Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vieläkin ylioppilaat nostetaan jalustalle ammattiin valmistuviin nähden?

Vierailija
16.05.2023 |

Asia ei ole itselleni nyt mitenkään ajankohtainen, mutta hieman harmittaa silti joka vuosi. Ihan yhtä kovan työn ammattiin opiskelevat käy läpi. Opinnoissa on myös harjoittelujaksoja työelämässä, ja jos ne saa kunnialla suoritettua niin se vaatii monenlaisia taitoja. Sekä lukion että amiksen voi kyllä mennä lukematta läpi, mutta kyllä molemmissa opiskelee motivoituneita nuoria. Kuitenkin vain ylioppilaat ällillänsä pääsevät loistamaan.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio vaatii enemmän älyllistä kapasiteettia ja tarjoaa paremman pohjan tulevaisuuteen. 

Just näin, ylioppilas on heti pätevä huipputehtäviin , esimerkkeinä Haavisto, Mäkynen ja Biaudet.

Vierailija
42/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikainen vastakkainasettelu, lukio ja amis., moni amislainen on käynyt lukion ja entäs he, jotka käyvät yhtä aikaa lukion ja ammattikoulun. Itse olen käynyt lukion, ammattikorkeakoulun ja tehnyt kaksi tutkintoa ammattikoulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakkiaiset kunniaan! kirjoitti:

Perussyy on se, että ylioppilaaksi valmistuva saa hienon hatun kun taas amiksesta saa vain ammatin. Hieno hattu on hyvä meriitti ja juhlan paikka. Ammatti nyt on arkinen ja tavanomainen asia. Hattuja tulee aina juhlistaa. Miettikääpä vaikka tohtorinhattua!

- - -

Aikamoinen sarkasmipläjäys, kiitos!!  😅😂🤣

Vierailija
44/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilas ei ole vielä mitään. Ammattiin valmistuneita kannattaa juhlia.

Ei kukaan estä juhlimasta. Siitä vaan. 

Eivätkö ammattikoululaiset itse arvosta tutkintoaan ilman, että sitä hehkutetaan viikkotolkulla mediassa?

Ja jos totta puhutaan, jo vuosikausia ammattin valmistuneista on puhuttu ainakin puoli yhdeksän uutisissa. Se on sitten eri asia, jos äärioikeistolaisena et pysty Ylen kanavia katsomaan. 

Vierailija
45/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikainen vastakkainasettelu, lukio ja amis., moni amislainen on käynyt lukion ja entäs he, jotka käyvät yhtä aikaa lukion ja ammattikoulun. Itse olen käynyt lukion, ammattikorkeakoulun ja tehnyt kaksi tutkintoa ammattikoulussa.

Sinuako ärsyttää, ettet tullut nimeltä mainituksia Maikkarin uutisissa, vaikka noin monta hienoa tutkintoa tulit suorittaneeksi?

Vierailija
46/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sääli, ettei lehdissä julkaista ammattiopintonsa päättäneiden nimiä, kun olisi se kiva, että heidänkin vanhempansa saisivat lapsen nimen nähtyä lehdessä.

Mutta minkään ei pitäisi estää järjestämästä yhtä hienoja juhlia amiksesta valmistuneelle kuin ylioppilaallekin. Se on ihan vaan vanhempien (no lapsen myös) viitseliäisyydestä ja halusta kiinni. Mun mielestä oli ihanaa, kun serkulle järjestettiin valmistujaisjuhlat, kun hän valmistui lähihoitajaksi. Hän sai ihan samanlaiset juhlat kuin ylioppilaiksi valmistuneet sisaruksensakin.

Meidän lapsi on vasta taapero, mutta kyllä meillä on aikomus juhlistaa hänen valmistumistaan oli se sitten amiksesta tai lukiosta.

- - -

"Onhan se sääli, ettei lehdissä julkaista ammattiopintonsa päättäneiden nimiä, kun olisi se kiva, että heidänkin vanhempansa saisivat lapsen nimen nähtyä lehdessä."

- Itse asiassa julkaistaan kyllä ja esimerkiksi YLE:ltä löytyy "Amiskone: 

"Onnea ammattiin valmistuneille! Katso Ylen amiskoneesta, ketkä juhlivat tänä keväänä

Ylen amiskoneesta näet valmistuneet ja tilastotietoa ammatillisesta opetuksesta"

https://yle.fi/a/3-12472861

-Samoin paikallislehti on vuosia julkaissut nimet ja opintosuunnan, josta asianomainen amiksen on finaaliin vienyt. .

Älä nyt viitsi totuutta kertoa. Täytyyhän noiden vastakkainasettelijoiden päästä joka vuosi valittamaan, kuinka "koskaan ei ammattikoululaisista kerrota. Epistä ja yhyy". 

Vierailija
47/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on oikea koulu ja amis on päivähoitopaikka. 

En nyt sanoisi että se lukiokaan on sen enempää oikea koulu. Pelkkä peruskoulun jatke. Vasemman käden hommia. On kyllä yliarvostettu. Kai se on muinaisjäänne niiltä ajoilta, kun oli harvinaista päästä ylioppilaaksi.

Vierailija
48/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurihan Ylen sivuilla on listat ylioppilaista ja vieressä laskuri, joka kertoo milloin ilmoitetaan ammattikouluista valmistuneet. Minusta tilanne on muuttunut paljon tasa-arvoisemmaksi viime vuosina. Kukin sitten itse arvostaa mitä arvostaa, ei siihen voi mikään "julkinen taho" vaikuttaa. Jollekin vanhemmalle kelpaa vain lukiotutkinto, toiselle amistutkinto. Lapsistani isompi kävi amiksen, nuorempi menee lukioon. Isommalle järjestin pienet juhlat kun ei todellakaan halunnut sen kummempaa, lahjalla muistin tietysti. Nuorempi on sen luonteinen, että ehkä haluaakin kunnon juhlat? En kyllä itse ala mitään lyyraa hankkimaan omaan yo-lakkiini, rintapieleen tai mihin niitä nyt laitetaankin. Minusta se on jotenkin outo tapa. Ikään kuin se olisi jokin hienon äitiyden merkki, että lapsi on käynyt oikein lukion :) Minulle toinen lapseni on ihan yhtä rakas ja tärkeä. Ja oletan myös, että lapseni tekee itse sen työn, mitä lukio vaatii, en minä...

Vierailija
49/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä uusista ylioppilaista pitää toitottaa niin paikallislehdissä kuin netissä koko valtakunnanlaajuisesti. Jopa verotiedot kiinnostaa minua enemmän kuin joku naapurin lakinostaja, paitsi totta puhuen, ei minua kiinnosta naapureiden raha-asiat muuten kuin että saavat vuokransa ja vastikkeensa maksettua. Se on vain todistus, ei edes valmista vielä yhtään mihinkään ammattiin tai pätevöitä yhtään mihinkään.

Kyllä, olen ylioppilas keskivertoa selkeästi paremmin arvosanoin, siksi tiedän minkä verran sillä paperilla on arvoa normimaailmassa.

Vierailija
50/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio vaatii enemmän älyllistä kapasiteettia ja tarjoaa paremman pohjan tulevaisuuteen. 

Ei uskoisi kun katsoo mitä ulos tulee.

Vierailija
51/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yli 10 vuoden ajan, kun näytöt tulivat amiksille, on ammattiopistoista valmistunut harrastetason "osaajia".

Kaikki valmistuvat, jotta opistot saavat rahoituksensa ja ylimitoitettu henkilöstö muhkeat palkkansa, vai?

Vierailija
52/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää lukioon, mitä te amikseen tungette,  jos lukio on arvostetumpi jopa iisimpi.  Jokakeväinen vollotus, jos valitsee huippulukion  olo on vieläkin mukavampi.

Vierailija
53/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään onneksi arvostetaan paremmin myös amista. Vaikka opetuksen taso on siellä laskenut. Kävin amiksen 20 vuotta sitten ja kyllä silloin oli koulua joka päivä ja yleensä 8h. Nyt käyn amiksessa toista tutkintoa ja koulua on 3-4 päivää viikossa ja silloinkin 3-6h. Lisäksi pari kurssia mitkä suoritetaan moodlessa, ei kovin vaativia. Työtahti ei ole kovin huima muutenkaan, vähän hirvittää työelämään sitten lähteä näillä opeilla. Toki itseopiskelu on hyvä keino, mutta kuinka moni nuori sitä tekee. Lisäksi käytäntöä ei voi opetella itse, vain teoriaa. Ja kyllä tämän alan koulutus antaa paremmat valmiudet insinööriopintoihin, kuin pelkkä lukion käynti. Siis esimerkiksi raksapuolelta rakennusinsinööriksi tai sähköpuolelta sähköinsinööriksi. Lukiossa toki opetetaan enemmän matematiikkaa, mutta amiksessakin on kyllä sitä ammattimatematiikkaa.

