Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vieläkin ylioppilaat nostetaan jalustalle ammattiin valmistuviin nähden?

Vierailija
16.05.2023 |

Asia ei ole itselleni nyt mitenkään ajankohtainen, mutta hieman harmittaa silti joka vuosi. Ihan yhtä kovan työn ammattiin opiskelevat käy läpi. Opinnoissa on myös harjoittelujaksoja työelämässä, ja jos ne saa kunnialla suoritettua niin se vaatii monenlaisia taitoja. Sekä lukion että amiksen voi kyllä mennä lukematta läpi, mutta kyllä molemmissa opiskelee motivoituneita nuoria. Kuitenkin vain ylioppilaat ällillänsä pääsevät loistamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sekä lukion että amiksen voi kyllä mennä lukematta läpi"

Ap paljasti olevansa amis, nimittäin lukiota ei mitenkään mennä lukematta läpi.

Molempia tutkintoja tulisi tosin kyllä arvostaa, eihän yo ole edes ammatti.

Nykytilanteesta en tiedä, mutta vuonna -96 lukio kyllä meni lukematta läpi. Kirjoitin 3M ja 3C.

Pitkä matikka ei mennyt lukematta, jouduin vaihtamaan lyhyeen.

Ja jos joku ihmettelee, miksi en lukenut, niin sairastuin itse lukion ekalla kroonisesti ja samaan aikaan sukulaisia kuoli kuin kärpäsiä, mutsini käytännössä sekosi kun menetti vanhempansa parin vuoden sisään. Olin niin uupunut, että jaksoin hädin tuskin käydä tunneilla, ja niiltäkin lintsasin niin paljon kuin mahdollista. Minulla oli taulukko joka kurssista, mihin ruksasin lintsaamiseni ettei mennyt yli. Muistaakseni kuusi kertaa sai olla pois per kurssi ja sai vielä osallistua tenttiin.

-eri-

Vierailija
62/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksesta mennään töihin ja lukiosta kortistoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sääli, ettei lehdissä julkaista ammattiopintonsa päättäneiden nimiä, kun olisi se kiva, että heidänkin vanhempansa saisivat lapsen nimen nähtyä lehdessä.

Mutta minkään ei pitäisi estää järjestämästä yhtä hienoja juhlia amiksesta valmistuneelle kuin ylioppilaallekin. Se on ihan vaan vanhempien (no lapsen myös) viitseliäisyydestä ja halusta kiinni. Mun mielestä oli ihanaa, kun serkulle järjestettiin valmistujaisjuhlat, kun hän valmistui lähihoitajaksi. Hän sai ihan samanlaiset juhlat kuin ylioppilaiksi valmistuneet sisaruksensakin.

Meidän lapsi on vasta taapero, mutta kyllä meillä on aikomus juhlistaa hänen valmistumistaan oli se sitten amiksesta tai lukiosta.

Miten niin ei julkaista? Kyllä ne on julkaistu.

Vierailija
64/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näistä uusista ylioppilaista pitää toitottaa niin paikallislehdissä kuin netissä koko valtakunnanlaajuisesti. Jopa verotiedot kiinnostaa minua enemmän kuin joku naapurin lakinostaja, paitsi totta puhuen, ei minua kiinnosta naapureiden raha-asiat muuten kuin että saavat vuokransa ja vastikkeensa maksettua. Se on vain todistus, ei edes valmista vielä yhtään mihinkään ammattiin tai pätevöitä yhtään mihinkään.

Kyllä, olen ylioppilas keskivertoa selkeästi paremmin arvosanoin, siksi tiedän minkä verran sillä paperilla on arvoa normimaailmassa.

Ei sen enempää verotietoja kuin uusien ylioppilaiden nimiäkään tarvitse lukea, jos ei kiinnosta. Miksi siitä pitäisi hermostua, jos ne julkaistaan? Juhlat voi järjestää ihan oman mielensä mukaan kaikille valmistuneille.

Ylioppilastutkinto antaa valmiuden jatko-opintoihin yliopistossa tai korkeakoulussa, ei sen ole koskaan ollut tarkoitus olla ammattitutkinto, vaan siitä jatketaan eteenpäin. Se on totta, että yo-tutkinto tai sen arvosanat eivät kiinnosta ketään, kun seuraava opiskelupaikka on saatu.

Ja kyllä sillä paperilla on arvoa, kun niihin jatko-opintoihin pyritään.

Vierailija
65/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Amis ei ole mikään leikkikoulu.

Kyllä se kuuluu olevan. Onhan siellä niitä jotka oikeasti tekee ja oppii ja sitten... niin se loppu porukka. Voi kristus ylä-astetta, eivät läpi päässeet ja tuettuna on pistetty eteenpäin. Läpi pääsee jos nimensä melkein osaa oikein kirjoittaa.

''ylä-astetta''

Sinuna en arvostelisi kenenkään kirjoitustaitoja. :D

Vierailija
66/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ulina joka kevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän