Sopiiko keskituloisen hakea ilmaista koulujen hävikkiruokaa?
En ole rikas, mutta pärjään palkallani hyvin, saan rahaa säästöön ja teen myös säännöllisiä lahjoituksia hyväntekeväisyyteen. Olen oppinut lapsesta asti säästäväiseen ja vaatimattomaan elämään. Olenkin jonkun aikaa miettinyt, onko minun sopivaa käydä hakemassa läheiseltä koululta hävikkiruokaa, jota jaetaan ilmaiseksi sen jälkeen kun oppilaat on syönyt? Ruokaa jakavan tahon nettisivuilla sanotaan selvästi, että toiminnan tarkoituksena on vähentää ruokahävikkiä. Varsinaista köyhille tarkoitettua ruoka-apua jaetaan monessa muussa paikassa. Leimaudunko silti muiden silmissä itsekkääksi siaksi, jos käyn välillä hakemassa yli jäänyttä kouluruokaa itselleni?
Kommentit (25)
Tiedätkö mitä sana hä-vik-ki tarkoittaa? Se ei ole köyhäinruokaaa vaan sillä pyritään siihen ettei ruokaa mene hukkaan eli sitä ei tarvitse heittää roskiin.
Mä en sinuna hakisi. Hakekoot vähävaraiset. Heillä ei ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei hävikkiruoka kelpaa vähävaraiselle. Vähävaraiselle pitää olla eineksiä yms ei mitään toisten tähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin eniten tarvitsevalle mutta en olekaan itsekäs paskapää.
Eli sinusta ruokaa voi huoletta heittää ruokaa pois jos ei ole riittävästi niitä sinun mittapuulla olevia tarvitsevia?
Tottakai haet, niin minäkin teen. Sinne voi köyhätkin tulla, näyttää vaan, että muutan sadan metrin matka on liikaa terveille köyhille ihmisille, pitäisi kuulema jonkun tuoda kotiin. Facessa noita pyyntöjä näkee. Köyhä on usein köyhä koska on laiska ja tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Milläs haet kun lähin paikka on 16km päässä?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai haet, niin minäkin teen. Sinne voi köyhätkin tulla, näyttää vaan, että muutan sadan metrin matka on liikaa terveille köyhille ihmisille, pitäisi kuulema jonkun tuoda kotiin. Facessa noita pyyntöjä näkee. Köyhä on usein köyhä koska on laiska ja tyhmä.
Parempi sekin kuin täydellinen idiootti.
Vastuu hävikin vähenemistä kuulu kaikille, ei vain vähävaraisille.
Eikö se kuuluisi ensisijaisesti koulun oppilaille? Heistä olisi halukkaiden,, vanhempien ilmoittama lista, joille hävikit pakataan kotiin vietäväksi?
Itse en kehtaisi eläkemummonakaan. Tietysti maksun ottaminen mutkistaisi jakelua. Mutta sen voisi suunnata vaikka johonkin koulun stipendirahastoon.
Jossain saa mennä syömään ruokatuntien jälkeen, minusta se parempi vaihtoehtom
Nuoret eläkeläiset tilaavat ruuan muiden rahoilla kotiin. Hae vain, niin ei mene hyvää ruokaa hukkaan, hävikkiin.
Minä tein niin että jäin jonon viimeiseksi. En tosin ole keskituloinen mutta sen verran on tilillä että kaupassa voi käydä. Toisaalta jos ihan hyvää ruokaa jaetaan niin miksi sitä ei voisi ottaa? Kerran sain kyllä kaupan valmisruokaa kun ei ollut muuta jaettavaa. Ostan mielelläni laputettuja tuotteita ja juureksia sekä taloudellisista että ekologisista syistä. Säästyneet rahat voi sitten käyttää johonkin kivaan :)
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mitä sana hä-vik-ki tarkoittaa? Se ei ole köyhäinruokaaa vaan sillä pyritään siihen ettei ruokaa mene hukkaan eli sitä ei tarvitse heittää roskiin.
Hävikkiruokaa on sekin ruoka, jotka "köyhäinruuaksi" kutsutaan, vai luuletko, että esim. Hursti tai muut avustusjärjestöt ostavat ihan uutta ruokaa kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävikkiruokaa on sekin ruoka, jotka "köyhäinruuaksi" kutsutaan, vai luuletko, että esim. Hursti tai muut avustusjärjestöt ostavat ihan uutta ruokaa kaupasta?
Entä sitten, miten tuo liittyy aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta ruokaa voi huoletta heittää ruokaa pois jos ei ole riittävästi niitä sinun mittapuulla olevia tarvitsevia?
Mistä sinä tai ap tiedätte, ettei köyhiä ole tarpeeksi hakemaan koulun hävikkiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että vastasin kommenttiin, joka oli tässä ketjussa. Mikset kirjoittanut samaa vastaustasi tuolle, jonka mielestä hävikkiruoka ei ole köyhäinruokaa.?
Taidat olla aika tollo.
Sinne vaan. Hävikin vähentäminen on ekoteko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että vastasin kommenttiin, joka oli tässä ketjussa. Mikset kirjoittanut samaa vastaustasi tuolle, jonka mielestä hävikkiruoka ei ole köyhäinruokaa.?
Taidat olla aika tollo.
Itse olet tollo kun et tajua että hävikkiruoka ja köyhäinapu ei ole synonyymeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika tollo.
Itse olet tollo kun et tajua että hävikkiruoka ja köyhäinapu ei ole synonyymeja.
Kyllä se voi olla, sillä köyhäinapua jakavat tahot, jotka juuri saavat esim. kauppojen hävikkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävikkiruoka kelpaa vähävaraiselle. Vähävaraiselle pitää olla eineksiä yms ei mitään toisten tähteitä.
Mä olen vähävarainen ja kyllä mulle kelpaa. Mä en välitä eineksistä. Osaan tehdä ruokaa.