49-vuotias Katja meni tinderiin. Vuorokauden aikana hän sai 800 tykkäystä. Hän kertoo nyt ikärajan jonka on todennut juuri sopivaksi.
Takaisin tehdasasetuksiin
Kun Katja Lahti erosi 17 vuotta kestäneestä liitosta, hänen oli opeteltava ensin olemaan yksin. Nyt Katja kertoo, mitä kaksi vuotta Tinderissä ovat hänelle opettaneet.
Anette Kärkkäinen
Katja Lahti on päättänyt, ettei tyydy kädenlämpöiseen ihmissuhteeseen, sillä hän viihtyy hyvin yksinkin. 49-vuotias Katja kertoo, että hänen Tinder-profiilinsa on yhtä suora kuin hän itsekin. Profiilissaan hän kertoo, ettei etsi vastaeronneita ja ikähaarukaksi on määritelty 3653 vuotta.
Katja erosi helmikuussa 2020, mutta asui vielä yhdessä ex-puolisonsa kanssa koronapandemian ajan. Kun yhteisasuminen ei enää tuntunut hyvältä, he vuokrasivat yksiön läheltä ja asuivat siellä vuoroviikoin, lapsiaan linnunpesämallilla.
Tinderiin Katja liittyi uteliaisuudesta ja sai ensimmäisen vuorokauden aikana 800 tykkäystä. Hän huomasi, että sovelluksen kautta voi löytää myös ystäviä, eikä vain romanttisia suhteita.
Aluksi Katja asetti ikärajan 40 vuoteen, mutta huomasi, että miesten profiilit eivät vakuuttaneet ja moni mies oli liian konservatiivinen hänen makuunsa. Katja pudotti ikärajan 36 vuoteen ja huomasi nuorempien miesten olevan vapaamielisempiä.
Katja kertoo, että Tinderistä puhutaan usein joko elämänsä rakkauden löytävän tai pelkästään limaisia tyyppejä sisältävän sovelluksen kautta. Hän kuitenkin korostaa, että sovelluksen kautta voi löytää myös ystäviä ja uusia harrastuskavereita.
Katja painottaa, että omat rajat ja toiveet kannattaa ilmaista selvästi, jotta molempien aikaa ei tuhlata turhaan. Hän on myös oppinut, että treffeillä ei ole kenellekään velkaa, ja jos juttu ei luista, voi sen sanoa suoraan.
Avioero opetti Katjalle rehellisyyttä ja omien toiveiden selvittämistä. Hän toivoo, että pitkien suhteiden päättyminen ei enää koettaisi niin häpeällisenä, vaan osana elämää ja kasvua.
Takaisin tehdasasetuksiin https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009515232.html
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan nuorentaa ikähaarukkaa, jos ei muuten tärppää. Itsekin yritin löytää aluksi omanikäistä miestä, mutta vaikeaa oli. Laskin ikähaarukkaa ja heti alkoi löytyä seuraa. Lopulta kumppanikin, joka on myös nuorempi.
Naisten kannattaa muutenkin etsiä itseään nuorempi mies, varsinkin keski- iässä, koska a) miehet ovat järjestään huonokuntoisempia, varsinkin tuossa iässä, koska elintavat, ja koska kuka hyvää miestä jäisi ja koska b) miehet kuolevat nuorempina kuin naiset ja koska c) se ikä tekee miehille temput myös makuuhuoneessa.
Kannattaa ja kannattaa. Harva 30v+ nainen on lapseton ja kaunis. Sitten on vielä se että ovat kohta mahoja.
Harva vanhempi nainen siis kelpaa nuoremmille laatumiehille.
Mutta entä jos ne vanhemmat laatunaiset ovatkin kauniita ja lapsettomia? Miehet ovat kyllä niitä, joilla keskivartalolihavuus on yleisempää. Luulisi heille kelpaavan kumppaniksi nainen, jolla on mahaa. IBS on Suomessa aika yleinen. Senkin puolesta turvonnut vatsa ei katso ikää. Myös lihavuus on yleistä. Kuvitteletko, että vain laihat ja kauniit haluavat ja saavat kumppanin?
