Heka nostaa vuokria yli 10%
Mistä niitä halpoja asuntoja pitää nyt sitten etsiä? Tähän vielä asumistuen leikkaus.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaisen ja työmarkkinatuki on 580 netto, asumistuki ollaan leikkaamassa niin ihmiset muuttaa halvempaan vaikka toiseen kaupunkiin.
Suomessa jokainen saa valita asuinkaupunkinsa itse.
Varmaan myyjät, siivoojat ja lastenhoitajat ja tarjoilijat vaihtaa kaupunkia.
Tässä käy pian niin että osa kansasta joutuu telttailemaan ja siellä ei nähdä ulkomaalaisia ja mitäs luulette että sitten käy. Kohti ikäviä aikoja...
Joko tämä vieläkin hurjempi vuokrankorotus on ehditty unohtamaan?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/588b0308-7bfb-4f71-9a76-cb2350f52720
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Asumistukea maksetaan kyseinen kunnan hintatason mukaan, eli hyväksyttävän rajan ja siitä sitten maksetaan maksimissaan se 80%. Esim Helsingissä se on yksinasuvalle 580e, joten maksimi mitä Helsingissä saa on 464e, ja tulot vähentävät sitä. Isoissa maalaiskaupungeissa (Hämeenlinna, Pori, Porvoo jne) summa on 447e eli 357,6 ja pikkupaikkakunnilla 394e eli 315.2e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Nimenomaan. Ei tällä yhteiskunnalla ole enää varaa tukea persaukisten ja työnvieroksujien asumista maan kalleimmilla alueilla kuten pk-seudulla.
Rasisti!
ei vaan realisti joita vihervasurit ei halua edes kuplassaan ymmärtää
Ongelma koskettaa lähinnä niitä duunareita, jotka maksavat vuokransa itse ilman mitään tukia. Lähihoitajat, siivoojat jne. Heille 10 prosentin korotus on iso raha ja suoraan nettoansioista pois. Toisaalta vaikka vuokra nousisi sen 10 prosentia, on Heka silti huomattavasti edullisempi kuin markkinahintaiset asunnot.
Se, keitä tämä ei tule koskettamaan on tuilla eläjät. Asumistuki nousee tuon saman verran eikä vaikuta mihinkään. Ja tämä on se asian järjettömyys, jota minä en ymmärrä enkä hyväksy. En mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on 4000 tyhjää vuokra-asuntoa, Vantaalla 2000 ja Espoossa yli 2000.
Paljon enemmänkin. Ovat yksityisten.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma koskettaa lähinnä niitä duunareita, jotka maksavat vuokransa itse ilman mitään tukia. Lähihoitajat, siivoojat jne. Heille 10 prosentin korotus on iso raha ja suoraan nettoansioista pois. Toisaalta vaikka vuokra nousisi sen 10 prosentia, on Heka silti huomattavasti edullisempi kuin markkinahintaiset asunnot.
Se, keitä tämä ei tule koskettamaan on tuilla eläjät. Asumistuki nousee tuon saman verran eikä vaikuta mihinkään. Ja tämä on se asian järjettömyys, jota minä en ymmärrä enkä hyväksy. En mitenkään.
Näin se menee. Ja kun suomalaiset eivät enää tee lapsia, korkeintaan yhden, on muilla niitä koko ajan tulossa lisää ja luonnollista että heille näitä isompia perheasuntoja löytyy.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista tulee perikuntien ongelmia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html
Perintöveroja 12 miljoonaa ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Eiköhän ne nouse muuallakin korkojen takia.
Hinnat nousee kun polttoaineet kalliita ja kun ne nousee nousee korot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista tulee perikuntien ongelmia
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html
Perintöveroja 12 miljoonaa ulosottoon.
Jaksoit tunkea sen tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos duunariperheessä on yksi aikuinen ja lapsia, saavat he jo nyt todennäköisesti asumistukea myös Hekan kämppään.
