Onko teistä 2200€/kk eläke puhtaana käteen huono eläke?
Minusta on. Tein pitkän työn akateemisella alalla yliopistossa ja vain tuon verran jää käteen kuukaudessa. Kuka sillä pystyy elämään. Asunnonkin yhtiövastike on 400 €/kk ja ruuat siihen päälle ja harrastuksetkin
Kommentit (66)
Jos harrastus on uuden Teslan ostaminen joka päivä niin voi olla ettei riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hyvä eläke. Bruttosumma lienee jotain 3400 €.
Enemmän kuin jonkin taviksen palkka tai työttömyyskorvaukset+asumistuki+lapsilisät+toimeentulotuki
Vuoden 1996 alusta siirryttiin ns. taitetun indeksin järjestelmään.
Toisinsanoen eläkkeiden indeksejä on leikattu nyt 26 vuotta aktiivisesti, ainoastaan tämä vuosi oli poikkeus.
Tiedettiin että EKP :n tärkeimpiä tehtäviä on pitää inflaatio 2% tuntumassa joten eläkkeiden korotuksetkin jäisivät lähelle nollaa kun 80% eläkkeiden korotuksista sidotaan inflaation nousuun.
Ja koska eläkekorotuksetkin perustuu prosentuaaliseen nousuun ei se vaikuta niin paljoa isopalkkaisiin eli päättäjien ja johtajien eli oman porukan ostovoimaan vain pieni ja keskituloiset kärsii joten antaa niiden kärsiä niillä pienempi pää oli SDP Lipposenkin viesti duunareille =)
Totaalisen typerä kysymys. Mieti itse ja vertaile vähän palkkoihin ja muiden eläkkeisiin.
Omaani verrattuna on huono. Koko eläkeläisjoukkoon kun vertaa, niin kuulut ylimpään desiiliin, joten älä provoile enempää.
Ap, otan osaa. Onko sulla rahaa enää etanoihin, mustekalaan, loheen ja ihaniin illallisiin ja juhlapukuihin ym. , kun nämä kaikki on nykyään niin kallista, niin kallista. Tarvitsetko tukea rahallisesti, niin kerätään tänne vauva.fi tukirahasto sinua varten. 🥲
Vierailija kirjoitti:
Ap, otan osaa. Onko sulla rahaa enää etanoihin, mustekalaan, loheen ja ihaniin illallisiin ja juhlapukuihin ym. , kun nämä kaikki on nykyään niin kallista, niin kallista. Tarvitsetko tukea rahallisesti, niin kerätään tänne vauva.fi tukirahasto sinua varten. 🥲
Päättäjät ovat turvanneet oman selustansa ja duunari maksaa heidän eläkkeensä, oopperat ja Savoy illalliset =)
Se hyvä puoli eläkkeellä olosta on ettei tarvitse osallistua muutosvalsseihin eikä yt-tangoihin kun en tuosta tanssaamisesta niin välitä joten hoitakaa hommat. :D
Sanomalehti Karjalainen aloittaa muutosneuvottelut
Vaikea uskoa, että saat yliopistouralla nettona noin hyvää eläkettä. Tuohon vaadittavat bruttotulot ovat turhan isot yliopistomaailmaan.
Mun palkasta ei jää edes tuon vertaa käteen ja korkeakoulutettu olen minäkin :D
Hyvähän tuo on, jos tuon verran jää käteen. Sehän on lähes keskipalkan verran (verot vähennettynä). Kyllä sillä eläkepäiviä kelpaisi viettää.
Minun nettoeläkkeeni on alle 2100 euroa kuukaudessa. Teen töitä päälle, jos haluan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jiesus mikä ä-liö. Saan neljänkymmenen vuoden työstä 1900 käteen ja olen sekä uraani että eläkkeeseeni tyytyväinen. Tunnen sentään tehneeni jotain enkä vain roikkunut kovalla palkalla huuhaa-kokouksissa.
aloittelija puhuu paskaa
Nettopalkkani on puolet tuosta, taidat olla hyvin ilkeä ihminen. Toivottavasti kuolet pian.
Sehän on hyvä eläke. Bruttosumma lienee jotain 3400 €.