Näin eilen tosi kivasti pukeutuneita ihmisiä Helsingissä
Kun kövin keskustassa, niin siellä oli paljon ihmisiä, joilla oli todella kivat ja tyylikkäät vaatteet. Ei pidä todellakaan paikkaansa se, etteivät suomalaiset osaisi pukeutua. Näytti siltä, että talvitakista eroon pääsy oli oikein vapauttanut monet toteuttamaan omaa tyyliä ja makua ja oikein onnistuneesti.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kivaa pukeutumista? Itse en osaa, olen keski-ikäistyvä tantta, mikään vaste ei sovi. Vai onko niin, että ne kivasti pukeutuneet olivat kaikki nuoria,
Itselläni on sama juttu. Keski-ikäisenä rumana ja lihavana pömppömahaisena ja riippurintaisena naisena kaikki vaatteet, jos nyt sattuvat päälle edes mahtumaan näyttävät päällä hirveiltä. Jos taas yritän edes vähän laittautua näytän heti transnaiselta. Kylmällä säällä on helpompaa kun saa ilman ihmetyksiä pukeutua peittävämmin ja käyttää takkia. Käytän tosin itse kesälläkin takkia peittääkseni itseäni. En oikein voi kulkea ilman takkia kun rintoja on hyvin vaikea muutenkin piilottaa niin, että eivät herätä huomiota. Löysiä ja peittäviä vaatteita yritän toki aina käyttää. Sitä huomiota en todellakaan halua.
Tämä! Tosin tuota huomiotakin vielä ärsyttävämpi on epämukava tunne omassa kropassa. Ei ole ikäänkuin yhtään omissa nahoissaan vaan kuin vankina jossain sellaisessa taikinahaalarissa joka vaan valuu velttona ja hyllyy ympärillä.
Ja hikoaa aivan sietämättömästi.
Jotenkin surullista että ihminen kokee oman itsensä näin negatiivisesti.
Suuri myötätuntoni sinua kohtaan.
Olikohan aloitus sarkasmia?
Itse nimittäin katselin että kaikki oli niin randomia, ihan mitä sattuu. Poislukien nuorten naisten virallinen insta-uniformu, eli trenssi, vaaleat dad jeansit, överit juoksulenkkarit.
Ja monella talvivaihe näköjään edelleen päällä, vaikka ulkona +23.
Aina suomalaisten pukeutumista mollataan, mutta harvassa maassa on samanlaiset sääolot kuin täällä. Viime kesänä näin paljon todella kivasti pukeutuneita ihmisiä Helsingissä, talvella monella on tumma takki niin eivät erotu silloin.
Japanissa panostetaan pukeutumiseen ja talvella käydessäni siellä ihmiset liikkuivat niissä samoissa mustissa toppatakeissa kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kivaa pukeutumista? Esimerkkejä! nimim. En osaa kesävaatteita
Siistit, puhtaat ja kantajalleen istuvat vaatteet. Ei mitään ylisuuria, tai liian pieniä vaatteita, eikä likaisia, venyneitä, rumia ja täysin asiattomia rytkyjä.
Täytyy olla sen verran itsekritiikkiä, että katsoo peiliin, ennen kuin astuu ovesta ulos!
Entäpäs kun keskivartalolla on sellainen etureppu, ettei mikään vaate oikeasti istu päälle vaan on yhdestä kohtaa liian iso ja toisesta liian pieni ja oikeasti koko vaatteen malli menee jotenkin ihan kummalliseksi ja vaan tämän mahan takia?
Ihan vaan kaverin puolesta kyselen..
Täällä kanssa "kaverin" puolesta kyselee 153cm X-vartaloinen, rintava ja persevä. Pituutta on 12-vuotiaan lapsen verran, vartalo ei taas mene siihen muottiin koska rinnat, perse, reidet. Vaatteista 95% ei istu eikä sovi sinne päinkään, joten sitä laitetaan päälle, joka edes vähän sopii ja istuu. Eli jotain joustavaa, joka venyy oikeista kohdista ja kiristyy oikeista.
Ihanissa hulmiavissa kesämekoissa näytän tynnyriltä, josta pilkistää pää, kietaisumekoissa Pulleat Purjeet -laivan matamikapteenilta ja tunikoissa lastentarha-taidetantalta :'D
Olisipa oma hoviompelija!
Minulla on sama havainto. Eilen käytiin Grande Champaign - tasting tilaisuudessa keskustassa. Oli kesäinen sää ja varmaan monilla juhlia ja tapaamisia illalle varattuna. Juhlavia asuja oli hyvin monilla päällään. Myös kadulla näkyi keveämpi ja kesäisempi pukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kivasti pukeutuvat ovat laihoja.
Laiha voi vetää päällensä melkein mitä tahansa. Vaikka valkoisen printti T-paidan ja farkkushortsit ja silti on bueno ja freesi. Lihava kun vetää saman asukokonaisuuden päällensä niin ei tosiaankaan ole bueno eikä freesi, tälleen itse lihavana siis.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-5295dab86766b20193d5b12275219dac-c
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kivaa pukeutumista? Itse en osaa, olen keski-ikäistyvä tantta, mikään vaste ei sovi. Vai onko niin, että ne kivasti pukeutuneet olivat kaikki nuoria,
Itselläni on sama juttu. Keski-ikäisenä rumana ja lihavana pömppömahaisena ja riippurintaisena naisena kaikki vaatteet, jos nyt sattuvat päälle edes mahtumaan näyttävät päällä hirveiltä. Jos taas yritän edes vähän laittautua näytän heti transnaiselta. Kylmällä säällä on helpompaa kun saa ilman ihmetyksiä pukeutua peittävämmin ja käyttää takkia. Käytän tosin itse kesälläkin takkia peittääkseni itseäni. En oikein voi kulkea ilman takkia kun rintoja on hyvin vaikea muutenkin piilottaa niin, että eivät herätä huomiota. Löysiä ja peittäviä vaatteita yritän toki aina käyttää. Sitä huomiota en todellakaan halua.
Tämä! Tosin tuota huomiotakin vielä ärsyttävämpi on epämukava tunne omassa kropassa. Ei ole ikäänkuin yhtään omissa nahoissaan vaan kuin vankina jossain sellaisessa taikinahaalarissa joka vaan valuu velttona ja hyllyy ympärillä.
Ja hikoaa aivan sietämättömästi.
Jotenkin surullista että ihminen kokee oman itsensä näin negatiivisesti.
Suuri myötätuntoni sinua kohtaan.
Jos sun kroppasi tuntuisi näin epämukavalta ja olisi pelkkää valuvaa löllöä sekä velttoa makkaraa niin et sinäkään riemusta kiljuisi.
Erityisen ihanalta tuntuu se hikoaminen joka hlvetin poimun ja makkaran alta.
Eikä tämä poistu laihduttamalla vaan päinvastoin. Vuosi sitten olin reilun 10kg painavampi ja vähemmän ikävältä kroppa silloin tuntui eikä päällä ollut tällaista löllöä läskihaalaria joka vaan valuu velttona.
Ja lihoa en enää aio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siistit, puhtaat ja kantajalleen istuvat vaatteet. Ei mitään ylisuuria, tai liian pieniä vaatteita, eikä likaisia, venyneitä, rumia ja täysin asiattomia rytkyjä.
Täytyy olla sen verran itsekritiikkiä, että katsoo peiliin, ennen kuin astuu ovesta ulos!
Entäpäs kun keskivartalolla on sellainen etureppu, ettei mikään vaate oikeasti istu päälle vaan on yhdestä kohtaa liian iso ja toisesta liian pieni ja oikeasti koko vaatteen malli menee jotenkin ihan kummalliseksi ja vaan tämän mahan takia?
