Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaako enää päästää 3-vuotiasta päiväkotiretkelle?

Vierailija
13.05.2023 |

Viime aikojen uutisointeihin nousseiden päiväkotien kammottavien "unohdusten" vuoksi on alkanut vähän epäilyttää oman lapseni päiväkodin retket. Tähän asti ovat olleet lähimaastossa, joskus menevät bussilla kirjastoon tai leikkipuistoon muutaman kilometrin päähän. Nyt kuitenkin kerrottiin, että ovat omalla ryhmällä (13 kpl 3-vuotiaita) ja isompien (13 kpl 5-vuotiaita) ryhmällä menossa noin 12 kilometrin päähän erääseen retkipaikkaan koko päiväksi kahdella eri julkisella kulkuneuvolla. Mukaan tulee 4-5 aikuista. Olenko aivan neuroottinen, kun homma epäilyttää oman kolmevuotiaani suhteen? Matka on pitkä ja vähän hankala taitettava, lapsia on paljon aikuisiin nähden ja mitä vaan voi sattua paikan päällä hankalassa maastossa ja sitten vielä se unohduksen mahdollisuus...

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niin kauas mee ettei 3v. löytäisi ihan itsekin takaisin joko päivikseen tai kotiinsa. Ja jos ei löydy, niin eiköhän joku hänet jonnekkin toimita. En usko, millään että ensimmäinen ihminen joka tapaa päikystä kadonneen on lapsiinsekaantuja kidnappaaja ráískàáją

Vierailija
2/75 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne niin kauas mee ettei 3v. löytäisi ihan itsekin takaisin joko päivikseen tai kotiinsa. Ja jos ei löydy, niin eiköhän joku hänet jonnekkin toimita. En usko, millään että ensimmäinen ihminen joka tapaa päikystä kadonneen on lapsiinsekaantuja kidnappaaja ráískàáją

Mua huolettaa enemmän se, ettei kukaan auta. Olen monta kertaa nähnyt kun lapsi itkee yksin keskellä katua tai kauppaa ja kaikki vain kävelevät vikkelästi ohi. Itse toki aina vähän yritän kysellä mikä hätä. Joskus ei ole ollut varsinaista hätää ja joskus on ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurja suhdeluku. Itse en kyllä ehkä uskaltaisi päästää, ellen tietäisi että kyseessä on superrauhalliset lapset ja superhyvät aikuiset.

En itse esim ole ollenkaan huolissani meidän lapsen retkistä edelleenkään. Lapsilla on kivat ryhmät ja en mitenkään näe että meidän lasten hoitajat voisivat unohtaa ketään mihinkään. Ovat tarkkoja tätejä ja suunnittelevat kaiken hyvin.

Mutta siis liikkuvat myös 16 lasta 4 aikuista. Tuossa teidän tapauksessa on melkein tuplamäärä. Siinä saa olla aika superihminen että saa kaikki pidettyä silmällä. Ellei sitten olla menossa johonkin hoplopin tapaiseen suljettuun tilaan.

Vierailija
4/75 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurja suhdeluku. Itse en kyllä ehkä uskaltaisi päästää, ellen tietäisi että kyseessä on superrauhalliset lapset ja superhyvät aikuiset.

En itse esim ole ollenkaan huolissani meidän lapsen retkistä edelleenkään. Lapsilla on kivat ryhmät ja en mitenkään näe että meidän lasten hoitajat voisivat unohtaa ketään mihinkään. Ovat tarkkoja tätejä ja suunnittelevat kaiken hyvin.

Mutta siis liikkuvat myös 16 lasta 4 aikuista. Tuossa teidän tapauksessa on melkein tuplamäärä. Siinä saa olla aika superihminen että saa kaikki pidettyä silmällä. Ellei sitten olla menossa johonkin hoplopin tapaiseen suljettuun tilaan.

Ei siinä tarvita super hoitajaa vaan lapsia jotka uskovat hoitajien ohjeita. Jos on tuollainen lauma jotain adhd poikalapsia, niin häkki autohan niiden kuskaamiseen tarvitaan ja aita ympärille kun ollaan perillä. Kyllä lapseni päiväkodissa 14 lasta kävelee pareittain käsi kädessä "opettajan" perässä. Toinen vahtii peräpäässä jonoa. Ei ole mitään hötkyilyä tai sinkoilua ympäriinsä havaittavissa. Nämä siis juurikin 3-4v ryhmä. Se on ollutniin että jos ei meinaa "pöllö metsään" meno onnistua, niin silloin jäädään päiväkotiin toisen ryhmän eli vauvojen kanssa ja kukaan noista ei haluatuollaista rangaistusta 🤣

Vierailija
5/75 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suhdeluku retkellä on oikein,

7 lasta/ aikuinen. Sitä se päiväkodeissa on...

En kyllä itse neljän aikuisen voimin lähtisi noin pitkälle kahdella julkisella liikennevälineellä. Ei ihme, että aloittaja epäilyttää.

T. Varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
6/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa toki. Retkethän ovat sinänsä ihan normaalia arkipäivää varhaiskasvatuksessa.

Lisäksi kasvattajamitoitus on täysin kunnossa. Yli kolmevuotiaita lapsia saa yhtä kasvattajaa kohden olla 7, kahta kasvattajaa kohden 14, kolmea kasvattajaa kohden 21 jne. Ota huomioon myös se, että laki sallii tilapäisen ylityksen ottamatta sen enempää kantaa tilapäisyyteen tai ylityksen suuruuteen. Ylityksiä tapahtuu suunnilleen joka päivä jokaisessa ryhmässä, sillä lasten hoitopäivät ovat pidempiä kuin hoitajien. Ryhmän kolme hoitajaa ovat töissä samaan aikaan vain muutaman tunnin (n. 9-12). Sitten ulkona yleensä hoidetaan vielä toisen ryhmän lapset vuoropäivinä, jotta toinen tiimi saa tiimipalaverinsa pidettyä.

"13 kpl 3-vuotiaita) ja isompien (13 kpl 5-vuotiaita) ryhmällä menossa noin 12 kilometrin päähän erääseen retkipaikkaan koko päiväksi kahdella eri julkisella kulkuneuvolla. Mukaan tulee 4-5 aikuista."

Vierailija
7/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua huolettaa enemmän se, ettei kukaan auta. Olen monta kertaa nähnyt kun lapsi itkee yksin keskellä katua tai kauppaa ja kaikki vain kävelevät vikkelästi ohi. Itse toki aina vähän yritän kysellä mikä hätä. Joskus ei ole ollut varsinaista hätää ja joskus on ollut.

Vaikea uskoa, että ihmiset toimisivat lapsen kohdalla noin. Yksittäinen ihminen voi olla noin välinpitämätön, mutta että "kaikki". Jopa räkäisimmän pulsun kohdalla aina joku soittaa poliisit tai ambulanssin.

En siis usko yhtään, että lapsi jäisi yksin itkemään.

Vierailija
8/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä ylireagoin mutta edelleen mua vaan epäilyttää. Lapsia on tosi iso lauma, villejä kolmevuotiaita ja suurin osa poikia (jos sillä on merkitystä), mennään bussilla, metrolla ja kävellään merenrannassa enemmän vähemmän koko päivä. Retken kesto on viisi tuntia. Itse en lähtisi oman lapseni kanssa tuota tekemään ilman rattaita mutta he ottavat vain parit rattaat pienimmille eikä lapseni ole kumpikaan niistä. Isot lapset (ne viisivuotiaat) kuulemma pitävät pienempiä kädestä.

Mitä jos joku tönäisee metroasemalla? Mitä jos joku tippuu sillalta mereen? Olen ollut ihan luottavainen näiden retkiin aina, kun on ollut järki mukana ja olivat lähinnä käyneet päiväkodin lähimaastossa. Nyt on ihan eri kaliiberin juttu.

Vierailija
9/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi 3-vuotiaiden pitää lähteä hoitopaikan henkilökunnan kanssa johonkin metsävaellukselle? Eikö ne voisi keskittyä lasten hoitamiseen siellä.

Vierailija
10/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen mielestä ylireagoin mutta edelleen mua vaan epäilyttää. Lapsia on tosi iso lauma, villejä kolmevuotiaita ja suurin osa poikia (jos sillä on merkitystä), mennään bussilla, metrolla ja kävellään merenrannassa enemmän vähemmän koko päivä. Retken kesto on viisi tuntia. Itse en lähtisi oman lapseni kanssa tuota tekemään ilman rattaita mutta he ottavat vain parit rattaat pienimmille eikä lapseni ole kumpikaan niistä. Isot lapset (ne viisivuotiaat) kuulemma pitävät pienempiä kädestä.

Mitä jos joku tönäisee metroasemalla? Mitä jos joku tippuu sillalta mereen? Olen ollut ihan luottavainen näiden retkiin aina, kun on ollut järki mukana ja olivat lähinnä käyneet päiväkodin lähimaastossa. Nyt on ihan eri kaliiberin juttu.

Ei vaikuta järkevältä idealta.

Vierailija
11/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 3-vuotiaiden pitää lähteä hoitopaikan henkilökunnan kanssa johonkin metsävaellukselle? Eikö ne voisi keskittyä lasten hoitamiseen siellä.

Nykypäiväkodit ovat varhaiskasvatuksia eikä mitään hoitopaikkoja. Retket ovat osa lasten varhaiskasvatusta, joka taas pohjautuu valtakunnallisiin, kunnallisiin, päiväkotikohtaisiin, ryhmäkohtaisiin ja lasten henkilökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin.

Vierailija
12/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita sille turvavaljaat mukaan ja käske hoitajia köyttämään talutushihna rattaiden pieleen. Sillä tavalla ainakin sinun lapsesi on turvassa.

Vierailija
13/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäiväkodit ovat varhaiskasvatuksia eikä mitään hoitopaikkoja. Retket ovat osa lasten varhaiskasvatusta, joka taas pohjautuu valtakunnallisiin, kunnallisiin, päiväkotikohtaisiin, ryhmäkohtaisiin ja lasten henkilökohtaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin.

Ja ne joita tässä ketjussa kutsutaan hoitajiksi ovat oikeasti varhaiskasvattajia.

Vierailija
14/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huolettaa myös se että kaikilta jää päivälepo väliin, alkaako väsy painaa kun kävelymatkaa metrollekin on melkein 3 kilsaa ja lisäksi monet opettelevat tällä hetkellä kuivaksi. Mitäs sitten, kun yhden tai kahden kanssa pitää säätää potalla (missä siellä edes on sellaiset fasiliteetit?) niin silloin on aikuisia vähemmän katsomassa muiden perään.

Voinko mä kieltää lasta osallistumasta tuohon? Tuntuu kyllä aika nipolta ja mihin lapsi menee sillä aikaa?

Vierailija
15/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huolettaa myös se että kaikilta jää päivälepo väliin, alkaako väsy painaa kun kävelymatkaa metrollekin on melkein 3 kilsaa ja lisäksi monet opettelevat tällä hetkellä kuivaksi. Mitäs sitten, kun yhden tai kahden kanssa pitää säätää potalla (missä siellä edes on sellaiset fasiliteetit?) niin silloin on aikuisia vähemmän katsomassa muiden perään.

Voinko mä kieltää lasta osallistumasta tuohon? Tuntuu kyllä aika nipolta ja mihin lapsi menee sillä aikaa?

Laki sinänsä mahdollistaa, että huoltaja voi kieltää lapseltaan varhaiskasvatuksen. Mutta suositeltavaa se ei missään tapauksessa ole. Retkiä varten on olemassa matkapottia, joten pottakysymyskään ei ole ongelma.

Vierailija
16/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako retkellä ollutta tarhalasta on Suomessa kadonnut viimeisten 10 vuoden aikana?

Vierailija
17/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me ketään viedä retkelle vanhempien tahtoa vasten. Kuulostaa minustakin melkoiselle yritykselle tuo. Meillä päiväkotiin jäävä laitetaan minne sattuu mahtumaan päiväkodille jäävien sekaan. Jos koko talo on lähdössä retkelle, jäävät lähtemättömät kotiin . Ne retket ovat kyllä tosi harvassa.

Vierailija
18/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen kilsan patikointi metrolle?? Oletettavasti mennen tullen.

Kovakuntoisia kolmevuotiaita jos tuohon kykenee.

Vierailija
19/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita sille turvavaljaat mukaan ja käske hoitajia köyttämään talutushihna rattaiden pieleen. Sillä tavalla ainakin sinun lapsesi on turvassa.

Vapaudenriisto. Ei ole luvallista ainakaan Helsingin varhaiskasvatuksessa.

Vierailija
20/75 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lähemmäs kolme kilsaa mennen tullen ja kohteessa on tietysti kävelykierros. Ihan järjetöntä. Kysyin heti, että onko kyyti tilattu ja mulle naurahdettiin, että ehei, mennään julkisilla. Nyt kun katsoin reittioppaasta, niin matka kestää suuntaansa yli tunnin, josta 35 minuuttia kävelyä normaalivauhdilla eli lasten kanssa varmaan tuplasti. Sanoin heti, että onnistuukohan tämä ja lupasivat, että onnistuu. Haluaisin luottaa mutta luotan myös intuitiooni, joka epäilee vahvasti. Kohde on kuitenkin kiva ja jos heillä olisi suora kuljetus sinne niin olisin jopa innoissani.