Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan käsitys hoikkuudesta on vääristynyt?

Vierailija
13.05.2023 |

Olen m-kokoa ja bmi on normaalipainon ja lievän ylipainon rajamailla. Silti saan kommentteja hoikkuudesta. En tosiaan ole hoikka, vaan täysin normaali. Terveys toisinaan reistailee ja olisi hyvä, jos saisin pari kiloa pois ihan jo sen vuoksi, että liikkuminen sujuisi kevyemmin. Kehopositiivisuus on hyvä aate, mutta tuntuu, että se on sotkenut ihmisten käsityksen siitä, mikä on oikeasti terveydelle hyväksi.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoiset kuuluvat vähemmistöön nykyään, auta-armias jos olisit painoindeksin normaalinrajan alapäässä saisit kuulla laihuudestasi joka välissä.

Vierailija
2/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin oikeassa! Saman huomannut, ihmiset on täysin sokeutuneita ylipainolle.

Esim 70 kiloisen naisen pitäisi olla 185cm pitkä ollakseen hoikka ja kuitenkin noin kevyet on jo vähemmistöä kaikissa pituuksissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinppi

Vierailija
4/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 45v asti alipainoinen ja sain aina kuulla olevani laiha. Sitten lihoin 25kg ja edelleen sanotaan hoikaksi vaikken ole sitä enää. Pituus on 183cm, ehkä se vääristää, mutta outoa silti.

Vierailija
5/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vääristynyt. Oma BMI tasan 20, enkä ole mitenkään lihaksikas tai rasvaton. Täysin normaalipainoinen, vaatekoko 38.

Ryhmäkuvissa näytän usein nälkiintyneeltä verrattuna ryhmän keskimääräiseen habitukseen. Useimpien mielestä olen todella laiha ja saan kuulla siitä. (Kehon muoto myös vaikuttaa, minulla on pienet rinnat ja hyvin ohuet pitkät käsivarret, enkä ole harteikas -- painoni on alavartalossa.)

Vierailija
6/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin oikeassa! Saman huomannut, ihmiset on täysin sokeutuneita ylipainolle.

Esim 70 kiloisen naisen pitäisi olla 185cm pitkä ollakseen hoikka ja kuitenkin noin kevyet on jo vähemmistöä kaikissa pituuksissa!

Ei, vaan 185 naisen pitää olla 65.

Vierailija
7/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen Rva Bucket, Pokka pitää Hyasintti vaikutti tukevalta. Katsoin uusintoja, rouva on hoikka kukkamekoissaan. 😂Wtf

Vierailija
8/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli nuorena 1950-luvulla 72 kg, 168 cm ja häntä kiusattiin siitä kun hän oli niin laiha. Lehdissä mainostettiin lihotuspillereitä.

Kuvissa hän näyttää ihan normaalilta, ihan sutjakkaalta.

Nykyään jos BMI on yli 16,5 niin pidetään ylipainoisena.

Vierailija
9/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jopa lääkäri kirjoitti omakantaan "Hoikka mies", painoindeksini oli silloin 26. Lääkäri itsekään ei ollut hoikimmasta päästä.

Vierailija
10/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että enemmänkin käsitys normaalipainosta on vääristynyt. Kaikki on joko lihavia tai laihoja.

Vierailija
11/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena n. 70-kiloinen, pituus 174 cm. Välillä tunsin itseni liian lihavaksi, mutta kun katsoo valokuvia, en sitä ollut. Turhaan sekin kompleksi muiden lisäksi. Vaatekoko taisi olla siihen aikaan 38-40. Ja vaatteita kyllä kaupasta löytyi sen mitä minä pystyin ostamaan. Mini- ja midihameita, ihana oli tummansininen mokkaminihame.  Olin myös terve, mikä kai oli tärkeintä. 

