Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole juonut alkoholia tippaakaan 2,5 kuukauteen. Ennen joka viikonloppu. Pitäisikö jotain muutosta enemmän huomata? Mitä sinä olet huomannut jos jätit alkoholin pois?

Vierailija
12.05.2023 |

Join yli 10 vuotta alkoholia runsaasti. Eli joka viikonloppu humalaan, molemmat päivät. Joskus arkisin. Viikkotasolla vähintään 30 annosta mutta yleensä yli 40-50 annosta.
Nainen olen ja paljon alkoholia valitettavasti käyttänyt. Loppui seinään kun masennus oli kamala enkä meinannut kestää elämääni enää.
Se on poissa eikä ahdista yhtä paljon kuin ennen.

Olen liikkunut ja syönyt myös terveellisesti.
Tietysti tämän vuoksi laihdun.
En kuitenkaan ole mitenkään supervirkeä tai iloinen. Tasainen ok olo. Väsyttää edelleen.
Krapulaa en kestäisi enää, ajatuskin siitä on kamala enkä koe tarvitsevani alkoholia mihinkään enää.

Ei tämä kuitenkaan niin erikoista ole, ehkä olisin enemmän odottanut? Varmaan kroppa kiittää, sisäelimet ainakin ja suolisto tietenkin.
Iho on hyvässä kunnossa.

Edelleen kuitenkin keskittyminen pätkii. On sellainen adhd-fiilis mutta väsyttää. Muisti pätkii mutta työssä joutuukin multitaskaamaan, krapulassa en pystyisi.
Rahassa selvää säästöä.

Onko vielä jotain muutosta luvassa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viikon kokonaan ilman alkoholia. En huomannut mitään eroa, paitsi että olut maistui eilen todella hyvältä. Täytyykin lähteä tunnin päästä kauppaa kohden.

Vierailija
22/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se masennuksen ja ahdistuksen vähentyminen ole jo merkittävä muutos?

No on kyllä. Olen todella kiitollinen siitä, että pystyin lopettamaan juomisen. Luulin etten pystyisi mutta onneksi näin. Masennus oli niin helvettiä, että en kyllä toivoisi kenellekään sitä ja hurjasti toivotan voimia heille, jotka siitä kärsivät. On siis paljon kyllä muutosta tullut alkoholin poisjättämisen myötä ja tässä katselen rauhassa tuleeko vielä jotain uudenlaista oivaltamista ajallaan. Ainakin ymmärrän nyt kuinka sairasta se juominen on ollut. Ei ole mitään järkeä juoda itseään humalaan joka viikonloppu, jos koskaan. 

Puistattaa ajatuskin siitä elämäntavasta ja kiitän jotain tai itseäni siitä, että olen tässä nyt ja hengissä, sekä nuori ja elämä edessä. Kaikki mahdollisuudet vielä tehdä vaikka mitä. Jokainen päivä olen kiitollinen kun herään.

-ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itseasiassa viime yönä taas painajaisia siitä että join. Olin jossain Helsingissä vanhassa kaupungissa ja näin ystäviä. He joivat ja itse yritin juoda maltillisesti. Unessa se stressasi. Oli juhlan humua kaupungilla, oli jotkin kevätjuhlat ja pimeän tullen ihmiset menivät kanavaan uimaan, siellä oli hienoja valoja ja "vaahtobileitä". Minä olin aika humalassa ja horjahdin myös kanavaan. Minulla oli kuitenkin paljon vaatteita päällä ja toppatakki. Meinasin hukkua mutta yllättäen veljeni olikin myös kanavassa ja pelasti henkeni. Tällaisia unia tulee aika usein, että olen humalassa.

Veljeni oli yksi ihminen oikeastaan joka tuki juomisen lopettamista ihan tässä oikeassa elämässä.

-ap

Vierailija
24/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kärsivällinen, siinä menee aikaa että keho puhdistaa kaikki ne myrkyt ja korjaa jo tulleita vahinkoja. Jos juominen on kestänyt kauan, niin ei siitä palautuminen tapahdu ihan hetkessä.

