Miten voi olla! Lähes 30 vuotta kunnalla lastenhoitajana ja eläkekertymä 1400€/kk
Siis silläkö pitäis tulla toimeen? Työvuosia vielä 10 edessä, mutta eihän tuo tule paljon tuosta nousemaan kymmenessä vuodessa!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Olen 48v, tehnyt töitä 22v lähtien it-alalla, ei työttömyysjaksoja. Palkkani on ollut koko työuran ajan yli keskipalkan - alusta asti. Nyt johtotehtävissä ja palkka noin 170 000 eur / vuosi. Veroprosenssi reilut 46%.
Viimeisin eläkelaskema oli, että 68v painan tällä liksalla duunia, niin saan eläkettä 2250 eur/kk.
Miksi maksan veroja? Kertokaapa se?
En usko tohon laskelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Superkarttuma tosiaan houkutteli monen duunarin tekemään ainakin näennäisesti ylitöitä pari viimeistä työvuotta. Useissa tapauksissa niin paljon että työnteosta ei enää tullut tosiasiassa mitään normityöajallakaan. Se oli tavallaan sanaton yhteiskuntasopimus. Ei niistä nyt hemmetti soikoon yhtäkkiä mitään ahkeruuden perikuvia tullut :) Ei se nyt paljon vaadi täyttää ylityölappuja.
Mikä ihmeen superkarttuma?
Sekö, että aikoinaan eläke laskettiin neljän viimeisen työssäolovuoden ansioiden mukaan, jolloin eläke oli noin 60% palkasta, paitsi valtiolla 66% palkasta vai edelleenkin voimassa oleva eläkkeen korotus, jonka saa jos jatkaa töissä alimman eläkeiän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää ja sijoittakaa kun olette vielä töissä.
Ei pysty, kun 25% palkasta menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun.
Minulla menee vain vähän yli 7%, loput maksaa työnantaja palkan sivukuluina, ei siis palkastani.
Juuri niin. Minä taas maksan 8.65 % ikäni takia, en edelleenkään 25 %. Jotkut ei ymmärrä, mitä eroa on työnantajan sivukuluilla ja palkasta perittävillä maksuilla. Ei palkaksi ole koskaan laskettu sitä, mitä se olisi ilman työnantajan sivukuluja.
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja työuraa 43v ja muutama vuosi sitten jäin eläkkeelle, eläke 1650€/kk josta käteen 1100€/kk.
Tässä maksetut eläkkeet
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…
Saat varmaan tosi paljon veronpalautuksia. Ei sentään eläkkeestäkään noin kamalasti veroja joudu maksamaan.
Olen 55-vee ja seurustelen 68-vuotiaan leskirouvan kanssa.
Ollaan puhuttu naimisiin menosta. Ilman avioehtoa, toki.
Tulee sit Helsingin asunnon lisäksi mökki Lohjalta ja osakkeita.
Siinä mun eläkesuunnitelma, pitää vähän uhrautua, koska työuran eläke ei maksa kuin sähköt. Ei edes asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäkää ja sijoittakaa kun olette vielä töissä.
Ei pysty, kun 25% palkasta menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksuun.
Minulla menee vain vähän yli 7%, loput maksaa työnantaja palkan sivukuluina, ei siis palkastani.
On ne työpanoksella sivukulutkin työnantajalle kuitattava. Ei kukaan työnantaja pidä työntekijää, jos palkan ja sivukulujen jälkeen jää työntekijästä tappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska palkka, ei julksella puolella kannata muutenkaan olla töissä.
Oletko vilkaissut, millaiset lomaedut julkisella on vaikkapa riittävästi työvuosia omaavilla? Ihan eri määrä kuin yksityisellä eikä lauantaita lasketa lomapäiväksi. 7,5 viikkoa, ai että!
Niin,nämä lomaedut tulevat vasta kun olet ollut 15vuotta töissö
Aika monta vuotta niistä kerkiää 40 vuoden työuralla nauttia.
28lomapäivää eka 10vuotta
Suvaitsen epäillä, että moni pienen eläkekertymän hankkinut on ollut esimerkiksi lasten tai työttömyyden takia pois työelämästä. Muuten nuo summat eivät voi pitää paikkaansa.
Itse olen ollut työelämässä nyt 28 vuotta ja eläkekertymä rikkoo jo syksyllä 2000€:n rajan.
No mikset ole tajunnut kartuttaa varallisuuttasi 30 vuoden aikana esim sijoittamalla. Näin minä olen tehnyt ja saan jo nyt mukavan kuukausittaisen lisän sijoitusten tuottoina palkkani päälle. Kuka idiootti mihinkään tulevaan eläkkeeseen luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vilkaissut, millaiset lomaedut julkisella on vaikkapa riittävästi työvuosia omaavilla? Ihan eri määrä kuin yksityisellä eikä lauantaita lasketa lomapäiväksi. 7,5 viikkoa, ai että!
ne lomaedut tekee kaiken lisäksi sen että eläkkeelle jäädesään julkisen sektorin työntekijät on lomailleet 2 täyttä vuotta enemmän kuin yksityisen sektorin työntekijöihin verrattuna. Noiden pidempien lomien takia julkisen sektorin eläköitymisikä pitäisi olla 2 vuotta korkeampi kuin muilla.
