Mikä summa tilillä on normaali/keskiverto?
Miten paljon rahaa ihmisillä on keskimäärin tilillä yleensä...?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan fiksu ihminen rahoja tilillä makuuta. Sen verran käyttökassaa, että pärjää palkkapäivien välin ja on muutama satanen pelivaraa. Kaikki ns. ylimääräinen sijoituksiin poikimaan lisäeuroja.
Kyllä säästössä on hyvä olla vähintään parin kuukauden nettopalkan verran rahaa jotta voi ostaa esimerkiksi uuden kodinkoneen tai voi maksaa auton remontin yms äkilliset kulut.
Fiksulla ihmisellä siis on tilillä rahaa myös noita tilanteita varten.No jos sinulla parin kuukauden nettopalkka on jääkaapin tms. hinnan verran niin sitten sinulla on tuollainen tilanne. Itse laskin tuohon "muutama satanen ylimääräistä" kohtaan juurikin ne yllättävät menot. En minä niitä varten tuhansia euroja tarvitse 0-korkoiselle tilille makaamaan. Jos tulee oikein iso kuluerä, nostan sijoituksista rahaa sitä varten. Kukaan täysipäinenhän ei sijoita (ainakaan kaikkea) kohteeseen, josta rahoja ei saa pois nopealla aikataululla.
Työttömyys on myös yllättävä meno, eihän työttömyystukea heti saa eli jo ihan sen takia hyvä olla vähän rahaa säästössä.
Kuuluu osastoon "muutama satanen ylimääräistä". Ansiosidonnaisen saa kyllä ihan riittävän nopeasti. Sitä ennen elellään lomarahoilla jne. jotka tulevat irtisanomisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan fiksu ihminen rahoja tilillä makuuta. Sen verran käyttökassaa, että pärjää palkkapäivien välin ja on muutama satanen pelivaraa. Kaikki ns. ylimääräinen sijoituksiin poikimaan lisäeuroja.
Tää on yleistä, kun just aloittelee, tein ite samoin. Riskinä on tietty, että iskee vaikka työttömyys, ja joudut myymään sijoituksia elääksesi, just markkinoiden pohjassa tappiolla.
Muista että pörssi on mekanismi, joka siirtää kärsimättömien rahat kärsivällisille. Warren Buffett istuu parhaillaan 130 miljardin dollarin päällä, odotellen alennusmyyntejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä säästössä on hyvä olla vähintään parin kuukauden nettopalkan verran rahaa jotta voi ostaa esimerkiksi uuden kodinkoneen tai voi maksaa auton remontin yms äkilliset kulut.
Fiksulla ihmisellä siis on tilillä rahaa myös noita tilanteita varten.No jos sinulla parin kuukauden nettopalkka on jääkaapin tms. hinnan verran niin sitten sinulla on tuollainen tilanne. Itse laskin tuohon "muutama satanen ylimääräistä" kohtaan juurikin ne yllättävät menot. En minä niitä varten tuhansia euroja tarvitse 0-korkoiselle tilille makaamaan. Jos tulee oikein iso kuluerä, nostan sijoituksista rahaa sitä varten. Kukaan täysipäinenhän ei sijoita (ainakaan kaikkea) kohteeseen, josta rahoja ei saa pois nopealla aikataululla.
Työttömyys on myös yllättävä meno, eihän työttömyystukea heti saa eli jo ihan sen takia hyvä olla vähän rahaa säästössä.
Kuuluu osastoon "muutama satanen ylimääräistä". Ansiosidonnaisen saa kyllä ihan riittävän nopeasti. Sitä ennen elellään lomarahoilla jne. jotka tulevat irtisanomisen yhteydessä.
Muutamalla satasellako sinä maksat laskut, lyhennät asuntolainan,ostat ruokaa ja tankkaat autoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mikä estää sinua ottamasta odotteluajalle käyttörahaa sijoituksista? Miksi se raha pitää olla nimenomaan tilillä odottamassa? Suurin osahan ei edes tarvitse odotteluajalle ylimääräistä käyttörahaa, koska irtisanomisen jälkeen saa vielä palkan, johon kuuluvat maksamattomat lomarahat, mahdollinen irtisanomiskorvaus jne. Niillä pärjää hyvin sen aikaa, että ansiosidonnainen alkaa juosta.
