Olen Alempaa keskiluokkaa ja yritän pysyä pinnalla räpiköiden kaiken tämän inflaation keskellä
Tukia ei tule, olen työelämässä ja tienaan n 36000€/vuodessa. Olen kahden nuoren ex yksinhuoltaja ja taloudellisesti vielä vastuussa heistä. Käyn leipäjonossa epäsäännöllisesti, miten töiltäni ehdin. Nuoret opiskelevat enkä halua että velkaantuvat heti, joten 2000€ nettotuloistani menee n 600€ tulonsiirtoina nuorille plus toista elätän vielä kokonaan muutenkin, sillä hänellä on terveydellisiä ongelmia ja ominaisuuksia, jotka estävät normaalin itsenäistymisen.
Nykyinen hintataso pakottaa kuitenkin karsimaan kaikesta. Olen ollut tiukoilla pitkään, joten mitään itsestäänselviä säästökohteita ei enää löydy.
Haluaisin kuulla muiden ajatuksia ja kokemuksia, kuinka selvitä tulevasta epätoivon ajanjaksosta ja kantaa vastuu taloudellisesti myös omista lapsista. Tuloja en voi kasvattaa, sillä velkajärjestely ei mahdollista tulojen kasvua pariin vuoteen.
Mitkä ovat parhaat ja hyväksi havaitut keinonne selviytyä köyhyysrajan alapuolella Suomessa 2023, te systeemin ulkopuolelle tippuneet väliinputoajat, jotka ette ole oikeutettu syystä tai toisesta toimeentulotukeen? En kaipaa haukkuja tai sääliä, ainoastaan asiallisia kommentteja ja kokemuksia. Itse olen valinnut huonon miehen aikoinani ja valinnut tukea omiani vielä aikuisuuden kynnyksen jälkeenkin, enkä aio muuttaa sitä, kiitos vaan.
Onneksi minulla on vakuuttava ruokavarasto, ja hamsteriluonne, joten siitä on arjessa hiukan apua.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret opiskelevat enkä halua että velkaantuvat heti?! Mitä v it tua? Lopeta se hyysääminen, ääliö.
Ylempi keskiluokka toimii noin. Alemmalla keskiluokalla ei ole varaa.
Olet ihän hel vet tin väärässä. Jos nuori opiskelee hänelle on silkka etu, jos hänellä on sitä velkaa, eikä niitä hyysääviä vanhempia. Jos valmistuu määräajassa opintolaina ei ole mikään peikko. Silkkaa ääliömäisyyttä jättää se nostamatta ja uhrata se oma talous.
Ajattelen toisin. Velka on aina velka. Myös opintovelka. Se ei ole ilmaista rahaa. Etenkään kun tiedossa on monen vuoden vaativat opinnot ja suuri riski sille, että ne venyvät.
Ap, katkaise napanuora ja anna sen pärjäävän aikuisen lapsen itsenäistyä. Parasta, mitä voit lapsellesi antaa, on kokemus, että hän pärjää itse omillaan. Et voi suojella häntä elämältä ja pehmustaa häntä, jotta hän ei särkyisi. Sellainen saa hänet vaan kokemaan, että hän ei pärjää. Jos sinulle kävisi jotakin, hän olisi hukassa. Jos hän sairastuu mielenterveysongelmiin, hän selviää niistäkin. Hänen stressinsietokykynsä on hänen asiansa, on hänen tehtävänsä löytää omat rajat ja kuunnella itseään. Uskalla nyt päästää jo irti. Ei noin voi jatkua, kun rahasi eivät edes riitä omiin tarpeisiisi. Ymmärrän sinua tavallaan, mutta itse muistuttelen itseäni koko ajan siitä, että aikuinen lapsi elää omaa elämäänsä ja tukena tietenkin ollaan, mutta ei pehmikkeenä maailman ja lapsen välissä.
Opiskelijan tukeminen on hyvä asia, JOS siihen on varaa. Jos ei, silloin on parempi että opiskelija ottaa opintolainaa kuin että äiti joutuu tinkimään perustarpeistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen nuori tai molemmat ovat vielä toisen asteen opinnoissa, ap on velvollinen maksamaan nuorelle tukea. Ottakaa asioista selvää ennen kuin höyryätte.
