tällaisessa tapauksessa sopisi sitten puolisonsa kanssa niin, että jää sinä kotiin Markon ja Liisan kanssa niin minä vien Maijan juhliin ja tarvittaessa jään paikalle jos Maijaa ujostuttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täähän on jo tosi törkeetä.
Itse olen päiväkoti-ikäisenä kutsunut lasten koko ryhmän sisaruksineen ja vanhempineen. Koko ryhmä siksi, ettei kukaan jää ulkopuolelle kun tuolloin ei vielä ole niin selkeästi kaveriporukkaa niin kuin kouluikäisillä usein on, ja vanhemmat ja sisarukset siksi, että asumme sen verran syrjässä ettei viitsi pyytää ketään vain tiputtamaan lastaan tänne pariksi tunniksi ja koska monella on niitä pieniä sisaruksia myös, joten ei heitäkään voi oikein kotiin jättää joten synttärit voisivat olla turhan haastavat esimerkiksi yksinhuoltajaperheille.
Meillä on onneksi isot tilat joka mahdollistaa tämän, en kuitenkaan näe, että se on mikään ns. pakko hyvien tapojen kannalta. Kouluiässä lapsilla on sitten jo selkeämmin ollut se oma porukka, joten ollaan kutsuttu vain heidät ja pidetty tyyliin koko iltapäivän juhlat, ettei se kuskaaminenkaan ole ollut vain edestakasajelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko itse synttärisankari sanoa sille kaverille, että kutsu on vain sinulle tai voisiko kutsukorttiin kirjoittaa että kutsu koskee vain Perttiä-ei perheenjäseniä. En tiedä vaikea muoteilla kohteliaasti tuokin.
Minusta tämä on outoa, ei meillä päin tehdä noin että laitetaan sisarus "synttäreille hoitoon" samalla kun kutsuttu lapsi, en todellakaan ole koskaan törmännyt. Mitä jos perheessä on 5 lasta, laittaako äiti kaikki synttäreille ja menee itse johonkin rentoutumaan?
Hirvittävän epäkohteliasta. Miettikääpä aikuisten juhlia- esim hääkutsua.Jos siinä lukee pelkästään että Maija Maitoparta, niin ei todellakaan tule sitten Pekka ja Monni, Pilli ja Pulla mukana vain koska perhe.
"Hei Pekka,
Olet tervetullut Matin syntymäpäiville..."
Sinut Pekka
on kutsuttu yhdeksi kuudesta merirosvosta
Matin merirosvosynttäreille...
Meilläkin on yksi tuollainen hyväksikäyttäjä-äiti. Aina jos kutsun tytön kaverin Annan meille leikkimään tai juhliin niin aina mukaan ilmestyy kaksi vuotta nuorempi Antti. Lasten äiti on usein jumppa vaatteissa ja lähdössä salille tai lenkille. Tulee aina vähintään puoli tuntia sovittua myöhemmin hakemaan ja joskus vielä kysyy lapsilta, että olettehan syöneet. Minun naaman edessä ilman, että mistään syömisistä olisi ennakkoon sovittu. Sanomatta selvää, että heillepäin ei kutsua kuulu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sanonut äidille ei?
Äiti opiskeli toisessa kaupungissa ja asui viikot siellä. Vähän hömelö isä yritti parhaansa mukaan hoitaa tyttöjä mutta taisi välillä olla kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkoti-ikäisenä kutsunut lasten koko ryhmän sisaruksineen ja vanhempineen. Koko ryhmä siksi, ettei kukaan jää ulkopuolelle kun tuolloin ei vielä ole niin selkeästi kaveriporukkaa niin kuin kouluikäisillä usein on, ja vanhemmat ja sisarukset siksi, että asumme sen verran syrjässä ettei viitsi pyytää ketään vain tiputtamaan lastaan tänne pariksi tunniksi ja koska monella on niitä pieniä sisaruksia myös, joten ei heitäkään voi oikein kotiin jättää joten synttärit voisivat olla turhan haastavat esimerkiksi yksinhuoltajaperheille.
Meillä on onneksi isot tilat joka mahdollistaa tämän, en kuitenkaan näe, että se on mikään ns. pakko hyvien tapojen kannalta. Kouluiässä lapsilla on sitten jo selkeämmin ollut se oma porukka, joten ollaan kutsuttu vain heidät ja pidetty tyyliin koko iltapäivän juhlat, ettei se kuskaaminenkaan ole ollut vain edestakasajelua.