Käyttötilillä näkyy olevan 7255,65€. Rahastoissa toinen mokoma. Pitäisi varmaan siirtää sinne lisää rahaa. t. töissä käyvä M18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ehkä lähtisi niitä tilien välisiä yksittäisiä satasia sijoittamaan mihinkään. Siinä sitten ei ole mitään järkeä. Kyllä mä ne siirrän säästötilille ja kun siellä on riittävä summa (ehkä kerran pari vuodessa) niin laitan ne sijoituksiin. Toivottavasti kukaan ei ole mennyt tähän "sijoita 20 euroa kuussa ja susta tulee miljonääri" soopaan. Sullahan on sijoituskulut jo lähes tuon, mitä voit niitä osakkeita ja rahastoja ostaa jos 20-2000 eurolla laitat. Ei niin mitään järkeä. Sijoituksiin laitetaan poikimaan kun on oikeasti jotain, mitä laittaa poikimaan eli noin 10 000 eurosta ylöspäin. Sitä ennen ne rahat voi hyvin olla perus säästötilillä. Tai ainakin itselläni on säästötilin korko vähän päälle 2 %. Paljon tasaisempaa tuottoa pienelle määrälle rahaa.
Mitä ihmeen kuluja sinä maksat? Nykyään on monella kotimaisellakin toimijalla 1 % kulut osaketoimeksiannoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla satasellako sinä maksat laskut, lyhennät asuntolainan,ostat ruokaa ja tankkaat autoa? :D
No luottokortin kuukauden koroton maksuaika riittää varsin hyvin sille aikaa, kun lopputili tulee ja ansiosidonnainen alkaa juosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea vai etkö vain halua ymmärtää lukemaasi? Mielestäni ihan selkokielellä kerroin, että saan irtisanomisen jälkeen lomarahat jne. joilla elelen. Normaalin palkan lisäksi tietysti. Vai luulitko, että irtisanomisen jälkeen ei makseta sitä osaa palkasta, joka on vielä maksamatta? :D
Käyttötilillä 6 euroo ja sijoituksissa 470 000e.
Velkaa 0e.
N23
Normaalia summaa käyttötilillä määrittää se missä elämänvaiheessa olet ja mikä on elämäntyylisi. Perheen perustamisen yhteydessä yllätysten määrä moninkertaistuu ja taas laskee kun lapset lentävät pesästä.
Kannattaa laskea karkeasti miten ne yllätykset tulevaisuudessa taklaa ja mikä on pidemmällä tähtäimellä järkevää. Jos se 3 kk palkka pitää olla tilillä ja se pitää mielen hyvänä, niin sitten se on se eikä sitä kukaan muu voi tulla sanomaan ettei noin kannata tehdä. Se on teidän elämänne eikä kenenkään muun.
Toisin sanoen jokainen aikuinen tekee omat päätöksensä miten elämänsä rakentaa ja paljonko tilillä tarvitsee tilillä olla. Se mikä on toiselle normaali, ei ole normaalia toiselle. Jos on pienipalkkainen, niin puskurille on varmasti hyvät perusteet. Keski-ikäisenä tilillä olevan rahan merkitys vähenee kun kaikki tarvittava on jo hankittu ja usein luottokortilla saa jonkun yllätyksen paikattua vaikka tilillä ei rahaa olisikaan. Enemmän merkitsee se onko sijoittanut rahojaan pidemmällä tähtäimellä omaan elämäänsä sopivalla tavalla.
Itse en makuuta rahoja koskaan tilillä, olen aina elänyt tavallaan "kädestä suuhun" koska olen köyhästä perheestä. Onnistuin kuitenkin nousemaan pois köyhyyden suosta jo kauan sitten. Nuorena olin kotoa opittujen huonojen mallien takia ongelmissa ja jouduin vippaamaan usein rahaa muilta, mutta maksoin aina takaisin. Siperia opetti ja lopulta opin käyttämään rahaa järkevämmin, mutta se vei melkein 15 vuotta.
En kuitenkaan edelleenkään makuuta rahoja tilillä ollenkaan vaan investoin ja sijoitan jatkuvasti, mutta tietysti matkustellaan yms joka vuosi. Edellisen kerran investoin ylimääräiset energiaremonttiin ja nyt kuluu -45% vähemmän vuodessa sähköä kuin aiemmin. Nettohyöty moninkertaistuu vuosien varrella kun säästö kumuloituu. Jos olisin makuuttanut rahat tilillä, niin sähkölaskut olisi syöneet säästöt ja energiayhtiöt olisivat kasvattaneet vain voittojaan.
Yleensä käytän palkkarahat ja vuokratuotot kokonaan kuukauden aikana ja tämä sopii minulle täydellisesti. Suurimmalla osalla tiliä maksan lainoja pois ja se on ollut oikea päätös koska sijoitukset romahtivat koronan ja Ukrainan sodan myötä todella reilusti varsinkin Nasdaq:ssa. Nyt saa parhaan tuoton kun maksaa velat pois, joissa korko nousee. Pian olen velaton, mutta onhan tässä jo lainoja yli 20 vuotta maksettukin. Sijoituksia on nykyisin noin 60000€ - 80000€. Virheitä olen tehnyt paljon ja toisinaan oppi on mennyt perille vasta Siperia opettaa-kurssisarjan kertausharjoitusten kautta. Toivottavasti teillä menee helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ehkä lähtisi niitä tilien välisiä yksittäisiä satasia sijoittamaan mihinkään. Siinä sitten ei ole mitään järkeä. Kyllä mä ne siirrän säästötilille ja kun siellä on riittävä summa (ehkä kerran pari vuodessa) niin laitan ne sijoituksiin. Toivottavasti kukaan ei ole mennyt tähän "sijoita 20 euroa kuussa ja susta tulee miljonääri" soopaan. Sullahan on sijoituskulut jo lähes tuon, mitä voit niitä osakkeita ja rahastoja ostaa jos 20-2000 eurolla laitat. Ei niin mitään järkeä. Sijoituksiin laitetaan poikimaan kun on oikeasti jotain, mitä laittaa poikimaan eli noin 10 000 eurosta ylöspäin. Sitä ennen ne rahat voi hyvin olla perus säästötilillä. Tai ainakin itselläni on säästötilin korko vähän päälle 2 %. Paljon tasaisempaa tuottoa pienelle määrälle rahaa.
Ne tilien väliset sataset nimenomaan kannattaa sijoittaa. Tämä pienentää riskiä sijoittamisessa verrattuna siihen että kerran vuodessa laittaa suuremman summan, lisäksi raha on vähemmän aikaa tilillä inflaation syötävänä. Tätä kutsutaan ajalliseksi hajauttamiseksi.
Saman verranhan sitä rahaa sijoituksiin lopulta menee kuitenkin. Säästötilin korko ei biittaa inflaatiota.
itse en tykkää pitää rahoja käyttötililllä. siellä on useimmiten muutama satanen, tonni on harvinaista. säästötilillä, rahastoissa ja osakkeissa on muutama kymppitonni.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa parhaan tuoton kun maksaa velat pois, joissa korko nousee.
Amen. Tätänä pitäisi pankkien toitottaa joka tuutista, mutta ei, ainakin OP yritti päinvastoin tyrkyttää mulle lainaa sijoitettavaksi.
Korttitilillä on muutamia kymppejä, toisella käyttötilillä muutamia satasia ja säästötilillä reilu parikymmentä tuhatta.
Palkan tultua käyttötilille siirrän siitä heti osan säästötilille ja loppukuun ajan siirtelen tarpeen mukaan korttitilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saa parhaan tuoton kun maksaa velat pois, joissa korko nousee.
Amen. Tätänä pitäisi pankkien toitottaa joka tuutista, mutta ei, ainakin OP yritti päinvastoin tyrkyttää mulle lainaa sijoitettavaksi.
Jos inflaatio on korkeampi kuin lainan reaalikorko (kuten monella vielä on), ei lainaa kannata maksaa pois. Ei myöskään silloin, jos sijoitukselle saa reaalikorkoa paremman tuoton, mikä sekään ei erityisen harvinaista ole.
Käyttötilillä on nimensä mukaisesti vain käyttörahat eli sen verran, mitä arviolta käytän kuukaudessa. Hieman toki yläkanttiin arvioituna. Kaikki sen päälle menee luonnollisesti poikimaan lisäeuroja kannattavampiin kohteisiin. Rahastossa, josta saan koska tahansa normaalina tilisiirtona rahaa pois haluamani summan on noin 2kk tuloja vastaava summa puskurina. Loput pidemmän aikavälin sijoituksissa tuottamassa pääomatuloa ja poikimassa pesämunaa. Maltillisella riskillä, koska en harrasta sijoittamista sen kummemmin. Se on vain turva tulevaa varten.
100 000€? En tosin tiedä muiden tileistä.
Vierailija kirjoitti:
100 000€? En tosin tiedä muiden tileistä.
Aika pöljä pitää olla, jos noin suurta summaa pitää tilillä. Eihän siitä ole mitään hyötyä. Sijoitussalkussa tuollainen summa olla pitää, jos on tuollainen summa käytettävissä.
Pidän tililläni n. 3 000 - 5 000 €:a ihan vain sen takia, että omistan useamman eläimen. Toki nykyään saa eläinlääkäriasemilta laskuskin, mutta on jäänyt tavaksi pitää tuollaist puskuria elukoita varten. Jos tilille alkaa karttumaan enemmän rahaa, siirrän ne rahastoihin tai muihin sijoituksiin.
Ihan tavallinen keskituloinen yksineläjä olen. Rahaa vaan säästyy kummasti, kun suurimman osan ajasta viettää yksin kotona :)