Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltapäivän ulkoilun pukemisista eskarissa, olenko hankala kun kysyin...

Vierailija
09.05.2023 |

Eilenkin oli iltapäivällä jo yli 10 astetta ja aika lämpimän tuntuista eikä piha mitenkään erityisen märkä. Silti hakiessa lapselle puettununa kurahousut, kurarukkaset jne. Kysyin ihan ystävällisesti, että voisiko jo näitä jättää pois, kun alkaa olla lämmintä, niin vastaus oli vähän sellanen, että yhteiset säännöt ja suurin osa vanhemmista haluaa, että käytetään ja ei voida jokaisen erikoistoiveita huomioida! Ööh... erikoistoiveko tosiaan?

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän eskarilaisella myös näin, mutta en koe sitä ongelmaksi, mutta kieltämättä hassun näköistä joskus, kun tädit saattaa olla pihalla t-paidassa ja tennareissa, mutta lapsilla päästä varpaisiin pipot, kurikset, kumpparit, kurahanskat.

Sun kaltaisten ihmisten takia seuraavilta sukupolvilta jää maalaisjärki pois ja auktoriteettiuskovaisuus senkuin kasvaa.

Oman järjen käyttö on paheksuttavaa, tärkeintä on se että mennään sääntöjen mukaan ja kukaan ei ajattele omilla aivoillaan, jos sellaisia vielä tuon jälkeen on olemassa.

Oman järjen käyttö on ok siinä vaiheessa, kun myös vanhemmat syyllistää lasta sitten niistä vääristä valinnoista eikä päiväkodin henkilöstöä JA kun lapsi kykenee myös itse viemään loppuun oman päätöksensä seuraukset eli esim. laittamaan kunnolla kuivumaan täysin itsenäisesti ne omat vaatteensa mm. kääntämään tarvitteaessa nurinpäin ja arvioimaan onko kengät likomärät vai eivätkö ole.

Eskari-ikäiset lapset eivät ole vielä ihan niin kypsiä, eikä ole vielä pienimmät koululaisetkaan vaan tarvivat vielä hyvin paljon aikuisen ohjausta ja sen vuoksi, kun se märkien vaatteiden vaihto työllistää nimenomaan niitä työntekijöitä (kun 21 lasta ei laittakkaan ihan itse vaatteitaan kunnolla kuivumaan vaan 2-3 aikuista laittaa 21 lapsen vaatteet kunnolla kuivumaan), täytyy niitä kuravaatteita käyttää jos aikuiset niin arvioi.

Huomaa kyllä taas miten pihalla moni ihminen on siitä, millaista hulinaa se päiväkodin arki voi olla, tämä on mielestäni todella hämmästyttävää, kun kuitenkin niin moni kokee ne 1-2 omaa lastaankin tosi rasittaviksi huolehtia, kun vaativat niin paljon ohjausta ja valvontaa, eivätkä osaa itse tehdä asioita sanomatta ja valvomatta, jotenkin ilmeisesti kuvitellaan varhaiskasvatuksen työntekijän olevan jotakin yli-inhimmillisiä ihmisiä, jotka niillä täysin samoilla voimilla ja kapasiteetilla saakin yhtäkkiä moninkertaisen lapsimäärän toimimaan kuin unelma.

Vierailija
142/183 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsen pitää saada tehdä päätökset" kirjoitti joku. Ei pidä. Tarhaikäinen ei ole kykenevä päätöksen tekoon, eikä tarvitsekaan olla. Hoitajat päiväkodissa ja vanhemmat kotona päättävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsen pitää saada tehdä päätökset" kirjoitti joku. Ei pidä. Tarhaikäinen ei ole kykenevä päätöksen tekoon, eikä tarvitsekaan olla. Hoitajat päiväkodissa ja vanhemmat kotona päättävät.

Moni isompi lapsi sanonee asiasta kysyttäessä kuriksille kiitos ei, vaikka oikeasti sinne rapaan haluaisi. Voi olla lapselle itselleenkin helpompi niin, että aikuinen päättää asiasta.

Vierailija
144/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni isompi lapsi sanonee asiasta kysyttäessä kuriksille kiitos ei, vaikka oikeasti sinne rapaan haluaisi. Voi olla lapselle itselleenkin helpompi niin, että aikuinen päättää asiasta.

Luulen juu myös, että jo esikouluikäisissä alkaa olla sitä, että en halua kurahousuja, koska ne on vauvoille. Jos annetaan vapaasti valita, ei ehkä kehtaa pyytää kurahousuja, ettei leimautusi vauvaksi, vaikka muuten ne haluaisikin pukea. Siksi tämä kollektiivinen pakko on varmaan hyvä erityisesti näillä vanhemmilla lapsilla, koska silloin jää nämä kehtaamis- ja nolousjutut kokonaan pois, kun kaikilla on samalla tavalla päällä.

Vierailija
145/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä edes kouluikäinen päätä kuriksien pukemisesta pihaan mennessä silloin, kun on todellinen kurakeli. Jos on vähän kosteaa, silloin annan itse päättää.

Vierailija
146/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että eivät he huvikseen niitä kuriksia lapsille pue. Oman eskarilaiseni opettaja juuri eilen huokaili, että onpa ihanaa, kun ei tarvitse nyt vähään aikaan pukea enää kuravaatteita. Aikamoista taistelua se taitaa välillä lasten kanssa olla. Jos piha "ei ollut erityisen märkä", ehkä se oli kuitenkin sen verran märkä, että kurikset laitettiin. Välillä sisältä käsin on vaikea arvioida kuristen tarvetta ja sitten tulee virhearvioita. Enemmän vanhemmat ehkä valittavat, jos virhearvio menee niin päin, että kuriksia ei laiteta ja lapset ovat sitten märkiä.

Luulen, että erityisesti tuon ikäisillä ne "yhteiset säännöt" on erityisen tarpeen, koska isoilla tulisi herkemmin taistelua siitä, että no miksi minun pitää pukea mutta tuon toisen ei tarvitse.

Miksi yhteiset säännöt ei voisi olla toisin eli nyt leikitään yhdessä hippaa tai harjoitellaan vanteenpyöritystä jne. tehdään ohjatusti yhteisiä asioita, joiden tarkoituksena on innostaa lapsia liikkumaan? Ei ole tarvetta kuravaatteille, jos pysytään poissa lätäköistä.

Ei lapsille kuulukaan jatkuvasti olla ohjattua toimintaa. Ohjatut liikuntatuokiot ovat erikseen. Tarkoitus on että ulkona olo paitsi virkistää ja saavat antaa oman luovuutensa kukkia. Mikäs sen hauskempaa kuun lätäkössä hyppiminen. Ilmeisesti moni aikuinen on unohtanut mitä hauskan pitäminen on. Ei alle kouluikäisiä tarvitse innostaa erikseen liikkumaan, kyllä he tekevät sen ihan luonnostaan. Välillä myös ulkona on hyvä olla ilman, että pitäisi pakonomaisesti liikkua (lue: suorittaa) joka hetki, ulkona saa myös vain leikkiä.

Tämä!!

Lapsilla kuuluu olla myös TYLSÄÄ - siis ettei ole mitään ohjattua, johdettua ja organisoitua askaretta! Eihän ihmisen luovuus ja mielikuvitus ilman kehity. Saati, että lapsi oppisi itsestään, ettå mitä sitä aidosti itse haluaa!!

Päiväkodissa tai esikoulussa ei kai onneksi vielä laiteta lapselle kännykkää käteen, kun on tylsää! Ulos vaan ja kunnolliset vaatteet päälle, sieltä pitäisi mielikuvituksen avulla löytyä tekemistä.

Vierailija
147/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilenkin oli iltapäivällä jo yli 10 astetta ja aika lämpimän tuntuista eikä piha mitenkään erityisen märkä. Silti hakiessa lapselle puettununa kurahousut, kurarukkaset jne.

Etelässäkin lämmöt putoamassa loppuviikolla kymmeneen, jopa viiteen, joten ap:lla taas tiedossa hermojen kiristymistä lapsensa kuriksista.

Vierailija
148/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kaikki aikuiset ihmiset unohtaneet, miten kauhea asu sellainen kurapuku + kurahanskat + kumisaappaat on?

Itse olen kahden lapsen vanhempana pyrkinyt välttämään kaikkia tilanteita, joissa omien lasten olisi pakko olla niissä.

Koittakaa itse vaikka tehdä kaksi tuntia pihatöitä kura-asussa vs. sama gore-tex tms. asussa.

Vierailija
149/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kaikki aikuiset ihmiset unohtaneet, miten kauhea asu sellainen kurapuku + kurahanskat + kumisaappaat on?

Itse olen kahden lapsen vanhempana pyrkinyt välttämään kaikkia tilanteita, joissa omien lasten olisi pakko olla niissä.

Koittakaa itse vaikka tehdä kaksi tuntia pihatöitä kura-asussa vs. sama gore-tex tms. asussa.

Eipä ole erityistä muistikuvaa, että olisi lapsena tuntunut kauhealta, joten kai olen sitten unohtanut. Ehkä se oli niin kamalaa, että alitajunta on tarkoituksella unohtanut sen.

Mutta vakavissaan, mikä sen tekee kamalaksi, jos ei hellekeleistä ole kyse? Varsinkin, jos noista sadetakki jätetään pois, jolloin hengittävyys on paljon parempi?

Vierailija
150/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ootko edes kysynyt lasten mielipidettä vai itse vaan päättänyt, että kamalat on ?!

Vierailija
151/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin vanha, että ne oli minulla lapsena sellaista kamalaa kernikoppuraa, joissa pystyi tuskin kävelemään. Jos olisin silloin saanut vaihtaa ne tällaisiin nykyaikaisiin pehmeisiin kurahousuihin, olisin pitänyt riemumielin kesät talvet.

Vierailija
152/183 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun siellä on niin kiire ja muut kootut tekosyyt

Vierailija
153/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt toisin eli miten teillä on liikuntatuokion aikana tapana, onko kuravaatteet silloinkin ja vakaope katsoi minua ihmeissään, että minkä liikuntatuokion. No varmaan sen, jonka perusteena valtakunnallinen esiopetussuunnitelma on eli eskarissa ulkoilun tulee olla ohjattua liikuntaa, pallopelejä, juoksu- ja hyppyleikkejä, pallon potkimista jne. Miten lapset oppivat liikkumaan, jos ei eskarissa tehdä kaikkea kivaa yhdessä kuralätäkössä istumisen sijaan.

Eli meillä ollaan vielä todella kaukana siitä, että lasten säilömisen sijaan heille olisi tarjolla varhaiskasvatusta. Ja kyllä, kuravaatteissa ovat päiväkodin pihassa hikisinä ja oppien vihaamaan ulkona olemista.

Iltapäivällä ei ole enää esikoulua. Sitä on 4h/pv n. klo 9-13.

eikös eskarit voi yleensä jäädä loppuiltapäiväksi hoitoon sinne samaan paikkaan?

Toki, mutta se iltapäivä ei ole maksutonta eskaria, vaan maksullista varhaiskasvatusta.

Vierailija
154/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai meidän Nico-Tico 5v saa päättää kaikesta!

Vierailija
155/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt toisin eli miten teillä on liikuntatuokion aikana tapana, onko kuravaatteet silloinkin ja vakaope katsoi minua ihmeissään, että minkä liikuntatuokion. No varmaan sen, jonka perusteena valtakunnallinen esiopetussuunnitelma on eli eskarissa ulkoilun tulee olla ohjattua liikuntaa, pallopelejä, juoksu- ja hyppyleikkejä, pallon potkimista jne. Miten lapset oppivat liikkumaan, jos ei eskarissa tehdä kaikkea kivaa yhdessä kuralätäkössä istumisen sijaan.

Eli meillä ollaan vielä todella kaukana siitä, että lasten säilömisen sijaan heille olisi tarjolla varhaiskasvatusta. Ja kyllä, kuravaatteissa ovat päiväkodin pihassa hikisinä ja oppien vihaamaan ulkona olemista.

Iltapäivällä ei ole enää esikoulua. Sitä on 4h/pv n. klo 9-13.

eikös eskarit voi yleensä jäädä loppuiltapäiväksi hoitoon sinne samaan paikkaan?

Toki, mutta se iltapäivä ei ole maksutonta eskaria, vaan maksullista varhaiskasvatusta.

Eli AP:n lapsi on ilmeisesti ollut tällaisessa ja silloinhan mennään päiväkodin säännöillä ja kuravaatteet on sen vuoksi olleet pakollisia ?

Vierailija
156/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen niin vanha, että ne oli minulla lapsena sellaista kamalaa kernikoppuraa, joissa pystyi tuskin kävelemään. Jos olisin silloin saanut vaihtaa ne tällaisiin nykyaikaisiin pehmeisiin kurahousuihin, olisin pitänyt riemumielin kesät talvet.

oon 25 ja omat kuravaatteet oli muistaakseni hyvin samanlaisia kuin nykyäänkin, malliltaan ja materiaaliltaan

Vierailija
157/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistäköhän lapset oppii ne asenteet, että joku vaate on tyhmä... niinpä...

Vierailija
158/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kaikkitietävät pukisitte nyt kun on 13 astetta ja satanut monta tuntia ja piha märkä? Sade kyllä taukoamassa kohta, kun koululainen tulee kotiin ja mennee sitten ulos pihalle. Ajattelin, että voisi laittaa ihan vaan kollarit ja softshell takin kurahousujen alle, urheilusukat ja kumisaappaat ja sitten joko välikausisormikkaat, tai jos ne on jo koulumatkalla ihan märäksi kastuneet, niin kurarukkaset sitten. Liikaa vai sopivasti teidän mielestä?

Vierailija
159/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te kaikkitietävät pukisitte nyt kun on 13 astetta ja satanut monta tuntia ja piha märkä? Sade kyllä taukoamassa kohta, kun koululainen tulee kotiin ja mennee sitten ulos pihalle. Ajattelin, että voisi laittaa ihan vaan kollarit ja softshell takin kurahousujen alle, urheilusukat ja kumisaappaat ja sitten joko välikausisormikkaat, tai jos ne on jo koulumatkalla ihan märäksi kastuneet, niin kurarukkaset sitten. Liikaa vai sopivasti teidän mielestä?

Mielestäni ok, mutta oletettavasti kysyt myös lapsesi mielipidettä, onko liian kuuma.

Vierailija
160/183 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutoin varmaan sopiva, mutta tuo lämpötila on hankala hanskojen suhteen. Ymmärrän, että ei halauaisi märkään päästää paljain käsin, mutta hanskojen kanssa voi olla kuuma.