Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko OK elää työttömänä tukien varassa, jos ei yksinkertaisesti vain jaksa käydä töissä ja herätä aikaisin aamulla?

Vierailija
15.05.2023 |

Jokainen työ on vain tuntunut ylitsepääsemättömän uuvuttavalta ja liian aikaavievältä sekä stressaavalta.

Ja aina tuntuu että haluaisin vain jäädä sänkyyn nukkumaan kun pitäisi töihin lähteä.

Onko tällaisessa tilanteessa OK olla työtön ja elää tuilla?

Kommentit (719)

Vierailija
421/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään syy jos et ole pahasti masentunut... jos laiskuuttaan ei jaksa tehdä töitä niin se ei ole mikään syy.

Vierailija
422/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Miksi sinulla olisi sellainen oikeus, kun muillakaan ei ole? Ei minuakaan huvita tipan vertaa herätä kuudelta ja lähteä töihin, mutta niin vain elätän itseni kuten yhteiskunnan jäsenen kuuluu.

Elätät itsesi ja vielä kotona makaavat luuserit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa kerrostaloissa vastikkeissa jättinousu

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009445414.html

Kyllä moni masentuu

Vastikkeet olleet 485 ja ensi vuonna 1641

Vierailija
424/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minäkään en jaksaisi käydä töissä, oikeastaan haluan lähinnä vaan nukkua ja kuolla. Silloin kun olen työttömänä tai saikulla, niin olen onnellinen ja energinen, joten ei ole kyse mistään masennuksestakaan. Kaikki ihmiset eivät vaan pysty tekemään kokopäivätyötä.

Tämä. Minua ei meinattu päästä pois mielenterveyshoidon asiakkuudesta, koska en ollut töissä. Ja hoitajat minun puolesta aina kirjasivat OmaKantaan että tavoitteena hänellä on työllistyä. Ei ikinä mietitty mitä ne minun oikeat tavoitteet on, ulkoapäin vain sanottiin, että sinun pitää tavoitella työllistymistä.

Tässä olen miettinyt, että masennukseni johtui siitä että olen aina tehnyt niin kuin perhe, ympäristö, yleinen ilmapiiri haluaa, enkä ikinä ole tehnyt sitä mitä minä haluan. Ja mielenterveyshoidossa sama juttu jatkui, kukaan ei kuunnellut mitä minä toivoisin elämältäni. Verenmaku suussa vaan töihin, sitten olen heidän mielestään taas terve (kunnes saan työn takia uudestaan hermoromahduksen) .

Ne minun toiveet oli ihan yksinkertaisia, toivoin ihmissuhteita, että uskaltaisin alkaa harrastaa tiettyjä juttuja (sosiaalisten tilanteiden pelon takia olin jättänyt asioita tekemättä).

Mut mielenterveyshoito Suomessa on sitä että syöppä lääkettä ja sitten puolen vuoden päästä ihmetellään että jaa vieläkö oon uupunut, no nostetaan annosta. Ainoa apu on pilleri. Taikapilleri nassuun ja sit töihin, muuta ei osata tarjota. Olen saanut yhdeltä nuoriso-ohjaajalta paljon enemmän apua kuin yhdeltäkään psyk. hoitajalta tai psykiatrilta.

Keskustelu, minun kanssa ajan viettäminen, kaikenmaailman itsetuntemus harjoitukset (esim unelmakartta), tuollaisilla on ollut paljon enemmän apua kuin mistään lääkkeestä. Monet uupuneet jaksamattomat nuoret tarvitsisivat vaan jonkin mentorimaisen tyypin joka auttaa heitä löytämään itsensä. Sitten jaksaa kun tekee asioita siksi että näkee niillä jonkin syyn. Muiden mieliksi kaiken tekeminen ei ole kestävää, jossain vaiheessa uupuu ja masentuu jos sillä tiellä jatkaa.

