Sopiiko keskituloisen hakea ilmaista koulujen hävikkiruokaa?
En ole rikas, mutta pärjään palkallani hyvin, saan rahaa säästöön ja teen myös säännöllisiä lahjoituksia hyväntekeväisyyteen. Olen oppinut lapsesta asti säästäväiseen ja vaatimattomaan elämään. Olenkin jonkun aikaa miettinyt, onko minun sopivaa käydä hakemassa läheiseltä koululta hävikkiruokaa, jota jaetaan ilmaiseksi sen jälkeen kun oppilaat on syönyt? Ruokaa jakavan tahon nettisivuilla sanotaan selvästi, että toiminnan tarkoituksena on vähentää ruokahävikkiä. Varsinaista köyhille tarkoitettua ruoka-apua jaetaan monessa muussa paikassa. Leimaudunko silti muiden silmissä itsekkääksi siaksi, jos käyn välillä hakemassa yli jäänyttä kouluruokaa itselleni?
Kommentit (25)
Kysytäänkö siellä tulotiedot ovella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä sana hä-vik-ki tarkoittaa? Se ei ole köyhäinruokaaa vaan sillä pyritään siihen ettei ruokaa mene hukkaan eli sitä ei tarvitse heittää roskiin.
Hävikkiruokaa on sekin ruoka, jotka "köyhäinruuaksi" kutsutaan, vai luuletko, että esim. Hursti tai muut avustusjärjestöt ostavat ihan uutta ruokaa kaupasta?
Entä sitten, miten tuo liittyy aloitukseen?
Siten, että vastasin kommenttiin, joka oli tässä ketjussa. Mikset kirjoittanut samaa vastaustasi tuolle, jonka mielestä hävikkiruoka ei ole köyhäinruokaa.?
Taidat olla aika tollo.
Itse olet tollo kun et tajua että hävikkiruoka ja köyhäinapu ei ole synonyymeja.
Kyllä se voi olla, sillä köyhäinapua jakavat tahot, jotka juuri saavat esim. kauppojen hävikkiruokaa.
Niin entä sitten, miten liittyy aloitukseen?! Ei mitenkään koska aloituksessa keskustellaan sellaisesta hävikkiruoan jaosta joka EI ole köyhäinapua. Siis hävikkiruokaa voidaan jakaa joko köyhäinapuna, tai kaikille halukkaille. Aloituksessa kyse jälkimmäisestä ja sinä tulet tänne horisemaan leipäjonoista, mikä on eri asia. Vaan ethän sinä tätä tajua. Ap voi hyvin hakea aloituksessa mainittua hövikkiruokaa, halutessaan jää tosiaan jonon hännille niin ei vie nälköisemmän suusta ruokaa,
Kun aloittaja pohtii mahdollista leimautumistaan muiden silmissä, kertoo se minun korvaani siltä, että hän ehkä tietää oman hävikkiruuan hakemisensa olevan pihiyttä ja rahanahneutta eikä ekoteko. Hyvä, kun pohtii toimintaansa, niinhän kaikkien pitäisi, mielellään vielä asiat rehellisesti nimeten.
En hakisi itse, mutta syy on myös siinä, että en halua lasteni syövän kahdesti sitä samaa melko huonoa ruokaa. Ja tämän sanon itse kuoluruokalassa työskennelleenä. Aivan liikaa lisäaineita ja feikkimoskaa nykyään, kun ei saa enää käyttää voita, kermaa, rasvaista lihaa ja muita ennen normaaleja aineksia.
Mitä ihmettä sä horiset!
Niistä jakamatta jääneistä ruuista ne jaetaan! JA sitäpaitsi, ne jämät menevät kompostiastiaan ja siitä joko yhteiskompostiin tai koulun energiahuoneen kompostiin.