Vierailija
12/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Olen pulskistunut talven aikana terveysongelmien takia normaalipainon ylärajalle ja silti kuulen hoikkuudesta. Terveys on itseasiassa parempi kuin hoikkana, mutta laihtua pitää koska en ala uusimaan vaatekaappiani.

Vierailija
13/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tainnut BMI t mennä sekaisin. Normaali paino eli hoikka on 20-25 riippuen vartalon muodosta. Alle 20 on jo liian laiha ja vaarana vääristymä omasta ulkomuodosta, jolloin voi kehittyä anorexia. Se johtaa kuolemaan hoitamattomana.

Silloin kipin kapin lääkäriin, jos ei pysty syömään lainkaan ja silti yrittää laihduttaa.

Vierailija
14/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen Rva Bucket, Pokka pitää Hyasintti vaikutti tukevalta. Katsoin uusintoja, rouva on hoikka kukkamekoissaan. 😂Wtf

Ja se Arkajalat-elokuvan "lihava" poika. Nykyään puolet lapsista näyttää olevan vähintään sen kokoisia.

Vierailija
15/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena n. 70-kiloinen, pituus 174 cm. Välillä tunsin itseni liian lihavaksi, mutta kun katsoo valokuvia, en sitä ollut. Turhaan sekin kompleksi muiden lisäksi. Vaatekoko taisi olla siihen aikaan 38-40. Ja vaatteita kyllä kaupasta löytyi sen mitä minä pystyin ostamaan. Mini- ja midihameita, ihana oli tummansininen mokkaminihame.  Olin myös terve, mikä kai oli tärkeintä. 

Riippuu paljon ruumiinrakenteesta.

Itse olen 173cm ja kun paino karkaa yli 67kilon, näytän jo varsin kookkaalta. 70-kiloisena olisin amatsoni..

172cm kaverini painaa saman verran ja hän on ns. siro, paino alavartalossa.

Tosi epäreilulta tuntuu. Itsellä siis kookas ylävartalo, lyhyt kaula ja isot rinnat.

Vierailija
16/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Carpentersin enkeliäänellä laulava nainen ja hänen traaginen kuolema anorexiaan. Laihuus oli muodissa elikkä solisluut piti näkyä selvästi ja vatsan molemmin puolin olevat lonkkaluut. Farkut kireimmät, mitä sai päälle. Toiset kiskoi pesun jälkeen märät farkut päälle, kun muuten ei mahtunut. Nukkuivat varmaan hyvin:)

Vierailija
17/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu geeneistä ja dna:sta. Osalle jonkinasteisesta ylipainosta ei tule ongelmia, kun taas jonkun toisen genetiikalla voi tulla nopeammin ongelmia. Kaikki yrittävät hoikentua joilla on siihen tarve, mutta se vie aikaa. 

Vierailija
18/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa kuinka Kate Winsletiä kritisoitiin liian lihavaksi Titanicin aikaan? Puhui siitä viime vuonna jossain podcastissä. Jos leffa ilmestyisi nyt, harva häntä liian lihavaksi sanoisi.

Vierailija
19/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediallakin on tässä osansa. Yhteen aikaan varmaan viikottain tuli artikkeleita "uskoisitko heitä ylipainoisiksi?" ja kuvissa selkeästi ylipainoinen ihminen. Mutta Suomessakin on keski-BMI jo ylipainon puolella, joten lievä ylipaino on uusi normaalipaino.

Vierailija
20/38 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Olen 165 cm pitkä ja painoin monta vuotta alle 60 kg, ehkä keskimäärin jotain 57 kg. Kuulun siis niihin naisiin, joiden paino heittelee melko paljon hormonikierron mukaan. Loukkaantumisen myötä liikunta jäi, mutta söin edelleen kuten paljon liikkuva ihminen, joten lihoin hätäisesti 10 kg.

Jotenkin hätkähdyttää, että moni kuvailee minua hoikaksi, vaikka painan lähes 70 kg. Ihan painoindeksinkin mukaan minä jojottelen normaalipainon ja ylipainon välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi