Miksi identtiset kaksoset pitää pukea identtisesti ?
Olen töissä päiväkodissa, jossa on identtiset kaksoset. Heidät on puettu tismalleen samalla lailla, eikä heitä pysty erottamaan toisistaan.
Kuitenkin lasta pitäisi kohdella yksilöllisesti ja osata kutsua nimellä. Vähän vaikeaa kun ei tiedä kumpi on kumpi.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä oikeasti hoitaisit työksesi identtisiä kaksosia, niin tietäisit että kyllä ne erottaa vaikka ovatkin kovasti saman näköisiä.
T. Identtisten kaksosten isä
Hoidatko sinä työksesi? Vai oletko vain yhden identtisen kaksosparin isä, etkä tajua omaa kuplaasi?
Ok, ehkä meidän päiväkodissa on sitten hoitajat jotain röntgenlaserkatseisia naisia kun kaikki osaavat erottaa meidän identtiset kaksoset toisistaan vaikka olisi mitkä vaatteet päällä.
T. Identtisten kaksosten isä
Ja teidän tilanne on tietenkin täysin sama kuin kaikkien muiden identtisten kaksosten, sillä yksilöllisiä eroja tilanteissa ja tunnistamisen haasteissa eri identtisten kaksosten välillä ei voi millään olla. Nauti kuplastasi, ja kuvitelmasta, että kaikilla on aina kaikki juuri niin kuin teillä.
Muistan kerran, kun toisella meidän kaksosista oli hiekkalaatikolla lapio kädessä ja toinen yritti ottaa sen itselleen. Besserwisser naapuri ohjeisti, että anna nyt toisellekin lapio. No se kyllä löytyi, mutta eihän se mitään auttanut, kun halusi edelleen juuri sen, mikä siskon kädessä oli. Tällaista se oli jatkuvasti, ihan omat kuviot, verrattuna eri-ikäisiin sisaruksiin. Ei ole aina helppoa kaksosten kanssa, vaikka kuinka yrittäisi toimia oikein. Pitää yrittää olla tasapuolinen, mutta kasvattaa yksilöinä.
Vierailija kirjoitti:
Mun identtinen kaksonen on veli ja mä itse tyttö niin vaikka muuten oltiin samannäköisiä niin todellakin erotti jo sukupuolen perusteella kumpi on kumpi eikä ostettu samanlaisia tai värisiä vaatteita 😃
Olet nyt kuullut väärin. Ette te olleet identtiset vaan siamilaiset kaksoset.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kerran, kun toisella meidän kaksosista oli hiekkalaatikolla lapio kädessä ja toinen yritti ottaa sen itselleen. Besserwisser naapuri ohjeisti, että anna nyt toisellekin lapio. No se kyllä löytyi, mutta eihän se mitään auttanut, kun halusi edelleen juuri sen, mikä siskon kädessä oli. Tällaista se oli jatkuvasti, ihan omat kuviot, verrattuna eri-ikäisiin sisaruksiin. Ei ole aina helppoa kaksosten kanssa, vaikka kuinka yrittäisi toimia oikein. Pitää yrittää olla tasapuolinen, mutta kasvattaa yksilöinä.
Meillä on pelkkiä eri ikäisiä sisaruksia ja aivan samaa kyllä on ollut, ei liity vain kaksosiin. Sekä isolla että pienellä ikäerolla tuttua. Aina halutaan se mikä on toisellakin. Hommattiin puolapuut, alkuun oli kinaa kuka saa olla ja kuinka kauan on sisarus ollut. Nyt ne on päiviä ilman, että kukaan menee niihin ja kun joku menee, niin yllättäen useampi haluaa juuri silloin.
Vierailija kirjoitti:
Identtisenä kaksosena voin todellakin sanoa, että vitutti rankasti, kun vanhemmat ostivat koko päiväkodin ajan ja vielä jonkin aikaa ala-asteellakin molemmille aina täsmälleen samanlaiset vaatteet. Ihan kuin meillä ei olisi ollut erilaista persoonaa ollenkaan.
Kyllä pistää silmään, jos näen kaksoset, jotka on puettu samoihin vaatteisiin väriä myöten.
Itselläni noin 30 v. kaksoistytöt, ja jo alusta alkaen oli selvää, että lapsilla on omat erilaiset vaatteet.
Kahdesta lapsesta ei tehdä yhtä edes vaatteiden osalta eikä heitä kutsuta kaksosiksi vaan etunimillä niin kuin normaalistikin sisaruksia.
Itselläni on kaksoset, tyttö ja poika. Jos olisivat olleet samaa sukupuolta, niin olisin pukenut heidät eri tavalla. Minua myös ärsytti, kun sukulaiset puhuivat lapsistamme kaksosina. Heillä oli ja on omat etunimet!
Olen kauhulla seurannut Tik Tokissa identtisiä kaksosia Viiviä ja Venlaa. Tytöt pukeutuvat samalla tavalla, meikkaavat samoin jne. Kun he puhuvat, niin toinen aloittaa ja toinen päättää lauseen. Asuvat myös yhdessä. Ikää heillä on n 20 vuotta. Heitä on varmaan kohdeltu yksikkönä. Näinköhän itsenäistyvät koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Identtisenä kaksosena voin todellakin sanoa, että vitutti rankasti, kun vanhemmat ostivat koko päiväkodin ajan ja vielä jonkin aikaa ala-asteellakin molemmille aina täsmälleen samanlaiset vaatteet. Ihan kuin meillä ei olisi ollut erilaista persoonaa ollenkaan.
Tasa-arvon vuoksi, ettei toinen valita, kun toisella on hienommat vaatteet. Voi olla myös vanhemmille raskasta keksiä erilaisia vaatteita kaksosille. Ladten vaatehuolto vaatii muutenkin aika paljon työtä.
Raskasta keksiä erilaisia vaatteita????
Vanhemmuudessa on tosiaan monenlaista "raskasta" juttua, nykyään kaikki tuntuu olevan liian rankkaa. Jopa oman lapsen vaatettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kaksoset, tyttö ja poika. Jos olisivat olleet samaa sukupuolta, niin olisin pukenut heidät eri tavalla. Minua myös ärsytti, kun sukulaiset puhuivat lapsistamme kaksosina. Heillä oli ja on omat etunimet!
Olen kauhulla seurannut Tik Tokissa identtisiä kaksosia Viiviä ja Venlaa. Tytöt pukeutuvat samalla tavalla, meikkaavat samoin jne. Kun he puhuvat, niin toinen aloittaa ja toinen päättää lauseen. Asuvat myös yhdessä. Ikää heillä on n 20 vuotta. Heitä on varmaan kohdeltu yksikkönä. Näinköhän itsenäistyvät koskaan.
Näin 1990-luvulla televisiosta dokkarin, jossa ranskalaiset aikuiset identtiset kaksoset elivät näin. Pahinta oli, että jakoivat myös saman miehen...
Viivin ja Venlan olisi syytä itsenäistyä. Jos eivät kykene, syytä hakea apua!
Nämä Viivi ja Venla myös puhuvat "minä" sijaan "me". Minua kylmää tällainen.
Yritimme pienestä alkaen kasvattaa meidän kaksosia yksilöinä ja tukea kummankin omia vahvuuksia. Oli tyttö ja poika, joten se onnistui helposti. Kuitenkin toinen kaksosista oli riippuvaisempi toisesta kuin toinen ja kun laitettiin vierekkäisiin päiväkotiryhmiin, toinen selvästi kaipasi toista enemmän kuin toinen, olivat vielä silloin niin pieniä, niin en ollut varma, oliko ratkaisu oikea. Sitten kyllä ärsytti todella paljon, kun koulussa aina niputettiin yhteen, laitettiin samaan ryhmään ja sekoitettiin koetuloksia ja laitettiin usein vierekkäin monissa tilanteissa. Sain laittaa opettajille viestejä ja pyytää, että voisikovatko huomioida, että ovat yksilöitä, eikä mikään parivaljakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kauhulla seurannut Tik Tokissa identtisiä kaksosia Viiviä ja Venlaa. Tytöt pukeutuvat samalla tavalla, meikkaavat samoin jne. Kun he puhuvat, niin toinen aloittaa ja toinen päättää lauseen. Asuvat myös yhdessä. Ikää heillä on n 20 vuotta. Heitä on varmaan kohdeltu yksikkönä. Näinköhän itsenäistyvät koskaan.Näin 1990-luvulla televisiosta dokkarin, jossa ranskalaiset aikuiset identtiset kaksoset elivät näin. Pahinta oli, että jakoivat myös saman miehen...
Viivin ja Venlan olisi syytä itsenäistyä. Jos eivät kykene, syytä hakea apua!
Tässä parin minuutin video vastaavasta tapauksesta Ausseissa
Jos linkki ei näy, löytyy googlettamalla otsikolla Twin sisters share the same boyfriend. Yäk, sanon kaksosten äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa miettinyt. Eihän muutenkaan sisarukset kulje samanlaisissa vaatteissa. Nämä opetetaan pienestä pitäen olemaan yhtä massaa, niin eivät muusta tiedä kasvaessaan. Tuolla näkee aikuisia yli 60-vuotiaita kaksosia, joilka samanlaiset vaatteet, rillit, hiukset...
Monet pukee eri-ikäiset sisaruksetkin samalla tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole täysin identtisiä. Ikinä. Usein toinen on selvästi toista pitempi, ja paras tapa erottaa ne, on että kummallakin on tasan eri sormenjäljet ! Se on fakta ! Niin on ollut ijät ja ajat.