Tosi hyvä, jos olet saanut jo aloitettua työn itsesi kanssa ja oivaltanut noin paljon. Olen 50-vuotias ja vasta nyt tuossa samassa pisteessä ja tappelen kelan kanssa, että antakaa minun nyt hetki olla vaan rauhassa ja kasvaa se kasvu, jolle minulle ei annettu lapsena ja nuorena tilaa ja paikkaa. Palaan sitten kyllä töihin, mikäli saan terveyden kursittua takaisin kasaan. 

Vierailija
425/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Jos on lisäksi asuntolainaa ja sen korko 3 kertaistuu niin voi tulla 2000 euroa kuukaudessa lisää maksettavaa

Ain laulain työtäs tee

Vierailija
426/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti ei jaksa millään, on jollain tapaa sairas.

Ootko esimerkiksi ajatellut että saatat olla autismin kirjolla? Mä sain vasta aikuisena ADHD-diagnoosin ja mulla on myös asperger-piirteitä. Syy jatkuville loppuunpalamisille löytyi ja keinot siihen.

Jouduin kyllä luopumaan liian stressaavasta työpaikasta.

Käykö sulle usein niin kuin lapsille, että jos vaikka illalla tulee jotain tunnekuohua, innostut tai jokin asia mietityttää tai järkyttää, niin et vain saa millään unta?

Mä ylivirityn niin helposti, etten voi illalla esim. Katsoa mitään ohjelmia tai lukea liian hyviä kirjoja, koska menee sitten ihan överiksi kun ylivirityn.

Ihan kaikki meteli ja hälinä pitää poistaa jo monta tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Mä en pystynyt millään jättämään työasioita töihin. Nukuin herkästi pommiin, myöhästelin, jumitin, hukkasin jatkuvasti tavaroita ja jäin lukkojen taakse sinne ja tänne. Käsitin asioita koko ajan väärin, olin väärissä paikoissa vääriin aikoihin.

Stressasin hulluna kun työkaverit ärsyyntyivät. Koko ajan oli paha omatunto.

Sitten tietysti masennuin, ahdistuin yms.

Tsemppiä, mikä ikinä sulla onkin. Voi olla myös jotain fyysistä. Normaalia tuo ei ole.

Vierailija
427/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on muuten samanlainen tilanne, mutta en saa mitään tukia, koska pääomatuloni ovat liian suuret. Pitäisi joskus viitsiä selvittää jonkinlainen toimivaksi todistettu kikkailu, jolla pääomatulot saisi pois kaikista Suomen järjestelmistä.

Tuleeko pääomatulot ulkomaisista pörssiyrityksistä vai kuppaatko sinäkin rahat kotimaisten työntekijöiden selkänahasta revitystä kilpailukyvystä?

Vierailija
428/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Jos on lisäksi asuntolainaa ja sen korko 3 kertaistuu niin voi tulla 2000 euroa kuukaudessa lisää maksettavaa

Ain laulain työtäs tee

Se pistää yrittämään eli raatamaan peräsuoli pitkällä, vaijerit kiristetään entistä tiukemmalle ja kepillä läimitään takalistoon kun ylämäki jyrkkenee ja vauhti ei saa tippua ; )

Vierailija
429/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Silloinhan eläisit yhteiskunnan tuilla koko elämäsi. Mielestäni tuet ovat hätäratkaisu. Miten aiot kerryttää eläkkeesi?

Jos tuo on sinusta ok, niin varmaan lähes kaikki valitsisivat noin. Silloin ei myöskään kukaan kerrytä yhteiskunnan varoja eivätkä siis tuet olisi enää mahdollisia.

Varmaan kaikki työssäkäyvät kokevat aamuisen ylösnousun hankalalta. Opettelemalla tuokin tuska laantuu. Miksi koet olevasi poikkeus?

Tervetuloa vaan maailmaan!

Vierailija
430/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minäkään en jaksaisi käydä töissä, oikeastaan haluan lähinnä vaan nukkua ja kuolla. Silloin kun olen työttömänä tai saikulla, niin olen onnellinen ja energinen, joten ei ole kyse mistään masennuksestakaan. Kaikki ihmiset eivät vaan pysty tekemään kokopäivätyötä.

