Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tinder on nykyään täynnä ENM-porukkaa. Mietin pitäisikö alkaa tykkäillä heistä.

Vierailija
10.05.2023 |

Taustatietoa: Olen itse monogaminen, mutta en mustasukkainen tai omistushaluinen. Etsin pitkäaikaista elämänkumppania, mutta sellaisen löytyminen vie aikansa, koska haluan tutustua hitaasti ja antaa tunteille aikaa kehittyä realistisista lähtökohdista. Teinihuumarakastumiset eivät kiehdo tässä iässä enää yhtään. Vakavampaa suhdetta etsiessä olen avoin kevyemmille väliaikaisille jutuille, ja uusia kavereitakin elämääni mahtuisi nyt, kun entisillä alkaa olla lapsia ja kalenterit siitä syystä täynnä.

Ne miehet, joista profiilin perusteella eniten tykkään, ovat usein eettisesti monisuhteisia. Olen tähän asti pyyhkinyt heidät aina vasemmalle. Toisaalta minua ei yhtään haittaisi väliaikainen seksisuhde tällaisen tapauksen kanssa. Olenko siis itse asiassa ihan turhaan ruksinut näitä ihmisiä?

Se, mikä asiassa mietityttää, ovat omat menneet kokemukseni. Olen esim. kerran ollut rakastunut polyamoriseen mieheen, joka kertoi olevansa ehdottoman sitoutunut pitkäaikaiseen kumppaniinsa. Laitoin sitten jonkin ajan kuluttua suhteemme poikki, koska en halunnut osaksi polykuvioita. Meni alle kaksi kuukautta ja kyseinen mies oli jättänyt sen polykumppaninsa voidakseen olla minun kanssani. Itse olin sillä välin tavannut toisen miehen, mutta vaikka olisin ollut vielä sinkkunakin, en tiedä olisinko halunnut sitoutua noin tuuliviirimäisesti käyttäytyvään ihmiseen, jonka puheet sitoutumisesta eivät merkinneetkään mitään. Vähän vastaavia kokemuksia on ollut muitakin. Miehet esittävät olevansa kovinkin vakavissaan polyamorisia, mutta jos mainitsen itse olevani mono, niin miehen mieli saattaa muuttua hyvinkin nopeasti.

Olenko nyt mielestänne moraalisesti liian puhdasmielinen, jos jätän monisuhteiset väliin vain siksi että pelkään heidän päätyvän satuttamaan nykyistä kumppaniaan? Pitäisikö minun ajatella enemmän vain omaa etuani, eli sitä että minulle sopisi kevyt, väliaikainen suhde jonkun kiinnostavan polyamorisen miehen kanssa? Yhtä kiinnostavia ei-polyamorisia on ihme kyllä todella harvassa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista suurin osa on sellaisia, joiden puoliso ei tiedä, että ollaan monisuhteisia.

Vierailija
2/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mainitsemasi miehen ongelma ollut monisuhteisuus vaan se tuuliviirimäisyys. Hän olisi samanlainen yksiavioisessa suhteessa ollessaan.

Olen itsekin monisuhteinen ja ihan normaali, rationaalinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko joku avata tätä kuviota vähän, eli miten toimii käytännössä jos tapaan vaikka Tinderissä tällaisen miehen joka on "eettisesti monisuhteinen". Onko silloin ok varmistaa tältä ensisijaiselta puolisolta että suhde on ok? Vai onko siinä ideana että pidetään nämä kaikki suhteet erillään ikään kuin salassa kuitenkin?

Vierailija
4/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko joku avata tätä kuviota vähän, eli miten toimii käytännössä jos tapaan vaikka Tinderissä tällaisen miehen joka on "eettisesti monisuhteinen". Onko silloin ok varmistaa tältä ensisijaiselta puolisolta että suhde on ok? Vai onko siinä ideana että pidetään nämä kaikki suhteet erillään ikään kuin salassa kuitenkin?

Ideana on se, että kukin pari/monisuhde sopii omat sääntönsä. Ei ole mitään Mammapalstan Vakiota, mikä sanelee säännöt.

En todellakaan luottaisi miehen sanaan, että vaimo tietää hänen muista seikkailuistaan, mutta sä päätät mitä itse uskot.

Vierailija
5/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana on se, että kukin pari/monisuhde sopii omat sääntönsä. Ei ole mitään Mammapalstan Vakiota, mikä sanelee säännöt.

En todellakaan luottaisi miehen sanaan, että vaimo tietää hänen muista seikkailuistaan, mutta sä päätät mitä itse uskot.

Jep sitä juuri tarkoitan, että en pystyisi kyllä luottamaan tuollaiseen mieheen tapaamatta tai selvittämättä asiaa hänen kumppaniltaan.

