Hoitoala harkinnassa. Hoitajat, millä suuntautumisalalla viihdytään kohtalaisesti / missä ei pala välittömästi loppuun?
Onko tällaisia? Siis erikoissairaanhoito, kotihoito, lapset ja nuoret jne. Nyt sais kerrankin kehua.
Kommentit (31)
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä ainaista itkua arvostuksen puutteesta. Hoitajia nimenomaan arvostetaan paljon enemmän kuin useimpia muita ammatteja. Joo, erinäisistä syistä kaikille Suomen hoitajille ei makseta 3500 euron kuukausipalkkaa, mutta ei makseta monille muillekaan raskaan työn tekijöille. Ilmapiiriongelmat taas on vain ja ainoastaan teidän työyhteisöjen ratkaistavissa.
Sinä et ainakaan arvosta hoitajia. Hoitajien vertaaminen paska-ammatteihin ei osoita arvostusta. Miksi perustelet arvostuksen vähyyttä palkalla, jota ei makseta? Mikset persuttele (kyllä, se on sana) arvostuksen vähyyttä palkalla, jota oikeasti maksetaan? Ai ilmapiiriongelmat on akkojen juttuja vai? Oletko miettinyt, että paremmalla palkalla ei tarvitsisi olla koko ajan töissä raatamassa ja ilmapiirin vaihtuvuus parantaisi ongelmat automaattisesti? Etpä tietenkään.
Minun mielestäni ei ole olemassa paska-ammatteja. Mitkä ovat sinusta tällaisia mielestäsi hoitajia alempiarvoisia ammatteja?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mihin vertaat, mutta 10 % on aika normaali sisäänpääsyprosentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä ainaista itkua arvostuksen puutteesta. Hoitajia nimenomaan arvostetaan paljon enemmän kuin useimpia muita ammatteja. Joo, erinäisistä syistä kaikille Suomen hoitajille ei makseta 3500 euron kuukausipalkkaa, mutta ei makseta monille muillekaan raskaan työn tekijöille. Ilmapiiriongelmat taas on vain ja ainoastaan teidän työyhteisöjen ratkaistavissa.
Sinä et ainakaan arvosta hoitajia. Hoitajien vertaaminen paska-ammatteihin ei osoita arvostusta. Miksi perustelet arvostuksen vähyyttä palkalla, jota ei makseta? Mikset persuttele (kyllä, se on sana) arvostuksen vähyyttä palkalla, jota oikeasti maksetaan? Ai ilmapiiriongelmat on akkojen juttuja vai? Oletko miettinyt, että paremmalla palkalla ei tarvitsisi olla koko ajan töissä raatamassa ja ilmapiirin vaihtuvuus parantaisi ongelmat automaattisesti? Etpä tietenkään.
Minun mielestäni ei ole olemassa paska-ammatteja. Mitkä ovat sinusta tällaisia mielestäsi hoitajia alempiarvoisia ammatteja?
No ei kaikki ammatit tietenkään ole samalla tavalla välttämättömiä, sehän nyt on ihan selvä. Turkistarhaus vaikka. Sekö pitäisi nähdä yhtä arvokkaana ammattina kuin hoitotyö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin,taas tämä minä-olen-parempi -ihminen kun olen peräti hoitaja!Ja sitten itketään kun teitä ei arvosteta.Teillä on jo aivan hyvät palkat ja ihmishengillä kiristämällä saitte lisää.Mikään ei riitä näköjään ahneille.Itse olet ammattisi valinnut ja palkkatasokin on ollut tiedossa.
Olen terveydenhoitaja ja oman kokemuksen perusteella en suosittele ainakaan näitä, vaikka toisin voisi kuvitella:
-äitiysneuvola ja lastenneuvola (asiakasmäärä liian iso, jatkuvasti erilaisia hankkeita ja tutkimuksia, perheet voivat yhä huonommin, perheen tukia heikennetään jatkuvasti)
-kouluterveydenhoito (yhdellä terkkarilla voi helposti olla kolmekin eri koulua missä teet töitä koska resursseja on niukennettu - määräaikaistarkastukset on kivoja mutta yhä enenevissä määrin myös lapset ja nuoret voi psyykkisesti järkyttävän huonosti ja jatkuvalla syötöllä viiltelijöitä, ahdistuneita, masentuneita ja psyykkisesti oireilevia oppilaita - en ikinä menisi kouluun missä ei ole omaa psykiatrista sairaanhoitajaa töissä tämän takia)
-opiskeluterveydenhuolto (vuoden 2021 lainsäädännön muutoksen jälkeen Kela maksaa vain minimipalvelut ja palveluita jatkuvasti heikennetään - myös mielenterveysoireisia tulvii ovista ja ikkunoista eikä rerurssit meinaa riittää ollenkaan)
-työterveyshuolto kolmella suurella yksityisellä (käytännössä asiakasfirmat maksaa työterveyshuollosta ja siten sen lauluja laulat kenen leipää syöt - työtehtävät on hirmu mielenkiintoisia mutta kuormittuneita näitä yksityisillä isoilla firmoilla kyllä ollaan - edellyttää myös terkkarikoulutuksen lisäksi työterveyshuoltoon perehdytystä)
Nämä siis sekä oman työkokemuksen että kollegoiden kertomia. Kyllä se meinaa niin olla että kaaos, työvoimapula ja resurssipula vaivaa terveydenhuollossa kaikkia sektorista huolimatta. Ehkä joku pieni kunta voisi olla ok jos saa olla koko viikon samassa paikassa ja paikkaa ei lakkauteta toimimattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman säällistä korvausta arvostus on pelkkää sanahelinää. Monet miesvaltaisten amk- alojen työt ovat kaikin puolin kevyempiä ja sisältävät vähemmän vastuuta ja niissä aloituspalkka on usein tonnin korkeampi.
Jos hoitoala eli kuntatyönantaja on kyseessä, pitää miesvaltaisilla verrata samantyyppiseen. Sama työnantaja eli julkinen kunta tai valtio, amk-tutkinto. Poliisi? Palomies (vai onko nykynimike pelastaja?) niissä on myös ensihoitajia, ollaan aika samalla viivalla hoitoalan kanssa. En väittäisi kevyemmäksi tai paremmin palkatuksi.
Poliiseilla tosin se etu, että haistattelijan voi pistää nippuun. Jokainen tietää että poliisin lyömisestä on seuraamukset. Toisin kuin hoitajan lyöminen. Poliisin ei tarvi sietää asiakkailta mitä tahansa kuraa, kuten hoitoalalla. Mutta väkivallan uhkakin on kyllä vähän raadollisempaa.
Hoitajat kohtaa niitä käsin, hampain tai vaikka tuolin kanssa riehujia kyllä.
Kyllä väittäisin että sairaanhoitajan työtä arvostetaan. Lähihoitaja onkin sitten toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei arvostuksella ole mitään merkitystä. Vai tekeekö muka joku töitä arvostuksen takia?
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä muka mistään arvostuksesta on puhunut?
Muissa vastaavasti järjestetyissä organisaatiossa, etulinjassa, lääkkeet kehoitetttaisiin vetämään itse huiviin.