Hetkinen, laitapas tähän lähde! 20-vuotias lapseni opiskelee toisella asteella toisella paikkakunnalla. Minulla ei ole elatusvelvollisuutta. Hän saa asumistukea, opintotukea ja käy töissä. Miten ihmeessä olisin elatusvelvollinen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret opiskelevat enkä halua että velkaantuvat heti?! Mitä v it tua? Lopeta se hyysääminen, ääliö.
Olet ihän hel vet tin väärässä. Jos nuori opiskelee hänelle on silkka etu, jos hänellä on sitä velkaa, eikä niitä hyysääviä vanhempia. Jos valmistuu määräajassa opintolaina ei ole mikään peikko. Silkkaa ääliömäisyyttä jättää se nostamatta ja uhrata se oma talous.
Ajattelen toisin. Velka on aina velka. Myös opintovelka. Se ei ole ilmaista rahaa. Etenkään kun tiedossa on monen vuoden vaativat opinnot ja suuri riski sille, että ne venyvät.
Mihin perustuu tuo väitteesi "suuresta riskistä" että opinnot venyvät? Juuri sitä on vastuu, että opettelee hoitamaan asiansa ja opintonsa ajallaan.
Opintolainahyvityksen saa, jos saa tehtyä maisterin tutkinnon 7 vuoden aikana. Siinä on kaksi vuotta lisäaikaa sille laskennalliselle viidelle vuodelle. Ei ole mahdoton rasti. Ei työelämässä ole vastaavaa joustoa.
olet EX-yksinhuoltaja niin eihän sinulla enää ongelma ole kun nykyään on toinenkin rahantuoja talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän olevani aikamoinen leijonaemo, mutta olen huolissani opiskelijan mielenterveydestä jos joutuu stressaamaan työtä ja vastivaa opiskelua. Sukurasitteena on mielen sairauksia. En halua triggeröidä niitä. Mielummin tasainen opiskelurauha ja hyvä mielenterveys kuin piippuun ajautunut nuori osastolla..
Turha sitten on parkua. Omilla valinnoilla on aina myös seurauksia.
En minä parukaan. Saa kai sitä silti keskustella taloudesta, vaikka sinulla olisikin toisenlaiset arvot?
Yhyy, nykyinen hintataso yhyy. Hintatasossa ei ole mitään vikaa kun suhteuttaa menot tuloihin.
No, joo. Jos ihminen on velkajärjestelyssä on tehnyt nipun virheitä jo ennen nykyhintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen nuori tai molemmat ovat vielä toisen asteen opinnoissa, ap on velvollinen maksamaan nuorelle tukea. Ottakaa asioista selvää ennen kuin höyryätte.
Hetkinen, laitapas tähän lähde! 20-vuotias lapseni opiskelee toisella asteella toisella paikkakunnalla. Minulla ei ole elatusvelvollisuutta. Hän saa asumistukea, opintotukea ja käy töissä. Miten ihmeessä olisin elatusvelvollinen???
https://www.minilex.fi/a/opiskelevan-lapsen-elatus
Tapauskohtaista. Jos sinulla on pärjäävä lapsi niin hyvä. Muilla voi olla vaikka kuinka diagnooseja ja heikentynyt kyky huolehtia itse toimeentulostaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Kaikkeen menee rahaa.
Mekin alempaa keskiluokkaa, käytännössä käteen jaa vain vähän enemmän kuin nuorina Kelan rahoilla. Lopetettiin mm. uimahallikäynnit lapsen kanssa, tilalla palloleikit taloyhtiön pikkupihalla. Yksinkertaistettiin ruokavaliota, mennään hiilarilisukkeen ehdoilla (ennen proteiinin mukaan). Pähkinät ja kuivatut mangot ym. jäävät nykyään kauppaan, tilalla leipää ja halpaa juustoa. Kaikki ovat lihoneet ja minulla on nyt finniongelma, mutta ei voi mitään.