Vierailija
6/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittyisin hakemaan seuraa tositarkoituksella seuraa hakevien sivustoilta. Miesenemmistö tuo korkeamman onnistumisprosentin Sen Oikean löytämisessä. Farmer's Only,FarmersD,single farmers dating, westernmatch.com ja appikaupasta cowboy dating

Aloita sivu kerrallaan etsimään sitä oikeata.

Sivustoilla toivotaan profiileihin panostamista. Oikeutetusti vastaat vain niille ketkä jaksaa panostaa itsensä ilmaisuun. Blokkaa törkyilijät. Googlaa kuvat sekä nimi. Nähkää Skypessä.

Vinkki ensitreffeille. Vie mahdollisuuksien mukaan itsetehty lahja samoin puolofee kakku flirttailua varten. Peräänny toisen osoittaessa jäisyyttä.

Emännäksi USAan? Bootsit ja cowboy-hattu esille, peukalot farkkujen taskuun ja tanssiksi? Sunnuntaina kirkkoon isolla autolla jne.

Vierailija
7/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep sitä juuri tarkoitan, että en pystyisi kyllä luottamaan tuollaiseen mieheen tapaamatta tai selvittämättä asiaa hänen kumppaniltaan.

Minä tapasin tämän mainitsemani miehen kumppanin ja kumpikin vakuutti että minun ja miehen välinen seksi ja rakastuminen on ok. Ei kuulemma tulisi vaikuttamaan mitenkään heidän kestävään rakkauteensa. No hölmönä uskoin tähän ja ajattelin että varmasti he itse tuntevat oman suhteensa parhaiten. Miehen dumpattua puolisonsa minusta tuntui pahalta että olin ollut osallisena siinä.

ap

Vierailija
8/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista suurin osa on sellaisia, joiden puoliso ei tiedä, että ollaan monisuhteisia.

Rajataan nyt kuitenkin keskustelu niihin, joissa kumpikin puoliso on asiasta tietoisia. Itse olen vähintään jutellut sen puolison kanssa puhelimessa aina jos tällaisiin olen lähtenyt mukaan.

ap

Vierailija
9/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mainitsemasi miehen ongelma ollut monisuhteisuus vaan se tuuliviirimäisyys. Hän olisi samanlainen yksiavioisessa suhteessa ollessaan.

Oletan, että et siis ole koskaan rakastunut sivukumppaniin niin päätä pahkaa, että muut suhteesi olisivat päättyneet tai vaarantuneet?

Itse olen ollut useamman kerran hieman vastaavassa tilanteessa, vaikka en ole millään tavalla yrittänyt saada näitä miehiä lopettamaan suhteitaan. En ole pitänyt edes mahdollisena että he harkitsisivat sellaista. Olen ajatellut että juttumme kestää aikansa ja loppuu sitten kun en halua enää olla kolmantena pyöränä, mutta siinä kohtaa jokunen mies olisikin ollut ennemmin lähdössä minun matkaani kuin jäänyt entiseen suhteeseensa.

Osaatko edes teoriassa kuvitella tällaista tilannetta ja onko sinulla toimintasuunnitelmaa sen varalle että näin kävisi?

ap

Vierailija
10/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyimurikauppiaalle monoa persukseen!

Vierailija
11/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että et siis ole koskaan rakastunut sivukumppaniin niin päätä pahkaa, että muut suhteesi olisivat päättyneet tai vaarantuneet?

Itse olen ollut useamman kerran hieman vastaavassa tilanteessa, vaikka en ole millään tavalla yrittänyt saada näitä miehiä lopettamaan suhteitaan. En ole pitänyt edes mahdollisena että he harkitsisivat sellaista. Olen ajatellut että juttumme kestää aikansa ja loppuu sitten kun en halua enää olla kolmantena pyöränä, mutta siinä kohtaa jokunen mies olisikin ollut ennemmin lähdössä minun matkaani kuin jäänyt entiseen suhteeseensa.

Osaatko edes teoriassa kuvitella tällaista tilannetta ja onko sinulla toimintasuunnitelmaa sen varalle että näin kävisi?

ap

En oikein osaa kuvitella rakastuvani keneenkään niin, että harkintakykyni jotenkin radikaalisti heikkenisi. Mielestäni myöskään ei ole estettä sille, että romanttisia tunteita on useiden ihmisten kanssa samaan aikaan. Eivät ne kilpaile keskenään.

Vierailija
12/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää yleensäkin näistä pareista, että moniko siinä on aidosti halusta ja moniko menettämisen pelosta.

Vierailija
13/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että yh-äidit etsivät muita naisia todennäköisemmin jotain pysyvää ja syvää. Onko aloittaja sattumalta yh? 

Vierailija
14/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma on siis se, että hän pelkää rikkovansa muiden polyamorisia suhteita 😅 No kai sitä tuommoisestakin saa ongelman aikaiseksi, jos oikein yrittää.

Entäpä jos sanot näille miehille, että etsit kevyttä suhdetta, mutta et halua osaksi polyamorista parisuhdetta. Simple as that.

Vierailija
15/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että yh-äidit etsivät muita naisia todennäköisemmin jotain pysyvää ja syvää. Onko aloittaja sattumalta yh? 

Olen vapaaehtoisesti lapseton.

ap

Vierailija
16/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelma on siis se, että hän pelkää rikkovansa muiden polyamorisia suhteita 😅 No kai sitä tuommoisestakin saa ongelman aikaiseksi, jos oikein yrittää.

Entäpä jos sanot näille miehille, että etsit kevyttä suhdetta, mutta et halua osaksi polyamorista parisuhdetta. Simple as that.

Näin olen aina toiminutkin. Silti tulokset ovat olleet kuvatun kaltaisia. Miehillä on ensin kovat puheet suhteensa kestävyydestä ja siitä että osaavat pitää minun kanssani kuvion kevyenä. Kunnes eivät sitten yhtäkkiä osaakaan.

Kaipa minun pitäisi oppia ajattelemaan, että se ei ole minun ongelmani.

ap 

Vierailija
17/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletpa onnistunut kyllä kerrassaan omituisia miehiä löytämään, jos tuollaista on tapahtunut useamman kerran.

Vierailija
18/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En oikein osaa kuvitella rakastuvani keneenkään niin, että harkintakykyni jotenkin radikaalisti heikkenisi. Mielestäni myöskään ei ole estettä sille, että romanttisia tunteita on useiden ihmisten kanssa samaan aikaan. Eivät ne kilpaile keskenään.

Juuri näin tämä aloituksessakin kuvattu mies itseään kuvaili. Entäpä jos käykin jotain sellaista, mitä et ole osannut ennalta kuvitella? 

Kerron esimerkkinä siitä, miten itse ajattelen pettämisestä. Minun ei yleensä tee mieli muita kuin omaa kumppania, ei edes pitkässä suhteessa (pisimmät suhteeni: 6 ja 13 vuotta). Pidän itseäni ns. vaivattomasti yksiavioisena. Minulla on lisäksi korkea moraali ja lähden parisuhteeseen vain sellaisen miehen kanssa, jota kunnioitan paljon. Vaikka siis joskus teoriassa tekisi mielikin seksiä jonkun muun kanssa, en voi kuvitellakaan että käytännössä sellaiseen sortuisin.

Tästä huolimatta minulla on suunnitelma sellaisen tilanteen varalle, että löydänkin itseni tilanteesta jossa tekee mieli ja tuntuu vaikealta olla etenemättä asiassa. En ajattele olevani erehtymätön ja voivani ennalta tietää mitä kaikkea elämässä tulee vastaan. Siksi olen huomioinut myös epätodennäköisiltä tuntuvat skenaariot ja miettinyt miten niissä toimin.

No, joka tapauksessa, kysymykseni sinulle olisi että onko mielestäsi eettisesti ihan ok jos en kieltäydy kontakteista poly-ihmisten suuntaan, kunhan olen omasta monogamiastani rehellinen?

ap

Vierailija
19/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletpa onnistunut kyllä kerrassaan omituisia miehiä löytämään, jos tuollaista on tapahtunut useamman kerran.

Olen alkanut ajatella että osalle polyamoria olisi jonkinlainen eron kevyempi vaihtoehto. Siis kun ero olisi kuitenkin henkisesti raskas ja taloudellisestikin haastava prosessi, niin valitaan ennemmin siirtyä avoimeen suhteeseen. Kenenkään ei tarvitse muuttaa ja hankkia omaa asuntoa, ja eron aiheuttamia kielteisiä tunteita ei tarvitse kohdata ja käsitellä.

Sitten kun tällainen henkilö tapaa jonkun ja rakastuu kenties kovemmin kuin siihen alkuperäiseen kumppaniin, johon sitoutuminen on jo valmiiksi heikkoa (vaikka itselle muuta uskotellaankin), niin siinä vaiheessa viitsitään alkaa sitten eroakin tekemään.

"Kätevää" tässä on sekin, että ei tarvitse hetkeäkään elää yksin suhteiden välissä. Psykologian näkökulmasta tämä on ongelmallista, koska se eron prosessointi ja oman identiteetin hahmottaminen eron jälkeen ei ole mikään turha asia jonka voi noin vain skipata. Jos se jää kokonaan väliin, niin seuraavassa suhteessa on edessä monta sellaista vaikeutta, jotka olisi voitu välttää olemalla itselleen rehellisempi.

ap

Vierailija
20/36 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, tämä sai trollitutkani värähtämään.

Itse olen ollut jo 10 vuotta monisuhteinen ja vaikka tämä parisuhdemuoto onkin yleistynyt huomasti, ei meitä vielä ihan ylettömän paljoa ole, että joku kuvio voisi toistua merkittävän useasti.