Tämä. Minua ei meinattu päästä pois mielenterveyshoidon asiakkuudesta, koska en ollut töissä. Ja hoitajat minun puolesta aina kirjasivat OmaKantaan että tavoitteena hänellä on työllistyä. Ei ikinä mietitty mitä ne minun oikeat tavoitteet on, ulkoapäin vain sanottiin, että sinun pitää tavoitella työllistymistä.

Tässä olen miettinyt, että masennukseni johtui siitä että olen aina tehnyt niin kuin perhe, ympäristö, yleinen ilmapiiri haluaa, enkä ikinä ole tehnyt sitä mitä minä haluan. Ja mielenterveyshoidossa sama juttu jatkui, kukaan ei kuunnellut mitä minä toivoisin elämältäni. Verenmaku suussa vaan töihin, sitten olen heidän mielestään taas terve (kunnes saan työn takia uudestaan hermoromahduksen) .

Ne minun toiveet oli ihan yksinkertaisia, toivoin ihmissuhteita, että uskaltaisin alkaa harrastaa tiettyjä juttuja (sosiaalisten tilanteiden pelon takia olin jättänyt asioita tekemättä).

Mut mielenterveyshoito Suomessa on sitä että syöppä lääkettä ja sitten puolen vuoden päästä ihmetellään että jaa vieläkö oon uupunut, no nostetaan annosta. Ainoa apu on pilleri. Taikapilleri nassuun ja sit töihin, muuta ei osata tarjota. Olen saanut yhdeltä nuoriso-ohjaajalta paljon enemmän apua kuin yhdeltäkään psyk. hoitajalta tai psykiatrilta.

Keskustelu, minun kanssa ajan viettäminen, kaikenmaailman itsetuntemus harjoitukset (esim unelmakartta), tuollaisilla on ollut paljon enemmän apua kuin mistään lääkkeestä. Monet uupuneet jaksamattomat nuoret tarvitsisivat vaan jonkin mentorimaisen tyypin joka auttaa heitä löytämään itsensä. Sitten jaksaa kun tekee asioita siksi että näkee niillä jonkin syyn. Muiden mieliksi kaiken tekeminen ei ole kestävää, jossain vaiheessa uupuu ja masentuu jos sillä tiellä jatkaa.

Tosi hyvä, jos olet saanut jo aloitettua työn itsesi kanssa ja oivaltanut noin paljon. Olen 50-vuotias ja vasta nyt tuossa samassa pisteessä ja tappelen kelan kanssa, että antakaa minun nyt hetki olla vaan rauhassa ja kasvaa se kasvu, jolle minulle ei annettu lapsena ja nuorena tilaa ja paikkaa. Palaan sitten kyllä töihin, mikäli saan terveyden kursittua takaisin kasaan. 

Oon eri. Tosi hyvin sanoitettu se, miten oon kans kokenu asioita. Mutta eihän kelalla ja työkkärillä ole mitään hengähdystaukotukea, vaan johonkin suuntaan tarvis ihmisen olla koko ajan menossa.

Vierailija
431/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työssäkäyvänä ruuhkavuosia elävänä olen tullut siihen tulokseen, että on ok. Sinun tai kenenkään ei tarvitse olla hyödyllinen osa yhteiskuntaa. Vapautta on myös sanoa ei. Suomeen syntyminen näille ihmisille on todella iso onnenpotku, joten siitä vaan.

Vierailija
432/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Ain laulain työtäs tee

Mitähän varten tuollaista pelottelua harrastetaan? Haalitaanko asukkaita yhtiökokouksiin? Uusien asuntojen ostamiseen ei ainakaan kannusteta.

Vierailija
433/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Ain laulain työtäs tee

Se pistää yrittämään eli raatamaan peräsuoli pitkällä, vaijerit kiristetään entistä tiukemmalle ja kepillä läimitään takalistoon kun ylämäki jyrkkenee ja vauhti ei saa tippua ; )

Työn iloa! :D

Vierailija
434/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Ain laulain työtäs tee

Mitähän varten tuollaista pelottelua harrastetaan? Haalitaanko asukkaita yhtiökokouksiin? Uusien asuntojen ostamiseen ei ainakaan kannusteta.