Itselläni tuo 10 % itsessään ei ole ylitsepääsemätön, mutta kun sen lisäksi peruskorjaus nostaa vuokraa joku 30 %. En usko, että kaikilla on varaa palata remontoituihin asuntoihinsa. Talossamme asui kuitenkin paljon vanhuksia, joille asunto on ollut koti jo 70- tai 80-luvulta saakka. 😥
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos duunariperheessä on yksi aikuinen ja lapsia, saavat he jo nyt todennäköisesti asumistukea myös Hekan kämppään.
Itselläni tuo 10 % itsessään ei ole ylitsepääsemätön, mutta kun sen lisäksi peruskorjaus nostaa vuokraa joku 30 %. En usko, että kaikilla on varaa palata remontoituihin asuntoihinsa. Talossamme asui kuitenkin paljon vanhuksia, joille asunto on ollut koti jo 70- tai 80-luvulta saakka. 😥
Koti on siellä mihin "reppunsa" jättää, mullakin se on vaihtunut kait 20 kertaa elämän aikana ei tulisi mieleenkään jämähtää yhteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Moneskohan kerta kun pitää sanoa tämä, mutta ei se asumistuki seuraa suoraan vuokria.
Ja kun Orpo jäädyttää indeksit, niin ei nouse ollenkaan. Hyvä jos suoriltakin leikkauksilta vältytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Eiköhän ne nouse muuallakin korkojen takia.
Muilla ARA-vuokrayhtiöillä ei taida olla yhtä paljon uudistuotantoa ja peruskorjauskohteita?
https://www.hekaoy.fi/fi/hima/hekasta-asiaa/hekalle-valmistuu-2023-2024…
Kyllä on uudiskohteita jatkuvasti haettavina. Ja muuallakin kuin pk- seudulla. Ei yhtä paljon kuin Suomen suurimmalla vuokranantajalla tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, että Heka on tietääkseni ainoa vuokrataloyhtiö, joka maksaa asukastoimikuntien jäsenille palkkioita n miljoona euroa vuodessa?
Yleensä tuollainen palkkio maksetaan vain omistusasuntoyhtiöissä hallituksen jäsenille, mutta Heka maksaa vaikka on vuokrataloyhtiö.
Entä jos lopettaa maksut? Säästöä miljoona euroa? Mutta loppuuko asukasdemokratia kun ei saa siitä palkkiota? Kyllä ne muualla pelittävät täysin vapaaehtoisuuteen perustuen, mutta miten on Helsingissä?
Antakaa palautetta Hekaan jos siltä tuntuu.
Se on muutama kymppi per lärvi, aktiiveille. Ja erittäin vaikeaa saada porukkaa asukastoimikuntiin! Ilman aktiivisia ihmisiä mitään ei meidänkään talossa tapahtuisi. Järjestävät siivoustalkoita keväisin ja syksyisin ja muutenkin huolehtivat että ongelmiin tartutaan jos niitä esiintyy jne . Itse en töiltäni ehdi toimikuntiin mutta arvostan kovin meidän talon aktiiveja ja suon heille kaikesta vaivannäöstä ne muutamat kympit vuodessa kun kokoustavat.
Naisilla rahaa kun istuvat pankin päällä. Naisilla oma vehe jolla tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualta Suomesta
Nimenomaan. Ei tällä yhteiskunnalla ole enää varaa tukea persaukisten ja työnvieroksujien asumista maan kalleimmilla alueilla kuten pk-seudulla.
Suurin osa kyllä käy töissä hekalla asuvista
Ja lisäksi esim. eläkeläisiä asuu paljon. Miksi monet olettavat että hekalla asuu vain sossupummeja? Siellähän asuu noin joka seitsemäs helsinkiläinen! Melkein 100 000 ihmistä siis.
Vähentynyt syntyvyys alkaa poistaa asuntopulaa.
Ajattele, kun Heka on kerta täynnä sossupummeja, niin kenen maksettavaksi korotukset lopulta koituvat?
Kannattaako lällättää?