Näin kostat lentokoneessa edessäsi olevan istuimen kallistamisen
TikTokissa leviää hittivideo miten kostoksi edessä istuvan istuimen kallistamisesta, otetaan yllä oleva ilmasuutin joka käännetään täysille ja mahdollisimman eteen niin että puhalta istuinta kallistaneen päälle.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun olin lennolla niin edessä oleva kallisti penkkiään kun olin syömässä ja juomassa kahvia. Kuuma kahvi kaatui minun päälleni. Minua ärsytti tosi paljon. Miksei ihmiset yhtään katso ja mieti onko hyvä hetki kallistaa penkkiä taaksepäin.
Tuohan oli täysin ajattelematonta. Yleensä kyllä jos joku haluaa kallistaa penkkiään, niin hän vilkaisee sinne taakse, ettei takana oleva ole juuri syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun on ruokatarjoilu, nostan aina kaikki selkänojat pystyasentoon. On kaikkien mukavampi ruokailla kun selkänoja ei ole sylissä. Jotkut katsovat paheksuen, mutta sanon että tämä kuuluu hyviin tapoihin ottaa muut huomioon täällä ahtaissa tiloissa. On se kumma kun aikuisia ihmisiä pitää ohjeistaa ja opettaa lentokoneessa.
Terveisin LentoemäntäEdessä istuva ruotsalaisrouva rojautti selkänojan alas ja limut tyttären syliin. Onneksi ei ollut kuuma juoma. Ei edes pahoitellut, kun lapsi säikähti ja mulkaisi vaan, kun huomautin asiasta.
Hyvä! Ruotsalaisrouvilla on tyyliä!
Kuka pösilö vie lapsen lentokoneeseen, ansaitsisi litran limpparia päälleen. Olette koneen epätoivotuimmat matkustajat.
Lentäminen on kaikkinensa perseestä. Ainoa hyvä hetkk on astuminen ulos terminaalista määränpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa edessä olevan selkänojan kallistaminen enkä koe ap:tä kohtaan sympatiaa. Mutta en olekaan lihava, ja mahdun hyvin paikalleni.
Ei tarvitse olla lihava. Pitkät jalat riittää. Itse olen 180cm pitkä nainen, paino 60 kiloa eli ylipainosta ei kyse ole. Jos edellä oleva kallistaa penkkinsä niin mun jalat leviää sivuille. Siinäpä istut sitte jalat lukossa. Ei kiva.
No maksa lisäjalkatilasta. Pakkoko sinne peruspaikalle on tunkea, jos sun jalat on muiden matkustamisen tiellä.
Jalat ovat tuossa tilanteessa siinä jalkatilassa mistä lipussa on maksanut.
No niin on, mutta lippunsa se edessä istuvakin on maksanut. Ei ole mahdollista maksaa lisätilasta oenkin takana, jalkatilasta kyllä. Eli, jos käsket jalkojesi vuoksi toista olemaannkallistamatta penkkiä, on ongelma sun jalat, ei hänen selkänojansa.
Eli ongelma on se että minä käytän maksamani tilan? Eli edessä olevalla on oikeus käyttää maksamaansa ominaisuutta mutta minulla ei ole oikeutta käyttää maksamastani tilaa? Ja siis mitä hemmettiä mun pitää tehdä jos jalkani eivät mahdu kallistetun penkin kanssa. Minulla ilmeisesti ei mielestäsi ole oikeutta lentää jos en osta business luokkaa.
Lihavat ihmisetkin joutuu ostamaan kaksi vierekkäistä paikkaa, sinä et voi laittaa muutamaa kymppiä exit-paikan ostoon? Tein juuri Finskille lähtöselvityksen ja exit-paikka näytti maksavan 29 euroa. Eikös joillain reiteillä ole turistissa myös joku premium-luokka missä isompi jalkatila?
