Kutsutteko kaverisynttäreille myös lapsen kaverin sisaruksen kenen kanssa lapsesi ei leiki
Kysymys otsikossa, eli onko teillä tapana kutsua myös sisarus mukaan? Meillä on se tilanne, että asumme kerrostaloasunnossa, tilaa ei ole valtavasti, mutta ihan hyvin mahtuisi pitämään 6-8- lapsivieraan kemut. Ongelmana nyt on se, että jokaisella näistä lapsesta on noin saman ikäinen sisarus, eli vierasmäärä tuplaantuisi jos heidät kutsuisi myös. Joutuisin lainaamaan lisätuoleja pöydän ympärille ja tuplaamaan tarjoilujen määrän.. Lapseni ei leiki näiden kavereiden sisarusten kanssa, joten olenko ihan kohtuuton jos jätän nämä sisarukset kutsumatta? Nämä sisarukset ovat lapselleni myös tuttuja, koska käyvät kaikki samaa hyvin pientä päiväkotia, mutta ei kuulemma leiki heidän kanssaan vaan ensisijaisesti näiden saman ikäistensä kanssa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ap se ei ole sinun murhe onko jonkun sisarus suruissaan kun ei pääse teidän synttäreille. Vanhempien homma opettaa kestämään pettymyksiä.
Itse olen joskus vanhempana kysynyt saanko jäädä sivummalle lukemaan tai leikittämään lapsia avuksi. Tämä siksi että lapselleni astma ja vaarallisia allergioita. En siis ole ottanut tarjoiluja vaan yleensä ollut huomaamattomana esim lasten huoneen nurkassa tai jos lapsilla ei ole leikit oikein sujuneet niin olen auttanut jonkun leikin alkuun ja vetäytynyt sivuun. Ja lähellä halusin olla että voin antaa tarvittaessa heti lääkkeitä jos lapsi syö jotain sopimatonta ja huolehtia että muut lapset eivät saa lapsen lääkkeitä vahingossa käsiinsä. Toki kun allerginen lapseni kasvoi niin rupesi käymään yksin synttäreillä ehkä noin 6v iästä. Silloin tiesin että osaa jo itse katsoa mitä syö ja tarvittaessa pyytää vieraaltakin aikuiselta apua eli soittamaan minulle jos jotain sattuisi. Itse olin aina muutaman kilometrin säteellä juhlapaikasta ja tarvittaessa valmiina tulemaan paikalle.
Tämä on täysin ymmärrettävää, että tuollaisessa tilanteessa jää myös vanhempi niin kauan kunnes lapsi on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen allergiarajoitteet. Itsekin aina kysyn osallistuvilta lapsilta allergiat. Tai siis heidän vanhemmiltaan siinä vaiheessa jos ilmoittavat, että Siru pääsee osallistumaan.
Ja ei minua siis haittaa se jos lasta jännittää ja äiti tai isä jää, kivahan se on, että ujommatkin saa osallistua. Ja edelleen haluaisin, että minulla ei olisi tässä mitään taloudellisia tai tilaan liittyviä rajoitteita vaan, että kaikki voisivat sisaruksineen ja vanhempineen osallistua, mutta nyt on tällainen elämäntilanne vielä muutaman vuoden ennen kun helpottaa. Ap
Nut vaan rohkeasti ap ilmoitat lasten vanhemmille että tällä kertaa synttäreitä juhlitaan pienemmällä porukalla ja kutsu koskee vain lapsen kavereita. Ja jos joku vanhempi silti kehtaa ilmestyä sisaruksen kanssa juhliin, kiität vanhempaa ja lasta kohteliaasti että olipa mukavaa kun tulit saattamaan lasta x synttäreille ja voitte tulla hakemaan lapsen x klo y. Jos tämän jälkeen vielä vanhempi yrittää tulla juhliin sisaruksen kanssa juhliin, niin kysyt suoraan äidiltä miksi hän toi lapsen sisaruksen mukaan kun kutsu ei koskenut häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat kannattaa järjestää jossain hoplopissa ja kirjoittaa kutsuun, että
Hei Pekka,
Ville-Matti kutsuu sinut kuuden hengen porukkaan Hoploppiin syntymäpäivän viettoon.