Join itse silloin tällöin mutta kun ikää tuli niin krapulaakin pahempaa on se kun ihan kaikki v*tuttaa melkein viikon sen jälkeen. Itse olen onnellinen kun on se tasaisen rauhallinen olo eikä heitä volttia jokaisesta pikkuasiasta. Särmät on pois, en kyllä ole ole kovin mielenkiintoinen ihminen, mutta onko sillä niin väliäkään. Eikö pääasia ole että on itse sinut omissa nahoissaan.

Juominen on aina pakoa jostakin, tylsyydestä, onnettomusta kotioloista, kivusta, vanhoista traumoista jne. Mutta niin on usein liika syöminenkin ja riippuvuus sokeriin. Meillä myös perheessä alkoholisteja, itse olen koukussa sokeriin ja työhön. Useasti toipuva alkoholisti ottaa Alkon tilalle jonkun paljon aikaa vievän harrastuksen. Saman kolikon eri puolia.

Näitä sitä tulee tutkiskeltua itsessä ja toisissakin välillä. Ei ole helppoa tämä ihmisenä oleminen.

Tsemppiä sinulle, olet tehnyt hyvän elämänmuutoksen.

N50+

Vierailija
25/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet juonut paljon ja tuhonut aivosi alkoholilla, niin aivojesi paranemiseen menee kyllä pidempään kuin kuukausi. Nyt puhutaan ihan useammasta vuodesta.

Ja pahimmillaan jos olet tuhonnut aivosi todella pahasti alkoholilla, niin eivät tule koskaan paranemaan tiettyä pistettä enempää.

Nyt on tärkeää ymmärtää, että jos tartut jälleen pulloon niin pilaat aivojasi vaan vielä lisää. Olematta juomatta voit vielä pelastaa kuin aivosi tietyltä pisteeltä.

Vierailija
26/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AInut ero alkoholin vähentämisellä on ollut vatsan ympärillä, eli ei turvota niin paljon. Ei muita vaikutuksia.

Vierailija
27/47 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unet alkavat parantua tuossa kohden. Olin kokonaan juomatta 6 kuukautta ja kun sen jälkeen otin kevyet humalat ja poltin pari tupakkaa, niin seuraavana päivänä huomasi kristallinkirkkaasti miten kroppa kärsi. Säännöllisesti alkoholia käyttävät eivät hahmota tuota, koska kropan huonoon oloon tottuu.

Vierailija
28/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin vaan sen, että elämässä ei ole enää mitään iloa. Olen ollut 6 kk juomatta.

No mutta onko sekään elämää, jos ainoa ilo on juominen?

Ainakin krapula ja morkkis jää pois jos niitä on kosteina aikoina ollut. 

Eihän se tietenkään ole niin, että raittiina olet automaattisesti onnellinen ja aina iloinen. Onnellisuus tulee pienistä asioista. Siitä, että saa herätä aamulla terveenä uuteen päivään jne.

Mikään ei elämässä ole itsestään selvää, mutta monesti sen huomaa vasta sitten, kun menettää kaiken.  Mieti mitä hyvää elämässäsi on , äläkä mieti sitä mitä sinulla ei ole. 

Vierailija
29/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin määrä sotkee mulla unet et luulis palautumisen paranevan

Vierailija
30/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin alkoholin 20 vuotta sitten. Oon nyt 45 v.

Lihoin 12 kiloa eikä yöunet parantuneet pätkääkään.

Vierailija
31/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin vaan sen, että elämässä ei ole enää mitään iloa. Olen ollut 6 kk juomatta.

Jos on tintannut paljon, tai oli sitten kyse mistä hyvänsä addiktiosta, se aukko pitää täyttää jollain muulla tekemisellä. 

