Iltapäivän ulkoilun pukemisista eskarissa, olenko hankala kun kysyin...
Eilenkin oli iltapäivällä jo yli 10 astetta ja aika lämpimän tuntuista eikä piha mitenkään erityisen märkä. Silti hakiessa lapselle puettununa kurahousut, kurarukkaset jne. Kysyin ihan ystävällisesti, että voisiko jo näitä jättää pois, kun alkaa olla lämmintä, niin vastaus oli vähän sellanen, että yhteiset säännöt ja suurin osa vanhemmista haluaa, että käytetään ja ei voida jokaisen erikoistoiveita huomioida! Ööh... erikoistoiveko tosiaan?
Kommentit (183)
Asenne on ihan vinksallaan, kun koetaan kamalana rangaistuksena lapselle se kun pitää pukeutua kuravaatteisiin. Ajatelkaa toisinpäin niin, että se on lapselle kiva juttu, ja mitä kaikkea kivaa voi ulkona tehdä, kun on kunnolla pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt toisin eli miten teillä on liikuntatuokion aikana tapana, onko kuravaatteet silloinkin ja vakaope katsoi minua ihmeissään, että minkä liikuntatuokion. No varmaan sen, jonka perusteena valtakunnallinen esiopetussuunnitelma on eli eskarissa ulkoilun tulee olla ohjattua liikuntaa, pallopelejä, juoksu- ja hyppyleikkejä, pallon potkimista jne. Miten lapset oppivat liikkumaan, jos ei eskarissa tehdä kaikkea kivaa yhdessä kuralätäkössä istumisen sijaan.
Eli meillä ollaan vielä todella kaukana siitä, että lasten säilömisen sijaan heille olisi tarjolla varhaiskasvatusta. Ja kyllä, kuravaatteissa ovat päiväkodin pihassa hikisinä ja oppien vihaamaan ulkona olemista.
olen ollut 80-luvulla päiväkodissa harjoittelijana ja ainakin silloin leikitin lapsia pihalla. Toki muistan eräänkin harjoittelupaikan, jossa työntekijät lähinnä juorusivat keskenään ja lapset olivat omissa oloissaan. Ihmettelivät, miten jaksan lasten kanssa puuhata. Noista harjoitteluista jäi itselle niin p-maku, että oman lapsen kohdalla minimoin päiväkotiajan, on joukossa hyviäkin päiväkoteja ja innostuneita hoitajia/opettajia, mutta osa ei ole kiinnostunut lapsista pätkän vertaa. Nåin toki millä alalla tahansa, huiput erottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eskari-ikäiset lapset eivät ole vielä ihan niin kypsiä, eikä ole vielä pienimmät koululaisetkaan vaan tarvivat vielä hyvin paljon aikuisen ohjausta ja sen vuoksi, kun se märkien vaatteiden vaihto työllistää nimenomaan niitä työntekijöitä (kun 21 lasta ei laittakkaan ihan itse vaatteitaan kunnolla kuivumaan vaan 2-3 aikuista laittaa 21 lapsen vaatteet kunnolla kuivumaan), täytyy niitä kuravaatteita käyttää jos aikuiset niin arvioi.
Huomaa kyllä taas miten pihalla moni ihminen on siitä, millaista hulinaa se päiväkodin arki voi olla, tämä on mielestäni todella hämmästyttävää, kun kuitenkin niin moni kokee ne 1-2 omaa lastaankin tosi rasittaviksi huolehtia, kun vaativat niin paljon ohjausta ja valvontaa, eivätkä osaa itse tehdä asioita sanomatta ja valvomatta, jotenkin ilmeisesti kuvitellaan varhaiskasvatuksen työntekijän olevan jotakin yli-inhimmillisiä ihmisiä, jotka niillä täysin samoilla voimilla ja kapasiteetilla saakin yhtäkkiä moninkertaisen lapsimäärän toimimaan kuin unelma.
Minun lapsuudessa kuljin 5-vuotiaana kaupungin toiselle puolelle puolipäivähoitoon (oli joku eskari kokeilu silloin) ihan itse. Avain kaulassa ja loput päivästä olin kotona/pihalla itsenäisesti. Samoin mieheni, ei ollut enää hoitopaikassa 5-vuotiaasta lähtien, vaan kotona/pihalla kavereiden kanssa. Nykyään lapset opetetaan pärjäämättömiksi.
Kyllä päiväkodissakin 1 henkilö riittää 21 kuriksen kuivaukseen, ei se nyt mikään monen tunnin urakka ole!
Oman lapsen kohdalla ei jaksettu niitä kuriksia päiväkodissa laittaa, kaikilla ei ollut...kiva oli hakea likomärkä ja kurainen mukula kotiin. Saappatkin olivat tuntematon käsite henkilökunnalle...