Eli varainsiirtovero täytyy vähintään 10-kertaistaa että valtio saa samat verotuotot toinen vaihtoehto on kiinteistöverojen reipas korotus

Vierailija
435/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Silloinhan eläisit yhteiskunnan tuilla koko elämäsi. Mielestäni tuet ovat hätäratkaisu. Miten aiot kerryttää eläkkeesi?

Jos tuo on sinusta ok, niin varmaan lähes kaikki valitsisivat noin. Silloin ei myöskään kukaan kerrytä yhteiskunnan varoja eivätkä siis tuet olisi enää mahdollisia.

Varmaan kaikki työssäkäyvät kokevat aamuisen ylösnousun hankalalta. Opettelemalla tuokin tuska laantuu. Miksi koet olevasi poikkeus?

Meillä on takuueläke, joka on 922€ verottomana käteen. Vaikket olisi koskaan tehnyt töitä. Lisäksi asumistuki, toimeentulotuki. Vaikka tekisit töitä pienellä palkalla, et saa paljon yli 1000€ käteen eläkettä lähes 40 vuoden työstä. Ei kannata.

Vierailija
436/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Minulle nouseminen on ollut helppoa ensimmäiset vuosikymmenet. Sitten tuli yksi pysyväissairaus ja ylösnouseminen vaikeutui ihan oleellisesti. Ei, en ole onnistunut opettelemaan takaisin luontaisiin tapoihini nousta aamulla virkeänä. 

Nyt on sitten muutakin työterveyttä heikentävää juttua ja tällä hetkellä olen työkyvytön. Sen näkee, että pystynkö vielä joskus nousemaan aamuisin niin, että jaksaisin työpäivän tai vaikka edes puolikkaan työviikon. 

En silti usko, että haluaisit tätäkään, vaikka kadehdituttaa, ettei "tarvitse" nousta aamulla. 

Vierailija
437/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Ain laulain työtäs tee

Vuonna 2021 rakennetussa kerrostalossa alkaa yhtiölainan lyhennys (ensimmäiset 2 vuotta ollut lyhennysvapaata) ja lisäksi nousee yhtiölainan korko.

Vierailija
438/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatukityö on myös 'rikki'. Työ kestää puoli vuotta ja juuri teeveessä joku isokenkäinen perusteli, että sillä yritetään saada ko. työntekijä lähemmäksi työllistymään kyseiseen työhön. Homma vaan menee niin, että joka puoles vuosi paikkaan on otettava uusi työntekijä. Toisaalta vakkarit ja esimiehet siellä eivät arvosta osaamistasi (on kiva kun saa julkisesti painaa joku alas) ja haluat lähteä sieltä niin pian kuin mahdollista.

Täältä luin, että varsin vaativia paikkojakin on ja asenne kohdallaan, mutta viimeistään ympäristö 'herättää'.

Olen itse tehnyt pari jaksoa tälläista. Koskaan, missään ei ole pyydetty esim. palautetta ko. työrupeamasta. Silloinhan työolosuhteet tulisivat framille, henkinen kiusaaminen on todella yleistä työpaikoilla. Jos se ei tule koskaan katkolle, homma vaan jatkuu ja pahenee.

Vierailija
439/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni masentuu

Ain laulain työtäs tee

Vuonna 2021 rakennetussa kerrostalossa alkaa yhtiölainan lyhennys (ensimmäiset 2 vuotta ollut lyhennysvapaata) ja lisäksi nousee yhtiölainan korko.

Yhtiölainojen korot nousevat myös putkiremonttilainoissa.

Vierailija
440/719 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen ja Kokkareiden piiskapartio tulossa kurittamaan. Ne nauttii siitä.

Toisaalta työvoimapula on niin kova, että kohta työnantajien on pakko alkaa kohdella työntekijöitä ihmisinä. Ja kokkarien ja persusten.