Eikö hiilarin tilalla voisi olla keitettyä kananmunaa tai välillä vaikka lihahyytelöä tai halvinta maksamakkaraa? Ne eivät ole hirveän kalliita verrattuna leipään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän olevani aikamoinen leijonaemo, mutta olen huolissani opiskelijan mielenterveydestä jos joutuu stressaamaan työtä ja vastivaa opiskelua. Sukurasitteena on mielen sairauksia. En halua triggeröidä niitä. Mielummin tasainen opiskelurauha ja hyvä mielenterveys kuin piippuun ajautunut nuori osastolla..
Turha sitten on parkua. Omilla valinnoilla on aina myös seurauksia.
En minä parukaan. Saa kai sitä silti keskustella taloudesta, vaikka sinulla olisikin toisenlaiset arvot?
Yhyy, nykyinen hintataso yhyy. Hintatasossa ei ole mitään vikaa kun suhteuttaa menot tuloihin.
No, joo. Jos ihminen on velkajärjestelyssä on tehnyt nipun virheitä jo ennen nykyhintoja.
Tämä on totta ja kannan siitä vastuun. Ex mies liittyy asiaan olennaisesti. Mutta kahden vuoden päästä olen vapaa velkahelvetistä. Olen maksanut ulosottoon jo 13 vuotta ja velkajärjestelyyn 2. Pian olen vapaa velkahelvetistä!
Vierailija kirjoitti:
olet EX-yksinhuoltaja niin eihän sinulla enää ongelma ole kun nykyään on toinenkin rahantuoja talouteen.
Minulla ei ole puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu tuo väitteesi "suuresta riskistä" että opinnot venyvät? Juuri sitä on vastuu, että opettelee hoitamaan asiansa ja opintonsa ajallaan.
Opintolainahyvityksen saa, jos saa tehtyä maisterin tutkinnon 7 vuoden aikana. Siinä on kaksi vuotta lisäaikaa sille laskennalliselle viidelle vuodelle. Ei ole mahdoton rasti. Ei työelämässä ole vastaavaa joustoa.
Samaa mieltä. Maksaisit sitten mielummin sen jäljelle jääneen velan pois, kun olet itsekin selviytynyt tuosta velkajärjestelystä ja saat tienata enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapauskohtaista. Jos sinulla on pärjäävä lapsi niin hyvä. Muilla voi olla vaikka kuinka diagnooseja ja heikentynyt kyky huolehtia itse toimeentulostaan.
Ap pelkää, että opiskeleva lapsi saa mielenterveysongelmia, jos hän lopettaa tulonsiirron lapselle. Ymmärtäisin, jos lapsella olisi mielenterveysongelmia ja hän ei selviäisi omillaan. Kuka päättää kenen kohdalla elatusvelvollisuus jatkuu täysi-ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin suora ja avoin keskustelu lasten kanssa siitä, ettei lapsilla voi olla parempi elintaso kuin äidillä. Se antaa väärän signaalin. Olen itse saman ikäisten lasten äiti ja kipuilen saman asian kanssa. En keksi muuta neuvoa kuin että vastuu lasten elatuksesta siirtyy askel kerrallaan heille itselleen. Paremmin pärjäävä nuori voi ihan hyvällä mielellä ottaa opintolainaa ja tehdä myös töitä opintojen ohella.
Toinen lapsi, se heikommin pärjäävä voisi muuttaa tukiasuntoon ja saada yhteiskunnan tukia. Äitinä voisit sitten välillä omien voimiesi ja varojesi mukaan jörjestää hänelle mukavia elämyksiä ja ostaa hänelle esim talvitakin tarvittaessa.
Uskon että tässä muutoksessa tarvitset apua esim terveyskeskuspsykologilta. Lapset aluksi saattavat tykätä huonoa kun rahahanat menee kiinni mutta sinun tehtäväsi äitinä on kannustaa heitä itsenäistymään.Kiitos hyvästä vastauksesta.
Nuorella on monta diagnoosia mutta vammaispalvelu ei ole kiinnostunut tarjoamaan palveluitaan. Riitautettu on, mutta nyt tilanne on tämä. Hän ei saa kelalta mitään. Olen pyytänyt sosiaalityöntekijää, mutta pyyntööni ei ole vastattu.Minkä ikäinen? Asuuko yksin? Saako kuntoutusrahaa?