Tätä hoploppia mietin, mutta lapsi haluisi nimenomaan kaverisynttärit kotona eskarikavereiden ja näiden parin kouluikäisen naapurin lapsen kanssa. Sanoi, että pidetään hoplop synttärit sitten ekalla luokalla. Tästä porukasta koostuisi nyt kahdeksan lapsen plus synttärisankari kokoinen porukka. Jokaisella eskarikaverilla on vuoden pari nuorempia sisaruksia jotka viimeksi tulivat joko kutsuttuna tai vanhemmat toivat omine nokkineen. Ja sama toisella koululaiskaverilla on eskari-ikäinen sisarus joka on eri esikoulussa/päiväkodissa kuin lapseni ja leikkivät vain hyvin harvoin satunnaisesti. Jokaisen vieraan vanhemmat/toinen vanhemmista jäi myös. Meillä oli moninkertaisesti väkeä asunnossa siihen verrattuna kuinka paljon oli kutsuttu. Ap
Tää on ihan järkyn kuulosta! Oot siis kestinnyt jotain aikuisiakin siellä omalla kustannuksella?! Miten joku aikuinen edes tulee syömään lastenkutsuille?!! Nehän on _lasten_kutsut 😕
Vierailija kirjoitti:
Nut vaan rohkeasti ap ilmoitat lasten vanhemmille että tällä kertaa synttäreitä juhlitaan pienemmällä porukalla ja kutsu koskee vain lapsen kavereita. Ja jos joku vanhempi silti kehtaa ilmestyä sisaruksen kanssa juhliin, kiität vanhempaa ja lasta kohteliaasti että olipa mukavaa kun tulit saattamaan lasta x synttäreille ja voitte tulla hakemaan lapsen x klo y. Jos tämän jälkeen vielä vanhempi yrittää tulla juhliin sisaruksen kanssa juhliin, niin kysyt suoraan äidiltä miksi hän toi lapsen sisaruksen mukaan kun kutsu ei koskenut häntä.
Ap tässä huomenta. Kiitos kaikille vastanneille. Näin se täytyy nyt vaan jämptisti tehdä. Ne vanhemmat ketkä siitä sitten loukkaantuu kun heidän molemmat pienokaiset eivät ole kutsuttu tai eivät itse saa tulla syömään napaa täyteen lapsensa kaverin synttäreille sitten vaan loukkaantuu eikä ole minun asiani. He voivat itse kotonaan leipoa tai ostaa pullaa ja kakkua jos sokerihammasta kolottaa, mutta nämä ovat lastenkutsut ja lapselleni ja hänen läheisimmille ystäville tarkoitettu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat kannattaa järjestää jossain hoplopissa ja kirjoittaa kutsuun, että
Hei Pekka,
Ville-Matti kutsuu sinut kuuden hengen porukkaan Hoploppiin syntymäpäivän viettoon.
Tätä hoploppia mietin, mutta lapsi haluisi nimenomaan kaverisynttärit kotona eskarikavereiden ja näiden parin kouluikäisen naapurin lapsen kanssa. Sanoi, että pidetään hoplop synttärit sitten ekalla luokalla. Tästä porukasta koostuisi nyt kahdeksan lapsen plus synttärisankari kokoinen porukka. Jokaisella eskarikaverilla on vuoden pari nuorempia sisaruksia jotka viimeksi tulivat joko kutsuttuna tai vanhemmat toivat omine nokkineen. Ja sama toisella koululaiskaverilla on eskari-ikäinen sisarus joka on eri esikoulussa/päiväkodissa kuin lapseni ja leikkivät vain hyvin harvoin satunnaisesti. Jokaisen vieraan vanhemmat/toinen vanhemmista jäi myös. Meillä oli moninkertaisesti väkeä asunnossa siihen verrattuna kuinka paljon oli kutsuttu. Ap
Tää on ihan järkyn kuulosta! Oot siis kestinnyt jotain aikuisiakin siellä omalla kustannuksella?! Miten joku aikuinen edes tulee syömään lastenkutsuille?!! Nehän on _lasten_kutsut 😕
Sanopa muuta, nyt itsekin tässä mietin tätä niin aika älytöntä ja tosiaan vielä opiskelijabudjetilla... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä huomenta. Kiitos kaikille vastanneille. Näin se täytyy nyt vaan jämptisti tehdä. Ne vanhemmat ketkä siitä sitten loukkaantuu kun heidän molemmat pienokaiset eivät ole kutsuttu tai eivät itse saa tulla syömään napaa täyteen lapsensa kaverin synttäreille sitten vaan loukkaantuu eikä ole minun asiani. He voivat itse kotonaan leipoa tai ostaa pullaa ja kakkua jos sokerihammasta kolottaa, mutta nämä ovat lastenkutsut ja lapselleni ja hänen läheisimmille ystäville tarkoitettu. Ap
Miksi alapeukku? Osallistu ihmeessä keskusteluun. Muuten tulee vaikutelma, että haluat vaan ilmaiset kakkukahvittelut opiskelijan kustantamana? Tai tuoda kaikki lapset hoitoon kaverisynttäreille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kirjoitat ronskisti kutsukorttiin ensinnäkin kutsutun lapsen nimen ja maininnan "tämä kutsu on yhdelle lapselle" :-) Jos pitää vääntää rautalankaa, niin sitten pitää vääntää rautalankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kirjoitat ronskisti kutsukorttiin ensinnäkin kutsutun lapsen nimen ja maininnan "tämä kutsu on yhdelle lapselle" :-) Jos pitää vääntää rautalankaa, niin sitten pitää vääntää rautalankaa.