Vierailija
32/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juominen on tunne-elämän sairaus. Jotku eivät saa hyvää oloa normaaleista asioista, kun lopettavat juomisen.  Se on jo hyvin, kun nukkuu tarpeeksi, liikkuu ja syö mahdollisimman terveellisesti. 

Vierailija
33/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viikon kokonaan ilman alkoholia. En huomannut mitään eroa, paitsi että olut maistui eilen todella hyvältä. Täytyykin lähteä tunnin päästä kauppaa kohden.

Tää on aina typerintä, kun esim puhutaan juomisen lopettamisesta niin joku tulee uhoomaan, miten ihanaa se on ja lähdenkin tästä ostamaan pullon kirkasta :DDDDDDDDDD

Ihan kuin tuo ihminen sillä tekisi vahinkoa muille kuin itselleen. 

Ja vielä pahempaa, kun puhutaan vaikka tuotantoeläinten kurjasta elämästä niin sinne (lähinnä miehet) tulee huutamaan, että lähdenkin nyt ostamaan kanan rintafilettä ja syön ainakin kilon.  Luulevat sitten,  että ne eläinrakkaat ihmiset, jotka kantaa huota noiden eläinten hyvinvoinnista siinä kärsii. No ei kärsi vaan se broileri joka elää kurjat 5 viikkoa ja joutuu sitten linjalle jaloistaan roikkumaan ja sirkkeli katkaisen kaulan. 

Vierailija
34/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden päästä tulet ap huomaamaan miten paljon parempaa elämäsi on ollut, kun siitä on jäänyt alkoholi pois. Et varmasti tule katumaan. Tsemppiä!

Vierailija
35/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia ei tapaa missään kun ei käy baareissa. Elämä on tylsempää selvinpäin. Plussaa krapulat jäi pois ja nukun paremmin. 

Vierailija
36/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin alkoholin 20 vuotta sitten. Oon nyt 45 v.

Lihoin 12 kiloa eikä yöunet parantuneet pätkääkään.

Jos joisit niin olisit nyt 30 kg painavampi.

Yöuniin vaikuttaa muutkin asiat, kuin juominen, mutta ei juominen niihinkään auta. Sammuminen ei ole sama kuin nukkuminen. Aina kun ihminen sammuu/menettää muistinsa on kyse myrkytystilasta.  Se tuhoaa aivoja ihan joka kerta. 

Ja kyllähän rahaa normaalisti säästyy, kun alkoholi on kuitenkin kallista. Ja onhan se elämänlaatu ihan toista.  Sullakin voisi nyt olla kakkostyypin diabetes, rasvamaksa /maksakirroosi/kurkkusyöpä tai vatsalaukun syöpä joille alkoholin käyttö altistaa, puhumattakaan alkoholidementiasta. 

Olisit voinut kaatuilla kännipäissä ja loukata itsesi vakavasti jne. 

Vierailija
37/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 8 kk juomatta olutta jota join 30 vuotta päivittäin...muutos nukun sikeästi pitkiä öitä.. lihonnut 5kg. Paremmalla tuulella en hermostu juuri mistään. Mutta oikeesti olin odottanut jotain ihmeellistä muutosta mitä ei vielä ole näkynnyt ..

Vierailija
38/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden päästä tulet ap huomaamaan miten paljon parempaa elämäsi on ollut, kun siitä on jäänyt alkoholi pois. Et varmasti tule katumaan. Tsemppiä!

Ap:llä se muutama vuosi on ennättänyt jo vierähtää. Hän on kirjoitellut 12.05.2023.

Vierailija
39/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisia ei tapaa missään kun ei käy baareissa. Elämä on tylsempää selvinpäin. Plussaa krapulat jäi pois ja nukun paremmin. 

Hyvin pieni osa naisia käy siellä baareissa.  Minut on ainakin aikoinaan isketty kirjastosta. 

Vierailija
40/47 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä se muutama vuosi on ennättänyt jo vierähtää. Hän on kirjoitellut 12.05.2023.

Oho. No olispa mukavaa, jos ap tulisi nyt kertomaan miten menee.