Et ole hankala vaa tyhmä. Sinun ei olisi koskaan pitänyt saada lasta.
Olet päiväkodin henkilökunnan painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä asenne on se, että esikouluikäinen on joku aivoton olento? Ettekö voi asiallisesti keskustella ja sanoittaa asiaa? Selittää, miksi kuriksia pitää käyttää ja kysellä samalla, mitä mieltä lapsi itse on asiasta ja onko kuuma tai kylmä tai muuten jotain huonosti?
Ryhmässä on suuri määrä lapsia ja hyvin vähän aikuisia. Jatkuvasti on uutisoitu päivähoidon/esikoulun henkilöstöpulasta ja siitä kuinka osa lapsista oireilee pahasti. Tosielämässä moni lapsi tarvitsisi ylimääräisen hoitajan ohjaamaan juuri häntä koko hoitopäivän ajan. Ylimääräistä henkilökuntaa ei vain ole ja usein ei ole edes normien edellyttämää henkilökuntaa. Samaan aikaan "hankalat" vanhemmat vaativat erityiskohtelua omalle kullannupulle. Vanhemmate ivät tajua, että jos yhden lapsen kanssa täytyy kiistellä 10 minuuttia eteisessä, niin kaikkien lasten ulkoilu viivästyy todella paljon. Etenkin jos moni muu lapsi alkaa matkia ja väitellä samalla tavalla pukemisen aikana.
Täällä oli tänään samanalainen keli kuin aloituksessa kuvattu, ei litimärkää mutta eilisen sateen jäljiltä kosteaa, ja 12-astetta lämmintä. Esikoululaisella oli noutaessa kurahousut ja kurakäsineet ja kumisaappaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsen pitää saada tehdä päätökset" kirjoitti joku. Ei pidä. Tarhaikäinen ei ole kykenevä päätöksen tekoon, eikä tarvitsekaan olla. Hoitajat päiväkodissa ja vanhemmat kotona päättävät.
Moni isompi lapsi sanonee asiasta kysyttäessä kuriksille kiitos ei, vaikka oikeasti sinne rapaan haluaisi. Voi olla lapselle itselleenkin helpompi niin, että aikuinen päättää asiasta.
Luulen juu myös, että jo esikouluikäisissä alkaa olla sitä, että en halua kurahousuja, koska ne on vauvoille. Jos annetaan vapaasti valita, ei ehkä kehtaa pyytää kurahousuja, ettei leimautusi vauvaksi, vaikka muuten ne haluaisikin pukea. Siksi tämä kollektiivinen pakko on varmaan hyvä erityisesti näillä vanhemmilla lapsilla, koska silloin jää nämä kehtaamis- ja nolousjutut kokonaan pois, kun kaikilla on samalla tavalla päällä.
Järkyttävää, jos pieni seitsemänvuotias miettii sitä, että onko joku vaate liian lapsellinen! Siis lapselle! Mistä ne tällaiset edes oppii, vanhemmiltaan vai isommilta lapsilta? Niin kauan kuin ylipäätään leikkii ulkona sellaisia juttuja, että vaatteet voi kuraantua, kurikset kuuluu asiaan, oli ikä mikä vaan, 2, 5 tai 9.
Kokonaan toinen kysymys on tämä, että milloin niitä kannattaa käyttää. Jos kastuu hiestä enemmän kuin kastuisi märästä maasta, silloin voisi miettiä, onko vaatetus kohdallaan vai ei.
2020-luvulla on vaatekehitys mennyt niin paljon eteenpäin, että asiasta voisi puhua enemmänkin julkisesti. Vedenpitävyys ja hengittävyys ulkovaatteissa on niin hyvällä mallilla, että kostealle maalle ja tihkusateelle ei kuriksia tarvita. Olen pk.ssa töissä ja olemme 2-3 -vuotiaiden ryhmässä testanneet vanhempien luvalla ulkoilua ilman kuriksia (kaikki eivät halunneet ja jos vaate ei kosteussuojattu niin kuravaatteet oli käytössä) oikein hyvin tuloksin. Sovimme myös, että vaatteita ei pestä joka päiväksi puhtaiksi, vain harjaaminen tai rätillä pyyhkiminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
2020-luvulla on vaatekehitys mennyt niin paljon eteenpäin, että asiasta voisi puhua enemmänkin julkisesti. Vedenpitävyys ja hengittävyys ulkovaatteissa on niin hyvällä mallilla, että kostealle maalle ja tihkusateelle ei kuriksia tarvita. Olen pk.ssa töissä ja olemme 2-3 -vuotiaiden ryhmässä testanneet vanhempien luvalla ulkoilua ilman kuriksia (kaikki eivät halunneet ja jos vaate ei kosteussuojattu niin kuravaatteet oli käytössä) oikein hyvin tuloksin. Sovimme myös, että vaatteita ei pestä joka päiväksi puhtaiksi, vain harjaaminen tai rätillä pyyhkiminen riittää.
On mennyt eteenpäin, mutta jostain syystä olen huomannut, että yhtäkkiä fleecevuorillisia täysin hengittämättömiä umpinaisia kumisia kurahaalareita on melkein kaikilla tuttujen lapsilla. Mistä tämä muoti mahtoi tulla, koska lapsille se tuskin ainakaan on yhtään mukavampi liikkua kuin peruskurikset.
Voi hyvää päivää. Lapsilla on omat kaapit/lokerikot. Osta vaikka kirpparilta muutamalla eurolla kuravaatteet ja saappaat joita säilytetään vain päiväkodissa. Mistä tämäkin avuttomuus kumpuaa ?
Vierailija kirjoitti:
vo kirjoitti:
Itselläni 3-5 -vuotiaiden ryhmä ja me kysymme lapsilta (siis jos ei sada vettä vaan maa märkä ja/tai lätäköitä), että meneekö kuraleikkeihin vai ei. Lapset osaavat hyvin kertoa mitä haluavat ulkona tehdä ja haluavatko kurikset. Ryhmässä on toki muutama, joille aina laitetaan kurikset, koska menevät pää edellä joka tapauksessä ensimmäiseen kuraläjään minkä pihalta löytävät. :D Muut lapset osaavat leikkiä ulkona niin, etteivät kuraannu, jos eivät ole kuriksia halunneet ja osaavat kertoa, jos jonakin päivänä haluavat kuraleikkeihin ja silloin laitetaan kurikset. Ei ole mielestäni yhtään hankalaa, lapset pukevat itse sen mitä haluavat minäkin päivänä. Kumppareista ja kurarukkasista ryhmän aikuiset kuitenkin päättävät.
En ihan ymmärrä, että jos te kuitenkin päätätte koko ryhmän osalta kumppareista ja kurarukkasista, miksei sitten myös kurahousuista? Miksi juuri niistä pitää käydä tuo neuvottelukierros, että kuka nyt haluaa ja kuka ei?
Siksi aikuinen päättää 3-5 -vuotiaan osalta saappaista ja kurarukkasista, koska he eivät ole vielä tarpeeksi vanhoja ottamaan vastuuta siitä, että eivät juokse lenkkareissa märälle nurmikolla (kyllä, meidän päiväkodin pihassa on nurmikkoa). Ilman kurarukkasia myös hanskat kastuisivat heti, kun koskee keinuun / hiekkaan / kiipeilytelineeseen. Kokeiltu on, että lapsi päättää itse ottaako kurarukkaset vai ei ja niinpä niitä aletaan vaihtaa sitten minuutin päästä yhdelle, sitten toiselle, sitten kolmannelle...ja 21:lle. Kurarukkasten ja kumisaappaiden laittamattomuus rajaisi myös todella paljon sitä mitä lapsi voi ulkona tehdä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että lapsi seisoo rappusilla koko ulkoilua. Kurahousuista saa päättää itse, pikku hiljaa lapset opettelevat ottamaan vastuuta itsestään, askel kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Asenne on ihan vinksallaan, kun koetaan kamalana rangaistuksena lapselle se kun pitää pukeutua kuravaatteisiin. Ajatelkaa toisinpäin niin, että se on lapselle kiva juttu, ja mitä kaikkea kivaa voi ulkona tehdä, kun on kunnolla pukeutunut.
Hienosti sanottu! Me päiväkodissa puhumme lasten kanssa kuravaatteista positiiviseen sävyyn: ne keillä on kurahousut ja kumpparit, saavat mennä kuraleikkeihin. Lasten mielestä kuralätäköt ja sadekelit vaan ovat ihan parasta! On tosi surullista, että nykypäivänä monet perheet eivät mene lastensa kanssa ulos, jos sataa.
vo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vo kirjoitti:
Itselläni 3-5 -vuotiaiden ryhmä ja me kysymme lapsilta (siis jos ei sada vettä vaan maa märkä ja/tai lätäköitä), että meneekö kuraleikkeihin vai ei. Lapset osaavat hyvin kertoa mitä haluavat ulkona tehdä ja haluavatko kurikset. Ryhmässä on toki muutama, joille aina laitetaan kurikset, koska menevät pää edellä joka tapauksessä ensimmäiseen kuraläjään minkä pihalta löytävät. :D Muut lapset osaavat leikkiä ulkona niin, etteivät kuraannu, jos eivät ole kuriksia halunneet ja osaavat kertoa, jos jonakin päivänä haluavat kuraleikkeihin ja silloin laitetaan kurikset. Ei ole mielestäni yhtään hankalaa, lapset pukevat itse sen mitä haluavat minäkin päivänä. Kumppareista ja kurarukkasista ryhmän aikuiset kuitenkin päättävät.
En ihan ymmärrä, että jos te kuitenkin päätätte koko ryhmän osalta kumppareista ja kurarukkasista, miksei sitten myös kurahousuista? Miksi juuri niistä pitää käydä tuo neuvottelukierros, että kuka nyt haluaa ja kuka ei?
Siksi aikuinen päättää 3-5 -vuotiaan osalta saappaista ja kurarukkasista, koska he eivät ole vielä tarpeeksi vanhoja ottamaan vastuuta siitä, että eivät juokse lenkkareissa märälle nurmikolla (kyllä, meidän päiväkodin pihassa on nurmikkoa). Ilman kurarukkasia myös hanskat kastuisivat heti, kun koskee keinuun / hiekkaan / kiipeilytelineeseen. Kokeiltu on, että lapsi päättää itse ottaako kurarukkaset vai ei ja niinpä niitä aletaan vaihtaa sitten minuutin päästä yhdelle, sitten toiselle, sitten kolmannelle...ja 21:lle. Kurarukkasten ja kumisaappaiden laittamattomuus rajaisi myös todella paljon sitä mitä lapsi voi ulkona tehdä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että lapsi seisoo rappusilla koko ulkoilua. Kurahousuista saa päättää itse, pikku hiljaa lapset opettelevat ottamaan vastuuta itsestään, askel kerrallaan.
Osaako noin pienet oikeasti päätellä sen loppuun asti, että onko kurahousukeli vai ei? Meneekö valinta kohdalleen ja moniko ne yleensä halua ja moniko ei halua?
Mitä teidän lapset itse on mieltä siitä, että onko näissä kurahousussa ja kurahanskoissa muuta hankalaa kuin se, että saattaa hiosta? Tarkoitan että häiritseekö ne muuten liikkumista tai tuntuuko kurjilta päällä? Ne on kuitenkin aika pehmeitä ne kankaat nykyään ja joustaakin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän lapset itse on mieltä siitä, että onko näissä kurahousussa ja kurahanskoissa muuta hankalaa kuin se, että saattaa hiosta? Tarkoitan että häiritseekö ne muuten liikkumista tai tuntuuko kurjilta päällä? Ne on kuitenkin aika pehmeitä ne kankaat nykyään ja joustaakin jonkin verran.
mun kokemus kun kotona näitä on puetta on se, että ulos lähtemisen hidastuminen ja ylimääräinen pukeminen taitavat olla ne, jotka häiritsevät. Kun kaikki on saatu puettua ja ollaan ulkona, sitten ei enää kuulu valituksia asiasta
Jos asteita on aloituksessa kuvattu vähän yli 10 ja maassa on vielä kosteutta, kurahousut ja kurahanskat on kyllä mielestäni täysin asiaan kuuluvaa varustetta esikoululaisillakin.
Mutta ei kai nyt enää käytetä, kun on kesä ja lämmintä on melkein 20 ?
Vierailija kirjoitti:
Jos asteita on aloituksessa kuvattu vähän yli 10 ja maassa on vielä kosteutta, kurahousut ja kurahanskat on kyllä mielestäni täysin asiaan kuuluvaa varustetta esikoululaisillakin.
ei Helsingissä ainakaan ole meillä ollut enää - toukokuun alkupuolella oli ehkä viimeksi kurikset käytössä
vo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti sanottu! Me päiväkodissa puhumme lasten kanssa kuravaatteista positiiviseen sävyyn: ne keillä on kurahousut ja kumpparit, saavat mennä kuraleikkeihin. Lasten mielestä kuralätäköt ja sadekelit vaan ovat ihan parasta! On tosi surullista, että nykypäivänä monet perheet eivät mene lastensa kanssa ulos, jos sataa.
Mitä ne vanhemmat tekevät sateen aikana lasten kanssa? Ihan samoja asioita kuin päiväkodeissa. Juttelevat keskenään, kyttäävät mitä ovat someen toiset lähettäneet, istuvat kylmissään tai ovat märkiä ja on kiire takaisin kotiin peiton alle nukkumaan. Oikealla varustuksella lasten kanssa leikkimään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo no, tässä toukokuun loppupuolella oli viileämpi päivä ja yöllä oli satanut, niin olivat esikoulussa laitattaneet kurikset jalkaan ja kurahanskat myös. Vaikka samassa säässä huhtikuussa nuo varusteet olisi normaalia, jotenkin nyt kun on ollut monena päivänä melkein hellettäkin ja melkein kesäkuu, tuntui jo ehkä liialta.
tänään oli ihan oikea kurahousukeli ainakin etelässä, ja oli koko setti eli takki, housut, rukkaset, saappaat, ja onhan tuo vähän nihkeää kun lämmintä on, mutta ei ole käytännössä vaihtoehtoa