Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Alempaa keskiluokkaa ja yritän pysyä pinnalla räpiköiden kaiken tämän inflaation keskellä

Vierailija
14.05.2023 |

Tukia ei tule, olen työelämässä ja tienaan n 36000€/vuodessa. Olen kahden nuoren ex yksinhuoltaja ja taloudellisesti vielä vastuussa heistä. Käyn leipäjonossa epäsäännöllisesti, miten töiltäni ehdin. Nuoret opiskelevat enkä halua että velkaantuvat heti, joten 2000€ nettotuloistani menee n 600€ tulonsiirtoina nuorille plus toista elätän vielä kokonaan muutenkin, sillä hänellä on terveydellisiä ongelmia ja ominaisuuksia, jotka estävät normaalin itsenäistymisen.
Nykyinen hintataso pakottaa kuitenkin karsimaan kaikesta. Olen ollut tiukoilla pitkään, joten mitään itsestäänselviä säästökohteita ei enää löydy.
Haluaisin kuulla muiden ajatuksia ja kokemuksia, kuinka selvitä tulevasta epätoivon ajanjaksosta ja kantaa vastuu taloudellisesti myös omista lapsista. Tuloja en voi kasvattaa, sillä velkajärjestely ei mahdollista tulojen kasvua pariin vuoteen.
Mitkä ovat parhaat ja hyväksi havaitut keinonne selviytyä köyhyysrajan alapuolella Suomessa 2023, te systeemin ulkopuolelle tippuneet väliinputoajat, jotka ette ole oikeutettu syystä tai toisesta toimeentulotukeen? En kaipaa haukkuja tai sääliä, ainoastaan asiallisia kommentteja ja kokemuksia. Itse olen valinnut huonon miehen aikoinani ja valinnut tukea omiani vielä aikuisuuden kynnyksen jälkeenkin, enkä aio muuttaa sitä, kiitos vaan.

Onneksi minulla on vakuuttava ruokavarasto, ja hamsteriluonne, joten siitä on arjessa hiukan apua.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD lääkitys. Loppui sekoilu ja ruokahalu hävisi.

Vierailija
2/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista syödä vähemmän? Eli onko varaa laihtua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeä työ tai myy omaisuuttasi?

Vierailija
4/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista syödä vähemmän? Eli onko varaa laihtua?

No eipä juuri..muutama kilo ehkä.

Vierailija
5/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Only fans.

Vierailija
6/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan!

Vierailija
7/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaan!

Mitä luulet kelan hyödyttävän, ap on kelan silmissä keskituloinen ja pärjää hyvin.

Vierailija
8/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Only fans.

Velkajärjestely menee sekaisin ja selvittelijä joutuu selvittelemään taas monen kuukauden ajan muuttuneen maksukyvyn ja laskemaan osuudet veloille, mikäli jostain tulee lisää rahaa. Tämän vuoksi velkajärjestely pitenee ja muuttuu työläämmäksi.

En suosittele.

Vierailija
9/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu kun Jamal / Jamalita tulee istumaan sinun valmiiksi kattamaan pöytään. Tykkäät siitä tai itket ja tykkäät.

Ai siihen Jussin, Jonnen ja Jessican viereen?

Vierailija
10/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suora ja avoin keskustelu lasten kanssa siitä, ettei lapsilla voi olla parempi elintaso kuin äidillä. Se antaa väärän signaalin. Olen itse saman ikäisten lasten äiti ja kipuilen saman asian kanssa. En keksi muuta neuvoa kuin että vastuu lasten elatuksesta siirtyy askel kerrallaan heille itselleen. Paremmin pärjäävä nuori voi ihan hyvällä mielellä ottaa opintolainaa ja tehdä myös töitä opintojen ohella.

Toinen lapsi, se heikommin pärjäävä voisi muuttaa tukiasuntoon ja saada yhteiskunnan tukia. Äitinä voisit sitten välillä omien voimiesi ja varojesi mukaan jörjestää hänelle mukavia elämyksiä ja ostaa hänelle esim talvitakin tarvittaessa.

Uskon että tässä muutoksessa tarvitset apua esim terveyskeskuspsykologilta. Lapset aluksi saattavat tykätä huonoa kun rahahanat menee kiinni mutta sinun tehtäväsi äitinä on kannustaa heitä itsenäistymään.