Oletko itse nuori timmi laatumies, kun puhut heidän puolestaan? Onko sinulla edes kokemusta parisuhteesta? Keskustelu on ylipäätään naisista ja miehistä. Siinä ei puhuta suinkaan vain kauneimmista yksilöistä, joilla ei ole vikoja (oikeasti kukaan ei ole täydellinen). Toisekseen kestävän parisuhteen perustana usein on aivan muut asiat kuin henkilöiden ulkonäkö tai muut ulkoiset seikat. Myöskään noissa viesteissä, joihin vastaat, ei puhuta mistään laatumiehistä (mitä se sitten tarkoittaakaan), vaan ylipäätään nuoremmista miehistä. Suurin osa ihmisistä ei ole kiinnostuneita täydellisyydestä eikä varmaan myöskään siitä miestyypistä, jonka ajattelet olevan laadukas. Jokaisella on oma makunsa.
Kyllä aika moni kolmekymppinen nainen on kaunis ja nuoren näköinen ja moni myös lapseton. Luuletko tosiaan, että varsinkaan yli 35-vuotiaista miehistä ei löydy lapsia saaneita eronneita tai lapsettomia terveelle pohjalle parisuhdetta rakentavia yksilöitä, joille naisen lapset tai vartalon epätäydellisyys tai ikä olisi este?
Jos joku etsii kumppania vain tiukkojen ulkonäkövaatimusten perusteella, niin aika hataralle pohjalle suhteen perustaa ja silloin myös on todennäköisempää, ettei suhde tule kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan nuorentaa ikähaarukkaa, jos ei muuten tärppää. Itsekin yritin löytää aluksi omanikäistä miestä, mutta vaikeaa oli. Laskin ikähaarukkaa ja heti alkoi löytyä seuraa. Lopulta kumppanikin, joka on myös nuorempi.
Naisten kannattaa muutenkin etsiä itseään nuorempi mies, varsinkin keski- iässä, koska a) miehet ovat järjestään huonokuntoisempia, varsinkin tuossa iässä, koska elintavat, ja koska kuka hyvää miestä jäisi ja koska b) miehet kuolevat nuorempina kuin naiset ja koska c) se ikä tekee miehille temput myös makuuhuoneessa.
Nuoremmat miehet osaa puhua tunteista ja heillähän on tutkimustiedon mukaan isommat vehkeet.
Vierailija kirjoitti:
Naisen tason mittari on se kenet saa pitkään parisuhteeseen. Siihen ei kuka tahansa mies ala itseään huonomman naisen kanssa. Siinä miehet haluaa omantasoisen naisen.
Seksiä ei nainen voi käyttää mittarina omaa tasoa määrittäessä ollenkaan. Mutta moni erehtyy tekemään niin ja päätyy kuvittelemalla liikoja. Näkyy sen ihmettelynä miksi miehet ovat sitoutumiskammoisia. Eivät ole, he vain halusivat pelkkää seksiä koska olivat naista tasokkaampia.
Mikä on sitten miehen tason mittari? Mihin tällainen tason mittaaminen oikein perustuu? Jos jotain tasoja olisi, niin luulisi niiden olevan vähän monimuotoisempia kuin, että löytyy kaksi tasoa, että kiinnostutaanko henkilöstä seksuaalisesti vai parisuhdemielessä. En oikein ymmärrä sitä, että miksi mies olisi automaattisesti naista tasokkaampi. Kyllä usein samankaltaisuus vetää puoleensa. Kaikki naiset eivät halua parisuhdetta tai seksiä. Ovatko he sitten tasottomia vai ylimmällä tasolla mielestäsi?
Taidat itse olla katkera, kun tällaisia viestejä kirjoitat. Varmaan itse et kelpaa näille itse määrittämillesi tasoille ollenkaan, etkä ymmärrä seksistä tai parisuhteista mitään.
Suomalaiset on 95% niin rumia, että tasot voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan 36-vuotias mies ei halua 49-vuotiasta naista oikeasti.
Ei, ne haluaa 50+ ikäisiä.
Hauska sattuma. Mieheni on juuri 13 v nuorempi kuin minä. Tavattiin töissä, kun olin 51v ja hän 38 v. Kerroin hänelle palstan terveiset, että hän ei ole minun kanssa ainakaan rakkaudesta. Nyt vain pitäisi keksiä, mistä syystä on, kun ei tuo varakkuusasiakaan meihin osunut. Hän on huomattavasti varakkaampi kuin minä. Olisiko paldtalla ehdotuksia, miksi hän on kanssani?
Vierailija kirjoitti:
Hauska sattuma. Mieheni on juuri 13 v nuorempi kuin minä. Tavattiin töissä, kun olin 51v ja hän 38 v. Kerroin hänelle palstan terveiset, että hän ei ole minun kanssa ainakaan rakkaudesta. Nyt vain pitäisi keksiä, mistä syystä on, kun ei tuo varakkuusasiakaan meihin osunut. Hän on huomattavasti varakkaampi kuin minä. Olisiko paldtalla ehdotuksia, miksi hän on kanssani?
Mielenterveysongelmat
Vierailija kirjoitti:
Naisen tason mittari on se kenet saa pitkään parisuhteeseen. Siihen ei kuka tahansa mies ala itseään huonomman naisen kanssa. Siinä miehet haluaa omantasoisen naisen.
Seksiä ei nainen voi käyttää mittarina omaa tasoa määrittäessä ollenkaan. Mutta moni erehtyy tekemään niin ja päätyy kuvittelemalla liikoja. Näkyy sen ihmettelynä miksi miehet ovat sitoutumiskammoisia. Eivät ole, he vain halusivat pelkkää seksiä koska olivat naista tasokkaampia.
Mitä merkitystä sillä oman tason tietämisellä edes on? En ainakaan itse tiedä omaa tasoani, enkä osaa arvioida miestenkään tasoja. Ja jos nyt joku kertoisi minulle, että tasoni on, sanotaan nyt vaikka 6, niin mitä minä sillä tiedolla teen? Tai jos joku sanoisi, että tasoni onkin 9 - mitä väliä? En ole koskaan vaivannut päätäni sillä, mikähän mahdollisesti on tasoni, enkä oikeastaan usko tekeväni sillä tiedolla mitään.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Pulskimmatkin punkerot kuvittelevat saavansa prädpittejä tai alkava lep soilemaan katkerina.
LouLou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet swaippaa kaikki oikealla ja sit vasta, jos tulee mätsäys alkaa miettimään ovatko kiinnostuneita.
Mikäs logiikka siinä on, että vetää kaikki oikealle?
Monelle riittää että pystyy swaippaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän väliin arkirealismia.
Silloin kun minä olin 36 v, niin olis ollut aika utopistinen ajatus että minulla olis ollut joku 49 v naisystävä. Näin se tosiasia nyt vaan on.
No, onhan se mukava että iltapäivä lehdillä on jotain kirjoteltavaa ja täytettä sivujen väliin.Noh, tuskin nuo mitään vakavaa suhdetta hae, puolin ja toisin. 😉
Joo, olisihan joku 49 v nainen saattanut jäädä itselläni 36 vuotiaana kännissä baarista matkaan, mutta aamulla se "romanssi" olis varmasti taputeltu loppuun.
Mutta 36 vuotiaana naisena olisin hyvinkin ollut vakavissaan 49- vuotiaan miehen kanssa. Juuri tuon takia mitä kirjoitit, 36 -vuotias mies on pikku kakara vielä tuonkin ikäisenä! Sitten ruikutatte, kun naiset eivät kiinnostu. 49 -vuotiaskin vielä siinä rajoilla, mutta jonkinlaista ymmärrystä jo omaa.
Vierailija kirjoitti:
Pulskimmatkin punkerot kuvittelevat saavansa prädpittejä tai alkava lep soilemaan katkerina.
Luuletko oikeasti, että seksuaalinen suuntautuminen johtuu katkeruudesta tai siihen tyydytään, kun ei vastakkaista sukupuolta saa? Seksuaalinen suuntautuminen ei ole valinta, eikä sillä ole mitään tekemistä katkeruuden tai pettymysten kanssa. Moni ei myöskään tavoittele täydellistä ulkonäköä kumppanilta. Jos olisit tyytyväinen omassa elämässäsi, et kirjoittelisi tuollaisia viestejä.
Haista sä paska