Vierailija
54/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen käyneet te ette itse arvosta tutkintoanne ja itseänne, siitä se lähtee. Ei auta joka kevät volottaa kuinka muita arvostetaan taas enemmän. Pää pystyyn vain, lakki tai lätsä päässä.

Vierailija
55/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea arvostetaan. Opisto tai yliopisto, peruskoulu tai lukio. Toki akateemisissa juhlissa on omat traditionsa kuten ylioppilasjuhlassakin. Mutta siis yhtä hienoa on valmistua vaikka ammattiin. Mielestäni jonkinlaiset "lakkiaiset" siitäkin kannattaisi pitää. Fiksu vanhempi arvostaa jälkeläisensä saavutusta ja pitääkin, eikä märise täällä alemmuudentuntoisena ja kateellisena.

Tosin jos lapsi saisi päättää niin eipä pidettäisi ylppäreitäkään. Saimme luvan järjestää vain siksi että vetosimme perinteisiin ja sukulaisten kyselyihin. Todellinen motiivi oli se että halusimme juhlia ja kannustaa. Perinteisesti nuori saa lähteä illalla rimpsalle vaikka paleenit jäävätkin vielä päivittelemään.

Vierailija
56/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse voinut kirjoittaa tuon!

Vierailija
57/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen vanhempieni suhtautuminen minun (amis) ja veljeni (lukio) valmistujaisiin. Veljen lakkiaisiin valmistettiin ruokia ja leivottiin yötä myöten varmaan viikon putkeen, siivottiin ja puunattiin joka paikka koko suvun voimin. Koko sakille ostettiin juhliin uudet vaatteet. Kun minä valmistuin ammattiin muutaman vuoden päästä, kysyi äitini vaan että no, haluatkos sä sitten jonkinlaiset juhlat pitää. Ihan piruuttani halusin. Sitten joskus lähempänä valmistujaisia kysäisi vielä että pitääkö sinne todistustenjakoon tulla katsomaan.

Pikkuisen oli eri meininki. Siinä ei paljon veljeltä kyselty että haluaako viettää juhlia vai ei, se oli itsestäänselvyys.

Vierailija
58/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilastutkinnon suorittaminen koskettaa melko samanlaisena tuhansia nuoria vuosittain. Siihen liittyy myös muita perinteitä: vanhat, penkkarit, kirjoitukset, abi-risteily ja lopulta kaikille samanlainen lakki, jota kannetaan ylpeänä myös tulevien vuosien vappuna.

Ammattiin valmistuvilla ei ole vastaavaa yhtenäiskulttuuria. Suoritus on toki hieno ja arvostettava, mutta siihen ei liity samanlaisia perinteitä. Ja jos me suomalaiset jotain rakastetaan, ne on juuri ne perinteet.

Jos tuhannet valitsevat lukion vain perinteiden takia, se kertoo heistä ihan tarpeeksi.

Eihän tässä kukaan ole puhunut lukioon menosta ammattikoulun sijaan. Jos haluat keskustella siitä, miksi valita jompikumpi, aloita toinen ketju.

Puhe on siitä, miksi ylioppilaita juhlitaan näyttävämmin. Juuri siihen nuo koko lukioaikaa koskevat perinteet liittyvät. Koska lukioon liittyy paljon muitakin yhtenäisiä perinteitä, näkyy lakkiaiset muita valmistujaisia selkeämmin kaikkialla.

Vierailija
59/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse voinut kirjoittaa tuon!

ketoo sinusta surullisia asioita

Vierailija
60/66 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten aikuisena perustutkinnon suorittaneena voin allekirjoittaa tämän. Kuvittelin, että koulu olisi kuin lukio, mutta keskitytään tiettyyn alaan.

My ass. Koko opintokokonaisuus on sorvattu niin, että kaikki pienryhmäläiset, heikkolahjaiset ja kielipuolet pääsevät läpi. Läpi pääsee, jos ilmestyy näyttöön paikalle eikä vaaranna työturvallisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme