Heka nostaa vuokria yli 10%
Mistä niitä halpoja asuntoja pitää nyt sitten etsiä? Tähän vielä asumistuen leikkaus.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma koskettaa lähinnä niitä duunareita, jotka maksavat vuokransa itse ilman mitään tukia. Lähihoitajat, siivoojat jne. Heille 10 prosentin korotus on iso raha ja suoraan nettoansioista pois. Toisaalta vaikka vuokra nousisi sen 10 prosentia, on Heka silti huomattavasti edullisempi kuin markkinahintaiset asunnot.
Se, keitä tämä ei tule koskettamaan on tuilla eläjät. Asumistuki nousee tuon saman verran eikä vaikuta mihinkään. Ja tämä on se asian järjettömyys, jota minä en ymmärrä enkä hyväksy. En mitenkään.
Et ymmärrä, koska luulet väärin. Ei asumistuki nouse, k6n vuokra nousee. Höpsö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii mulle, mutta yhdenkään yrittäjän ei tarvitse ulista kun palveluita ei käytetä.
Tottakai jätän ostamatta palveluja sen 150 € vuokrankorotuksen verran.Kumma juttu, pari viikkoa sitten nämä samat pellet ilkkuivat palstalla lainakulujen, sähkölaskun ja ruoan hinnan noususta valittaville. Voisin antaa neuvoja takaisin, joita sain:
Muuta pois Helsingistä halvempaan pikkukuntaan
Vaihda pienempään asuntoon
Elät yli varojesi, vähennä kulutusta
Hah, siitäs sait
Etsi paremmin palkattu työ
Etsi toinen työ illoiksi
Mitäs teit lapsia
Tässä vain osa kauniista neuvoista. Mutta nyt voitte itse soveltaa näitä myös :)
Mitä oikein mediat? Ketkä ihmeen te? Kenelle sinä haastat riitaa? Taidat olla vähän liian tosissasi. Ja ikävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Eli mulla se olis joku 70€/kk korotus.😳
Prosentteina mitätön luku mutta euroissa tarkoittaisi minulla 2 vk ruokarahaa. Saatko asumistukea? Minä laitoin just kelalle asumistuen tarkistuksen kun vuokra nousi 30€. Viikko syömättä jos ei tuki nouse. Olen työkyvytön.
Hekan toiminta on muutenkin laskenut kuin lehmän häntä. Asunnonvaihto on vaikeaa, palvelut keskitetään yhteen paikkaan pois aluetoimistoista jne. Talotoimikuntien tai vuokralaistoimikuntien työllä ja päätöksillä ei enää tunnu olevan merkitystä. Heka ottaa lainaa uudisrakentamiseen, ja samalla tarpeellisia peruskorjauksia lykätään.
Yli 10 prosentin vuokrankorotukset kerralla on kohtuutonta.
Ja mitä tulee talotoimikuntien palkkioihin, tiedän omani lisäksi useamman, jossa kukaan ei edes ota palkkiota. Tätä tehdään vapaaehtoisesti, koska yritetään saada edes jotain aikaan asumiseen ja asumisviihtyvyyteen liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Hekan toiminta on muutenkin laskenut kuin lehmän häntä. Asunnonvaihto on vaikeaa, palvelut keskitetään yhteen paikkaan pois aluetoimistoista jne. Talotoimikuntien tai vuokralaistoimikuntien työllä ja päätöksillä ei enää tunnu olevan merkitystä. Heka ottaa lainaa uudisrakentamiseen, ja samalla tarpeellisia peruskorjauksia lykätään.
Yli 10 prosentin vuokrankorotukset kerralla on kohtuutonta.
Ja mitä tulee talotoimikuntien palkkioihin, tiedän omani lisäksi useamman, jossa kukaan ei edes ota palkkiota. Tätä tehdään vapaaehtoisesti, koska yritetään saada edes jotain aikaan asumiseen ja asumisviihtyvyyteen liittyen.
Tuo on hienoa jos osa tekee asukastoimintatyötä ilman palkkiota, kuten kuuluisi vapaaehtoisuuteen perustuen. Mutta tosiasia on, kun Hekan edustaja on kertonut, että vuodessa uppoaa asukastoimikuntien edustajien palkkioihin peräti 1 miljoona euroa. Se on iso summa missä tahansa.
No vuokrien jatkuva nousuhan koskee vain niitä, jotka ovat - syystä tai toisesta - valinneet vuokra-asumisen.
Omistusasunnossa lainan kk-erä on pysynyt samana jo 16 vuotta ja laina loppuu ihan kohta. Nykymittapuulla kk-erä on naurettavan pieni.
Maahanmuutto nostaa asuntojen vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mulla se olis joku 70€/kk korotus.😳
Prosentteina mitätön luku mutta euroissa tarkoittaisi minulla 2 vk ruokarahaa. Saatko asumistukea? Minä laitoin just kelalle asumistuen tarkistuksen kun vuokra nousi 30€. Viikko syömättä jos ei tuki nouse. Olen työkyvytön.
Höps, sulla ei ole mitään tekosyytä asua liian kalliissa asunnossa Helsingissä, toisin kuin sellaisella joka sentään siellä töitä tekee alipalkattuna.
Silmämääräisesti niissä asuu UusSuomalaisia enemmän suhteessa väkilukuun.Niillä käy flaksi asuntohaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Nimenomaan. Ei tällä yhteiskunnalla ole enää varaa tukea persaukisten ja työnvieroksujien asumista maan kalleimmilla alueilla kuten pk-seudulla.
Mites töissä käyvän 15km keskustasta asuvan
Ei meillä vaan vuokra nouse. Maksetaan 77 neliöstä vantaalla vuokraa 880e kk. Sis. Vesimaksu ja parkkipaikka ja netti 10Mb. Perheen tulot yhteensä meillä vähän yli 5900e netto kk
Vuokranantajalta kyselin millon nousee vuokra ym hinnat, niin tuli vastaus et ei niitä nyt olla korottamassa seuraavaan 4 vuoteen, ei ole aitoa tarvetta. Mikäs siinä sitten
Minä kieltäydyin vuokrankorotuksista ja ilmoitin että muutan pois, sain vastaukseks et siitä vaa, senkun menet. Huoh
Onko joku jo saanut vuokrankorotus kirjeen Hekalta?
Mun mielestä 10% vuokrankorotus kuulostaa kovalle, mut ei se oikeesti ole. Aatelkaa nyt, vuokra 950ekk siihen 10prossaa lisää on 95e. Ei paha, kyl se menee. Kyl kaikilla siihen varaa on. Mäki oon työtön ja joudun maksaa ihan saman. Karsikaa niitä menoja. Mulla jää rahaa yli joka kuukausi vaikka oon työtön. Tosin en ryyppää enkä polta.
Ei noi korotukset meidänkään perheen mielestä ole kovia. Nettotulot meillä 2300e kk ja ihan OK pärjätään
Hekan toiminta on ihan perusteltua, vuokria pitää nostaa sen verran kun on pakko. Ei se mikään hyväntekeväisyyslaitos ole. Business on business ja thats it.
Itse en toki siellä asu
Minäkin kannatan vuokrien nousua, enhän minä muuten saa mitään katetta sijoituksilleni. Nostin yhden asunnon vuokraa 15% ja ensi vuonna nostan 10% lisää.
Aina siihen joku muuttaa kuitenki, jos edellinen asukas lähtee. Ja sillon nostan taas vuokraa, luonnollisesti. Kate pitää olla kohdallaan.
Ei sinänsä kiinnosta toisten elintaso, vaan vuokran maksupäivä kiinnostaa. Toisten eräpäivä on mun tilipäivä, on mun motto 😀
Ei me kaikki vuokranantajat olla noin ahneita! Omistan asunnon 3h+s+k Espoosta. Vuokra oli sovittu 960e kk.
Vuokralainen otti yhteyttä itku kurkussa ja ilmoitti että työt on loppu eikä rahaa ole vuokraan. Kävin kahvilla ja juteltiin.
Tässä lopputulos minkä itse ehdotin:
- 4kk maksuvapaata vuokrasta
- uusi vuokrasopimus 257,16e kk ( yhtiövastike)
- en peri jälkeenpäin niitä 4 kk vuokria
Asukas oli hyvin kiitollinen
Minäkin olen ihminen vaikkakin vuokranantaja kirjoitti:
Ei me kaikki vuokranantajat olla noin ahneita! Omistan asunnon 3h+s+k Espoosta. Vuokra oli sovittu 960e kk.
Vuokralainen otti yhteyttä itku kurkussa ja ilmoitti että työt on loppu eikä rahaa ole vuokraan. Kävin kahvilla ja juteltiin.
Tässä lopputulos minkä itse ehdotin:
- 4kk maksuvapaata vuokrasta
- uusi vuokrasopimus 257,16e kk ( yhtiövastike)
- en peri jälkeenpäin niitä 4 kk vuokriaAsukas oli hyvin kiitollinen
Antaiskohan pankki kans lainan korkoihin helpotusta.
Emme nosta lainasi korkoa vaikka korkotaso on noussut useita satoja prosentteja pidetään lainan korko ennallaan.😊
Musutus menee edelle. Toisaalta näiltä myös elättäjät loppuvat.