Vierailija
11/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Kaikkeen menee rahaa.

Mekin alempaa keskiluokkaa, käytännössä käteen jaa vain vähän enemmän kuin nuorina Kelan rahoilla. Lopetettiin mm. uimahallikäynnit lapsen kanssa, tilalla palloleikit taloyhtiön pikkupihalla. Yksinkertaistettiin ruokavaliota, mennään hiilarilisukkeen ehdoilla (ennen proteiinin mukaan). Pähkinät ja kuivatut mangot ym. jäävät nykyään kauppaan, tilalla leipää ja halpaa juustoa. Kaikki ovat lihoneet ja minulla on nyt finniongelma, mutta ei voi mitään.

Vierailija
12/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret töihin?

Vierailija
13/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, minä olen ylempää alaluokkaa ja mulla menee ihan kohtuullisesti. Rahat riittävät viinaan ja tupakkaan...

Vierailija
14/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin suora ja avoin keskustelu lasten kanssa siitä, ettei lapsilla voi olla parempi elintaso kuin äidillä. Se antaa väärän signaalin. Olen itse saman ikäisten lasten äiti ja kipuilen saman asian kanssa. En keksi muuta neuvoa kuin että vastuu lasten elatuksesta siirtyy askel kerrallaan heille itselleen. Paremmin pärjäävä nuori voi ihan hyvällä mielellä ottaa opintolainaa ja tehdä myös töitä opintojen ohella.

Toinen lapsi, se heikommin pärjäävä voisi muuttaa tukiasuntoon ja saada yhteiskunnan tukia. Äitinä voisit sitten välillä omien voimiesi ja varojesi mukaan jörjestää hänelle mukavia elämyksiä ja ostaa hänelle esim talvitakin tarvittaessa.

Uskon että tässä muutoksessa tarvitset apua esim terveyskeskuspsykologilta. Lapset aluksi saattavat tykätä huonoa kun rahahanat menee kiinni mutta sinun tehtäväsi äitinä on kannustaa heitä itsenäistymään.

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Nuorella on monta diagnoosia mutta vammaispalvelu ei ole kiinnostunut tarjoamaan palveluitaan. Riitautettu on, mutta nyt tilanne on tämä. Hän ei saa kelalta mitään. Olen pyytänyt sosiaalityöntekijää, mutta pyyntööni ei ole vastattu.

Vierailija
15/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

36000 / vuodessa, isot tulot sulla on. En ymmärrä mitä haet? Itekin elätän osittain aikuista ladta, mutta se on oma valinta. Jos taas toinen lapsesi on vammainen saisiko hän jotain tukia?

Vierailija
16/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex yksinhuoltaja? Joku mies lokkeilee sinun siivellä?

Vierailija
17/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on lopettaa tulonsiirrot täysi-ikäiselle opiskelijalle. Hänen on tultava toimeen omillaan: opintolaina ja työssäkäynti. Oma opiskelijatyttreni ei edes suostuisi moiseen tulonsiirtoon, koska haluaa pärjätä omillaan. Tekee oman tulevan alansa töitä jo opiskellessaan. Opintojen alussa teki muita töitä. Minulla olisi varaa laittaa hänelle satoja euroja kuussa, mutta tällaista ei ole edes tullut mieleemme. Sitäpaitsi aika pian tulee lahjaverokin vastaan.

Vierailija
18/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex yksinhuoltaja? Joku mies lokkeilee sinun siivellä?

Niin siis kun lapset olivat alle 18 olin yksinhuoltaja. Siksi ex etuliite.

Vierailija
19/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret opiskelevat enkä halua että velkaantuvat heti?! Mitä v it tua? Lopeta se hyysääminen, ääliö.

Vierailija
20/62 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Nuorella on monta diagnoosia mutta vammaispalvelu ei ole kiinnostunut tarjoamaan palveluitaan. Riitautettu on, mutta nyt tilanne on tämä. Hän ei saa kelalta mitään. Olen pyytänyt sosiaalityöntekijää, mutta pyyntööni ei ole vastattu.

Minkä ikäinen? Asuuko yksin? Saako kuntoutusrahaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi