Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pettynyt työelämään - pelkkää pätkätyökierrettä

Huokaus
11.05.2023 |

Olen 31-vuotias ja takana on muutamia pätkätyörumbia, eikä tämän hetkisestä vuokratyöstäkään tiedä, jos se jatkuu vakituisena vuoden vaihteessa. Viimeksi tällä viikolla kerrottiin, ettei avoimia paikkoja ole talon sisällä ja, jos niitä ei ole talvellakaan niin minulle ei ole tarvetta.

Olen niin totaalisen kyllästynyt ahkeraan ahertamiseen ilman vakinaistamista, elämää ei voi suunnitella edes vuotta eteenpäin, kun ei koskaan tiedä jatkosta. Asuntolainaa en saa pätkätöiden vuoksi, joten kituutan vuokrakämpässä korkealla vuokralla, rahat melkein aina loppu ennen palkkapäivää.

Perheenlisäyksestä on turha haaveilla, kun talous on niin epävakaa.
Perintäkirjeitä satelee postiluukusta, aina siirrettävä eräpäivää.
Samaan aikaan yhteiskunta on sitä mieltä, että olen "täydellisessä hedelmöitysiässä" ja pitäisi tuottaa lisää veronmaksajia.

Ihan oikeasti, tämänkö takia olen opiskellut yliopistossa 6 vuotta ja ottanut hirveän summan opintolainaa? Tuntuu, että olen joutunut siihen klassiseen pätkätyökierteeseen - kerran pätkätyö, niin aina pätkätyö. Työnantajat vieroksuvat tietysti, kun CV täynnä pelkkää pätkää ja valitsevat jonkun muun.

Mistä ihmeestä saisi voimaa parantaa elämänlaatuaan? Olen melkein siinä pisteessä, että heittäydyn ensimmäisen junan alle.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpi kysymys on, onko sinulla miestä?

Vierailija
2/23 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpi kysymys on, onko sinulla miestä?

Ei. Olen hetero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi vastaat omaan kysymykseesi, mutta olen kyllä naimisissa ja jaan vuokrakämpän aviomieheni kanssa. Minun epäsäännölliset tulot vaikuttavat häneen mm. siten, että hän joutuu ottamaan päävastuun säästämisestä omistusasuntoon ja työttömyysjaksoina vastuun koko taloudesta.

Vierailija
4/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein myös 8 vuotta pätkätöitä. Välillä oli 6 kk sopimus ja välillä 2 viikon. Kertaakaan en ollut sairaslomalla tai muuten pois töistäkään mutta en saanut parempaa sopimusta. Olin yhdellä samalla työnantajalla 10 kertaa raksatöissä. 2-8 viikkoa kerralla. En jaksanut sitten enää enkä ole ottanut pätkätöitä enää vastaan.

Vierailija
5/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 vuoden aikana minulla oli myös 25 eri työnantajaa. Pätkätöitä vaan tein koska ajattelin että kyllä sieltä parempi sopimus tulee vielä. Ei tullut ja sitten kyllästyin..

Vierailija
6/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt pätkätöitä nyt yli 10 vuotta, keikkojen pituus alkaen 6 tuntia. Pisimmät jaksot työllistettynä, se on minulle jo etuoikeus.

Tällä hetkellä en enää jaksa näitä pätkiä. Talous ei ole pilalla, vaikka tulot ovat epäsäännölliset. Asun halvasti vuokralla ja kulutan todella vähän. Syy, miksi en ole töissä, on se että pätkäläisenä minut jätettiin töissä kaiken ulkopuolelle: ei kunnon ohjeistusta töihin, ei tietoa seuraavasta päivästä eikä aina edes tästä päivästä, muut eivät jutelleet mulle työpaikalla, joten olin eristynyt, yksinäinen ja jäin vaille töissä tarpeellisia tietoja. Tietenkin pikkujoulut, työpaikan retket, koulutukset, tykypäivät ym. kaikki oli vain vakituisille ja pitkäaikaisille sijaisille. Kuulin usein, kun muut hehkutti niistä etukäteen ja jälkeenpäin.

Mieli ei vain kestä, vaikka yksin taloudellisen epävarmuuden kesti näihin asti. Kyllä mua siellä töissä tarvittiin eikä sinne välttämättä saa ketään tilalle ainakaan montaa kertaa. Työ sinänsä oli ihan ok.

Vierailija
7/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tyhjän päälle pitäis rakentaa tulevaisuutta ja lapsiakin pitäis uutterasti maailmaan pusertaa. Mutta ei puhettakaan mistään pysyvästä tai vakaasta tai edes turvallisuuden tunteen varjostakaan. Mahti yhdistelmä, ei mitään ristiriitaa?

Vierailija
8/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä langasta löytyy syitä miksi yksi sukupolvi käyttäytyy vähemmän kunnioittavasti työpaikoilla: työelämä ei kunnioita heitä juuri mitenkään.

Vierailija
9/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein laitoshuoltajan töitä yli 2 vuotta putkeen samalle työnantajalle. Työsopimuksia kertyi lähemmäs 60 kpl.

Uusi määräaikainen sopimus tehtiin edellisen loputtua. Lopulta nostin kytkintä ja vaihdoin työnantajaa. Nyt vakityössä eri alalla ja tyytyväinen.

Ennen kuin kukaan sanoo niksi et ollut yhteydessä ammattiliittoon niin tiedoksi, että olinkin. Pääluottamusmiehen mukaan työsopimuksia saa olla useita niin kauan, kun löytyy hyväksyttävä syy ja niitä syitä riitti.

Vierailija
10/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten suomessa on vielä paljon näitä, jotka suhtautuvat työhön lähes uskonnollisen hurmoksen kaltaisella paatoksella,  ja joita kutsunkin työ-uskovaisiksi, ja jotka eivät saata käsittää että työ-jumalassaan voisi koskaan olla jotain vialla.

Vierailija
11/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Vierailija
12/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän päätöksesi. Kuulostaa hurjalta määrältä työnantajia! Pätkätyöhommista tulee kyllä helposti masennus ja arvottomuuden tunne.

Vierailija
13/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein laitoshuoltajan töitä yli 2 vuotta putkeen samalle työnantajalle. Työsopimuksia kertyi lähemmäs 60 kpl.

Uusi määräaikainen sopimus tehtiin edellisen loputtua. Lopulta nostin kytkintä ja vaihdoin työnantajaa. Nyt vakityössä eri alalla ja tyytyväinen.

Ennen kuin kukaan sanoo niksi et ollut yhteydessä ammattiliittoon niin tiedoksi, että olinkin. Pääluottamusmiehen mukaan työsopimuksia saa olla useita niin kauan, kun löytyy hyväksyttävä syy ja niitä syitä riitti.

Kuulostaa ihan hullulta määrältä sopimuksia!

Vierailija
14/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama fiilis. Mä kaipaan elämääni just sitä "tylsää arkea" eli pysyvyyttä niin työpaikan kuin työajankin suhteen. Nämä pätkätyöt sekä epäsäännölliset työajat saa mut hulluksi. 

Mä kaipaan vapaita viikonloppuja, selkeää 5pv töitä+2pv vapaalla- rytmiä ja etenkin sitä, että työpäivä alkaa ja päättyy samaan aikaan. 

Monesti mietin, että noinkohan se yksi iso syy mielenterveysongelmien kasvulle on just tässä, että jatkuvasti vaan useamman elämässä on kaikki silppua ja pätkää. Niin työ kuin ihmissuhteetkin eikä elämässä ole minkäänlaista vakautta ja pysyvyyttä edes näiden perusasioiden suhteen.

Vähemmästäkin sitä elimistö on stressitilassa.

Vierailija
15/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama fiilis. Mä kaipaan elämääni just sitä "tylsää arkea" eli pysyvyyttä niin työpaikan kuin työajankin suhteen. Nämä pätkätyöt sekä epäsäännölliset työajat saa mut hulluksi. 

Mä kaipaan vapaita viikonloppuja, selkeää 5pv töitä+2pv vapaalla- rytmiä ja etenkin sitä, että työpäivä alkaa ja päättyy samaan aikaan. 

Monesti mietin, että noinkohan se yksi iso syy mielenterveysongelmien kasvulle on just tässä, että jatkuvasti vaan useamman elämässä on kaikki silppua ja pätkää. Niin työ kuin ihmissuhteetkin eikä elämässä ole minkäänlaista vakautta ja pysyvyyttä edes näiden perusasioiden suhteen.

Vähemmästäkin sitä elimistö on stressitilassa.

Ihan varmasti tuo on yksi iso syy! Turvallisuudentunne on kaikilla elämän osa-alueilla koko ajan uhattuna.

Vierailija
16/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole laitonta että työnantaja antaa vain lyhyitä sopimuksia vaikka 10-20 kertaa. Joskus luin lehdestä että työnantaja tuomittiin korvauksiin kun oli monen vuoden ajan tehnyt työntekijän kanssa vain lyhyitä työsopimuksia.

Vierailija
17/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Eikö ole laitonta että työnantaja antaa vain lyhyitä sopimuksia vaikka 10-20 kertaa. Joskus luin lehdestä että työnantaja tuomittiin korvauksiin kun oli monen vuoden ajan tehnyt työntekijän kanssa vain lyhyitä työsopimuksia.

Yleensä nämä pätkätyöläiset ovat nuoria aikuisia, jotka ovat vielä uransa alussa.

Yritä siinä pätkätyökierteessä sitten maksaa opintolainaa pois, perustaa perhettä ja ostaa omaa asuntoa.

Mielestäni työelämästä pitäisi tehdä kannustavampaa ja helpompaa nuorille.

Suurinosa yliopiston tutkinnoistakaan ei edes sisällä työharjoittelua tai mitään sellaista tietotaitoa mitä tämän päivän yritykset hakevat.

Vierailija
18/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yliopiston tutkintoihin sisältyy harjoittelu, mutta ei se työllistymistä takaa. Monet työpikat käyttävät myös surutta hyväkseen halpoja harjoittelijoita. Kuitenkaan vakinaisesta paikasta noissa lafkoissa on aivan turha haaveilla.

Vierailija
19/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama fiilis, mutta vähän eri syystä. Olen ollut samassa työpaikassa 13 vuotta. Ensimmäiset kolme vuotta meni ihan ookoosti, mutta sen jälkeen olen pikkuhiljaa alkanut vihaamaan työtäni ja työnantajaani, jonka henkilöstöpolitiikka vastaa marketin pyöröovia. Henkilöstön hyvinvointiin panostus nolla, otetaan uudesta tekijästä kaikki irti, kunnes se palaa loppuun tai irtisanoutuu. Sitten vaan uutta tekijää etsimään.

Toimitusjohtajamme sanoi eräässä "koulutus"tilaisuudessa taannoi, että jos ei muutokset miellytä, niin tiedätte mistä ovi löytyy. Tämä päätyi lehtiotsikoihinkin, kun samassa tilaisuudessa jaettiin työntekijöitä värikoodeilla ja jaettiin potkujakin. Sama tj siellä edelleen paistattelee ja pokaa jotain palkintoja alan edistämisestä. Juupajuu.

Hain pitkään muita töitä ja päädyin aloittamaan maisteriopinnot, koska mitään järkevää ei vaan löytynyt. Olen tehnyt hitaasti tutkintoa työn ohella ja nyt olisi ajankohtaista etsiä harkkapaikka tai uuden alan töitä. Kaikisya halemistani paikoista on tullut sähköposti "valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun". Pelkästään harkkapaikan löytäminen tuntuu jo sulalta mahdpttomuudelta. En tiedä miten muka pääsen vakihommiin uudelle alalle.

Itse oon kärsinyt vuosia aivan jäätävästä ahdistuksesta, joutunut niiden takia sairaslomillekin, kun olen jumissa vihaamassani työpaikassa. En pysty jättäytyä tyhjän päälle, joten en halua irtisanoutuakaan. Kaikki on niin hemmetin kallista, että jollain pitää elää. Että näinkin päin voi olla aiva hemmetin kamalaa elämä. On se vakipaikka, mutta ei mitään muuta haluaisi, kuin sieltä pois.

On tämä nykytyöelämä jotain aivan jäätävää. En yhtään ihmettele, että jää ne perheet perustamatta. Niin jää varmasti minullakin, kun olen tässä ahdistus ja masennusloukussa.

Vierailija
20/23 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on työvoimapula.

Sen kun kävelee vain töin kun osaajista on joka alalla huutava pula!