Lihava ihminen ei mahdu siihen tilaan mistä maksaa, minä mahdun. Miksi en saa käyttää tilaa mistä maksan? Jos jalkatila jonka ostan ei riittäisi, ostaisin toisen paikan. Lisäksi aina ei saa exit riviä, esim työlennolla tulee se halvin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa edessä olevan selkänojan kallistaminen enkä koe ap:tä kohtaan sympatiaa. Mutta en olekaan lihava, ja mahdun hyvin paikalleni.
Ei tarvitse olla lihava. Pitkät jalat riittää. Itse olen 180cm pitkä nainen, paino 60 kiloa eli ylipainosta ei kyse ole. Jos edellä oleva kallistaa penkkinsä niin mun jalat leviää sivuille. Siinäpä istut sitte jalat lukossa. Ei kiva.
No maksa lisäjalkatilasta. Pakkoko sinne peruspaikalle on tunkea, jos sun jalat on muiden matkustamisen tiellä.
No niin on, mutta lippunsa se edessä istuvakin on maksanut. Ei ole mahdollista maksaa lisätilasta oenkin takana, jalkatilasta kyllä. Eli, jos käsket jalkojesi vuoksi toista olemaannkallistamatta penkkiä, on ongelma sun jalat, ei hänen selkänojansa.
Eli ongelma on se että minä käytän maksamani tilan? Eli edessä olevalla on oikeus käyttää maksamaansa ominaisuutta mutta minulla ei ole oikeutta käyttää maksamastani tilaa? Ja siis mitä hemmettiä mun pitää tehdä jos jalkani eivät mahdu kallistetun penkin kanssa. Minulla ilmeisesti ei mielestäsi ole oikeutta lentää jos en osta business luokkaa.
Maksu sisältää penkin, jonka voi kallistaa. Et siis maksa siitä jalkatilasta vaan penkistä ja paikasta. Jos haluat maksaa tilasta, sä maksat siitä ekstraa, ihan nimellä isompi jalkatila.
Nimenomaan. Jos mun penkkiä joku alkaisi runnoa, ilmoittaisin henkilökunnalle ja runnoja saisi lentää nippusiteissä loppumatkan ja saisi poliisisaattueen tyylikkäästi määränpäässä.
Eihän se mitään runnomista ole, jos silloin tällöin, asentoa vaihtaessa polvi osuu selkänojaan niin että se näkyvästi hypähtää. Paikalle tullut lentoemäntä korkeintaan pyytää sinua nostamaan selkänojan takaisin ylös. Kokemusta on.
Minä kyllä ymmärrän pitkillä lennoilla (yli 6h) tuon kallistamisen, toki se ärsyttää aina yhtä paljon kun edessä oleva kallistaa, sitten on pakko kallistaa itsekin. Olen jo pitkään toivonut että voitaisiin kuulutuksilla ilmoittaa "istuimien kallistus on nyt sallittua" tai sitten myöhemmin "istuimet nostettava yläasentoon" esimerkiksi kun ruokailu alkaa. Näin siitä tehtäisiin sallitumpaa ja ihmiset olisivat ehkä suopeampia sille. Vaikka muuten olen kaikkia sääntöjä ja ohjeistuksia vastaan niin tuossa tilanteessa ohjeistus voisi olla hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksette te vain sano sille henkilölle että voisitko hieman nostaa ylemmäs penkkiä kun takana on muuten epämukava olla. Hän luultavasti sanoo että pahoittelut, toki.
Kokeiltu on. Jotkut sanovat. Jotkut ovat näitä tähänkin ketjuun kirjoittavia, jotka katsovat että on ihmisoikeusasia viedä muilta tilaa, ja sanovat sen kyllä ääneen. Ovat tottuneet sanomaan.
Mulla on tapana sanoa niin ystävällisesti, että siihen on toisella tosi vaikea sanoa vastaan tai olla tottelematta.