Noin minäkin haluaisin toimia ja aion toimiakin jahka valmistun ja pääsen työelämään ja omistusasuntoon. Eli siis että kutsun koko lapseni luokan. Silloin hän on jo koulussa. Tuo on juuri se aspekti, jonka vuoksi minäkin olen sitten antanut kaikkien vain tulla meille, en halua, että kenelläkään on ulkopuolinen olo. Asumme 1,5km päässä kaupunkimme torista, että siinä mielessä tekemistä löytyy tuojille aivan läheltäkin. Ymmärrän tuon, että maaseudulla etäisyydetkin ovat jo niin suuria, että ei viitsi tuojaa lähettää pois lyhyiden juhlien ajaksi.
Osa vanhemmista ei ole kyllä kysellytkään kun ovat tuoneet pikkusisaruksia mukaan. Tuo lapsilauma on vaan kerta kaikkiaan tuntunut liian isolta näin pieneen asuntoon ja nyt on kauhea syyllisyyden tunne, jonka kanssa tässä painin, että voinko vaan jättää sisarukset kutsumatta/korostaa että kutsu on yhdelle lapsista ja tällöin kemut pysyisivät kohtuullisessa koossa.
Nyt synttärit ovat mielestäni olleet liian isot ja kaoottiset, enkä ole ehtinyt mitään ohjattua tekemistä järjestämään kun on ollut jo täysi työ tarjoiluissa ja sotkun tullessa siivoamisessa. Lisäksi vanhemmat ovat tulleet seurustelemaan kanssani kaiken tuon keskellä niin on kyllä tuntunut näissä edellisissä kerroissa, että on ollut liikaa kaikkea (paitsi asunnossa neliöitä) rahan menoa, tarjoilujen hankkimista, kasvoja, seurustelua.. asuntokin on ollut aivan räjäytetty juhlien jälkeen...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kutsut sisarukset!!
Lestadiolaisalueelta päivää :-)
Tällainen "totta kai kutsut sisarukset" kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitäisi siis kutsua kaikki ne 14 sisarusta, jotka on joskus tavannut, kun on kaverin luona käynyt leikkimässä?
Vierailija kirjoitti:
Saa olla aika isot tilat. Meidän lasten päiväkotiryhmissä oli 20-30 lasta. Jos jokaiselta tulisi vaikka yksi sisarus ja vanhempi, tietäisi se lähes sataa vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla aika isot tilat. Meidän lasten päiväkotiryhmissä oli 20-30 lasta. Jos jokaiselta tulisi vaikka yksi sisarus ja vanhempi, tietäisi se lähes sataa vierasta.
No sepä se. Meidänkin lapsen päiväkodissa on 20 lasta ja jokaisella sisaruksia ja siihen vielä vanhemmat kahvittelemaan pisteeksi iin päälle niin ei ihan budjetti taivu just nyt. Talvesta jäi vielä normaalia vähemmän säästöön sähkön ja ruuan hintojen nousun takia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kait se auta muu kuin antaa palautetta.
Miten tekisit tämän palautteen annon ystävälliseen sävyyn?
Juhlat kannattaa järjestää jossain hoplopissa ja kirjoittaa kutsuun, että
Hei Pekka,
Ville-Matti kutsuu sinut kuuden hengen porukkaan Hoploppiin syntymäpäivän viettoon.
Siinä pitää ovella sanoa, että et valitettavasti ole varannut tarjoiluita muuta 7 minipizzaa/pillimehua/munkkia yllätyspussia, että sisarusten täytyisi sitten jakaa nuo kahteen pekkaan. Tai tulla toisella kertaa kutsuttuna.
Mielestäni ei ole mitään velvoitetta kutsua edes koko luokkaa, parisenkymmentä lapsivierasta on aika paljon. Meidän lapsella on teoriassa 70 luokkakaveria, kun on luokattomassa koulussa ja työskentelevät eri ryhmissä.
Mä kutsuin yleensä nää sisarukset rääppiäisiin. Olivat naapurista. Saatiin syötyä loppuun tarjottavat. Ja istumapaikat riitti. Ihan mielellään tulivat, kun sai kakkua ilman että tarvitsi tuoda lahjaa.