18. Asuu kotona, ei saa, on haet5u mutta lääkärilausunnoista huolimatta kela katsoo ettei ole oikea-aikaista yrittää edes kuntout5aa. Tähän olen toivonut sosiaalityöntekijää nuoren avuksi näiden hakemusten kanssa, mutta ei ole vielä ainakaan onnistunut.
Opiskeleeko hän?
Ellei saa kuntoutusrahaa, voi saada kuntoutustukea. Nyt hakekaa ne kaikki etuudet!
Ihan ekana korjaa veroprosenttisi koska 36000e vuosituloilla pitäisi jäädä n. 2300e/kk käteen. Toisena lakkaa tukemasta aikuisia ihmisiä jos sinulla ei siihen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin suora ja avoin keskustelu lasten kanssa siitä, ettei lapsilla voi olla parempi elintaso kuin äidillä. Se antaa väärän signaalin. Olen itse saman ikäisten lasten äiti ja kipuilen saman asian kanssa. En keksi muuta neuvoa kuin että vastuu lasten elatuksesta siirtyy askel kerrallaan heille itselleen. Paremmin pärjäävä nuori voi ihan hyvällä mielellä ottaa opintolainaa ja tehdä myös töitä opintojen ohella.
Toinen lapsi, se heikommin pärjäävä voisi muuttaa tukiasuntoon ja saada yhteiskunnan tukia. Äitinä voisit sitten välillä omien voimiesi ja varojesi mukaan jörjestää hänelle mukavia elämyksiä ja ostaa hänelle esim talvitakin tarvittaessa.
Uskon että tässä muutoksessa tarvitset apua esim terveyskeskuspsykologilta. Lapset aluksi saattavat tykätä huonoa kun rahahanat menee kiinni mutta sinun tehtäväsi äitinä on kannustaa heitä itsenäistymään.Kiitos hyvästä vastauksesta.
Nuorella on monta diagnoosia mutta vammaispalvelu ei ole kiinnostunut tarjoamaan palveluitaan. Riitautettu on, mutta nyt tilanne on tämä. Hän ei saa kelalta mitään. Olen pyytänyt sosiaalityöntekijää, mutta pyyntööni ei ole vastattu.
Kuntoutusraha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap pelkää, että opiskeleva lapsi saa mielenterveysongelmia, jos hän lopettaa tulonsiirron lapselle. Ymmärtäisin, jos lapsella olisi mielenterveysongelmia ja hän ei selviäisi omillaan. Kuka päättää kenen kohdalla elatusvelvollisuus jatkuu täysi-ikäisenä?
Käräjäoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorella on monta diagnoosia mutta vammaispalvelu ei ole kiinnostunut tarjoamaan palveluitaan. Riitautettu on, mutta nyt tilanne on tämä. Hän ei saa kelalta mitään. Olen pyytänyt sosiaalityöntekijää, mutta pyyntööni ei ole vastattu.Kuntoutusraha?
Ketjussa on jo kerrottuettä hylsy tuli, haettu on pyydetty sosiaalityöntekijä nuoren avuksi selvittämään mitä hänen kannattaa seuraavaksi hakea ja opastamaan hakemisessa, mutta sosiaalityöntekijää ei ole saatu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana korjaa veroprosenttisi koska 36000e vuosituloilla pitäisi jäädä n. 2300e/kk käteen. Toisena lakkaa tukemasta aikuisia ihmisiä jos sinulla ei siihen ole varaa.
Työeläkemaksut, liiton maksut ja maksut tekevät sen, että käteen jää n 2020€/kk. Ei veronpalautusta. Veroprosentti on 18. Varmaan lomarahat vaikuttavat.
Emme. Hänellä on säästössä pari tuhatta lahjarahaa lapsuudesta, joten hänen olisi käytettävä ensin ne. Tili on siis pari tuhatta plussalla. Lisäksi alke 20 vuotiaan tulot vaikuttavat minun velkajärjestelyni maksuihin, joten hänen tuloissaan ei saa myöskään tapahtua muutoksia.