Yksityisten TYÖELÄKETTÄ ei maksa nykyiset palkansaajat. Ne ketkä saa Kela eläkettä niiden eläkkeet menee verorahoista. Yksityisenpuolen työeläkekassassa on rahaa monta miljardia ihan tiedoksi niille ketkä eivät asiaa tiedä.
Työeläke ja kansaneläke on eriasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne lomaedut tekee kaiken lisäksi sen että eläkkeelle jäädesään julkisen sektorin työntekijät on lomailleet 2 täyttä vuotta enemmän kuin yksityisen sektorin työntekijöihin verrattuna. Noiden pidempien lomien takia julkisen sektorin eläköitymisikä pitäisi olla 2 vuotta korkeampi kuin muilla.
Mikä estää pyrkimästä julkiselle töihin, jos edut ovat noin kadehdittavat? Minä olin julkisella 20 vuotta ennen kuin vaihdoin yksityiselle. Palkkani puolitoistakertaistui. Erotuksella voisi pitää aika paljon palkatonta vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Olen 48v, tehnyt töitä 22v lähtien it-alalla, ei työttömyysjaksoja. Palkkani on ollut koko työuran ajan yli keskipalkan - alusta asti. Nyt johtotehtävissä ja palkka noin 170 000 eur / vuosi. Veroprosenssi reilut 46%.
Viimeisin eläkelaskema oli, että 68v painan tällä liksalla duunia, niin saan eläkettä 2250 eur/kk.
Itse myös 48v , tehnyt it-alalla töitä 22 vuotta kuten sinäkin, palkka n 45000-55000e/vuosi viimeiset 10 vuotta. Laskennallinen eläke nyt 1200e/kk. Veikkaan, että oma eläkkeeni tulee asettumaan n. 2000-2200e, jos pystyn jatkamaan töitäni. Siitä verot pois ja käteen jää 1500e/kk. Eläkkeen verotuksesta olen järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myös 48v , tehnyt it-alalla töitä 22 vuotta kuten sinäkin, palkka n 45000-55000e/vuosi viimeiset 10 vuotta. Laskennallinen eläke nyt 1200e/kk. Veikkaan, että oma eläkkeeni tulee asettumaan n. 2000-2200e, jos pystyn jatkamaan töitäni. Siitä verot pois ja käteen jää 1500e/kk. Eläkkeen verotuksesta olen järkyttynyt.
Tuolla palkalla eläkettä kertyy noin 65€ vuodessa, eli 22 vuodessa olisi pitänyt kertyä noin 1450€. Joko olet ollut pois työelämästä tai sitten palkkasi urasi alussa on ollut paljon huonompi.
Jos olet vielä töissä vajaat 20 vuotta, ehtii eläkkeesi nousta vielä yli 1000€ ja indeksikorotukset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein hommia 43 v kaupungilla toimistosihteerinä, eläkkeeseen minulta luetaan vasta 24 v jälkeen tehty työ, saan n. 1900 € brutto. Minä pärjään hyvin, koska minulla on velaton koti, kaukolämpö ja edulliset asumiskulut, vaikka kotini onkin 80 m2. Ja olen säästänyt ja sijoittanut koko ikäni ja sain juuri n. 25 000 perinnön. Mutta jos en olisi varautunut näin hyvin, niin eihän tuolla eläkkeellä leveästi elä. Kaikkien asumiskulujen jälkeen, vakuutukset, lämmöt, sähköt, vesi jne. rivarin kulut, jää eläkkeestä n. 1200 € elämiseen.
Säästäkää ja sijoittakaa kun olette vielä töissä.Voi kun olisikin noin hyvin asiat. Minä maksan vuokaa liki 700 € 38 m2 kopista. Ja eläke on hiukan päälle tonnin netto.
Ja saat asumistukea? Tietysti saat ja kuinka paljon?
Ihan ok:lta kuulostaa kun miettii millainen palkka lastenhoitajalla on. Pieni palkka, pieni eläke. Itse tienaan n.3500e/kk ja isäni saa isompaa eläkettä kuin palkkani on. Ammatinvalintakysymys. Itse en jaksaisi isäni ammatissa varmaan viittä vuotta kauempaa saatikaan, että edes kyllä kykenisin siihen työhön ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuosta vieä verot pois. Sitä se on. Jos yhtään lohduttaa, niin nuoremmalla polvella tilanne on vielä huonompi.
No eihän tuosa ole yhtään mitään lohdullista, outo jossittelu.
Olen syntynyt vuonna 1986 ja eläkeiässä ajattelin aloittaa heroiinin käytön.
Olen eläkkeellä oleva sairaanhoitaja.Työssä olin 36 v.Brutto 2365€/kk, netto 1845€/kk.Hyvin tulen toimeen eläkkeellä.
Aika monta vuotta niistä kerkiää 40 vuoden työuralla nauttia.