Entä jos olen lihava, ostanut kaksi penkkiä, eikä edessä oleva voi kallistaa koska kroppani ottaa kiinni? Pitääkö minun seistä käytävällä lennon ajan jotta mahtuu kallistamaan?
Tämä keskustelu taas osoittaa sen, että miksi en matkusta suomalaisten kanssa. Miettikää, jos elämä oikeesti olisi näin hankalaa, mitä tässä ketjussa annetaan ymmärtää.
Mä vihaan lentämistä. Siis ihan siinä määrin, että aina katson jos perille pääsee jollain muulla tavalla niin se on sitten se. Maksakoon enemmän tai tulkoon lisää matkapäiviä. Nämä tälläiset keskustelut lisäävät vielä sitä ärsytystä, koska voin vain kuvitella kuinka ankea ilmapiiri suomen koneissa on. Onneksi mulla ei ole mitään asiaa Suomeen niin ei tartte teidän kanssa niissä karjavaunuissa olla pahoittamassa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö niitä selkänojia edes kallistamaan nykyään näillä lyhyillä lennoilla eli Euroopan lennoilla? Minulla on tuntuma, etten ole aikoihin nähnyt sitä, vaikka teen monta työmatkaa vuodessa Keski-Eurooppaan.
Siitä on jo useampi vuosi kun lensin Varsovaan ja edessä istuja kallisti selkänojansa siten, että se oli suunnilleen suussani, vaikka olen pienikokoinen nainen. Pyysin lentoemäntää, että hän sanoisi siitä matkustajalle. Lentoemo pyysi ystävällisesti matkustajaa nostamaan selkänojansa, minkä tämä heti tekikin. Seuraavan kerran lensin Varsovaan noin puoli vuotta myöhemmin ja kone oli mielestäni samanlainen. Huomasin, että edessäni olevalla penkkirivillä olevat matkustajat nytkyttivät selkänojia mutta ne eivät liikkuneet. Kokeilin itsekin ja huomasin, että se oli jotenkin lukittu. Hyvä, miksi parin kolmen tunnin lennolla pitäisikään koisia. Tai koisikoon kuka haluaa mutta ei muiden mukavuuden kustannuksella.
Lensin muutama kuukausi sitten osin tyhjällä lennolla Prahaan/Prahasta, ja penkeissä kyllä oli kallistusominaisuus aivan kuten tähänkin asti. Löhöilin oikein kunnolla samppanjalasini kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu taas osoittaa sen, että miksi en matkusta suomalaisten kanssa. Miettikää, jos elämä oikeesti olisi näin hankalaa, mitä tässä ketjussa annetaan ymmärtää.
Mä vihaan lentämistä. Siis ihan siinä määrin, että aina katson jos perille pääsee jollain muulla tavalla niin se on sitten se. Maksakoon enemmän tai tulkoon lisää matkapäiviä. Nämä tälläiset keskustelut lisäävät vielä sitä ärsytystä, koska voin vain kuvitella kuinka ankea ilmapiiri suomen koneissa on. Onneksi mulla ei ole mitään asiaa Suomeen niin ei tartte teidän kanssa niissä karjavaunuissa olla pahoittamassa mieltä.
Tällaiset ketjut ja ylipäätään tämä palsta vääristää todellista tilannetta :) paljon eri lentoyhtiöillä matkustaneena voin sanoa että suomalaisten matkustajien kanssa on ollut mukavinta. Yleisesti suomalaiset on nimenomaan kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ihmisetkin joutuu ostamaan kaksi vierekkäistä paikkaa, sinä et voi laittaa muutamaa kymppiä exit-paikan ostoon? Tein juuri Finskille lähtöselvityksen ja exit-paikka näytti maksavan 29 euroa. Eikös joillain reiteillä ole turistissa myös joku premium-luokka missä isompi jalkatila?
Lihava ihminen ei mahdu siihen tilaan mistä maksaa, minä mahdun. Miksi en saa käyttää tilaa mistä maksan? Jos jalkatila jonka ostan ei riittäisi, ostaisin toisen paikan. Lisäksi aina ei saa exit riviä, esim työlennolla tulee se halvin paikka.
No eihän sulla ole sitten mitään ongelmaa jos kerran mahdut hyvin.
Nuo ongelmat johtuu siitä, että lentoyhtiöiden pitää maksimoida voitot ja penkkejä tungetaan koneeseen niin paljon kun vaan mahtuu. Jos kävisi joku onnettomuus, tulipalo lentokentällä tms, missä huomattaisiin että ihmisillä oli vaikeuksia pelastautua ahtailta penkkitiveiltä ja siksi tuli kuolonuhreja, niin sitten voisi tulla uusia säädöksiä mitkä estäisi tuon älyttömän ahtauden.
Varaan pitkänä ja erityisesti pitkäjalkaisena ihmisenä (ja en edes ole mikään kaksimetrinen mies) aina joko hätäuloskäynnin kohdalta paikan tai vaihtoehtoisesti käytäpaikan, että saan jalkani johonkin (käytävälle, mikä ei sinällään ole tietysti toivottava paikka). Vaikka hoikka olenkin, niin mikäli edessäolija laskee penkin, en saa jalkojani ristiin ja yleensä polvet ottaa muutenkin kiinni siihen penkkiin ellen istu aivan sotilaallisessa ryhdissä sataprosenttisesti sitä selkänojaa vasten. Jos edessäolija kehtaa valittaa, että tönin penkkiä, niin totean vaan ystävällisesti, että en pysty lyhentämään jalkojani matkan ajaksi, mutta jos häntä häiritsee, niin nostamalla penkkiä pystympään saadaan molemmille mukavampi matka.
Joo, saahan sitä penkkiä laskea, mutta kyllä noissa uusissa 150-senttisille mitoitetuissa sillipurkkikoneissa on oikeasti pidemmillä matkoilla hankala olla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ilmatilasta maksa, vaan istumapaikasta. Myös sinulla on oikeus kallistaa istuintasi, jos siinä sellainen ominaisuus on.
Ottakaa valittajat eturivin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän pitkillä lennoilla (yli 6h) tuon kallistamisen, toki se ärsyttää aina yhtä paljon kun edessä oleva kallistaa, sitten on pakko kallistaa itsekin. Olen jo pitkään toivonut että voitaisiin kuulutuksilla ilmoittaa "istuimien kallistus on nyt sallittua" tai sitten myöhemmin "istuimet nostettava yläasentoon" esimerkiksi kun ruokailu alkaa. Näin siitä tehtäisiin sallitumpaa ja ihmiset olisivat ehkä suopeampia sille. Vaikka muuten olen kaikkia sääntöjä ja ohjeistuksia vastaan niin tuossa tilanteessa ohjeistus voisi olla hyvä ratkaisu.
Ohjeistus on olemassa ja selvä. Ruokailun alkaessa, penkit nostetaan ylös. Jos et nosta, lentoemo tulee muistuttamaan.
Parasta on tehdä ns. kuppipieru. Sitten kämmentä voi ikään kuin löyhyttää penkin yläpuolella. Sokerittomia pastilleja voi ottaa kaasuaseen tehostamiseksi. Voi tulla vähän kosteaa tippaakin sitten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuimen kallistajat usein puolustaa tekoaan sillä että heillä oikeus käyttää paikallaan olevia ominaisuuksia. Samoin sinulla on oikeus käyttää yläpuolellasi olevien ilmasuuttimien ominaisuuksia.
Kuuluisa "TOI ALOTTI" -puolustus :D
Meinaat oikeesti ettei sillä ole väliä kuka alotti? Tollo.
Jos vedän vastaantulijaa dunkkuun, olen kusessa. Mutta jos vastaantulija yritti ensin dunkuttaa mua, ja mä sitten vastasin samalla mitalla, en ole kusessa.
Ei tää oikeesti vaikeeta ole.
😂