Täällä kanssa "kaverin" puolesta kyselee 153cm X-vartaloinen, rintava ja persevä. Pituutta on 12-vuotiaan lapsen verran, vartalo ei taas mene siihen muottiin koska rinnat, perse, reidet. Vaatteista 95% ei istu eikä sovi sinne päinkään, joten sitä laitetaan päälle, joka edes vähän sopii ja istuu. Eli jotain joustavaa, joka venyy oikeista kohdista ja kiristyy oikeista.
Ihanissa hulmiavissa kesämekoissa näytän tynnyriltä, josta pilkistää pää, kietaisumekoissa Pulleat Purjeet -laivan matamikapteenilta ja tunikoissa lastentarha-taidetantalta :'D
Mä olen jostain syystä alkanut nyt ymmärtää miksi niin moni pulleampi vetää päälleen vaan jotain tokmannin caprihousua, crocseja ja miesten t-paitaa.
Ne nätimmät vaatteet ei istu eikä tunnu edes siedettäviltä päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi raskaasti monet vielä pukeutuvat. Kävin kaupungilla päivällä. Monilla oli melko paksu takki. Mustat vaatteet monella. En asu Hesassa.
Mä kävin eilen puolenpäivän aikaan kävelylenkillä + hoidin yhden asian samalla tuolla "ihmisten ilmoilla" ja oikeasti tunsin itseni ihan kummajaiseksi, kun mulla oli vaan t-paita ja vajaamittaiset housut. Ja mulla oli oikeasti ihan lämmin!
Iso osa ihmisistä veti takki (musta) päällä ja oli huivia, farkkuja ym ja mietin vaan, että olisin ihan hiestä märkänä tuollaisissa vaatteissa.
Toisaalta tuo sitten selitti sitäkin kummasti miksi toiset odottaa ihan intopiukeana niitä liki 30 asteen lämpötiloja. Varmasti ne olisi mullekin ihan ok, jos en olisi näin lämminverinen vaan päinvastoin palelisin +18 asteen lämpötiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jostain syystä alkanut nyt ymmärtää miksi niin moni pulleampi vetää päälleen vaan jotain tokmannin caprihousua, crocseja ja miesten t-paitaa.
Ne nätimmät vaatteet ei istu eikä tunnu edes siedettäviltä päällä.
Totta. Kun kroppa on mallia "hankala" eli on mahaa ja makkaroita niin eipä sitä pahemmin tarvitse nättejä vaatteita katsella vaan on valikoitava päälle sitä mikä mahtuu. Muutenkin kun on epämukava olo niin siihen ei enää kaipaa yhtään sellaista vaatetta lisäriesaksi, jota saa olla nyhtämässä alas tai ylöspäin tai oikaisemassa takaisin suoraksi kun se yrittää kiertää rundin ympärillä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainio kuvaus! Lisään vielä, että sopivan kokoiset ja mukavat vaatteet saa kantajansa hymyilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiha voi vetää päällensä melkein mitä tahansa. Vaikka valkoisen printti T-paidan ja farkkushortsit ja silti on bueno ja freesi. Lihava kun vetää saman asukokonaisuuden päällensä niin ei tosiaankaan ole bueno eikä freesi, tälleen itse lihavana siis.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-5295dab86766b20193d5b12275219dac-c
Jep. Tuo olisi itselle aika täydellisen mieluisa combo mutta eihän tuollainen näytä päällä kivalta yhtään. Toinen lemppari olisi valkoinen pellava- tai puuvillapaita hihat rennosti käärittynä mutta ei se näytä mun päällä "oikealta".
Kauluspaidat ylipäätään on ihan mahdottomia vaatteita jos ei ole joko sellainen siroyläkroppainen tai sitten oikealla tavalla harteikas. Yhtään jos on pehmeyttä olkapäissä/käsivarsissa eikä omaa sellaista huikean hyvää ja ylvästä ryhtiä (ja hartialinjaa) ja on vielä rintava niin eihän se istu päälle missään koossa.
Samoin niiden istuvien farkkujen (tai farkkusortsien) löytäminen on mahdotonta jos on mahaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni käyttää hyväkseen lämmintä säätä että pukeutuu hutsahtavasti. Siihen mukaan palkkikulmakarvat ja ripsienpidennykset.. yök.
Tuommoisia et koskaan näe Helsingissä. Täällä on tyylilyylejä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi raskaasti monet vielä pukeutuvat. Kävin kaupungilla päivällä. Monilla oli melko paksu takki. Mustat vaatteet monella. En asu Hesassa.
Mä kävin eilen puolenpäivän aikaan kävelylenkillä + hoidin yhden asian samalla tuolla "ihmisten ilmoilla" ja oikeasti tunsin itseni ihan kummajaiseksi, kun mulla oli vaan t-paita ja vajaamittaiset housut. Ja mulla oli oikeasti ihan lämmin!
Iso osa ihmisistä veti takki (musta) päällä ja oli huivia, farkkuja ym ja mietin vaan, että olisin ihan hiestä märkänä tuollaisissa vaatteissa.
Toisaalta tuo sitten selitti sitäkin kummasti miksi toiset odottaa ihan intopiukeana niitä liki 30 asteen lämpötiloja. Varmasti ne olisi mullekin ihan ok, jos en olisi näin lämminverinen vaan päinvastoin palelisin +18 asteen lämpötiloissa.
Eilen aamulla kun lähdin töihin oli +4, pukeuduin sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin normipainoisia/hoikkia sekä timmejä.
Minusta on ikävää, että moni ei viitsi panostaa aloituksiinsa. Olisi kiva tietää, millaisia tyylejä ja asuja Ap havainnoitsi ja miksi ne olivat hänestä onnistuneita? Erottuiko pukeutumisessa positiivisesti jokin ikäryhmä, tai sukupuoli? Millaisia värimaailmoja, siluetteja? Materiaaleja?
Itse nimittäin liikun Helsingissä myös ja sanoisin, että tyylikkäästi pukeutuneet ovat vähemmistö. Tietenkin heitä myös on. Teinit ja nuoret on lähes poikkeuksetta pikkuisissa topeissa ja verkkareissa, athleisure tyyli, lenkkarit jalassa. Joskus jotain vanhempia henkilöitä näkee ja heillä voi olla arvokkaamman oloinen tyyli. Kauppojen tarjontakin on nykyisin joko sitä college verkkarilinjaa, tai kummallisia säkkitunikoita ja kaapuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainio kuvaus! Lisään vielä, että sopivan kokoiset ja mukavat vaatteet saa kantajansa hymyilemään.
Ilmankos niin moni näyttääkin lähinnä siltä, että on menossa mrhaamaan perhettään.
Tuli tästä mieleen, että ihmiset osaavat olla törkeitä. Meillä on jo suvussa taipumus pömppömahaan. Tämä vaikka henkilö olisikin laiha muuten. Tietysti ymmärrän sen, että läskiä se on, mutta joillakin se kertyy vaan siihen vatsaan. No kuitenkin äidilläni on myös pömppömaha, vaikka muuten painoltaan normaaleissa mitoissa. Hän käyttää yleensä kaupungissa ollessa tunikoita yms löysiä vaatteita, että saa mahaa peitettyä. Tämäkään ei silti estä ikäviä kommentteja aina välillä. Eräskin nuorehko (ehkä noin 18-25) nainen kommentoi muille porukukassa olleille, että katso kyllä tuonkin on tullut syötyä vähän liikaa ja tuijotti äitiäni. Ikävä kuulla sellaista. Ehkä minä olen sitten seuraava jota aletaan kommentoida. Kiusaaminen nyt on tuttua muutenkin, mutta kun nyt kadulla saisi tavallinen ihminen tavallisissa vaatteissa kulkea rauhassa. Tätä mietin.
Minä näin vain samanlaisia asukokonaisuuksia eli ylisuuri bleiseri ja ns. äitifarkut, lisäksi valkoinen paitapusero. Näitä on kymmeniä.