Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla! Lähes 30 vuotta kunnalla lastenhoitajana ja eläkekertymä 1400€/kk

Vierailija
14.05.2023 |

Siis silläkö pitäis tulla toimeen? Työvuosia vielä 10 edessä, mutta eihän tuo tule paljon tuosta nousemaan kymmenessä vuodessa!

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys.

Kertokaa tuo nyt nuorillenne kun ne miettivät miksi ryhtyä isona tai koulunkäynti ei oikeen nappaa.

Oikein naurattaa, kun miettiin paljonko onlyfans levittelystä karttuu eläkettä.

Saman verran kuin yksityiselle elinkeinonharjoittajalle yleensä. 20-30 vuotta jumalatonta YELiä kuukausittain, niin pääsee juuri ja juuri takuueläkkeen rajan yli.

Vierailija
22/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48v, tehnyt töitä 22v lähtien it-alalla, ei työttömyysjaksoja. Palkkani on ollut koko työuran ajan yli keskipalkan - alusta asti. Nyt johtotehtävissä ja palkka noin 170 000 eur / vuosi. Veroprosenssi reilut 46%.

Viimeisin eläkelaskema oli, että 68v painan tällä liksalla duunia, niin saan eläkettä 2250 eur/kk.

Miksi maksan veroja? Kertokaapa se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäkää ja sijoittakaa kun olette vielä töissä.

Ei pysty, kun 25% palkasta menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun.

Vierailija
24/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein hommia 43 v kaupungilla toimistosihteerinä, eläkkeeseen minulta luetaan vasta 24 v jälkeen tehty työ, saan n. 1900 € brutto. Minä pärjään hyvin, koska minulla on velaton koti, kaukolämpö ja edulliset asumiskulut, vaikka kotini onkin 80 m2. Ja olen säästänyt ja sijoittanut koko ikäni ja sain juuri n. 25 000 perinnön. Mutta jos en olisi varautunut näin hyvin, niin eihän tuolla eläkkeellä leveästi elä. Kaikkien asumiskulujen jälkeen, vakuutukset, lämmöt, sähköt, vesi jne. rivarin kulut, jää eläkkeestä n. 1200 € elämiseen.

Voi kun olisikin noin hyvin asiat. Minä maksan vuokaa liki 700 € 38 m2 kopista. Ja eläke on hiukan päälle tonnin netto.

Vierailija
25/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat nousee, eläkkeet pieniä, asumistuesta ja kaikesta halutaan leikata. Meillä olisi varmasti jo hökkelikyliä jos ei olisi niin kylmä talvi.

Vierailija
26/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superkarttuma tosiaan houkutteli monen duunarin tekemään ainakin näennäisesti ylitöitä pari viimeistä työvuotta. Useissa tapauksissa niin paljon että työnteosta ei enää tullut tosiasiassa mitään normityöajallakaan. Se oli tavallaan sanaton yhteiskuntasopimus. Ei niistä nyt hemmetti soikoon yhtäkkiä mitään ahkeruuden perikuvia tullut :) Ei se nyt paljon vaadi täyttää ylityölappuja.

Vierailija
27/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska palkka, ei julksella puolella kannata muutenkaan olla töissä.

Oletko vilkaissut, millaiset lomaedut julkisella on vaikkapa riittävästi työvuosia omaavilla? Ihan eri määrä kuin yksityisellä eikä lauantaita lasketa lomapäiväksi. 7,5 viikkoa, ai että!

Niin,nämä lomaedut tulevat vasta kun olet ollut 15vuotta töissö

Vierailija
28/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla on eläkkeet tuollaiset.

Meillä yksityisellä puolella on eläkertymät paremmat (joita ei maksa veronmaksajat)

Kuka ne sitten maksaa? Minulla melkein koko eläkekertymä yksityisellä työnantajalla ja eläke n. 2000 €/kk.

Vierailija
29/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty, kun 25% palkasta menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun.

Minulla menee vain vähän yli 7%, loput maksaa työnantaja palkan sivukuluina, ei siis palkastani.

Vierailija
30/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hommasin sijoituasunnon ja tein n 5 vuotta 6 tuövuoroa- työviikkoa.

Perjantaisin menin ravintolaan töihin klo 18 ja pääsin klo 2 pois.

Sain vähän rahaa, otin työpaikkaruuan aina mulaan, riitti koko viikonlopun ja opiskelin työn ohella AMK tutkinnon. Pääsin sen myötä vähän parempaan palkkaan, nyt arvioitu eläke on 1600 e kk, ikä 55 v

Tuommoinen vaivannäkö ja noin pieni eläke.

Vierailija
31/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys.

Kertokaa tuo nyt nuorillenne kun ne miettivät miksi ryhtyä isona tai koulunkäynti ei oikeen nappaa.

No sitä voi ottaa eläkevakuutuksen tai maksaa yeliä yli minimin.

32/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuohon ihan ok, kun monella eläke on n, 1200€/kk

Vierailija
33/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh ja työuraa 43v ja muutama vuosi sitten jäin eläkkeelle, eläke 1650€/kk josta käteen 1100€/kk.

Tässä maksetut eläkkeet

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Vierailija
34/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 48v, tehnyt töitä 22v lähtien it-alalla, ei työttömyysjaksoja. Palkkani on ollut koko työuran ajan yli keskipalkan - alusta asti. Nyt johtotehtävissä ja palkka noin 170 000 eur / vuosi. Veroprosenssi reilut 46%.

Viimeisin eläkelaskema oli, että 68v painan tällä liksalla duunia, niin saan eläkettä 2250 eur/kk.

Miksi maksan veroja? Kertokaapa se?

Oletko varma, että tuo 2250 oli ennuste lopullisesta eläkkeestäsi, eikä tähän mennessä kertynyt?

Vierailija
35/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska palkka, ei julksella puolella kannata muutenkaan olla töissä.

Oletko vilkaissut, millaiset lomaedut julkisella on vaikkapa riittävästi työvuosia omaavilla? Ihan eri määrä kuin yksityisellä eikä lauantaita lasketa lomapäiväksi. 7,5 viikkoa, ai että!"

Lauantaita ei enää lasketa lomapäiväksi Yksityisen sosiaaliåpalvelualan ja terveyspalvelualan uusissa työehtosopimuksissa (SOSTES ja TPTES) .

Uusi laskentatapa on tullut voimaan huhtikuun 2022 alussa kertyvistä lomista, joita pidetään 2.toukokuuta 2023 alkavalla  lomakaudella.

Vierailija
36/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat on yksityisellä itsellä ainakin hyvät. 5viikkoa kesälomaa 2vko talvilomaa ja 3vko palkallisia vapaapäiviä.

Eläkettä kertyy kun sitä MAKSAA, kannattaa katsoa että kuinka paljon se työnantaja sitä eläkettä kerää, yksityisellä

Kunnallisella eri juttu. Sillä ei ole mitään tekemistä paljon veroja maksat.

Vierailija
37/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys.

Tiedätkö kuinka paljon nämä "levittelijät" tienaavat kuukaudessa? Eläkkeellä ei ole mitään merkitystä, jos vain käyttävät nykyiset tulonsa fiksusti.

Vierailija
38/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin duunissa seitsemäntoista vuotiaasta.

Eläkehän alkoi kertymään 23vuotiaana.

Lopetin työt 63v.

Eläkkeeni on 2529€ brutto.

Olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
39/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella ei ole alettu keräämään edes kassaan niitä eläkkeitä kuin joskus 80luvulla. Tulonsiirtoa muutenkin olla julkisella töissä. Veronmaksajien elättinä.

Vierailija
40/85 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin näet ap mikä on eläke-ennusteesi.