Identtiset kaksoset ovat tasan samanpituisia joka ikävaiheessa. Erotan naapurin kaksoset parhaiten yhdestä luomesta.
Kaikki eivät ole samanpituisia, jo lapsuudessa pituuseroa voi olla useampi sentti.
Vierailija kirjoitti:
Identtisillä kaksosilla voi olla yhteyksiä, joita on vaikea ymmärtää.
Voi olla esim. yhteisiä unia tai muita erikoisia kokemuksia.
Miksi seuraat kauhulla asioita, joita et käsitä. He eivät tee mitään pahaa. Et voi tietää heidän kasvatuksestaan mitään. Eikä mikään kasvatus vaikuta siihen, miten he itse kokevat yksilöllisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kauhulla seurannut Tik Tokissa identtisiä kaksosia Viiviä ja Venlaa. Tytöt pukeutuvat samalla tavalla, meikkaavat samoin jne. Kun he puhuvat, niin toinen aloittaa ja toinen päättää lauseen. Asuvat myös yhdessä. Ikää heillä on n 20 vuotta. Heitä on varmaan kohdeltu yksikkönä. Näinköhän itsenäistyvät koskaan.Identtisillä kaksosilla voi olla yhteyksiä, joita on vaikea ymmärtää.
Miksi seuraat kauhulla asioita, joita et käsitä. He eivät tee mitään pahaa. Et voi tietää heidän kasvatuksestaan mitään. Eikä mikään kasvatus vaikuta siihen, miten he itse kokevat yksilöllisyytensä.
Tuo viimeinen virke ei ole totta. Kun lapsia kohtelee yksilöllisesti ja tasapuolisesti, kyllä heistä myös kasvaa omia yksilöllisiä persoonia. t: kaksosten äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kauhulla seurannut Tik Tokissa identtisiä kaksosia Viiviä ja Venlaa. Tytöt pukeutuvat samalla tavalla, meikkaavat samoin jne. Kun he puhuvat, niin toinen aloittaa ja toinen päättää lauseen. Asuvat myös yhdessä. Ikää heillä on n 20 vuotta. Heitä on varmaan kohdeltu yksikkönä. Näinköhän itsenäistyvät koskaan.Identtisillä kaksosilla voi olla yhteyksiä, joita on vaikea ymmärtää.
Miksi seuraat kauhulla asioita, joita et käsitä. He eivät tee mitään pahaa. Et voi tietää heidän kasv
"Tuo viimeinen virke ei ole totta. Kun lapsia kohtelee yksilöllisesti ja tasapuolisesti, kyllä heistä myös kasvaa omia yksilöllisiä persoonia. t: kaksosten äiti"
Voit kohdella ja kasvattaa yksilöllisesti ja tasapuolisesti. Mutta he eivät silti ole sinun tuotteitasi ja käsitöitäsi.
Heidän yksilöllisyytensä kokeminen lähtee heistä itsestään. Aivan samoin kuin sinäkään et ole vanhempiesi tuote, vaikka he ovatkin hoivanneet ja kasvattaneet sinut. Olet sisimmältäsi sinä itse, eikä kokemukseesi itsestäsi mikään ulkopuolelta tuleva voi vaikuttaa.
Eikä mikään kasvatus vaikuta siihen, miten he itse kokevat yksilöllisyytensä.
"Tuo [viimeinen] virke ei ole totta. Kun lapsia kohtelee yksilöllisesti ja tasapuolisesti, kyllä heistä myös kasvaa omia yksilöllisiä persoonia. t: kaksosten äiti"
Voit kohdella ja kasvattaa yksilöllisesti ja tasapuolisesti. Mutta he eivät silti ole sinun tuotteitasi ja käsitöitäsi.
Heidän yksilöllisyytensä kokeminen lähtee heistä itsestään. Aivan samoin kuin sinäkään et ole vanhempiesi tuote, vaikka he ovatkin hoivanneet ja kasvattaneet sinut. Olet sisimmältäsi sinä itse, eikä kokemukseesi itsestäsi mikään ulkopuolelta tuleva voi vaikuttaa.
_______
Niinpä niin
Geenit, kasvatus, ympäristö ja niiden variaatiot vaikuttavat, millaiseksi ihminen kasvaa. Onhan tätä tutkittu paljonkin identtisillä kaksosilla. Jos ympäristö = koti jne. sellainen, että kahta lasta kasvatetaan yhtenä, ei yksilölliset piirteet pääse esille. Se ei ole normaalia ja tervettä.
Oletko itse identtinen kaksonen? Eiköhän jokainen vanhempi tunne lapsensa parhaiten. Tehkööt kukin, niin kuin parhaaksi näkee.