Voiko lapsi kulkea taksilla?
Kommentit (31)
Eilen luin facen naistenhuoneelta järkyttävän kela-taksikertomuksen. Oli ulkomaalaistaustainen kuljettaja kysellyt asiakkaan rintojen kokoa ja oli ehdotellut matkan aikana kaikkea. Valitus oli tehty taksimiehestä. Harmitteli se kirjoittaja ettei ollut keskeyttänyt kuljetusta, vaan mennyt kotiin asti. Taksimiehellä tiedossa asiakkaan nimi ja osoite.
Tätä haluttu Suomeen. Kaikki ongelmat olleet tiedossa.
Olen laittanut alle kouluikäiset lapset taksiin.
Vierailija kirjoitti:
Entinen suhari kirjoitti:
On tämä kyllä aika surullinen aihe. Itse olen aloittanut taksin ajamisen 2011, tosin nykyään ajan rekkaa. Aiemmin olin jollain tavalla ylpeä työstäni. Taksiin pystyi luottamaan. Olen kuljettanut lapsia ja erityisryhmiä paljon kyydissäni. Ennen olisin sanonut, että tottakai lapsi kulkee turvallisesti kuljettajasta riippumatta. Nyt sanoisin, että katso tarkkaan mihin kyytiin laitat. Turvallisin vaihtoehto on ne taksit,jotka ovat olleet jo ennen alan vapautumista. En sano, etteikö uudetkin voi olla samallalailla luotettavia. Paljon vaikuttaa myös paikkakunta, missä olette. Helsinki on ihan oma lukunsa. Muualla ei ehkä niinkään tarvi kysymystä miettiä.
Mutta todella surullista, miten toimiva ja luotettava ala tuhottiin. Ongelmia oli aiemminkin, mutta ei mitään nykyisen kaltaisia. Tykkäsin todella paljon työstäni,mutta alan vapautus ja muut uudistukset pakottivat siirtymään eteenpäin.
Espoossa asutaan. Lapsi siis itse menisi taksiin mahdollisesti taksiasemalla tai sitten voisin tilata taksin etukäteen hänelle. Ei ole vanhempia katsomassa mihin kyytiin menee.
Tiedän tapauksia Espoossa, jossa taksi on hakenut lapsen koulusta ja kuskannut harrastukseen, kun vanhemmat eivät ole päässeet kuskaamaan ja bussilla ei ole päässyt / ehtinyt. Kyseessä alakouluikäiset lapset. Vanhemmat tilanneet taksin koululle tiettyyn aikaan.
Ei voi. Kaikenlaista hörhöä kuskeina.
Kyllä on niin hienoa tuo Bernerin taksiuudistus. Samainen uudistus meni persiilleen Ruotsissa, niin miten se muka olisi voinut toimia Suomessa? Mutta Berneri tienasi sillä hyvin, niin kaikki hyvin.
Mitähän vittua nyt taas? Mahtaa olla vaikeaa olla av-mamma.
Vierailija kirjoitti:
Entinen suhari kirjoitti:
On tämä kyllä aika surullinen aihe. Itse olen aloittanut taksin ajamisen 2011, tosin nykyään ajan rekkaa. Aiemmin olin jollain tavalla ylpeä työstäni. Taksiin pystyi luottamaan. Olen kuljettanut lapsia ja erityisryhmiä paljon kyydissäni. Ennen olisin sanonut, että tottakai lapsi kulkee turvallisesti kuljettajasta riippumatta. Nyt sanoisin, että katso tarkkaan mihin kyytiin laitat. Turvallisin vaihtoehto on ne taksit,jotka ovat olleet jo ennen alan vapautumista. En sano, etteikö uudetkin voi olla samallalailla luotettavia. Paljon vaikuttaa myös paikkakunta, missä olette. Helsinki on ihan oma lukunsa. Muualla ei ehkä niinkään tarvi kysymystä miettiä.
Mutta todella surullista, miten toimiva ja luotettava ala tuhottiin. Ongelmia oli aiemminkin, mutta ei mitään nykyisen kaltaisia. Tykkäsin todella paljon työstäni,mutta alan vapautus ja muut uudistukset pakottivat siirtymään eteenpäin.
Espoossa asutaan. Lapsi siis itse menisi taksiin mahdollisesti taksiasemalla tai sitten voisin tilata taksin etukäteen hänelle. Ei ole vanhempia katsomassa mihin kyytiin menee.
Itse en mene enää yhdenkään väriyllätyksen kyytiin. Siinä on raja montako kertaa antaa mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sanoa tätä ääneen, mutta ehkä lapsella kannattaa katsoa, että hyppää suomalaisen kuljettajan kyytiin. Aina parempi, jos sattuu olemaan nainen kuljettajana.
Tämä on juuri järkevä ohje. Vaikea toteuttaa, koska et voi pyytää suomalaista kuskia.
Kannattaa tilata yango, niin lähtöosoite ja määränpää ja hinta ovat etukäteen tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko, että vanhempi tilaa taksin ja kertoo kuskille osoitteen, jossa on aikuinen vastassa? Toki.
Vai onko tilanne, että lapsi ottaa itse taksin ja maksaa itse? En usko.
Mun lapsi on kulkenut ilman aikuista taksilla yläkouluikäisenä. Yleensä kaverin kanssa, mutta joskus jopa yksinään. Meni urheiluleireille junalla, ja otti rautatieasemalta taksin urheiluopistolle. Tai pyysivät urheiluopistoa tilaamaan heille taksin, että pääsivät paluumatkalla rautatieasemalle.
Riippuu paikkakunnasta. En ole R** isti, mutta varsinkaan pk-seudulla en uskaltaisi, täällä maalla kyllä.