Tuossahan ei ole edes mitään ronskia, vaan ihan normaalia kirjoittaa vain kutsutun nimi kutsukorttiin ja aikuisten pitää älytä olla tunkematta muita mukuloitaan vääriin juhliin saatika itse mennä mässyttämään lapsen kakkua ja vaatia seurustelua synttärisankarin vanhemmilta joilla varmasti kiirettä pitää kestitessä lapsia.
Tässä oli ihan hyviä ohjenuoria lastenkutsuille kaikille joille nämä asiat tuntuu epäselviltä tai vaikeilta:
8 sääntöä lastenjuhliin: Nämä jokaisen vanhemman tulisi tietää!
Kohta 2:
Lastenkutsu ei ole ”avec”
Tarkista juhlien järjestäjältä, koskeeko kutsu myös sisaruksia, tai voiko vanhempi jäädä paikalle. Älä oleta, ettei ketään haittaa, jos viet juhliin kaksi lasta yhden sijaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/8-saantoa-lastenjuhliin-nama-jokais…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Kaverit vain.
Kiitos kaikille vastanneille. Aikaisempina vuosina olen kutsunut myös joidenkin sisaruksia, mutta täytyy sanoa, että sellainen lapsimäärä on ollut tähän asuntoon aivan liian suuri. Lisäksi tarjoiluihin sillä vierasmäärällä on mennyt lähemmäs 200e, nyt ajattelin, että jos selviytyisin satasella (kakku, keksipaketti, sipsit, popparit, mehut ja kertisastiat).
Lisäksi ne sisarukset joita ei ole kutsuttu ovat myös jääneet. Vanhemmat ovat vain tuoneet Pirkon ja Liisan ovelle ja jääneet itse myös vaikka perheestä olisi kutsuttu vain Pirkko. Siinä on ollut tupa täynnä. Omassa lapsuudessani kaverisynttäreille meni vain kutsuttu lapsi ja vanhemmat hakivat sitten kun juhlat päättyi.
Ja kaikki tämähän ei haittaisi jos olisin töissä enkä opiskelija , eli budjetti olisi lähtökohtaisesti isompi ja olisi isompi asunto, mutta nyt tässä vaiheessa elämää on vielä näitä tiettyjä rajoitteita isoille juhlille.
Ap
Tee vaatimattomammat tarjoilut. Noissa juhlissa tärkeintä ei ole ruoka, vaan se leikkiminen. Lidl auttaa. Sieltä saa halvalla 5 litraa limsaa. 20 jäätelötuuttia. Keksejä, sipsejä ja popcornia. Itse voit paistaa pikkuisia minipizzoja ja kaksi sokerikakkua ja täytteeksi kermaa ja marmeladia.
Vanhemmat eivät halua jättää lapsiaan yhden ihmisen hoidettavaksi. Enkä oikein ymmärrä miksi ihmeessä sinä haluat ottaa vastuun useasta lapsesta?
Pienten tarhaikäisten lasten vanhemmat haluavat vahtia omia lapsiaan. Tai tietää, että ammattilainen, jolla on kokemusta hoitaa ne vaaratilanteetkin oikein. Tietysti silloin kun äiti jää paikalle, se sisaruskin tulee mukaan. Koska ei häntä voi yksin kotiinkaan jättää ja lapsille nuo juhlat ovat kivoja ja ne sisarukset pahoittavat mielensä helposti ja sitten sitä pitää hyvitellä heille.
Äläkä huolehdi siitä ettei kaikille ole istumapaikkoja. Ihmiset osaavat myös seisoa. Niin ja kertakäyttöastiat vaan kehiin. Ja ruoka sellaista ettei veitsiä ja haarukoita tarvita.Mutta kokemuksesta tilanteesi on hyvä, jos saat ylipäätään ihmisiä tulemaan niihin juhliisi. Luulet kutsuvasi 20 ja paikalle saapuu ehkä 8.
Miksi aapeen pitää alkaa muuttamaan tarjoilujaan kämäsemmiksi sen takia että jotkut isukit ja mammat eivät käytä aivojaan ja ole tuomatta kaikkia mukeloitaan juhliin jonne ei ole kutsuttu? Eikö se ole niiden mukeloiden vanhempien tehtävä sitten osaa heille kotona karkit ynnä muut kun sisarus on kaverisynttäreillä?
Vierasmäärä tosiaan paisuu aika nopeasti, jos sisaruksetkin pitää kutsua. Eli ei, pelkästään ne lapsen kaverit